Vad ska man säga till en snart 4 åring ?

KisseNova

Trådstartare
Umgänget med hans pappa krånglar väldigt mycket, och har alltid gjort. Men nu har sonen kommit upp i en ålder där han gråter sig till sömns ibland för att han vill att pappa ska komma. Senast nu i morse blev han ledsen och sa att pappa aldrig kommer. Ibland säger han att pappa kommer så fort han blir liten igen för när han är stor får han vara hos mamma.

Jag ljuger för min son och säger att pappa jobbar , inte ens jag vet varför han inte kommer. Det är jobbigt för mig, men ännu jobbigare för sonen som älskar sin pappa. Att ha en pappa som hoppar in och ur bilden efter behag, men hur ska jag kunna förklara för sonen när jag inte ens vet själv ? Jag kan ju inte ens säga att pappa kommer en viss dag för jag vet aldrig om hans pappa dyker upp. Det är drygt 1 månad sen han såg sin pappa senast och jag vet ingenting som vanligt. Denna helg ska han till sin pappa egentligen, men jag har inte hört ett ljud så jag antar att sonen är hemma även denna helg.

Åtgärder för att lösa detta är igång, och inget jag tänker diskutera mer eftersom det finns nyfikna människor som läser det mesta jag skriver, och berättar vidare för hans pappa och hans släkt. Jag vill bara veta hur jag kan stötta min son när jag inte vet något själv.
 
Sv: Vad ska man säga till en snart 4 åring ?

Vad tror du om att säga "Jag vet inte ?"

Du kan orimligen ha svar på alla svåra frågor. Och det är inte du som skall stå till svars för pappans oförmåga.

Och sen får du trösta och mysa med pojke.
 
Sv: Vad ska man säga till en snart 4 åring ?

Det känns så tomt med dom orden, det känns som det är min uppgift som mamma att kunna svara på varför han inte har ett fungerande umgänge med sin pappa. Kunna berätta varför hans pappa inte hämtar på dagis när andra barns pappor hämtar på dagis.

Usch, nu hoppas jag att det dröjer tills nästa gång han blir ledsen och ställer frågor. Varje gång gör det så ont i mig att se hur mycket han älskar och saknar sin pappa. Det han behöver mest är inget jag kan ge honom hur mycket jag än vill :cry:
 
Sv: Vad ska man säga till en snart 4 åring ?

Men det ÄR inte din uppgift att ljuga för honom.
Varför skall du skydda pappan ?
 
Sv: Vad ska man säga till en snart 4 åring ?

Fy vad hemskt :cry:

Men jag säger som många andra... ljug inte för honom. Säg som det är... du vet inte varför pappa inte kommer. Men lägg ingen skit på pappan bara vad du gör för då blir det väldigt enkelt för pappan att säga senare att "men jag FICK ju inte komma, din mamma gjorde det omöjligt för mig *snyft snyft*". Låt pappan själv förklara för pojken varför han inte kan komma :devil:
 
Sv: Vad ska man säga till en snart 4 åring ?

Håller med övriga. Att vara rak mot barnet tjänar både du och han på. Jag som är familjehemsförälder har som självklarthet att tala om för barnen varför allt är som det är, anpassat till ålder förstås. Ingen idé att ljuga det blir inte bra i längden för någon.
Tycker att du vid nästa tillfälle då du träffar pappan förklarar att sonen har dessa tankar och att du vill att pappan pratar med sin son om varför allt är som det är. Om du kan vara närvarande om pappan går med på det så vore det nog det bästa. Då vet du vad han säger och kan vara med och styra lite om han hittar på saker eller "kastar" skit på dig.

Att vara tydlig och ärlig mot barnen vinner man på i längden.

Lycka till!
 
Sv: Vad ska man säga till en snart 4 åring ?

Jag har ljugit för min son därför att jag vill inte se honom sårad av sin egen pappa. Om jag säger att han jobbar, så är det något sonen förstår, att pappa är upptagen och kommer när han hinner.

Jag tror inte att det är någon bra ide att låta pappan berätta sitt krångliga umgänge för sonen, jag har sagt flera gånger att umgänget måste fungera för sonen blir ledsen men pappan i fråga tror inte på mig utan tror att det är ett sätt för att jag ska försöka ge honom dåligt samvete.

Men får väl sluta försvara hans pappa och säga att jag inte vet varför pappa inte kommer. Känns inte bra hur jag än gör :(

Klockan är nu 17.45 och sonen är kvar hemma hos mig som jag trott hela veckan. Inte ett ljud ifrån hans pappa fast det är hans s k barnhelg.
 
Sv: Vad ska man säga till en snart 4 åring ?

Jag har ljugit för min son därför att jag vill inte se honom sårad av sin egen pappa. Om jag säger att han jobbar, så är det något sonen förstår, att pappa är upptagen och kommer när han hinner.

Jag tror inte det där är bra.

Jag tror bara det ger mer osäkerhet i längden. "Min pappas jobb är viktigare än mig".

Min dotters pappa är inte heller intresserad av att träffa henne. Sedan han skrev på papprena som gav mig full vårdnad har han inte ringt eller synts till en enda gång. Jag bävar för den dagen Li börjar fråga efter sin pappa, men jag tror att ärlighet är bäst i längden. Ja, de små blir förmodligen ledsna.

Men tillslut blir de gamla nog att förstå ändå, och jag tror det är bättre att de är arg och ledsen på den förälder som hållt sig undan, än att vara arg på båda för att en är frånvarande och den andra ljuger för att kamma över felstegen som frånvarande förälder begår.
 
Sv: Vad ska man säga till en snart 4 åring ?

Sonens pappa hävdar bestämt att han vill ha umgänge med våran son , och vägrar skriva över sin del av vårdnaden på mig. Till följd av det, så är det så är det ser ut ibland. Stundtals fungerar umgänget utan klagomål, men det sker oftare att det är så här umgänget fungerar (eller rättare sagt inte fungerar). Detta har jag levt med i 3 år men detta år har varit värst, för ca hälften av årets månader har han inte haft kontakt med sonen.
 
Sv: Vad ska man säga till en snart 4 åring ?

Jag tror att det är risk att det blir dubbelt svek om han någon dag (förr eller senare kommer den) förstår att du ljuger för honom.
 
Sv: Vad ska man säga till en snart 4 åring ?

Sonens pappa hävdar bestämt att han vill ha umgänge med våran son , och vägrar skriva över sin del av vårdnaden på mig. Till följd av det, så är det så är det ser ut ibland. Stundtals fungerar umgänget utan klagomål, men det sker oftare att det är så här umgänget fungerar (eller rättare sagt inte fungerar). Detta har jag levt med i 3 år men detta år har varit värst, för ca hälften av årets månader har han inte haft kontakt med sonen.

Förstår att det är överdjävligt! Lis pappa säger också att han vill se och träffa sitt barn men gör det inte, han svarar inte i telefon och har inte en endast gång ringt för att höra hur hon mår. När jag ifrågasätter beteendet (om jag lyckas på tag på människan) så har han "fullt upp och inte möjlighet nu". I min värld ringer man och meddelar sådant i god tid, så arbetar man fram en lösning som passar alla.

Tydligen funkar det inte så för alla.

Har ni vart i kontakt med familjerätten? Vet inte vad de gör, om de ens kan göra något, åt sådana här situationer.

Massa peppkramar från oss!
 
Sv: Vad ska man säga till en snart 4 åring ?

Gud vad jag skulle vilja få tag på den karln :devil:

Fy så ledsen jag blir för litens skull :cry:

Vet ju hur de är utan pappa...
 
Sv: Vad ska man säga till en snart 4 åring ?

Har ni vart i kontakt med familjerätten? Vet inte vad de gör, om de ens kan göra något, åt sådana här situationer.


Som jag skrev i första inlägget så är det en boll i rullning, eller rättare sagt många bollar åt olika håll. Mer vill jag inte säga eftersom det kan riskera det jag kämpar för att få, finns som sagt nyfikna som rapporterar till hans pappa.

Tycker det är synd att man kan sätta sin egen son i kläm för att "hämnas" på mig. Jag ska inte försvara mig själv och säga att jag är felfri, jag har oxå brister och krånglat men till mitt försvar kan jag säga att jag gör allt för att sonen ska ha ett fungerande umgänge med sin pappa. Tråden är inte till för att svartmåla någon utan bara få svar hur jag kan trösta min son. Hur jag än gör så hamnar han kläm.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Började nytt jobb idag efter att ha varit hemma ett tag. Sambon jobbar helg så han är ju hemma när jag jobbar. Dottern vaknade strax...
2
Svar
34
· Visningar
5 139
Senast: Hajfisk
·
Övr. Barn Har en 15 åring som just nu driver mig till vansinne. Han har betygsvarning i SEX ämnen nu inför terminsavslutet i 8an och han skiter...
Svar
18
· Visningar
3 323
Senast: Tassa
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 562
Senast: sjoberga
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
29 080
Senast: Elendil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Kemisk kastration?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp