Vad ska jag göra med mitt liv!?

Julienne

Trådstartare
God kväll på er bukare!
Lite kvälls deppade tankar..
Vad ska jag göra med mitt liv!?

Jag är 28 år, utbildad djurvårdare på gymnasiet, jobbat inom hemtjänsten och nu personlig assistent. Men det är inte det jag vill göra med mitt liv! mitt stora problem är att jag inte vet vad jag vill göra..
Jag vill gärna jobba med djur men det är ofta dåligt betalt och få jobb.. Och jag har dåliga betyg från gymnasiet så kommer typ inte in på några utbildningar utan att läsa upp en massa vilket gör att det kommer ta en otrolig tid! Är dessutom usel på engelska så att plugga utomlands känns också hopplöst.. Skulle gärna plugga till hippolog men finns inga jobb här uppe för det..

Drömmen vore ju att ha ett jobb där man dessutom kan välja sin arbetstid lite själv så man kan hinna tävla med häst /hund på helgerna, och eftersom jag bor där jag bor i Jämtland så är det svårt att göra det med ett jobb till 17 på fredagar tex..

Några tips och peppande idéer?
 
Göra högskoleprovet och söka utbildningar?
Högskoleprov gjort och det räcker inte långt men går att göra flera gånger men finns inga utbildningar typ jag är behörig att söka utan att plugga komvux först..Och eftersom jag inte vet VAD jag vill göra (ja förutom helst djur då som ist är typ omöjligt om jag ska bo här..) så är det svårt att veta vad man ska söka/plugga till..
 
Vad är du intresserad av?

Ja det är väl mest djuren som drar, framförallt hästarna men här uppe finns nästan obefintligt med jobb inom häst.. Men kan tänka mig att jobba med vadsomhelst som innefattar nånting för djuren typ.. Men vill ändå ha en lön att kunna leva på och med vettiga arbetsvillkor..

Har funderat på allt möjligt, allt från hippolog till agronom till florist och psykolog men känns som en rejäl chansning att gå en utbildning för nåt man inte har en aning om ifall det är nåt för mig..
Yrken inom djur jag kollat på är djurskyddsinspektör (otroligt svårt att få jobb och krävs mycket plugg innan jag ens får söka utb), veterinär (dåliga betyg, inga naturvärden, dålig engelska), djursjuksköterska (mest möjligt men känns ändå inte jätte lockande av nån anledning, varför vet jag egentligen inte, kanske pga dålig erfarenhet av arbete som djurvårdare tidigare, dessutom ff sjukt svårt att ta sig in.. )
 
Humanvård? Sjuksköterska? Nåt med data? Min yngsta svägerska har precis sökt till ett program där man lär sig designa websidor, typ.
 
Om du vill plugga till hippolog, men det inte finns några jobb där du bor - kan du inte flytta till dit det finns jobb? Du behöver väl ändå flytta under utbildningen?

Jag är i din ålder och jag vet inte heller vad jag ska göra med mitt liv... Jag får panik vid tanken att jag på något sätt måste planera hela mitt liv nu. Vill mer ta det som det kommer, det går ändå inte som man planerar i livet för det mesta. Jag har en utbildning och ett jobb jag trivs med just nu och det räcker bra för mig. Den dag jag inte trivs med mitt jobb så byter jag till det jag tycker är roligt för stunden (eller pluggar eller åker utomlands) Brukar regelbundet plugga lite vid sidan av jobb också så man får nya kunskaper, nya erfarenheter mm. Kan du inte lite smått läsa upp din behörighet på KOMVUX vid sidan av i "väntan" på att du kommer på vad du vill bli/göra?
 
Humanvård? Sjuksköterska? Nåt med data? Min yngsta svägerska har precis sökt till ett program där man lär sig designa websidor, typ.

Gillar vården på ett sätt då jag ju redan jobbar där men är i regel så dåliga löner tycker jag :S
Data älskar jag och skulle gärna jobba med det då jag pysslat endel med det men när jag letade utbildningar inom det så sprack det pga min extremt dåliga engelska.. Den mesta litteraturen är på engelska så utbildningarna kräver goda engelska kunskaper :(
 
Om du vill plugga till hippolog, men det inte finns några jobb där du bor - kan du inte flytta till dit det finns jobb? Du behöver väl ändå flytta under utbildningen?

Jag är i din ålder och jag vet inte heller vad jag ska göra med mitt liv... Jag får panik vid tanken att jag på något sätt måste planera hela mitt liv nu. Vill mer ta det som det kommer, det går ändå inte som man planerar i livet för det mesta. Jag har en utbildning och ett jobb jag trivs med just nu och det räcker bra för mig. Den dag jag inte trivs med mitt jobb så byter jag till det jag tycker är roligt för stunden (eller pluggar eller åker utomlands) Brukar regelbundet plugga lite vid sidan av jobb också så man får nya kunskaper, nya erfarenheter mm. Kan du inte lite smått läsa upp din behörighet på KOMVUX vid sidan av i "väntan" på att du kommer på vad du vill bli/göra?

Ja jag mår ofta ganska dåligt av stressen att inte veta vad jag ska göra.. Jag är nog en ganska rastlös person, blir less på mitt jobb efter 6månader -1år typ, jobbar dock kvar så men är inte lika kul längre..
Jag vill jätte gärna flytta men inte min sambo.. Han vill bo här och hela min släkt bor här..

Ja på hippolog måste jag ändå flytta (vilket strular till det ordentligt!) om jag inte söker till islandshäst för det är typ min granne..

Hade jag inte varit så bunden till min sambo och våra 3 hundar har jag nog också gärna testat lite och flyttat runt men det är svårare med dem och dessutom äger vi ett hus här..
 
Högskoleprov gjort och det räcker inte långt men går att göra flera gånger men finns inga utbildningar typ jag är behörig att söka utan att plugga komvux först..Och eftersom jag inte vet VAD jag vill göra (ja förutom helst djur då som ist är typ omöjligt om jag ska bo här..) så är det svårt att veta vad man ska söka/plugga till..

Välja vad som är viktigast? Jobba med det du vill, eller bo kvar? Kan du varken flytta eller utbilda dig, så blir du ju ganska begränsad, det beror på vad det finns för jobb där du bor som du kan få med den utbildning och erfarenhet du har?
 
Välja vad som är viktigast? Jobba med det du vill, eller bo kvar? Kan du varken flytta eller utbilda dig, så blir du ju ganska begränsad, det beror på vad det finns för jobb där du bor som du kan få med den utbildning och erfarenhet du har?

Ja du, det är svårt.. Jag vill gärna flytta men för att det ska vara möjligt måste min sambo få ett jobb där för jag tänker inte ha distansförhållande i flera år.. Och vi har inte heller råd att ha kvar huset om vi ska ha dubbla boenden med enbart en inkomst..

Känns som att det finns väldigt lite jobb här som jag tycker verkar intressanta och som jag kan få..


Fast det är ju inte det som är största problemet utan det är ju att jag inte ens vet vad jag ska söka för jobb/utbildning..
 
Senast ändrad:
Data älskar jag och skulle gärna jobba med det då jag pysslat endel med det men när jag letade utbildningar inom det så sprack det pga min extremt dåliga engelska.. Den mesta litteraturen är på engelska så utbildningarna kräver goda engelska kunskaper :(

Men är det bara engelskan som sätter käppar i hjulen så är det ju relativt lätt att lösa. Gå en kurs (behöver inte vara komvux /uni, finns mängder med kvällskurser), börja läs böcker på engelska (Harry Potter böckerna är välskrivna och rätt enkla om du gillar dem), joina den engelskspråkiga tråden här på buke, ta bort undertexterna när du tittar på engelskspråkig film. Vi har sådana mängder av engelska runt oss att det är ett av lättaste språken att träna upp.

Dessutom så kommer du om inte annat komma in i engelskan rätt fort när du väl börjar läsa kurslitteratur på språket. Skaffa en vettig ordbok så kommer det gå galant!
 
Ja du, det är svårt.. Jag vill gärna flytta men för att det ska vara möjligt måste min sambo få ett jobb där för jag tänker inte ha distansförhållande i flera år.. Och vi har inte heller råd att ha kvar huset om vi ska ha dubbla boenden med enbart en inkomst..

Känns som att det finns väldigt lite jobb här som jag tycker verkar intressanta och som jag kan få..


Fast det är ju inte det som är största problemet utan det är ju att jag inte ens vet vad jag ska söka för jobb/utbildning..
Det låter ju som att "bo kvar" är viktigast? En stor del av att du inte vet vad du vill när det gäller utbildning/jobb verkar ju vara att du begränsar dig till vilka jobb du (tror att du) kan få i Jämtland?
 
Välja vad som är viktigast? Jobba med det du vill, eller bo kvar? Kan du varken flytta eller utbilda dig, så blir du ju ganska begränsad, det beror på vad det finns för jobb där du bor som du kan få med den utbildning och erfarenhet du har?
Hemtjänsten, för hästjobben är väl inte så jättemånga välbetalda.
På min tid så flyttade tjejerna söderut för killarna ville ju bo kvar :meh:
 
Ja jag mår ofta ganska dåligt av stressen att inte veta vad jag ska göra.. Jag är nog en ganska rastlös person, blir less på mitt jobb efter 6månader -1år typ, jobbar dock kvar så men är inte lika kul längre..
Jag vill jätte gärna flytta men inte min sambo.. Han vill bo här och hela min släkt bor här..

Ja på hippolog måste jag ändå flytta (vilket strular till det ordentligt!) om jag inte söker till islandshäst för det är typ min granne..

Hade jag inte varit så bunden till min sambo och våra 3 hundar har jag nog också gärna testat lite och flyttat runt men det är svårare med dem och dessutom äger vi ett hus här..
Alltså jag är nog den mest rastlösa personen jag känner. Jag blir uttråkad av de flesta jobb efter 1-6 mån. Skillnaden är väl att jag kanske jobbar 2-3 månader till i hopp om att det ska vända, men när det inte gör det säger jag upp mig och letar nytt (oftast i den ordningen också). Eftersom jag är sån har jag valt att jobba deltid numera på flera ställen för att jag ska få mer variation och inte tröttna så fort...

Jag blev också stressad av att inte veta vad jag ska göra med mitt liv, tills jag insåg att det inte är min stress, utan egentligen omgivningens förväntningar på hur det ska vara, som stressade mig. Så det kanske kan vara bra att bena ut vad det är som stressar/varför du blir stressad av det?

På dina inlägg verkar det vara att bo kvar där du bor som är prio 1 och då känns det som du får attackera problemet lite från andra hållet då jag har förstått det som att det inte är så lätt att få jobb där du bor? Då blir det lite mer kolla vilka jobb som finns där, vilka av dessa du tror du skulle tycka vara intressanta, kolla upp ev utbildningar som finns i närheten som passar de arbeten du kan tänka dig enligt ovan och som sedan är möjliga inom den tid du kan tänka dig att lägga på studier. Troligen blir det inte så jättemånga alternativ kvar och kanske då är lättare att välja.
 
Finns det inte jobb inom travet? Om du vill jobba med hästar och bo kvar är det kanske en väg att kolla på?

Om du vill förbättra engelskan - åk till England eller Irland och jobba.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
God kväll på er bukare!
Lite kvälls deppade tankar..
Vad ska jag göra med mitt liv!?

Jag är 28 år, utbildad djurvårdare på gymnasiet, jobbat inom hemtjänsten och nu personlig assistent. Men det är inte det jag vill göra med mitt liv! mitt stora problem är att jag inte vet vad jag vill göra..
Jag vill gärna jobba med djur men det är ofta dåligt betalt och få jobb.. Och jag har dåliga betyg från gymnasiet så kommer typ inte in på några utbildningar utan att läsa upp en massa vilket gör att det kommer ta en otrolig tid! Är dessutom usel på engelska så att plugga utomlands känns också hopplöst.. Skulle gärna plugga till hippolog men finns inga jobb här uppe för det..

Drömmen vore ju att ha ett jobb där man dessutom kan välja sin arbetstid lite själv så man kan hinna tävla med häst /hund på helgerna, och eftersom jag bor där jag bor i Jämtland så är det svårt att göra det med ett jobb till 17 på fredagar tex..

Några tips och peppande idéer?

Jag har nyss börjat plugga distan till lärare på högskolan dalarna, krävs visserligen att man läst lite svenska, matte o så men krävs inga höga betyg! Lärarlönerna verkar sakta men säker påväg uppåt och branschen skriker efter folk :)
 
Kanske kan vara läge att börja med att undersöka om och vad det går att plugga upp i betygen på distans? Det är ju en vettig grund oavsett vad du kommer fram till senare. Inte bortkastat, menar jag.

Då får du också in lite studieteknik och kanske klarnar det hur du vill välja fortsättningsvis.
 
Kan du kanske ha djuren som hobbyverksamhet vid sidan av ett annat jobb? Det kanske inte genererar några pengar att leva för men du får göra något du tycker om.
Annars kan du ju kolla med de större bönderna i trakten, att jobba med kor är inte så tokigt! Svåra att rida men charmiga och inte särskilt dåligt betalt.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Den här vintern har fått mig att undra om jag verkligen orkar fortsätta köra buss. Jag älskar det verkligen, det är mitt drömyrke sen...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
6 596
Senast: BernT
·
Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
737
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 108
Senast: Whoever
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 527
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp