Bukefalos 28 år!

Vad ska jag göra? Villrådig...

fettso

Trådstartare
Mitt Islandssto gick med hingst på Island mellan
1 Maj-25 September förra året, i slutet av September UL:ades hon,
vet trodde då att hon var ca 8 v dräktig.
Då hon inte blivit jättetjock men ändå väldigt rund(var undernärd när hon kom) så tog jag ett blodprov för levande foster(Östronsulfat) detta test
kom tillbaka negativt.
Men har blivit lite fundersam då jag hört och läst av flera att östronsulfat test bara kan göras fram till 300 dygn?
Östronsulfathalten minskar på slutet av dräktigheten.
Hon var 292 dygn om första UL stämde vid provtagningen.

Hon har haft och har just nu blodblandade flytningar och har fyllt i
"kuddarna" framför juvret dock inte själva juvret.
Sådana flytningar hade mitt förra Islandssto i en månad innan fölning...

Frågan är om jag ska transportera henne till klinik för UL?
Detta är ju inte bra om det bara är en månad kvar till fölning, men är hon inte dräktig vill jag ju betäcka om snarast möjligt...
Hur hade ni gjort?Sett tiden an?

Álfadís då hon kom från Island, ca 12 veckor dräktig då
31819083.jpg


Álfadís Februari 2011 ca 5 mån dräktig
32124060.jpg


Álfadís i början av Maj ca 9 mån dräktig
32368694.jpg


Álfadís 22 Maj ca 9,5 månad dräktig
32419569.jpg
 
Sv: Vad ska jag göra? Villrådig...

Kan inte vet. komma ut med UL utrustning?

Annras skulle jag se tiden an om jag vore du.

Ett fyllt juver betyder i min värld ingenting, mitt sto har fyllt upp för föl två år i rad nu. Förra året trodde jag helet säkert att hon ar dräktig men ... det var hon inte. ;) I år är hon garanterat inte dräktig.
 
Sv: Vad ska jag göra? Villrådig...

Är hon så långt gången så bör ju veterinären kunna avgöra om hon är dräktig eller ej utan ultraljud vid en rekatlundersökning.
 
Sv: Vad ska jag göra? Villrådig...

jag tror inte hon är dräktig. jag hade tagit ut en vet som gjorde en undersökning med handen och hon kommer då att känna lätt om hon är dräktig. men tycker dock det är lite sent att ta reda på det då ston som är dräktiga behöver extra foder de 3 senaste månaderna av dräktigheten
 
Sv: Vad ska jag göra? Villrådig...

Fölet tar alltid det det behöver från mamman, får stoet för lite mat är det först stoet som faller ut.

TS - gör en rektalundersökning av stoet och låt en veterinär känna på livmodern.
 
Sv: Vad ska jag göra? Villrådig...

Hon har fått mat som om hon vore dräktig eftersom jag trott att hon varit det!+ Att hon var riktigt undernärd när hon kom så jag har verkligen gött henne.
 
Sv: Vad ska jag göra? Villrådig...

Min var inte heller tjock förra året när hon var dräktig. Hon såg inte alltför trevlig ut när jag köpte henne och jag trodde verkligen att hon kastat och detta trodde jag ända fram tills hon började fylla ljuver och man såg att fölet att rörde sig i magen på henne och det var nog runt april/ maj förra året. Hon födde ett stoföl den 6/6 ändå och det lilla livet blir snart 1 år gammalt.
 
Sv: Vad ska jag göra? Villrådig...

jag tror inte hon är dräktig. jag hade tagit ut en vet som gjorde en undersökning med handen och hon kommer då att känna lätt om hon är dräktig. men tycker dock det är lite sent att ta reda på det då ston som är dräktiga behöver extra foder de 3 senaste månaderna av dräktigheten

TS visste om att hon var dräktig när hon importerade stoet så hon har nog fått i sig det hon behöver.
 
Sv: Vad ska jag göra? Villrådig...

Min gissning är att hon inte är dräktig. Även om magarna inte alltid är jättestora, så brukar de vara burkiga längre bak mot ljumsken än vad ditt sto är.
Men åk och dr-kolla. Tokigt att gå och vänta på föl, om du vill betäcka om om hon är tom.
 
Sv: Vad ska jag göra? Villrådig...

Du som brukar ha koll på sånt här CK *viftar med mina korta ögonfransar*

Jag var ju tvungen att sätta mig och googla på just denna typ av prov och ingenstans läste jag att denna typ av prov ska vara missvisande efter dygn 120 utan att den ska vara 100% säkert. Har du någon erfarenhet av denna sortens prov?
 
Sv: Vad ska jag göra? Villrådig...

Nej, jag har aldrig använt såna test. Är jag tveksam får veterinären känna efter. ´Det är det säkraste, och jag vill ha klara besked.
 
Sv: Vad ska jag göra? Villrådig...

Ja det är det absolut säkraste alternativet om man vill vara 100 % säker.

Det fanns så lite att läsa om just detta test så jag blev lite osäker och tänkte då att du kanske hade koll på detta.

Tack för svaret!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
5 790
C
Avel Hej. Min väninna köpte för ca 10 mån sen en nordsvensk av ett försäljningstall och nu misstänker vi att hon är dräktig. Hon har blivit...
Svar
12
· Visningar
1 274
Senast: cina 65
·
D
Avel Hej Jag har ett importsto från Island som gått med hingst fr mitten av juni tom slutet av juli förra året. Hon kan ju föla allt ifrån...
Svar
3
· Visningar
863
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Är inte alls säker på vart den här tråden hör hemma så moderatorer (Grundutbildning? Hästmänniska? Gnägg?), känn er välkomna att flytta...
Svar
1
· Visningar
1 240
Senast: incognito
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldhamster ungar
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp