Bukefalos 28 år!

Vad ska man göra??Fertil hane

fettso

Trådstartare
Min fertila Perserhane har haft problem med magen sedan han var liten.
Som 6 månaders fick han dietmat första gången sedan har han klarat sig fram tills förra året då han fick dietmat+medicin och sedan kunde han äta Sensitive torrfoder från Royal Canin nu har han dock blivit riktigt dålig, i såhär dåligt skick har jag aldrig sett honom innan(han är nu 3år).

Är det vanligt att dom går ner i hull vid parningssäsongen?
Han har diaree nu också utan att jag bytt foder.
 
Sv: Vad ska man göra??Fertil hane

Vad säger veterinären? Visst kan hanar gå ner sig under parningsäsongen, men dom blir ju inte dåliga i magen utan anledning. Utsätts han för stress? Äter han bara sin egen mat (alltså samma mat hela tiden)?
 
Sv: Vad ska man göra??Fertil hane

Alltså jag har ju varit dum nog att prova andra foder mellan varven, och då blir han ju dålig som ett brev på posten.
Dietmat fungerar och då blir han alltid helt bra igen,nu tror jag dels det beror på stress eftersom det är vår och Perserhonan säkert är på g in i löp??
Får väl sätta honom på dietmat igen tills han är bra i magen.
 
Sv: Vad ska man göra??Fertil hane

Men vad säger veterinären? Han kan ju vara allergiskt mot något eller ha problem med matsmältningen eller mag-/tarmsystemet. Är han riktigt dålig nu så måste du ju kolla upp vad det beror på, det finns ju en anledning till att han är lös i magen.
 
Sv: Vad ska man göra??Fertil hane

Grejen är att när jag ringer så säger dom bara att prova först med dietmat, och då blir han ju bra igen inom en vecka.
 
Sv: Vad ska man göra??Fertil hane

Varför hålla honom fertil om han har sånna problem med magen? Låter inte som något lämpligt avelsmaterial direkt...
 
Sv: Vad ska man göra??Fertil hane

????Onödigt inlägg tycker jag:mad:

Det tycker inte jag. :o Om katten blir så stressad att magen ballar ur vid löp så skulle jag överväga att kastrera, det är ju inget katten mår bra av i långa loppet.

Sedan skulle jag ringa till en annan vet. om jag var du, jag skulle vilja ha ordentliga svar på exakt varför min katt blir dålig i magen. Är det dessutom en katt som ska tänkas gå i avel vill man ju veta om det kan vara ärftligt.
 
Sv: Vad ska man göra??Fertil hane

????Onödigt inlägg tycker jag:mad:

Varför då? Problemmagar är väl inget att avla vidare på och blir katten så stressad under löpperioder att han mår dåligt av det så är det väl en ännu större anledning att kastrera.

Reykur här på forumet kastrerade ju sin Oskar bl.a. för att magen inte var den stabilaste.
Perser är ju dessutom en väldigt stor ras så man behöver inte avla på katter som inte har perfekt hälsostatus.
 
Sv: Vad ska man göra??Fertil hane

Jag har tänkt om det går hålla honom fertil iaf ngt år eller två nu när jag äntligen har¨en fin hona.
Han har mkt bra stam och är himla fin:)
 
Sv: Vad ska man göra??Fertil hane

Men även om han har fin stam och är vacker, varför avla på ett hälsoproblem? Om han haft problem sen han var 6 månader och det inte är helt utrett varför så är det ju inte helt otroligt att det är ärftligt. Det är väl bättre att leta reda på en frisk hanne med bra stam som är fin och para din hona med i så fall.
 
Sv: Vad ska man göra??Fertil hane

Är det vanligt att dom går ner i hull vid parningssäsongen?

Ja det är ganska vanligt.

Jag föreslår att du provar också med t.ex. Feliway-diffuser.
Liten halvdos med p-piller kan vara ett annat alternativ....
Finns säkert flera andra milda dämpare, men dessa två är väl de enklaste.

KAN vara tungan på vågen så man slipper kastrera.

Kastrering är givetvis ett stående alternativ.
 
Sv: Vad ska man göra??Fertil hane

Jag har tänkt om det går hålla honom fertil iaf ngt år eller två nu när jag äntligen har¨en fin hona.
Han har mkt bra stam och är himla fin:)

Har han några speciella egenskaper som rasen saknar i övrigt, som gör det värt att avla på honom fast han inte är fullt frisk? :laugh:
 
Sv: Vad ska man göra??Fertil hane

????Onödigt inlägg tycker jag:mad:

Onödigt? Snarare helt relevant. Du vet ju inte ens vad som är fel, hur vet du då om det är ärftligt? Handlar det om allergi så är det ofta ärftligt, som uppfödare är det väl (trodde jag i alla fall) ganska självklart att man bara avlar på katter som är friska?
Tycker det är synd att du är så himla ointresserad av katternas hälsa och av sund avel.
 
Sv: Vad ska man göra??Fertil hane

Ja det är ganska vanligt.

Jag föreslår att du provar också med t.ex. Feliway-diffuser.
Liten halvdos med p-piller kan vara ett annat alternativ....
Finns säkert flera andra milda dämpare, men dessa två är väl de enklaste.

KAN vara tungan på vågen så man slipper kastrera.

Kastrering är givetvis ett stående alternativ.

Tack:bow::)Det här ska jag defintivt prova!!
 
Sv: Vad ska man göra??Fertil hane

Har han några speciella egenskaper som rasen saknar i övrigt, som gör det värt att avla på honom fast han inte är fullt frisk? :laugh:

Frågar igen då jag ser att andra fått svar.

Är verkligen, uppriktigt nyfiken. :laugh:
 
Sv: Vad ska man göra??Fertil hane

Det kan jag inte svara på om han har eller inte, men han har ett enastående temperament!
Jag har funderat på att låta mina föräldrar inom en överskådlig framtid få bli fodervärdar åt honom eller honan, jag har också funderat på att köpa en till hona, som det är nu har han ju bara en.
 
Sv: Vad ska man göra??Fertil hane

Det kan jag inte svara på om han har eller inte, men han har ett enastående temperament!
Jag har funderat på att låta mina föräldrar inom en överskådlig framtid få bli fodervärdar åt honom eller honan, jag har också funderat på att köpa en till hona, som det är nu har han ju bara en.


Men är det inte bättre då, om han inte har några superspeciella egenskaper att låta honom kastreras och satsa på en fullt frisk hane? Personligen känner jag att det är lite smått oshysst mot katten i fråga som uppenbarligen inte mår särskilt bra under löpet. Det finns ju massor med hanar som har underbart temperament som är fullt friska, menar jag. Sedan kan ju tillståndet vara ärftligt, och det är ju inget man vill att det ska föras vidare på kattungarna, eller hur?

Själv är jag väldigt mycket nybörjare, jag har en Siames-hane på foder och förhoppningen är att han ska gå i avel, men skulle problem som du beskriver dyka upp så skulle jag själv inte känna att han var lämplig att använda, dels för hans skull och dels för kattungarnas.

Och man vill gärna se sig själv som seriös, när man avlar, och det skulle iaf inte jag kunna göra om jag använde en sådan hane.

Menar inte att på något sätt trycka ned dig eller sätta dig på plats, jag bara funderar över hur du tänker eftersom jag själv inte alls skulle resonera som så. :)
 
Sv: Vad ska man göra??Fertil hane

Det kan jag inte svara på om han har eller inte, men han har ett enastående temperament!
Jag har funderat på att låta mina föräldrar inom en överskådlig framtid få bli fodervärdar åt honom eller honan, jag har också funderat på att köpa en till hona, som det är nu har han ju bara en.

men även om du köper en till hona kvarstår ju problemet med att du använder samma sjuka hane:confused: Du har ju medgett att hans magproblem har han haft sedan han var 6 månader samt att de rinner mkt från han ögon.. Om du anser att perser är så sjuka varför använder du ej helt friska avelsdjur för att föra rasen frammåt...
 
Sv: Vad ska man göra??Fertil hane

Det mest relevanta är väl att ta redan på vad som kan vara fel? Det kanske är något han kan bli fri ifrån, och som inte är ärftligt?
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 212
Senast: Sassy
·
Hundhälsa Min engelska staffe/amerikanska bulldog blev i höstas akut sjuk. Spydde flera gånger om dagen och slutade äta. Man hörde hur magen pep...
Svar
9
· Visningar
1 247
Senast: zelma123
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 501
Katthälsa Hejsan! Jag tog över en katt som var dräktig och allt så som förlossning osv har gått bra och jag trodde allt var frid och fröjd. Det...
Svar
4
· Visningar
2 038
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp