Vad ska jag göra med mitt liv!?

Ja du, det är svårt.. Jag vill gärna flytta men för att det ska vara möjligt måste min sambo få ett jobb där för jag tänker inte ha distansförhållande i flera år.. Och vi har inte heller råd att ha kvar huset om vi ska ha dubbla boenden med enbart en inkomst..

Känns som att det finns väldigt lite jobb här som jag tycker verkar intressanta och som jag kan få..


Fast det är ju inte det som är största problemet utan det är ju att jag inte ens vet vad jag ska söka för jobb/utbildning..

Gillar man utbildningen så gillar man ofta jobbet, och vice versa - om man tycker utbildningen är helt ointressant så är ju risken att man inte gillar jobbet heller. Så bästa sättet att ta reda på om du gillar det är kanske helt enkelt att prova att börja läsa utbildningen? Känner du nån som har det yrke du siktar på, så prata med dem (de flesta har inget emot att prata om sitt jobb, så avlägsen bekant funkar det med).

Men att man inte kan bo vartsomhelst om man vill ha vissa jobb, så är det nog för alla. Det är ju en anledning varför man bor i en större stad, vissa jobb finns bara där. Så jag tror ganska många väljer mellan jobb och bostad, även om det kanske inte är så uppenbart eller man pratar om det.
 
Jag tror vårdyrkena har bättre lön än vad folk tror, i Jämtland lär det vara brist på alla former av sjuksköterskor vilket borde betyda att du kan få arbeta som "distriktssköterska" även som vanlig sjuksköterska. Då kan man arbeta kommunalt = högre lön.

Om du inte redan är undersköterska tycker jag du kan läsa, annars är det ingen extrem löneökning.
Om du redan är undersköterska kanske en extra utbildning på fötter vore en bra idé, då är man sin egen oftast.
Annars så är det Yh utbildningar som kan vara något, om du inte vill läsa upp så mycket. Både elektriker och vvs montörer lär de behöva även i Jämtland.
 
Jobba på ett HVB/asylboende? Relativt ok lön och jag tror man kan läsa på distans annars är USK tillräcklig behörighet för att jobba som HVB assistent inte bara med ensamkommande utan även andra typer av behandlingshem. Lönespannet i Jämtland är 20,000-27,000 beroende på erfarenhet och utbildning. http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/Behandlingsassistent-1184/lan/Jamtland-15

Och kollar man HVB guiden verkar det finns ett antal HVB hem, och där är inte de kommunala boenden inräknade http://www.hvbguiden.se/hvb/jamtlands-lan
Dessutom kan man ofta jobba skift så du kan vara ledig de tider du vill det.
 
Nackdelen med att jobba med djur är att lönen oftast inte är något att hurra för. Inte ens veterinärer tjänar bra, jämfört med andra yrken där utbildningen varit lika lång.

Som jag ser det måste du börja prioritera, du kan inte få allt du önskar dig i den situation du är i nu. Ställ dig några frågor och försök besvara de ärligt, gör listade och lista för och nackdelar.
Vad är absolut viktigast för dig - är det att få hög lön? Är det att trivas på ditt jobb? Är det att bo kvar där du bor nu? Är det att få jobba med djur?
När du har prioriterat ovanstående saker kan du sedan utgå därifrån och börja leta jobb/utbildning/kurser/boende etc.
 
God kväll på er bukare!
Lite kvälls deppade tankar..
Vad ska jag göra med mitt liv!?

Jag är 28 år, utbildad djurvårdare på gymnasiet, jobbat inom hemtjänsten och nu personlig assistent. Men det är inte det jag vill göra med mitt liv! mitt stora problem är att jag inte vet vad jag vill göra..
Jag vill gärna jobba med djur men det är ofta dåligt betalt och få jobb.. Och jag har dåliga betyg från gymnasiet så kommer typ inte in på några utbildningar utan att läsa upp en massa vilket gör att det kommer ta en otrolig tid! Är dessutom usel på engelska så att plugga utomlands känns också hopplöst.. Skulle gärna plugga till hippolog men finns inga jobb här uppe för det..

Drömmen vore ju att ha ett jobb där man dessutom kan välja sin arbetstid lite själv så man kan hinna tävla med häst /hund på helgerna, och eftersom jag bor där jag bor i Jämtland så är det svårt att göra det med ett jobb till 17 på fredagar tex..

Några tips och peppande idéer?
Kanske inte drömjobbet, men kan du inte jobba som bussförare åtminstone tills du har kommit på något annat du vill göra? Det är ofta betald utbildning, finns ofta möjlighet att få schema som passar med fritidsintressen, det är hyfsat betalt (särskilt om man kan tänka sig att jobba på obekväma arbetstider).
 
Gillar vården på ett sätt då jag ju redan jobbar där men är i regel så dåliga löner tycker jag :S
Data älskar jag och skulle gärna jobba med det då jag pysslat endel med det men när jag letade utbildningar inom det så sprack det pga min extremt dåliga engelska.. Den mesta litteraturen är på engelska så utbildningarna kräver goda engelska kunskaper :(

Låt inte engelskan hindra dig, den går att träna upp även om det känns omöjligt. En av mina högskolekompisar hade verkligen jättesvårt för engelska men klarade sig på ren viljestyrka igenom en femårig utbildning med mestadels engelsk litteratur och några hela kurser med föreläsningar på engelska. De första åren satt hon och slog i ett lexikon när hon läste kursböckerna, några år senare skrev hon exjobb i ett u-land och pratade engelska varje dag i flera månader.
 
Jag gillar vården och kontakten med människor. Dock vill jag inte jobba inom vården. :o Jag pluggar till socionom. Det finns jobb överallt i Sverige i princip och det är en enorm brist på personer med socionomexamen.
 
Ja det är väl mest djuren som drar, framförallt hästarna men här uppe finns nästan obefintligt med jobb inom häst.. Men kan tänka mig att jobba med vadsomhelst som innefattar nånting för djuren typ.. Men vill ändå ha en lön att kunna leva på och med vettiga arbetsvillkor..

Har funderat på allt möjligt, allt från hippolog till agronom till florist och psykolog men känns som en rejäl chansning att gå en utbildning för nåt man inte har en aning om ifall det är nåt för mig..
Yrken inom djur jag kollat på är djurskyddsinspektör (otroligt svårt att få jobb och krävs mycket plugg innan jag ens får söka utb), veterinär (dåliga betyg, inga naturvärden, dålig engelska), djursjuksköterska (mest möjligt men känns ändå inte jätte lockande av nån anledning, varför vet jag egentligen inte, kanske pga dålig erfarenhet av arbete som djurvårdare tidigare, dessutom ff sjukt svårt att ta sig in.. )

Har du tittat på de YH-utbildningar som finns? Det finns ju allt från vildmarksguide (i Åre) till Medicinsk sekreterare (på distans) och dessutom finns det diverse hästutbildningar både på plats och distans via de olika naturbruksgymnasierna och BYS.
 
Hovslagare? Brist på duktiga och du kan nog tjäna ok och du kan styra dina tider till viss del. Nackdelen är ju att det är slitigt men djurbiten får du ju.
 
Jag är i din ålder och jag vet inte heller vad jag ska göra med mitt liv... Jag får panik vid tanken att jag på något sätt måste planera hela mitt liv nu. Vill mer ta det som det kommer, det går ändå inte som man planerar i livet för det mesta. Jag har en utbildning och ett jobb jag trivs med just nu och det räcker bra för mig. Den dag jag inte trivs med mitt jobb så byter jag till det jag tycker är roligt för stunden (eller pluggar eller åker utomlands) Brukar regelbundet plugga lite vid sidan av jobb också så man får nya kunskaper, nya erfarenheter mm. Kan du inte lite smått läsa upp din behörighet på KOMVUX vid sidan av i "väntan" på att du kommer på vad du vill bli/göra?
Lugnande tanke att inte behöva låsa sig till en branch :)
 
Har du tittat på de YH-utbildningar som finns? Det finns ju allt från vildmarksguide (i Åre) till Medicinsk sekreterare (på distans) och dessutom finns det diverse hästutbildningar både på plats och distans via de olika naturbruksgymnasierna och BYS.

Frågan är bara vad det ska leda till dem för yrke.. Men värt att kolla upp
 
Frågan är bara vad det ska leda till dem för yrke.. Men värt att kolla upp
Jo. Det är ju frågan. Men YH-utbildningar har ju tanken att det ska vara kort väg till jobb. Det är ofta ganska praktiska utbildningar. Vad jag förstått (har inte gått YH själv eller så) får runt 80% jobb direkt efter examen, många på de praktikplatser de haft under utbildningen.
 
Jo. Det är ju frågan. Men YH-utbildningar har ju tanken att det ska vara kort väg till jobb. Det är ofta ganska praktiska utbildningar. Vad jag förstått (har inte gått YH själv eller så) får runt 80% jobb direkt efter examen, många på de praktikplatser de haft under utbildningen.

YH-utbildningar leder till exakt det som det heter varken mer eller mindre. De finns för att det finns ett behov av just det yrket. T ex så läser jag till medicinsk sekreterare, då är det den yrkestiteln jag får och det är jobb som medicinsk sekreterare jag kan söka. De får inte starta upp nya årgångar utan att behovet finns vilket betyder att chansen att få jobb är väldigt god. Jag är klar till våren, har sökt 10 jobb, blivit kallad på intervju på 8 och blivit erbjuden alla. Så i mitt fall finns det mycket gott om jobb.
 
YH-utbildningar leder till exakt det som det heter varken mer eller mindre. De finns för att det finns ett behov av just det yrket. T ex så läser jag till medicinsk sekreterare, då är det den yrkestiteln jag får och det är jobb som medicinsk sekreterare jag kan söka. De får inte starta upp nya årgångar utan att behovet finns vilket betyder att chansen att få jobb är väldigt god. Jag är klar till våren, har sökt 10 jobb, blivit kallad på intervju på 8 och blivit erbjuden alla. Så i mitt fall finns det mycket gott om jobb.
Är det inte till och med så att behovet av det yrke som utbildningen leder till vanligtvis finns lokalt eller i alla fall regionalt? Dvs, man behöver inte räkna med att behöva flytta över halva Sverige för att få jobb efter en YH-utbildning?
 
Högskoleprov gjort och det räcker inte långt men går att göra flera gånger men finns inga utbildningar typ jag är behörig att söka utan att plugga komvux först..Och eftersom jag inte vet VAD jag vill göra (ja förutom helst djur då som ist är typ omöjligt om jag ska bo här..) så är det svårt att veta vad man ska söka/plugga till..

Det kan ju vara en idé att läsa upp betyg på KomVux och använda den tiden till att fundera på vilken utbildning som vore kul.

Tyvärr är ju urvalet av välbetalda jobb (som det verkar som om du vill ha?) inte så stort om man har enbart gymnasieutbildning och dessutom lite risiga betyg.
 
Ska absolut kolla upp du där med yh! Ni kom med info jag inte har koll på!

Jag behöver absolut inte ett välbetalt jobb men jag vill kunna leva på det utan att vända varenda krona. Idag får jag ut ca 20 efter skatt och kan tänka mig att ligga typ där, mer är bara en bonus.
 
Är det inte till och med så att behovet av det yrke som utbildningen leder till vanligtvis finns lokalt eller i alla fall regionalt? Dvs, man behöver inte räkna med att behöva flytta över halva Sverige för att få jobb efter en YH-utbildning?

Det vet jag faktiskt inte men det kan jag tänka mig, bor i skåne och det finns gott om jobb som sagt. Här finns 4 utbildningar till med. sek. om jag inte missminner mig.
 
Very ni nåt tragiskt..?
Det fanns 4 YH-utbildningar i Östersund, 3 var jag inte behörig att söka och dem 4e går bort för att det är så långt ifrån vad jag kan tänka mig att göra..

Ska givetvis kolla vidare, finns ju halvdistans utbildningar också..

Tråkigt att ingen informerade mig om sånt här i gymnasiet, jag hade sista åren/året väldigt lugnt och hade lätt hunnit med några kurser till men ingen hjälpte mig med detta och själv tog man givetvis inte tag i det dum som man va..
 
Very ni nåt tragiskt..?
Det fanns 4 YH-utbildningar i Östersund, 3 var jag inte behörig att söka och dem 4e går bort för att det är så långt ifrån vad jag kan tänka mig att göra..

Ska givetvis kolla vidare, finns ju halvdistans utbildningar också..

Tråkigt att ingen informerade mig om sånt här i gymnasiet, jag hade sista åren/året väldigt lugnt och hade lätt hunnit med några kurser till men ingen hjälpte mig med detta och själv tog man givetvis inte tag i det dum som man va..
Men det kan du ju göra nu. Ta tag i att läsa in ämnen, alltså.

Det känns som att du bygger in dig i ett extremt litet hörn om du absolut måste bo kvar i Jämtland (även under utbildningstiden) och du måste gå en utbildning som du kommer in på och som leder till ett jobb i Värmland och som är tillräckligt roligt - samtidigt som du utesluter att ens komplettera dina betyg, utan närmast skyller dem på din gymnasieskola (för närmare tio år sedan!).
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Den här vintern har fått mig att undra om jag verkligen orkar fortsätta köra buss. Jag älskar det verkligen, det är mitt drömyrke sen...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
6 609
Senast: BernT
·
Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
738
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 133
Senast: Whoever
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 535
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp