Vad ska jag rösta på?

Bukefalos 30 år!

Lutar åt C eller S.
Alla partier har blivit så röriga. Liksom flyter ihop?
Kommer inte rösta SD eller V. Det skulle jag aldrig göra. Inga ytterpartier. Vill ha något stabilt över tid. Eller ja iaf 4 år 🙄

Hur funkar det att partiet ganska ofta helt ändrar åsikter 180 grader för att de vill locka fler väljare? Som nu när man plötsligt är helt mot både migration och invandring för att opinionen svängt och man vill ha tillbaka väljare som valt SD.

Jag skulle bli så förbannad på kappvändarmentaliteten att jag skulle lämna direkt.

Jag tänker på det du skriver att ”alltid socialdemokrat” är svårförståeligt för mig när politikens riktning är så oviktig för S.
Precis det där är min tanke och mitt problem inför kommande val.

Jag röstar mer "ideologiskt" och efter partiprogram än vad som sägs i debatter eller i princip allt som sagts från 1 januari fram till valet. Min inställning är att det går inte att hitta ett parti där man håller med till 100%, och då är jag till och med medlem i ett. Partiprogram och liknande röstas fram av medlemmar så det är klart att ens åsikter inte kan stämma överens med varenda kotte :)
Sen behöver man till exempel inte rösta på samma i alla tre valen, jag tror faktiskt det var ett år jag röstade olika i alla val, beroende på individ, men då personkryssade jag allt.

Ett tag kvar till valet men tiden går ju så snabbt. Så funderar på vad jag ska rösta på sen.

För mig är välfärden viktig. Att sjukvård, skola och omsorg fungerar. Att man inte skär ner på allt hela tiden.
Att hela Sverige fungerar och inte bara i städerna.
Underlätta för småföretagare.
Att man inte skickar iväg människor som bott här i hela sitt liv och integrerats till något land de inte alls har samma anknytning i.
Vettigt tänk med miljön och konkreta åtgärder.

Så vilka partier ska jag grotta mig i?
Det är nog svårt att hitta ett parti som prioriterar alla de saker du tycker är viktiga högst. Eller snarare, flera som gör det. Jag tror du behöver fundera på vilken av frågorna som är viktigast. Men generellt låter det som Centerpartiet, miljöpartiet eller vänsterpartiet. Möjligen socialdemokraterna om de svänger tillbaka i migrationspolitiken, men är man pessimist så verkar de lite för upptagna med att locka väljare från Sd, för att göra det.

För mig är välfärden viktig. Att sjukvård, skola och omsorg fungerar. Att man inte skär ner på allt hela tiden. - V och MP är väll de partier som generellt sett satsar mest pengar i budgeten på välfärden.
Att hela Sverige fungerar och inte bara i städerna. - C, Mp, V och S är väll de som överhuvudtaget pratar landsbygd. Möjligen också Sd. C och V är väll de som har tydligast "hela sverige" - perspektiv.
Underlätta för småföretagare. - Lite för vagt för att säga vilka partier som passar bäst. Här får man nog fundera på vad man tycker är att underlätta. Om man menar med sänkt skatter så är det ju framför allt M, KD, L, C och möjligen SD.
Att man inte skickar iväg människor som bott här i hela sitt liv och integrerats till något land de inte alls har samma anknytning i. - C, MP, eller V. Alla andra har ju varit med och drivit igenom den politik vi har idag.
Vettigt tänk med miljön och konkreta åtgärder. - Mp och V. Möjligen C eller S om man tycker att miljöpolitiken ska vara mer inriktad på att stärka företagande, landsbygd och jobbmöjligheter, framför konkreta åtgärder.

Är ju olika vad man uppfattar som ”vettigt tänk” när det gäller dom olika frågorna 🙂 Själv röstar jag M.
Uppriktigt nyfiken:

Vad tycker du är "vettigt tänk" utifrån dom frågorna som får dig att landa i M? Eller är det att du tycker andra frågor än de TS tar upp som är viktiga?

(Jag har ägnat ganska mycket tid att fundera på varför folk röstar på M men jag hitintills inte fått någon rimlig förklaring och vill verkligen veta. :))

Jag har röstat olika i nästan alla val. Helt klart en kluven (och alldeles för ointresserad) person.

Gjorde en valkompass nyligen. Fick 4-5 olika partier som matchade. Blev inte klokare av det…

Är ju olika vad man uppfattar som ”vettigt tänk” när det gäller dom olika frågorna 🙂 Själv röstar jag M.
Ökade utsläpp (som M och resten av Tidöpartierna har bidragit med under sin mandatperiod) signalerar dock objektivt sett knappast "vettigt tänk med miljö", särskilt om man har kriteriet att partiet man ska rösta på samtidigt bör komma med "konkreta åtgärder" för miljön.

Man kan absolut ha olika uppfattning kring ideologiska frågor men när de faktiska resultaten pekar på att den förda politiken är både ineffektiv och kontraproduktiv vad gäller att nå de uppställda målen så handlar det ju inte längre om att man kan ha olika uppfattningar om bra och dåligt, utan snarare om att man behöver skaffa sig en alternativ bild av verkligheten för att anse det som "vettigt tänk med miljö" att fortsätta på det här spåret.

Sedan passar M kanske inte in perfekt på någon av övriga punkter heller, men när den här regeringen nu har fått så mycket smäll på fingrarna av i princip alla instanser för sin misslyckade miljöpolitik så känns det nästan som falsk marknadsföring att ta upp M i den här tråden utifrån just de kriterier som ts har.

Jag råder dig också att se över vilka eventuella partier som det parti som du har tänkt rösta med kan samarbeta med. Under föregående mandatperiod fick S igenom väldigt lite av de som de lovade eftersom att deras samarbetspartier inte ville samma sak. Sedan se över vilka stora frågor påstår partierna att de har. S uppger att de är för välfärden men var med och la ned en stor del av sjukhuset i västnorrland.

Jag råder dig också att se över vilka eventuella partier som det parti som du har tänkt rösta med kan samarbeta med. Under föregående mandatperiod fick S igenom väldigt lite av de som de lovade eftersom att deras samarbetspartier inte ville samma sak. Sedan se över vilka stora frågor påstår partierna att de har. S uppger att de är för välfärden men var med och la ned en stor del av sjukhuset i västnorrland.
Nu har ju dessutom höjdare i S flirtat lite med KD och M...

Jag skulle inte rösta C eftersom de var bl.a de som drev igenom privatiseringen av Arbetsförmedlingen (se januariöverenskommelsen) vilket varit en direkt katastrof när det lades ut på mer eller mindre nogräknade privata aktörer.

De har dessutom drivit på för försämrad a-kassa/aktivitetsstöd i en tid där det drabbat nästan 220,000 om man räknar in samtliga arbetslösa. Att en familj inte har råd att gå till tandläkaren eller hämta ut medicin är för mig en total deal breaker.

Det här är ingen ny fråga heller utan ligger historiskt i deras ideologi

https://www.dagensarena.se/opinion/centern-ensamma-om-att-krava-forsamrad-kassa/

https://efolket.eu/2025/11/centerpartiets-roda-linje-rostar-oftare-med-sd-an-med-s/

Att S börjat flörta med SD är det värsta som kunde hända och gör mig rasande. Även om det, ur ett historiskt perspektiv, tyvärr inte är så underligt. Det var med Palme som S började profilera sig som ett internationellt solidaritetsparti. 'Gråsossarna' var historiskt sett skeptiska och ofta fientligt inställda till invandring, vilket ffa kom från fackförbunden som var rädda att det skulle leda till lägre löneutveckling och ökad arbetslöshet.

Privatiseringen är en annan aspekt som gått käpprätt åt helvete. I ett världsläge där vi vet att Kina är (och riskerar att bli) ett hot, låter vi kinesiskt ägda företag med nära kopplingar till den kinesiska regeringen (vilket alla företag är) ta hand om infrastruktur, allt i profitens namn, är vansinne. Imo borde inte helt nödvändig infrastruktur som vård, skola, omsorg, transport och liknande ha något vinstkrav på sig. Tvärtom måste det accepteras att de kostar pengar och att de måste gå med förlust i somliga fall.

Förra valet var Åkesson och träffade människorna som bodde i en lite mindre ort i Norrland där den kommunala vårdcentralen just lagts ner pga dålig lönsamhet. Åkesson lovade att om SD vann valet skulle han se till att det öppnades igen i privat regi. Hände det? Naturligtvis inte. Ingen privat aktör vill gå med förlust.

Grundläggande mänskliga rättigheter och dit räknar jag även ett land som svenskar kan leva i bortom nuvarande generationer, ska aldrig ha vinstkrav, utan snarare bli en minuspost i budgeten.

Det finns inget parti som prickar alla mina krav, men jag vet definitivt vilka partier som inte gör det. Och jag ser också hur villiga de är att samarbeta med partier vars ideologi står så långt från mig som det bara kan. En röst på ett sådant parti blir per automatik en röst på partiet jag aldrig skulle kunna rösta på.

Jag har i princip alltid röstat S, med några snedsteg, men nu är jag helt lost. Jag får göra en sån där Valkompass och trycka hårt på det som är viktigast för mig. Känns inte bra, alls.....

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Valp, tips och råd
  • Valp 2026

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka