Vad ska jag ha för häst?

Sv: Vad ska jag ha för häst?

Jag skulle också säga kallblodstravare faktiskt. Jag gjorde den koppligen innan jag observerade "inte travare" - pga eget intresse för AR och klassisk dressyr, och där finns det många sådana djur OCH islandshästar.

För egen del är min dröm en övervuxen korsning connemara/NF (fast pållen i stallet är en tysk ridponny som är VÄRLDSBÄST! Förvissor tillhörande dottern, men jag har lyckats få nyttjanderätt.................... :-)).
 
Sv: Vad ska jag ha för häst?

Min första tanke är ett mindre engelskt fullblod. Kloka hästar som funkar till det mesta, skutta lite hinder, dressyra lite, lite western, uteridning. Alternativt ett arabiskt fullblod.

Iofs verkade du vilja ha en lite grövre häst, helt ärligt har jag ingen bra koll på kallblodshästarna så där får någon annan uttala sig. Annas någon irländs import? Brukar vara rejäla stadiga hästar!
Men jag tror du får titta på lite olika hästar, det är ju alltid individen som avgör.
 
Sv: Vad ska jag ha för häst?

En ras som verkar kunna passa dig, men som jag inte riktigt vet hur stor tillgång det finns på i Sverige idag är lipizzianare. Men även en stor haflinger verkar kunna uppfylla dina önskemål.

Det heter lipizzaner, inte lipizzianare.

Annars håller jag med, det är en ras som jag tror skulle motsvara TS önskemål. Jag har en själv, vi rider dressyr på cav msv-nivå, hoppar 70-80 cm utan problem, har ridit provapå-klasser i distans och håller på en hel den med Working Equitation (galet roligt!).

Det finns ca 800 lipizzaner i Sverige inkl korsningar.
 
Sv: Vad ska jag ha för häst?

Jag letar inte aktivt just nu, ska inte köpa förrän om ett par månader när mitt hästkonto har fyllts på lite till. Jag skänkte bort min förra, och står därför utan några större summor att köpa för. Det blir alltså till våren, sommaren eller möjligen hösten om jag är lite smart. Mina föräldrar kan tänka sig att låna mig pengar också, men det vill jag verkligen bara i nödfall. Känns fånigt att man som vuxen människa ska behöva låna av pappa bara för att man är för ivrig.

Dessutom är jag fortfarande villrådig till 1000! Det är skönt att veta att man kan ta det lugnt med att bestämma sig ungefär för vad man vill ha. Aldrig igen att jag köper en häst över en dag bara. Det är jättehärligt att logga in här, få massor av bra tips, och kika annonser, rida kompisars hästar och se hur det känns.

*kl*

Tänk vad mycket härliga hästar det finns! Jag har kikat lite på connemaror och gillar dem skarpt för att inte vara kallblod. Samma sak med araber.

Kallblodstravare vet jag inte, jag har absolut noll erfarenhet av dem och som sagt, travare klingar verkligen enbart trubbel i mina öron. Anlednigen till att jag inte vill ha en travare, varmblod som kallblod, är att de helt enkelt är avlade för körning. Det är mina fördomar allena, men jag har tyvärr bara sett halvdana ridhästar i varmblodstravare IRL (annat är det här på Buke) och är jätterädd att hamna där själv, med en häst som jag längst ner i maggropen ångrar att jag köpte av någon anledning. De travare jag har träffat har antingen haft problem med gångarterna, inte kunnat ridas i paddock ordentligt eller kunnat allt det där men varit skithetsiga ute, även om just den hästen lyssnade. Westernriden och jättetrevlig men hade bara tre växlar: Lugn skritt, lugn men travaraktig trav eller full fart framåt.
Sedan har det också med försäljningsmöjligheter att göra - jag planerar inte att sälja min häst på många långa år, men dagen kanske dyker upp när det händer någonting och då vill jag ha en häst där risken är mindre att den står två-tre år innan någon kommer och vill köpa.

Oj, vad jag har fördomar... Övertyga mig? :p
 
Sv: Vad ska jag ha för häst?

Jag skulle ha nåt som var större än ponny och trygg och snäll. Tittade mycket efter tinker.
Men hittade denna:

30311091.jpg


30307139.jpg


Kallblodstravare 1.55 , som gått några lopp och sen blivit ridhäst.
Lugn och orädd för det mesta, men pigg och gillar att springa.
Ingen travartrav och kan galoppera.
Kort och kompakt, men ändå lätt i stegen.
 
Sv: Vad ska jag ha för häst?

Jag tycker oxå att din beskrivning låter som en trevlig arab!

De kan göra väldigt mkt, du kan rida western på morgonen, köra den vid lunch och trickträna på kvällen!
Otroligt smarta hästar, som gör allt för sin ägare om denne är en bra ägare. Känsliga utan att vara nervösa.

Nu är jag förvisso partisk, jag har bara araber. Faktiskt en 2 åring som är till salu ;)

Med mina araber gör jag allt man kan göra med en häst nästa! Kör, rider western, dressyr, hoppning, distans, rider ut och bara har kul, tricktränar!

Araben är en häst som är lite skillnad mot islandshästen, isisen är väl vad jag har förstått mer med flocken, medans araben är med familjen, människofamiljen! Den kommer vilja vara med på allt, helst sitta i soffan när ni tittar på tv ;) När alla de andra hästarna går iväg, så står den kvar och gosar med dig, när den har mat i krubban så vill den ofta hellre vara med dig än att äta!

Att araben är nervös är inte sant! De är vakna och snabba i huvudet, på samma tid som en annan häst har upptäckt nåt och sprungit därifrån så har araben hunnit se saken, och avgöra att den inte är farlig och gå vidare. Mina hästar är mer eller miindre inte rädda för nånting. Och de få saker de är rädda för är det aldrig några problem med, för de tappar aldrig hjärnan, de kan stå och skaka, eller springa fram och tillbaks, men grimskaftet sträcks aldrig, de springer aldrig på en!

Ja nu har jag propagerat färdigt för araben! :D
 
Sv: Vad ska jag ha för häst?

Härligt med mer arabreklam ;) Jag håller med dig i det mesta, men måste inflika en sak. I och med att araberna är alerta hästar är de känsliga för den människa som leder dem- är du själv lite nervöst lagd skulle jag inte rekommendera en arab. Min erfarenhet säger att de gör sig bäst tillsammans med lugna människor som lyssnar på hästen. Jag har haft tre araber, och en utav dem är definitivt mycket mer alert än de andra. Han är sig cirkustrick på nolltid, men är också oerhört snabb i reaktionerna vad det gäller otäcka saker... att köra in den hästen skulle vara ett skämt :D Så, det finns alla sorters araber, men alla är fokuserade på sin människa, och min åsikt är att den människan bör vara cool i sättet, för araberna vill ha människor som är "med" mentalt.
 
Sv: Vad ska jag ha för häst?

Jag har faktiskt kikat runt lite på araber nu och jag måste säga att jag blir otroligt sugen. Det känns som att de uppfyller samtliga önskemål, bortsett från att de ju är smäckra. Det kan jag faktiskt överleva. Kan se mig själv på en trevlig arabvalack med schysst temperament, absolut.

Fortsätter att kika runt...
 
Sv: Vad ska jag ha för häst?

Dock vill jag varna lite, det finns mkt skitaraber där ute! Man behöver inte avelsvärdera en arab för att få använda den i avel, och det förekommer hemskt mkt buskavel tyvärr! Det kommer i år födas 2 föl efter 2 olika hingstar som fått 27 poäng vardera på avelsvärderingen (max är 50 om du inte är insatt... och det är med andra ord extremt dåligt).

Finns många både hingstar och ston som avlas på vars främsta merit är att det går att leda dem till o från hagen.

De araberna som är bra, de är verkligen riktigt bra! Men dessvärre så har vi ju då de där andra med...

Ska du köpa en arab så röntga bakknäna vid besiktningen med! Är mkt cystor inom rasen, har de cystor på båda bak så är det jätte svårt att upptäcka nån hälta, så det är alltid bäst att kolla tycker jag.
 
Sv: Vad ska jag ha för häst?

Gillar lite mindre hästar, är ju van vid islandshästar liksom, men vill inte ha ponny pga tävlingsförbudet. Var med om en olycka för inte så längesedan så det finns lite rädsla att jobba med, därav känns det bra med en liten häst. Övervuxen ponny skulle funka.

Fast är det tävlingsförbudet inom den engelska ridningen du syftar på, så får även du som vuxen tävla ponny(D-ponny) bland stor hästarna upp till Msv-klass. Så det behöver inte vara helt fel med en ponny till dig även om den inte är övervuxen, så länge ni utgör ett proportionerligt ekipage...
Och om jag inte har helt fel för mig så har väl varken western eller distans några storlekskrav? Om jag har fel här få någon rätt mig...

/Camilla
 
Sv: Vad ska jag ha för häst?

Vilken ras som helst. Leta efter en som har den mentaliteten du söker.
 
Sv: Vad ska jag ha för häst?

Håller med föregående inlägg, det är inte rasen som är avgörande!

För ett halvår sen skulle jag direkt tipsat dig om arab efter att själv varit medryttare på två stycken mycket trevliga araber. Men så blev araben jag red skadad och jag började rida en fjording. Ska erkänna att jag hade ganska låga tankar om fjordingar, men de kom snabbt på fall. Fjordingen är otroligt trevlig, pigg, vaken och mycket mer känslig än jag trott. Vad jag gillar med dessa raser är att de har en trygghet i sig själva, de reagerar på saker men lugnar lika fort ner sig. Ska tillägga att jag som ryttare är aningen av den nervösa typen men funkar utmärkt med arab ändå eftersom jag lärt mig att de inte är typen som stänger av och skenar iväg när de blir rädda. Fungerar mycket sämre ihop med halvblod tex.

Så småningom är jag ute efter en liknande allroundhäst som du och i nuläget kan allt från arab till fjording vara aktuellt. Är så glad att jag fick chansen att prova en hästtyp jag aldrig skulle tittat åt annars:)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 316
Senast: WBanna
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
2 917
Senast: tanten
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 051
Senast: tuaphua
·
Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
9 274
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp