Vad ska jag göra? *Megalångt*

Sv: Vad ska jag göra? *Megalångt*

Det kanske är värt att testa lösdriften? Där ni står nu låter ju inte bra för någon av er!
 
Sv: Vad ska jag göra? *Megalångt*

Nja, helst inte... kommer förhoppningsvis inte behövas då jag snart övertalat mamma att flytta till stallet på andra sidan stan!! Wiiie!!:banana:
 
Sv: Vad ska jag göra? *Megalångt*

jag tycker att det låter som du börjar få för mycket :/
Jag har vart med om en liknadne grej fast med en ponny jag skulle ha på foder han var snäll de första dagarna sedan vart han "knäpp" han var fullt frisk hade inte ont någonstans men tyckte att jag var jobbig när jag tyckte att han skulle arbeta.
Jag tycker att du borde sälja hästen! Kanske köpa en ny lite äldre häst efter henne så ridningen blir rolig igen?
Jag tror att det skulle göra dig gott :)
 
Sv: Vad ska jag göra? *Megalångt*

Jo just nu är det lite mkt, men när pållan fungerar som hon ska finns det ingen bättre häst i hela världen!!:love:
Jag tror inte att problemet är att hon inte vill arbeta, visst hon kan vara lite lat, men hon älskar att tävla! Det är det bästa hon vet och hon blir som förbytt! Aldrig några dumheter då och hon blir pigg och glad! Så hon är bara lite schizo :idea: Mer utevistelse och komma igång ordentligt med ridningen så att hon inte orkar tänka så mycket så är hon perfekt!! Det är bara vägen dit som är jobbig...:cool:
 
Sv: Vad ska jag göra? *Megalångt*

Hejsan!

Jag vet precis vad det är du går igenom.. Min förra häst var ett sto från tysklan -00 med samma stam som din.. En ängel i början, super kvalitéer och jätte lätt lärd och gillar att arbeta, men som långsamt blev totalt knäpp efter det första året. Jag höll sedan på i 1,5 år och provade verkigen ALLT! Bla med massa räd här från buke, med NH mm mm mm.. Och massa veterinär besök. Hela hästen undersöktes och fri röntgades och vet konstaterade till slut att hon va knäpp i skallen o skulle gå på med lång pisken.. Dock köpte jag inte detta och försökte ett tag till tills jag en dag fick nog. Vi kunde inte komma 200m från stallet innan hon stegrat sig 30ggr, kastat sig framför bilar osv så till slut tog vi 6h lång tur till strömsholm där dom fick gå igenom hela hästen. Där konstaterade dom att hon hade ngt fel uppe i korset, vilket dom inte kunde undersöka utan att gå in "lite här o där" o titta. Så kontentan av detta var att hon va inte dum i huvudet, men hennes reaktion på att hon har ont var idiotisk och knäpp.. Visst har dom haft en skada en tid så kan det sitta i ett tag och gå över, vilket dom sa till mig också, men de återkommande problemen och skadorna kommer ngn stans ifrån. Så mitt råd är att äka till Strömsholm eller halmstad där dom har riktigt bra resurser så man verkligen är säker på att det inte är ngt annat som ligger och spökar..

Lycka till!
 
Sv: Vad ska jag göra? *Megalångt*

Kul att ni ska flytta!! Du ska se att hon blir annorlunda bara hon får göra sig av med energin.
 
Sv: Vad ska jag göra? *Megalångt*

Fast om en häst är som min, aggressiv och dominant, så är det snarare så att man får ett hugg i ryggen om man skulle säga åt henne att inte äta förrän "varsågod". Visst, jag kan stå där och hindra henne och bygga upp en jäkla fight, men hon blir bara sur och respekterar mig knappast mer för det... Det är bättre att välja sina kamper där de verkligen behövs, för det är inte "bara" att säga nej, man får med kraftigt våld hålla bort hästen...


Äntligen en medmänniska:) Har ett sto som låter läskigt lik din! Fick henne som tre åring,totalt ohanterad (hade haft grimma i en vecka)aldrig verkad. hemsk häst men jag älskar henne,lägger på öronen åt allt,hotar med bakbenet,mm..tog ett år innan jag lyckades få hennes hovar perfekt verkade i lugn och ro på alla fyra vid samma tillfälle (fick ta ut hovis varje vecka och ta en hov varje gång innan.) Håller med där med nh grejerna..skulle få samma reaktion jag med om jag försökte få henne att vänta på ett varsågod:devil:Men vi har ett väldigt bra samarbete för övrigt,jag lär mig hur hon fungerar och överlistar henne.Jag vet när hon menar allvar och när hon ljuger:) Jag vet hur jag ska få fram det bästa ur henne,det är vårat eget språk..så det funkar inte alltid med klassiska nh regler i alla sammanhang.
 
Sv: Vad ska jag göra? *Megalångt*

Min är född hos mig, tror hon var 3-4 dagar där hon stod så långt bort hon bara kunde från sin mamma i hagen...

John Moore (som jag nämnde innan, NH-gubbe) trodde inte mig alls när jag försökte berätta att hon tex svänger på huvudet som hingstar gör. Till slut fick mina kompisar intyga att hon visst gör det, alla tillfällen även i hagen. Så hon är ett mysterium på många plan:D
Försökte NH-träna henne lite som 3-åring, men hon blev rasande och anföll mig :crazy:, så det slutade jag med och började träna på mitt sätt.

Men jag kan säga att jag har denna hästens hjärta och idag har vi inga större problem. Jag lastar henne själv och åker var som helst med henne och hanterar henne utan problem, så det löser sig nog för er också, dock har en unghäst som är 8 år och kommer nog alltid ha en unghäst...
 
Sv: Vad ska jag göra? *Megalångt*

Ja, fast det är ju inte helt bestämt än... Men jag har påpekat för mamma att enda nackdelen med det andra stallet är att det är längre att åka och att enda fördelen med det nuvarande stallet är att det är nära. :D hon är nästan helt med på noterna!
 
Sv: Vad ska jag göra? *Megalångt*

Jag red förresten igår igen. Longerade henne först som uppvärmning och hon hade för en gångs skull varit ute hela dagen. Hoppar upp och kommer kanske fem steg innan hästen håller på att stegra över. Jag ramlar av, men hoppar snabbt upp igen. Kommer ett halvt varv på volten innan hon håller på att slå över igen, men går ner och bockar istället. Flyger ju såklart av igen, men blir nu riktigt arg!! Longerar henne i galopp tills hon blir trött. JA! Kalla mig djurplågare om ni vill. Hoppar upp igen och hon går jättesnällt i alla gångarter.
Helt psykad är hon!:eek:
Jag stukade dessutom foten på kuppen och det är inte lägligt då vi ska åka till frankrike för att åka skidor på torsdag...:crazy::cry:
 
Sv: Vad ska jag göra? *Megalångt*

Om hon nu inte är skadad på något sätt så ge dig inte så länge du känner att du klarar av det. Om hon stegrar för att hon har lärt sig att det funkar så rid bara framåt, framåt, framåt, hon måste stanna få att kunna stegra och så länge du håller ett bra tempo och har henne framför dig så kan hon inte stegra.

Herregud, är min hät på kinkhumör kan jag definitivt inte rygga tex eller rida en snäv skänkelvikning för hon kan mycket väl resa sig. När hon väl är genomriden och varm är det inga problem.
 
Sv: Vad ska jag göra? *Megalångt*

Måste säga att jag känner igen mig ganska precis i ditt fall..! Om du vill kolla upp hästen igen rekomenderar jag Slöinge starkt! (strax utanför Halmstad) Jag tog även hjälp av en av Sveriges bästa unghäst/problem-ryttare för att komma igång lite... I början red X henne några gånger för att få lite ordning på henne. Efter ett tag fortsatte jag att träna för X för att då få hjälp hur jag skulle rida hästen och lösa de problem som uppstod. GULD värt pengarna!! Sen har jag också märkt att speciellt efter vila är gangstern extra :devil: så mycket, mycket, mycket motion funkar bäst i mitt fall! Allra helst skulle hon gå 2 gånger om dagen. Men longera gärna hästen 20-30 minuter innan du sitter upp och rider? Och undvik vilodagar för ofta ;) För jag tror att mycket av "bråket" är nog en himla massa överenergi som vill ut... Och kraftfodret hade jag plockat bort helt och hållet. Om det inte ges av någon speciell anledning?
Lycka till!
 
Sv: Vad ska jag göra? *Megalångt*

Jo jag vet ju att jag måste rida framåt och jag försöker alltid att hellre rida i ett "övertempo" än att hon ska få tid att tänka. Men hon tänker så mkt bakåt och det tar två sekunder för henne att stanna och ställa sig upp och det blir typ bara värre om jag "bråkar" och sparkar på. Men får hon bli trött innan jag rider så går det nog bättre i fortsättningen:)
 
Sv: Vad ska jag göra? *Megalångt*

Jag har ju funderat just på Slöinge om vi skulle behöva åka igen, men grejen är att hästen verkar helt frisk. Ren i benen, helt ohalt, inte ens stel och just nu när vi masserar med arnika varje dag är hon jättefin i ryggen oxå.

Så för tillfället lugnar vi oss nog med det och koncentrerar oss mer på att vinna fighterna så att säga. Gårdagens fight slutade ju ändå bra med en glad häst med framåtbjudning trots min onda fot:grin:

Hon får ju 12 kg hösilage och bara 0,5 kg krafft grund om dagen så kraftfodret tror jag inte ger så mkt energi och det är ju därigenom hon får mineraler osv.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 444
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 850
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
26
· Visningar
2 293
Senast: bobbbo
·
Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 348
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp