Vad ska jag lyssna på?

Bukefalos 30 år!

Midsommarblomster

Trådstartare
Jag lyssnar på poddar och ljudböcker ungefär 2 h varje dag, men nu börjar min lista på saker att lyssna på sina och jag finner mig själv letandes halva pendlingstiden för att sedan lyssna på någonting halvtrist en kvart innan jag inser att det var just halvtrist och vips är jag på jobbet. Så jag skulle behöva bunkra upp med lite tips.

Vilka poddar är bäst? Tipsar du om Stjärnsäljarpodden blir du blockad. True crime är favorit men har nog plöjt de flesta fall i P3-dokumentär.
Ljudböcker? Jag uppskattar både facklitteratur, psykologi/personlig utveckling och skönlitteratur. Lite allätare med andra ord.

Min favoritpodd är P3 Klubben, en lättsam, men smart, kulturpodd.
Andra kulturpoddar som är bra är Konsthistoriepodden, Konsthantverkspodden och Kulturråden.

Annars lyssnar jag mycket på Utrikespolitiska poddar, USA-podden är såklart en favorit, men också Geopodden och Utblick är bra poddar.

Lyssnar också på svenska politikpoddar, Det politiska spelet, Älskade politik, En runda till och Politikrummet är bra.

Ett sista tips är aktualitetspodden Veckans ord, lite rolig och lite smart.

Två favoritpoddar som kanske kan falla dig i smaken:

Klaveret
Louise och Julia poddar

Så vad händer är också en favorit, där blandas verkligen högt och lågt. Politik, aktuella händelser, livsråd och reality-tv i en perfekt mix :D Älskar deras Love is blind-avsnitt!

Jag lyssnar på poddar och ljudböcker ungefär 2 h varje dag, men nu börjar min lista på saker att lyssna på sina och jag finner mig själv letandes halva pendlingstiden för att sedan lyssna på någonting halvtrist en kvart innan jag inser att det var just halvtrist och vips är jag på jobbet. Så jag skulle behöva bunkra upp med lite tips.

Vilka poddar är bäst? Tipsar du om Stjärnsäljarpodden blir du blockad. True crime är favorit men har nog plöjt de flesta fall i P3-dokumentär.
Ljudböcker? Jag uppskattar både facklitteratur, psykologi/personlig utveckling och skönlitteratur. Lite allätare med andra ord.
Historiepodden
Jordkommissionen
Trädgårdstrollet
Odla
Tyngre Träningssnack
The Rest is History
Hälsoveckan
The Rest is Entertainment
Mary Wanless ride with your mind

Svenska poddar säger jag Kulturens ABC (inte så aktiv, men alla gamla avsnitt går att lyssna på om och om igen) och Kulturråden.

Just nu lyssnar jag (till min egen förvåning då jag har svårt med amerikanska poddar) till Maintenance Phase som går igenom en massa myter kring dieter och felaktig forskning om övervikt. Superintressant!

Jag kan inte låta bli att älska Flashback forever (men bor också i Göteborg..)

Så långt ifrån true crime man kan komma 😆 men den brittiska podden Dish är så himla mysig! En michelin-kock (Angela Hartnett) och en radiopratare/programledare (Nick Grimshaw) bjuder kända personer på mat. Angela och Nick verkar sjukt härliga, är väldigt naturligt roliga och det blir alltid bra intervjuer/snack med gästerna, med ffa mattema. Finns både som vanlig podd och på Youtube.

Jag gillar Good hang with Amy
Kändisar i USA som intervjuas av Amy Pohler. Mycket flams och lite allvar, de flesta är hennes vänner och har känt henne sedan länge vilket gör att det känns väldigt familjärt.
Lyssnar inte slaviskt men av det jag lyssnat på så har tiden flugit under tiden.

Just nu lyssnar jag (till min egen förvåning då jag har svårt med amerikanska poddar) till Maintenance Phase som går igenom en massa myter kring dieter och felaktig forskning om övervikt. Superintressant!

Jag har lyssnat på böckerna Slutbantat och Din sista viktresa, och sett Netflix dokumentären om Biggest Looser. Det är oerhört intressant och jag hoppas innerligt att alla som någonsin viktmobbats ska få upprättelse under sin livstid.

Att ingen tipsat om Krimkalendern 🫨 true crime, inte bara supertungt utan man får skratta en hel del också. Den ena har startat en egen podd vid sidan av, Jennies penna presenterar tror jag, också bra. Men kalendern är min favoritpodd, mysfaktor, bra pratare och både spännande, intressanta och roliga fall.

Tillägg.
Jag listar andra också som du säkert känner till men om utifall att.
Svenska brott, inför rätta, rättegångspodden, jakten på mördaren, spöktimmen, creepypodden och kanske älskade psykopat.

Är det ingen som lyssnar på Hönspodden? 😂 Min favvo! Dock kanske den inte passar in på denna rekomendation men 😂
Podden ”I väntan på katastrofen” är poppis hos min man men även några vänner. Kanske inte heller vad du söker men skriver ändå, ibland kanske man blir oväntat överraskad :)

Liknande trådar

• Vilka böcker får man inte missa?
  • R
    Tips på poddar tv program och youtube?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar