vad ska jag göra??

M

mizz_perfect

en av mina hästar är sjuk och får sprutor just nu. problemet är att han är väldigt spruträdd. det räcker med att man går in i boxen till han så vet han vad som är på gång. han kastar sig, stegrar, snurrar runt och slår för att komma undan. det hjälper inte heller med brems har provat det men det är lika dant ändå. att försöka avleda honom är helt meningslöst. hur ska jag få honom att inse att han måste få sprutor för att bli bra? annars får vi ivärsta fall ta bort honom. det blir bara värre och värre. i början stegrade han bara några gånger men nu börjar han redan när man visar sig med en spruta eller brems. han ögr inget utfall för att hoppa på mig men det är sprutan han är rädd för?

någon som vet något tips? :cry:
 
va hemskt!!:cry:! gå in i boxen ofta och klappa på honom och prata med honom, sen går du ut och går in igen efter en stund, så han lär sig att du inte alltid ska spruta honom. borsta och pyssla med honom mycket, gå ut på promenader. de kanske inte låter som om de skulle hjälpa men jag tror att om han litar på dig mer så kommer han inte tycka att de är lika farligt.
 
Kan du inte låta någon som inte håller i en spruta lägga något över huvudet på honom, så han inte kan se den och kanske stoppa bomull i öronen så han inte hör så tydligt vad som händer runt honom.

Kanske det går att ge honom något riktigt gott att äta samtidigt som hans huvud är täckt, så han inte känner eventuell lukt av sprutan.

Låt gärna någon annan borsta honom (eller nypa i skinnet) ganska hårt bredvid stället han ska få sprutan på, så kanske han blir distraherad.

Är han väldigt smärtkänslig eller är det något annat som gör att han reagerar så på just sprutor?

mvh Jessica
 
det är en som måste hålla i honom medans den andra sticker. går man in i boxen bara för att klappa honom eller borsta så är det okej mne när han ser en brems eller sprutan så blir han knäpp. det spelar ingen roll om man bremsar honom eller något sådant. vi har provat med att mata samtidigt, att någon står för så att han inte ser, kliat honom osv men inget hjälper. när sprutan sticks in så står han på bakbenen. snart går han väl över också. höll på att göra det i morse.
jag vill inte binda upp honom helst heller eftersom när jag köpte honom så var han jätterädd för att vara uppbunden. det går bra nu men då är det ju risk att han blir rädd för det igen. (han är 1,5år)
 
Många hästar brukar lugna sig när de får något över huvudet, exempelvis ett badlakan, så de inte ser vad som händer.

Man brukar ju göra så med krokodiler. :idea: :D Nä, det var ett dumt skämt, förlåt. :bow:

Och är han bara 1,5 år så är han ju bara bebis. :crazy:

mvh Jessica
 
jag får låssas att han är en krokodil då :D
men krokodiler blir inte så stora om dom reser sig.. lite lättare att hålla också kanske?
:banana:
 
Jag såg "Krokodiljägaren" på kanal 5 för flera år sedan, de krokodilerna var säker 2 meter långa (fast inte så höga). :D

Man kan plocka idéer till hästskötsel överallt. :banana:

mvh Jessica
 
Har du provat att bremsa örat? Alltså hålla i det ena rätt hårt. Då blir det dessutom svårare för hästen att resa sig.

Eller sätta Emblasalva (bedövning) där han ska stickas så han inte känner sticket?

Man kan också klatcha till området så blir det bedövat.
 
precis....kontakta veterinären och berätta om dina bekymmer och fråga om det inte skulle gå att byta till pasta som man sprutar in i munnen, alternativt är ju att sätta fast honom längs med väggen med ett superkort grimskaft(så han inte kommer en mm)alltså huvudet tätt intill väggen och rumpan så långt bak som möjligt, då KAN han inte röra sig....det är tragiskt att behöva göra så med dom, men om du inte kan byta preparat så finns ju ingen annan lösning
 
Det beror på hur du lärt dig att sticka hästen. Första gången jag hade antibiotika på mina hästar (ca 7-8år sen)fick jag lära mig att man skulle göra det fortast möjligt. Med andra ord dölja sprutan i handen och slå till på halsen. Det resulterade i en spruträdd häst. Senaste gången jag hade antibiotika på min nya häst (för 2år sen) så kom en annan veterinär ut och hon visade mig hur man ska klämma och lyfta på skinnet innan man trycker sprutan in i muskeln. Det fungerade alldeles utmärkt och hästen tyckte att det var ok att spruta han. Testa med att bedöva området med ett nyp och lyft skinnet innan du sticker in i muskeln så ska du se att det går bättre.
 
tack för alla tips allihopa.

det finns ingen pastaform av dem medicinen han får just nu tyvärr. han har ätit pasta i först 20 dagar och sedan en till kur i 40 dagar. han blev lite bättre men han är fortfarnade inte helt bra. när han slutade med medicinen blev han sämre igen.

han är väldigt rädd om öronen redan innan så det skulle nog inte fungera.

igår och i morrse blev jag tvungen att binda upp honom med kort grimskaft. (han var jätterädd för att vara uppbunden förut) men det gick rätt så bra. igår kväll var det två till som hjälpe till. boxkanten är högre än honom men det slutade första gången med att han låg med magen över boxkanten och spratlade med huvet mellan benen. andra gångne höll ena i honom ordentligt medans jag stack och den andra försökte avleda honom.

i morse band jag upp honom medans en höll i honom och tryckte upp honom i väggen. det gick rätt så skapligt men jag vill ju inte behöva göra så heller för han har redan blivit räddare för allt. får tex knappt borsta honom på halsen och han är väldigt misstänksam. vill ju att han ska bli bra men hur förklarar man det för en häst?

veterinären visade hur vi skulle göra med spruorna, lyfta upp huden lite precis som "gumman" sa. men det är inte alltid det går för han blir helvild direkt och reser sig. trots att han inte är så stor blir han över 2 meter när han står upp (shettis). men han är ruskigt stark ändå så man har ingen chans att hålla ner honom när han stegrar. på en storhäst kan man hänga i grimman men hur gör man det på en shettis??

det är bara att hoppas att han blir bra efter den här kuren efterosm jag vill inte börja om igen. blir han inte bra får vi nog ta bort honom för nu har han blivit behandlad i över ett halvår snart och har endast blivit lite bättre. han har ju inte ont eller nått sånt utan dricker vansinnigt mycket och hela boxen är blöt på morgonom. får han en ny spånbal på morgonom så är allt blött och är bara att kasta ut på morgonen igen..
 
men då kanske den andra varíanten passar bättre...klappa in sprutan med fart. Står ni alltid i boxen när han ska sprutas? Finns det en ordentlig stallgång så tycker jag att man ska binda upp ponnyn med 2 grimskaft på vardera sida och stå och prata helt enkelt ett tag tills han är lugn och avslappnad innan man ger han en spruta. Jag förmodar att ni gett spruta varannan sida. Jag tycker också att ni ska ringa till vet. om råd. Möjligen att han kan skriva ut lite plegisil för att lugna han innan sprutan. Kan vara bättre det än att bråka med hästen.
 
jag håller med dig ang det där med stall gången att det vore bättre. me ndet har vi provat det också. slutade med att hästen låg på stallgången hängandes i grimman. så det slutade vi med direkt. så u binder vi honom i boxen och någon håller i honom så att ha ninte ka nstegra. försöker iallafall.

ja vi sticker på olika sidor. jag pratade med veterinären igår. han sa att antingen bråka med hästen så att han får medicinene leler sluta så blir han sämre igen och vi får ta bort honom

jag har även provat att borsta honom så at than är lugn innan och sticka när han minst anar men då flög han i taket iställer :crazy:

jag tycker jag har testat allt.. stackars hästen.. men han måste ju bli bra. *för att inte tala om vad all medicin har kostat* :confused:
 
helst skall man inte spruta dom på stallgången IFALL dom får en penicillinchock( för det är väl det han får????)
chockar dom så är det helkört, och kommor dom då lösa på gången kan det bli farligt, riktigt farlig.
 
Har du repgrimma som du binder fast han i? Tänkte på att det är lite skarpare än en vanlig grimma och den känns mer när hästen kastar upp huvudet. Varför får han medicinen? Kolla med veterinären och hör om det går att sticka i skinkan. Kan du inte fråga om nån annan i stallet kan sticka hästen? jag vet att då jag sticker en häst och det börjar gå åt fanders blir jag nervös. Då överför jag den känslan på hästen och hästen blir orolig i sig. Annars finns väl ett alternativ till och det är att välta stackarn! :idea: för han var väl en shettis???
 
Det finns en tredje lösning. Ställ hästen på djursjukhus och låt dem sätta dit en permanentkanyl, då behöver de inte sticka honom hela tiden.

Jag såg något om 40 dagar (???) hur länge har han fått sprutor? Kan det vara att stackaren är sönderstucken?

Jag har FULL förståelse för hur du har det och du har mitt fulla medlidande. Jag fick ju ge upp att spruta fölet, det gick inte. Det var att ställa på klinik eller avbryta kuren och i hennes fall valde vi att avbryta och det gick bra. Jag provade alla möjliga och omöjliga sätt men inget höll i längden, när hon slet bindringar som satt med 4 bult in i väggen (det var ett 4 månaders arabföl) så gav jag upp.

MEN, något som fungerade riktigt bra ett tag var att sticka i musklerna mellan frambenen, kanske skulle det gå att prova med din?

Men annars, så ring närmsta djursjukhus, de är vana att få in sådana hästar och det är oändligt mycket "behagligare" för hästarna med permanentkanyl, och inte minst sparar det ens nerver som hästägare. Jag höll på att få magsår av oro inför nästa sprutförsök när fölis skulle sprutas =/
 
han åt hipotrim i 40 dagar?? i pasta form. nu får han sprutor. är exakt en vecka sedan vi började med det. och det är runt 13 dagar kvar har jag för mig :smirk:

idag gick det faktiskt rätt bra. tryckte upp honom mot väggen medans jag stack honom och en lutade sig över honom så att han inte kunde stegra och en höll i grimman.

men det är ju inte meningen att man ska behöva tvångshålla honom heller. förut har vi hållit i grimskaft då han var rädd för att vara uppbunden när jag köpte honom. nu går det bra men risken är väl att han blir rädd för att vara uppbunden igen nu när han får spruta när han är uppbunden.

visst går det att ställa honom på djursjukhus om det ändå bara vore att göra det. men då blir andra hästen ensam och jag ännu fattigare. :cry:

tänk så skönt det blir när han slipper sprutorna. förhoppningsvis är han frisk sen. annars är det nog inte så mycket mera man kan göra då den medicinen han får nu är den sista man brukar sätta in för att få bort bakterier. hjälper nite den finns det ingen som kan göra det tydligen. än har jag inte märkt någon skillnad.

alexandra_w : måste bara få fråga. känner igen namnet. är du Tierpare?? kanske har helt fel men men :D
 
Bind aldrig hästen i repgrimma! Den är för stark och går inte sönder om han kastar sig - det är alltså livsfarligt för hästen.

mandalaki
 

Liknande trådar

Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
5 579
Senast: Kraxa
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
1 865
Senast: SkorpSmulan
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 464
Senast: liiinnea
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
28 914
Senast: Elendil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp