vad ska jag ha för bett ?:o

Sv: vad ska jag ha för bett ?:o

vrf just rakt kimblewick??? & om nu jakt och kimblewick är samma bett vrf veter det då olika? förlåt för alla frågor^^ men tkr sånt här är så intressant :D

Jag skulle bytt det ledade bettet mot ett oledat. Ett vanligt rakt bett, gärna med D ringar.
Många av de tyngre raserna kan ha låga gomvalv och kan därför inte ha ett bett som är ledat för det gör ont.

Senast ändrad av en moderator:

Jag har inte döpt bettet så det kan jag inte svara på ;)

Ett bett med stänger ska alltid vara oledat, det blir ganska otäckt i munnen med både hävstång och brytpunkt/er.

jaa kan ju prova det igen. Men jag tycker det går bra som det är nu, när hon är avslappnad och fin och jag fått henne dit jag vill i form och tempo så har jag inte mycket i handen på vilket bett jag än har. (använder tredelat och hackamore förutom jaktet) Hon blir så stressad av att man "håller" i henne, blir gärna passgång och upp med huvud och spänd hals.

Tror det är kvar sen travet, större stöd = "nu ska vi springa på snart!" tänker hon och är på helspänn och beredd, minsta rörelse med sätet tar hon då som typ galoppskänkel..

är väl engelska och svenska namnet kanske ;) jaktståg och jaktkandar är också samma sak :)

okejokej :P
hur är det om man skulle vilja hoppa?
Tkr ni man ska ta & använda det tredelade då ir ha jakt bettet ir ett annat.. för han är lite tramsig i paddocken och ibland bara huxflux så drar han iväg..

Om du lägger ut bommar innan och efter hindret eller hoppar studs, tramsar han då också? Annars är ju det en bättre lösning än att betsla upp. Men återigen, ta hjälp av en tränare.

kl

Jag har ett fullblodssto som är väldigt lydig och välriden, rider henne på 3delat tränsbett, när jag rider ut och galopperar blir hon väldigt stark, och då menar jag väldigt! Jag har fortfarande kontroll, men det tar längre tid för henne att svara på förhållningar, även om man använder hela kroppen (har ridit mycket galopphästar så kan det där med att få stopp på dem med vikten) däremot är jag rädd att det kan skapa problem när vi tävlar teamchasing, då måste de svara på hjälperna snabbt för att man ska kunna reglera avstånd och förbereda för hinder osv. Är det idé att prova ett kimblewick på henne? Gillar inte skarpa bett, och har ridit starka hästar på vanligt 3dealt förut, men hon här är inte lika känslig om ni förstår vad jag menar. De andra hade nog börjat protestera mot ett skarpare bett, å andra sidan respekterar de bettet bättre oxå. Hon skulle aldrig sticka, men finjusteringen behöver bli bättre i "skarpt läge". Som sagt, annars är hon väldigt lydig och välriden.

körde till hööks & frågade vad dem föreslog.. & hon föreslog tredelat eggbett.. så det fick bli det.
testade det i paddocken idag, tror nt ens han märkte att det var ngt nytt i munnen :o ?!
aja vi får väl se hur det blir där ute (;

annars var han super duktig idag att rida, så tja man vet ju aldrig :p hehe
tack än en gång för alla svar!

Liknande trådar

Utrustning Jag funderar på att hitta ett nytt bett till min häst, som är lite skarpare. Vanligtvis hade jag tränat på det men nu har hon ett fast... 2
Svar
28
· Visningar
2 905
Senast: Lager
·
Utrustning Hej Nu är det så att vid hoppning så letar jag ett nytt bett. Kommer användas endast vid tävling då jag jobbar på med vanligt tränsbett...
Svar
5
· Visningar
1 866
Senast: Vogue
·
Utrustning Jag behöver bettförslag till ena ponnyn. Jag rider oftast på hackamore, ibland babypelham, rakt i gummi. Hon är åt det heta hållet och...
Svar
1
· Visningar
1 120
Senast: Lipperta
·
Utrustning Min 6-åring som jag nu haft i 5 år visar sig allt mer bli känslig för varje år och i takt med sin utbildnings- och... 2
Svar
25
· Visningar
4 637
Senast: AW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka