Vad ska jag ha för häst?

Praefatio

Trådstartare
Är osäker på om den här tråden ska ligga här eller under Gnägg, moderator är välkommen att flytta den.

För två veckor sedan åkte min gamla häst till sitt nya hem hos min tränare. Det känns bra men tomt. Jag har inga planer på att sluta vara hästägare, det måste jag helt enkelt vara men nu behöver jag en häst som passar mig! Hästglädjen är till stor del borta efter mycket slit och tårar.

Nu funderar jag mycket på vad jag ska skaffa för slags häst. Tankarna snurrar och snurrar. Min förra häst var islandshäst och jag älskar islandshästarna, älskar flockbeteendet, älskar de extra växlarna, älskar utseendet, älskar historian, älskar allt... men så hade jag ett samtal med min stallägare (och med min familj) och insåg att jag skulle kunna tänka mig en annan ras också. Har alltid tänkt att jag vill utbilda min egen unghäst, vilket jag har mycket erfarenhet av, men har de senaste dagarna insett att det på ett sätt vore skitskönt med en lite äldre häst också, en häst där jag vet lite vad jag får så att säga. En häst som jag kan rida ut på redan i sommar. Är lite villrådig där, med andra ord.

Det absolut viktigaste är att det är en häst som är cool i skallen. Inte långsam eller "död", men accepterande och modig.

Jag gillar att rida i skogen, men jag vill gärna jobba hästen i skogen och inte bara lulla. Målet är en mycket stark och uthållig häst med mycket framåtanda. Jag gillar att jobba mycket från marken, löslongering, trickträning, frihetsdressyr och sånt tycker jag är superkul. Är ingen dressyrmänniska i grunden men vill kunna rida i paddocken och träna lite, basic grejer. Har ridit mycket western och vill kunna göra det lite också men inte på mer än hobbynivå. Gillar att ta några skutt då och då men inte högre höjder än att en islandshäst kan kravla sig över. Vill provtävla distans på hobbynivå någon gång, det är nog den gren som lockar mest tävlingsmässigt, och vill kunna göra långa och spännande uteritter runtom i Sverige. Vill dessutom ha med mig hästen när jag lajvar om somrarna och testa beridet bågskytte.
Är ingen tävlingsmänniska men vill prova för skojs skull någon gång.

Är lite öppen vad gäller ras, men vill absolut inte ha någon ridtravare. Älskar kallblod men det känns som att en timmerhäst a'la nordsvensk behöver för mycket fysisk stimulans för att må bra. Har funderat på irish cob, är förtjust i grovheten i såna hästar men när jag har kollat runt så har jag ändå insett att jag skulle kunna trivas med en häst av smäckrare typ också. Gillar lite mindre hästar, är ju van vid islandshästar liksom, men vill inte ha ponny pga tävlingsförbudet. Var med om en olycka för inte så längesedan så det finns lite rädsla att jobba med, därav känns det bra med en liten häst. Övervuxen ponny skulle funka.

Min lillasyster sammanfattade det väldigt bra: "Det låter som att du vill ha en allroundhäst med lite terränginriktning". Jäkla åttaåringar, så himla smarta är de.

Men jag är så himla insnöad på islandshästar eftersom jag har varit islandsmänniska i tre år nu, jag vet inte riktigt vad det finns för alternativ. För några år sedan hade jag säkert kunnat ge mig själv massor av idéer men nu står det still - vad sjutton finns det för hästraser? :p Öhh, islandshästar, haflingers, araber, russ, fjordingar, halvblod, travare och nordsvenskar, typ?

Hjälp! Vad tycker ni? Har ni några idéer?
:bump:
 
Sv: Vad ska jag ha för häst?

Connemara? Stor new forest? Liten smäcker kallblodstravare - inte den tyngre "timmer"typen? American Curly?

Eller leta mer efter den rätta individen, inte den rätta rasen. Jag skulle inte ha en islandshäst och köpte till sist min medryttarhäst som jag kände väl och redan tyckte så mycket om - en islandshäst. Och jag är så glad över det nu.

Läs annonserna och gå på de som tilltalar dig helt enkelt. Bestäm dig för vilken storlek och ålder du helst vill titta på och så har du det som ett riktmärke och letar inom den marginalen - bäst som det är ploppar det upp en som ligger utanför och du känner kanske bara "Wow! Den ska jag kolla på!"

Roligt att det ordnade sig med din förr ahäst, hoppas det går bra hos din tränare!
 
Sv: Vad ska jag ha för häst?

Skönt att det löste sej med din häst.Det jag kom att tänka på är övervuxen connemara(eftersom du inte ville ha ponny) ,connemara korsning ,tinker.Sen finns det mindre halvblod oxå.Lycka till.
 
Sv: Vad ska jag ha för häst?

kl*

Jag har en nätt tinker och säger därför "en nätt tinker" de finns faktiskt, min är ca 165 i manken och av lättare ridtyp, den perfekta allround hästen enligt mig.
 
Sv: Vad ska jag ha för häst?

En trevlig korsning som jag stött på och nästan höll på köpa är paint/arab. Den jag tittade på var lite kraftigare än arab men nätt, ca 150 cm och hade mycket trevligt lynne. Vaken, öppen, känslig, lyhörd men snäll - vilket ju förstås beror mest på individen.
 
Sv: Vad ska jag ha för häst?

På din beskrivning låter det som den ras som ligger närmst är islandshäst, men den stämmer säkert in på många andra raser också. Jag tror också du ska leta efter en individ inte en ras, Du behöver nog en yngre individ som inte redan har idéer om hur allt ska gå till och som tycker det är spännande med nya tokigheter, kanske en nyligen inriden och du kan åtminstone ägna delar av sommaren att rida ut.
 
Sv: Vad ska jag ha för häst?

Mitt tips är att kolla annonser och se vad du fastnar för. oavsett ras. Annars är givetvis connemara ett tips (och jag är inte alls partisk ;)) Skämt åsido, just ras tror jag inte är lika viktigt som att man trivs med varandra. Sen kan man ju ringa in lite vad man vill ha. Jag själv t.ex. vill ha en häst som kan komma lite uppåt klasserna (då pratar vi fortfarande inte svåra klasser) och som kan göra lite av allt (dressyr, hoppning, fälttävlan, uteritter, hubertusjakt, distans o.s.v.) som inte är för stor och inte för liten. Bara där har det liksom försvunnit en hel massa raser men samtidigt finns det ju hur många som helst kvar som kan passa.
 
Sv: Vad ska jag ha för häst?

En ras som verkar kunna passa dig, men som jag inte riktigt vet hur stor tillgång det finns på i Sverige idag är lipizzianare. Men även en stor haflinger verkar kunna uppfylla dina önskemål.
 
Sv: Vad ska jag ha för häst?

"Är lite öppen vad gäller ras, men vill absolut inte ha någon ridtravare. Älskar kallblod men det känns som att en timmerhäst a'la nordsvensk behöver för mycket fysisk stimulans för att må bra."



Hej du trots det du skrev (se ovan) så tycker jag att en Nordsvensk låter som det skulle kunna passa dig. ungefär varannan nordsvensk (bruks) som säljs idag säljs till ridning. Det gäller dock att ha koll på linjer för det finns väldigt olika typ. en nordsvensk kan vara 145 cm likväl som 165 cm och allt däremellan de kan var "luftiga" och ha mycket go eller lite grövre (främst i halsen) och/eller vara me5r "timmerhäst" aktiga. Vad de behöver i stimulans för att må bra är också varierande, min ena trivs aldeles utmärkt med att gå varje dag men är precis lika trevlig efter att ha stått i tre veckor medans en annan är precis tvärtom. precis som i alla raser finns olika individer och oavsett vad man väljer för ras så är det viktigt att individen motsvarar det man söker. Nordisen kommer ju dessutom från den nordiska skogshästen (liksom islanshästen innan vikingarna tog den över till Island):D Vill du ha tips så kan jag försöka hjälpa dig;)
 
Sv: Vad ska jag ha för häst?

Och jag tänkte också på en av de raser du inte söker... kallblodstravare nämligen.

Förvisso travare men jag utgår från att du menade varmblod när du sa att du inte ville ha travare?

Kallblodstravarna är ofta mellan 150 och 165 ungefär, relativt smäckra men ändå med massa (finns väldigt olika modeller också förstås), med mycket fart i men har också bra möjligheter inom alla möjliga träningsformer.

Precis som alla andra sagt så tycker jag inte att du skall stirra dig blind på ras dock. Hitta RÄTT HÄST för dig helt enkelt!
 
Sv: Vad ska jag ha för häst?

Hej!
Du kanske ska ha en Basjkir?
Intelligent och tålig häst som du kan göra det mesta med. Varierande storlek från ca 135- 155 cm i mankhöjd.
Är själv medryttare på ett underbart litet Basjkirsto som har en "extra växel" :)

Läs mer på http://www.basjkir.se/
 
Sv: Vad ska jag ha för häst?

Tack så jättemycket för alla tips!

Jag hade inte kikat på connemara tidigare, men det är ju uppenbarligen en trevlig allroundponny som dessutom ofta är överväxta. Det ska jag kolla vidare på.

Jag är också helt inne på att titta på hästar, inte på raser. Jag har till och med tittat på korsningar :p Jag kände mig så fånig när jag "insåg" att det faktiskt finns såna också, inte bara rena raser. Eftersom jag inte har bråttom så är tanken att testa många olika slags hästar, känna in och prova och verkligen känna efter innan jag bestämmer mig. Jag vill hitta min drömhäst, den perfekta hästen för just mig. Det känns på något sätt spännande att inte hålla mig till bara en ras utan att faktiskt prova många olika. Tänk om jag faller pladask för en helt ny slags häst? :) Det är roligt att vara i hästköpartankar.
 
Sv: Vad ska jag ha för häst?

Ja det är faktiskt jätteroligt!

Man får träffa så många olika hästar, den ena goare än den andra och verkligen få chansen att känna efter vad man själv vill. Inte så ofta man verkligen stannar upp och tänker över sådana saker. Njut av tiden tills du hittar den där som du bara känner att du inte kan släppa!
 
Sv: Vad ska jag ha för häst?

Det låter som att en Welsh Cob skulle kunna passa dig kanon! :idea:
 
Sv: Vad ska jag ha för häst?

När jag köpte min lillkille så ville jag nog ha ungefär det som du är ute efter. Jag gick från stor häst men ville ha en liten och smidig som jag kunde göra "allt" med :)

Tittade på en hel del hästar på nätet både övervuxna ponnyer och små storhästar, connemaror, new forest, haflinger mm jämförde hästar och priser osv.

Och jag som sagt att jag ALDRIG ska köpa en raggsocka som en islänning, jo tjena både jag och sambon såg min lillkille på bilden på annonsen och blev totalt kära så jag ringde, han fanns kvar, åkte ned ett par dagar senare och tittade/provred honom och jag vi bestämde oss för att köpa honom :)

Förutom att jag köpte honom för att han var söt så resonerade jag som så att ska jag ha någon vettig häst så skulle jag få betala runt 60 000kr.
Och om jag då köpte den här lillkillen så fick jag en trevlig häst med 3 bra gångarter precis som vilken annan häst som helst, det jag då inte fick om jag köpte t ex en connemara som hittils var likvärdig så fick jag ju 2 gångarter extra med lillkillen så det blev det avgörande för mig.

Så jag kände helt enkelt att jag fick mer för pengarna när jag fick 5 gångarter för samma peng som om jag köpt en annan trevlig häst med 3 gångarter.

Men sen blev både jag och min sambo kära i honom så hade han bara haft 1 gångart så hade jag nog köpt honom ändå :)
 
Sv: Vad ska jag ha för häst?

En Haflinger kanske? :) Har haft en haflinger och hon var jättemysig och väldigt allsidig! Enligt mig är den en lagomt stor häst. Har islandshästar själv nu och jag tycker nog man kan jämföra dom lite vad gäller sättet :)
 
Sv: Vad ska jag ha för häst?

Arab tror jag skulle passa dig bra.

Araben fungerar till nästan allt! Du kan tävla den i dressyr och hoppning, köra med den, rida distans etc etc.

Dessutom är det en mindre ganska nätt häst så den skiljer sig inte jättemycket från islänningen storleksmässigt.

Även om många tycks tro att araber är ömtåliga juveler så är de i grunden och från början brukshästar.

Många araber har trevligt temperament och fina bruksegenskaper.

Skulle du vilja ha en lite tyngre häst som fortfarande är hyfsat allround skulle jag rekommendera de mindre och nättare nordsvenskarna (det finns ju nordsvenskar från omkring 145 cm i mankhöjd). Nordsvensken har oftast en bättre rörelseapparat än vad tex tinkern har.

En annan häst som borde passa dig är Welsh Cob. Trevlig ras som är väldigt allround. Det finns cobbar från d-ponny och uppåt. Och vill man ha en mindre så finns ju welshponny av cobtyp att glassa runt med. Welsh Cob finns liksom nordsvensken av flera olika rastyper och man kan hitta riktigt lätta varianter liksom sådana som påminner om en medeltung nordsvensk i typen.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad ska jag ha för häst?

Jag hade en Gelderländer, helt underbar ras.
Lugna, snälla, modiga och helt klart det vackraste som existerar enligt mig!
Dock är dessa stora!
Mycket intressant bakgrund och historia, red mestandels dressyr, vilket kan ge avdrag på större tävlingar,
då gången är lämpad för körning och liknande!

Welsh Cob/Partbreed hade ju inte varit helt fel annars!
Har dock ingen erfarenhet utav dessa, mer än att jag hjälpte en tjej i dressyren med dessa.
Jag fick uppfattningen om att de var lugna och väldigt trygga i sig själva, men detta varierar väl antaligen från individ till individ!

Såg även att någon hade nämnt Haflinger! Kika vidare på detta!

Lycka till med ditt hästletande! :D
 
Sv: Vad ska jag ha för häst?

Min lillasyster sammanfattade det väldigt bra: "Det låter som att du vill ha en allroundhäst med lite terränginriktning". Jäkla åttaåringar, så himla smarta är de.

:rofl::rofl:

Jag har inga planer på att sluta vara hästägare, det måste jag helt enkelt vara men nu behöver jag en häst som passar mig! Hästglädjen är till stor del borta efter mycket slit och tårar.
/.../
Min förra häst var islandshäst och jag älskar islandshästarna, älskar flockbeteendet, älskar de extra växlarna, älskar utseendet, älskar historian, älskar allt.../.../ En häst som jag kan rida ut på redan i sommar. /.../ Det absolut viktigaste är att det är en häst som är cool i skallen. Inte långsam eller "död", men accepterande och modig. /.../ Jag gillar att rida i skogen, men jag vill gärna jobba hästen i skogen och inte bara lulla. Målet är en mycket stark och uthållig häst med mycket framåtanda./.../ Jag gillar att jobba mycket från marken, löslongering, trickträning, frihetsdressyr och sånt tycker jag är superkul. /.../ Är ingen tävlingsmänniska men vill prova för skojs skull någon gång. /.../ en timmerhäst a'la nordsvensk behöver för mycket fysisk stimulans för att må bra. /.../ Var med om en olycka för inte så längesedan så det finns lite rädsla att jobba med, därav känns det bra med en liten häst./.../ Hjälp! Vad tycker ni? Har ni några idéer ?


:idea:
"Köpes: Snäll Islandshäst, D-ponny eller motsvarande för allround användning. Hästen måste vara trygg, väluppfostrad och samarbetsvillig, men den ska även ha en del motor och kunna gå lättare tävlingar." (?!?)

Unna dig själv en läromästare ! :love:
 
Sv: Vad ska jag ha för häst?

Jag slår ett slag för mina raser: Morganhäst eller arab. De brukar vara runt 150 cm höga, urtrevliga i huvudet- gör vad som helst för sin matte, är lugna och trygga, men med mycket "go" i!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 316
Senast: WBanna
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
2 917
Senast: tanten
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 225
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 052
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp