vad ska jag ha för bett ?:o

Tiger06

Trådstartare
Har en fjording på snart 5 år (jag vet att det är träning i massvis som behövs!) men iaf. jag har ett vanligt tredelat bett på honom nu.. & vid tex uteritter med andra hästar så blir han stark & då menar jag verkligen stark jag kan sitta och dra för kung och foster land, jag kan försöka sitta och göra halvhalter & allt vad det heter! ikke att han stannar om en annan häst ligger före och är någon meter före! Rider man först med han är han hur duktig som helst..

så jag tänkte om man inte hade kunnat ta ett lite starkare bett?
Vad tycker ni? & varför!

Sv: vad ska jag ha för bett ?:o

Har du provat hackamore?

Det ar starkt, fast inte pa det viset att du skulle gor illa hastens mun genom att slita den i kaften.

Ett annat forslag ar att starta sakta med att rida ut sa den inte behover stressa upp sig och "ligga forst" eller bli helt exalterad.

Det borde finnas andra losningar an att satta pa dem ett skarpare bett. Tycker du inte det?

Jag hade ocksa en fjording som var ganska exalterad nar vi red ut. Antingen seg eller lokomotiv. Jag loste det genom att nar hon blev for stark att ta henne ur balans dvs om hon drar ivag pa en lang, bred och rak grusvag, sa red jag henne sick-sack sa hon kom lite ur balans och var tvungen att sakta ner. Nar jag val gjort detta nagra ganger forstod hon att det inte var lont att kora racerfart. Alltsa sick-sack i den man att man gor det med ben och sate, lite hjalp av ledande tygeltag men absoult ingen sagning!
Prova det.

Senast ändrad:

saken är ju den att på stora grusvägar där det är raksträcka och så är han lite lugnare iaf.. om jag säger såhär.. att där han mest drar är på smala stigar lite kurviga ( inte så farligt men det finns väl så att han då och då nt kan se sin kompis)..

jag har inte provat något annat bett på han då jag försökt klara det utan den "utvägen"..

jaktkandar/jaktstång/kimblewick bett?
Det är som ett pelham fast inte lika långa skänklar och blir inte riktigt lika skarpt. För att mildra det lite kan du sätta en delta i bettet och tygeln i deltan samt sätta en kindkedjetunnel runt kedjan under hakan på hästen.

Rid med mjuk hand så att du inte har så stort stöd eller tyngd i tygeln, då är det kedjan under hakan som dras åt och inte att hästen tar stöd på bettet i munnen... om du förstår hur jag menar.

Dock blir det mycket skarpare än tränsbett när din häst vill dra iväg och blir stark och du tar i tygeln. Så kanske du kan kontrollera honom bättre och han inte lyckas dra iväg dej.

jaktkandar/jaktstång/kimblewick bett?
Det är som ett pelham fast inte lika långa skänklar och blir inte riktigt lika skarpt. För att mildra det lite kan du sätta en delta i bettet och tygeln i deltan samt sätta en kindkedjetunnel runt kedjan under hakan på hästen.

Rid med mjuk hand så att du inte har så stort stöd eller tyngd i tygeln, då är det kedjan under hakan som dras åt och inte att hästen tar stöd på bettet i munnen... om du förstår hur jag menar.

Dock blir det mycket skarpare än tränsbett när din häst vill dra iväg och blir stark och du tar i tygeln. Så kanske du kan kontrollera honom bättre och han inte lyckas dra iväg dej.

Jag gillar både jaktkandar och pelham till vissa hästar, men absolut inte med ett delta. Då har du ju handbromsen i hela tiden, rider man med 2 tyglar kan man själv kontrollera hur skarpt bettet ska vara. T.ex. ett pelham skulle säkert kunna passa TS häst, eftersom det är ett relativt milt bett tills du använder tygel nr 2.

Kedjan ska sitta så pass hårt att bettet inte kan vridas mer än 45 grader, och du ska vara lika mjuk i handen oavsett vilket bett du rider med.

Jag använder ett pelhambett i syntet vid uteritt.Behöver inte dra och slita då så det är ju skonsammare för hästen än ett vanligt bett om jag måste ta i ordentligt.I vanliga fall rider jag på ett tredelat med fasta ringar men vill ha lite extra ute för hon kan bli väldigt pigg och glad då.

jag har jaktkandar, tycker att det inte att det behövs två tyglar till det, dock pelham förstår jag. När jag rider med jaktet ist för mitt tredelade med begränsad vikbarhet har jag mkt mindre i handen, självklart är jag mjuk på tredelat med, men då kan man få och ge stöd på ett annat sätt.

Rider på nästintill halvlånga tyglar och tar bara när det behövs en halvhalt eller förhållning (eller när jag rider barbacka och hästen börjar bli tokpigg eller ska iväg, då uppskattar jag ett skarpare bett)

Håller bara i tyglarna mjukt när allt går lugnt och bra och hon går som jag vill = kedjan dras knappt åt och nästan ingen hävstångseffekt, när jag behöver inverka på min pigga/känsliga/heta häst som får lite ryck ibland tar jag i tyglarna och har detta skarpa bett som inverkar när det behövs.

Menar att jag kan inte sitta och hålla lika stadigt som med tredelade för Då blir det ju som att gå med handbromsen i, att kedjan och hävstången inverkar hela tiden.

Ja, ett pelham ska definitivt användas med 2 tyglar, ett jaktkandar klarar sig med en.

Men även om man har ett lite skarpare bett så ska man kunna rida med kontakt, annars är bettet för skarpt för hästen :crazy: Min donna reds på tredelat eller jaktkandar och hon ville ha ungefär samma stöd i båda, men svarade snabbare på jaktkandaret.

men om jag rider med samma kontakt på jaktet så ligger det ju en kedja och drar runt underkäken, min häst vill inte lägga sig mot kedjan så "hårt", dock när hon blir väldigt pigg och het kan hon ju bli ganska stark på det. Det är ju då jag behöver jaktkandaret. När hon går lugnt och avslappnat på jaktet är det egentligen för skarpt, för när hon går så räcker det absolut med tredelat med superlätt hand. Men man kan ju inte byta bett under ridturen och mellan humörskiftningarna... :S

Jag betslar med jaktkandaret om hon vilat ett tag, om jag ska träna galopp (ridtravare, kan gå foort och hon blir enormt taggad), rida ut barbacka eller skicka ut en ny ryttare i skogen.

Vid dressyr, hoppning, körning och vanlig skogsridning har hon tredelat.

När man rider en häst som är stark och lite hård i munnen tycker jag att kimblewick är ett trevligt bett. Kedjan gör att du inte kan ta för mycket så att säga, om du jämför med t.ex ett pessoa som du kan dra i princip hur långt som helst. (usch, hatar verkligen pessoabett :p)Och rakt vill jag ha det, såg att h**ks hade tvådelade kimblewick i nya katalogen, jättekonstigt? Men jag vill iaf inte ha den nötknäppareffekten som blir av ett tvådelat bett:) Kimblewick är ju lite "snällare" än t.ex ett pelham eftersom skänklarna är kortare, men har man en mjuk och följsam hand funkar säkert det mesta. Lite knepigt det där, för samtidigt som man vill ha kontroll är jag alltid rädd att göra hästen ännu hårdare i munnen. Lycka till med pållen iaf :)

Ett bett med stänger ska alltid vara oledat för att verka rätt i munnen.

En häst blir inte hård i munnen av ett skarpt bett om man inte missbrukar det. Och då blir de hårda vad man än använder.

Ta bort deltat och sätt tygeln i den stora ringen istället. Då är bettet som mildast och fungerar som det är tänkt. Om du höjer handen blir verkan mindre och om du sänker handen blir bettet skarpare.

då blir det ju knappt någon hävstång alls och ingen kedja som inverkar, blir ju mer som ett vanligt rakt bett, ja mildare. Men jag har ju jaktstången för att kunna få dess skarpa effekt när jag vill, emellan rider jag nästan bara med säte och röst.

men jag ska nog börja göra så när jag låter någon annan rida på jaktet faktiskt... Hästen är ganska stressad och pigg och de som inte är van henne kortar gärna tyglarna och vill bromsa henne och hålla fast när hon blir stressad vilket gör det hela ännu värre.

Det som hjälper är att göra en halvhalt och lägga ner henne i formen och länga tygeln. Men innan andra kommer på och vågar göra det skulle det kännas bra att mildra bettets inverkan.

om jag har fattat detta rätt så tycker jag personligen att jakt.. passar bäst. då jag inte är så sugen på att ha två tyglar och så...jag måste bara påpeka att jakt, pelham , kimblewick såg ju exakt lika dana ut för mig :O ?? iaf mest kimble & jakt!

men som ni har skrivit så ligger jakt på och trycker hela tiden, kan det inte hända att han kan bli "emun" mot det tredelade då om jag vill börja med det igen sen, vill ju bara ha ett skarpare bett tillobörja med så han kanske lär sig lite hyffs ;P

Jaktkandar och Kimblewick är samma bett ;)

Jag har svårt att tänka mig att en häst blir immun mot ett bett så länge man inte rider med väldigt mycket hand. Och då blir hästen "immun" vad du än rider på.

Jag växlade mellan tredelat och kimblewick (köp för guds skull ett rakt!) och det var aldrig några problem.

då blir det ju knappt någon hävstång alls och ingen kedja som inverkar, blir ju mer som ett vanligt rakt bett, ja mildare. Men jag har ju jaktstången för att kunna få dess skarpa effekt när jag vill, emellan rider jag nästan bara med säte och röst.

Ja, och därför skrev jag även hur du rider med ett kimblewick. Sänker du handen så ökar hävstångsverkan, höjer du handen minskar den. Det borde ju passa dig då så du slipper rida med halvlånga tyglar. Kedjan känner hästen garanterat av hela tiden om du inte sätter den på tok för löst.

Testa ett lite mildare skarpt bett som tillfällighet/variation dom ggr han blir sådär, och betsla sedan ner och känn efter ifall det blivit någon skillnad. :)

Behövde kimblewick/jaktkandar på min tös ungefär 2-3 veckor en period, och sedan väääldigt sällan. Nu har jag inte använt det på bra länge, kanske 1,5 år. Haft henne i 2,5 år. Behövde bara påminna henne om att inte rusa iväg så värst. :)

Liknande trådar

Utrustning Jag funderar på att hitta ett nytt bett till min häst, som är lite skarpare. Vanligtvis hade jag tränat på det men nu har hon ett fast... 2
Svar
28
· Visningar
2 932
Senast: Lager
·
Utrustning Hej Nu är det så att vid hoppning så letar jag ett nytt bett. Kommer användas endast vid tävling då jag jobbar på med vanligt tränsbett...
Svar
5
· Visningar
1 871
Senast: Vogue
·
Utrustning Jag behöver bettförslag till ena ponnyn. Jag rider oftast på hackamore, ibland babypelham, rakt i gummi. Hon är åt det heta hållet och...
Svar
1
· Visningar
1 123
Senast: Lipperta
·
Utrustning Min 6-åring som jag nu haft i 5 år visar sig allt mer bli känslig för varje år och i takt med sin utbildnings- och... 2
Svar
25
· Visningar
4 644
Senast: AW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka