Vad ska man tänka på när man köper häst för första gången + är nybörjare?

JessicaM

Trådstartare
Vill som sagt ha lite tips på vad man ska tänka på.
Jag är vuxen så jag har redan gått igenom den ekonomiska biten såklart.

När det väl blir av skall jag ta med någon som är hästkunnig annars kan man ju varken säga bu eller bä om man är nybörjare som jag då är.

:bump::banana:
 
Sv: Vad ska man tänka på när man köper häst för första gången + är nybörjare?

Framför allt ska du tänka på att skaffa en häst som passar dina kunskaper och dina behov. Försök att hitta en lite lugnare och stabil häst. Provrid, ställ alla frågor som du har, provlasta gärna och vet.besiktiga är mina råd.
Lycka till med ditt hästköp!
 
Sv: Vad ska man tänka på när man köper häst för första gången + är nybörjare?

Vill som sagt ha lite tips på vad man ska tänka på.
Jag är vuxen så jag har redan gått igenom den ekonomiska biten såklart.


:bump::banana:

När man är nybörjare så tycker jag det viktigaste man gör vid ett hästköp är att ta hjälp av någon som är kunnig. Både vad det gäller att hitta en häst och även när man åker och tittar/provar den.
 
Sv: Vad ska man tänka på när man köper häst för första gången + är nybörjare?

Been there done that!

Det viktigaste för mig var att tänka igenom allt väldigt noga. Först och främst ekonomin förstås men den verkar du vara klar med. Tänk bara på att det blir dyrare än man trodde först :cool:

Sedan den här biten med "vem hjälper mig om något går snett"

För mig blev det dels att se till att få stallplats på ett ställe där stallägaren är duktig och villig att hjälpa mig om jag stöter på problem. Att kontrollera att det finns hovslagare och veterinär etc. på vettigt avstånd. Att se till att det finns folk som kan hjälpa dig när du kör fast i ridning eller körning (vilket du nu skall ägna dig åt) och kanske framför allt i hanteringsfrågor.

Men också att se till att det finns någon som tar ut och in din häst, mockar, ger den mat och pysslar om den om du blir sjuk/skadad/måste åka bort etc. Lite beroende på vad det är för häst kan det även vara viktigt att någon kan motionera hästen i samma situationer.

Tänk dig värsta tänkbara scenariona och planera för dem... så gjorde jag och än så länge går det bra i alla fall (hästen kom hem till mig i början av april 2007) och jag är lyckligare med min kille än jag någonsin vågat hoppas.

Lycka till!!!
 
Sv: Vad ska man tänka på när man köper häst för första gången + är nybörjare?

schelin_j ; Ååå det låter underbart. Vad köpte du för häst?
Jag o min sambo letar efter ett hus på landet och ska därmed ha hästen hemma, så det blir jag o sambon som mockar, fodrar, in o utsläpp varje dag :D

Får man fråga vad din häst kostar att ha idagsläget?

Har ju ioförsig bara en som jag känner lite som är hästägare men sen så har ju jag alla er här :) ;)

Hade även tänkt rida för instruktör eller någon annan kunnig några gånger i månaden.. Synd att man inte har några hästvänner som bor nära :(

Vad skulle alla ni rekommendera för sorts häst? Jag vet att de kan vara olika, men överlag vad ska man kanske titta extra efter?

:bump::banana:
 
Sv: Vad ska man tänka på när man köper häst för första gången + är nybörjare?

Jag köpte en liten shirekille :love: som heter Tom

Kostnaden... tja...

2000 för stallplats inklusive det mesta av fodret och allt strö. In/ut och utfodring ingår de tider jag inte är där. Mockar gör jag själv men stallägaren och jag byter tjänster så han fixar det om jag är sjuk eller ska bort och jag fixar åt honom i motsvarande situation. Stallägaren är en sådan där hästkarl av rang, har nog ALLTID hållit på med hästar... och är ett jättestöd för mig.

Tom får inte så mycket kraftfoder så jag köper väl morötter för någon hundring i månaden tror jag - han måste ju också få gott i krubban när de andra får.

Sedan är det det där med vaccinationer. I höst har jag vaccinerat Tom för över 3000 kronor (men då har han fått alla grundvaccinationer - tre av varje av stelkramp, botulism och A2, i framtiden blir det ju en av varje om året).

Hovslagaren som jag avtalat med blev "okontaktbar" helt oförhappandes så jag fick ta en som bor fem mil bort = en skoning kostar kring 1500 kronor.

Skorna kostar några hundralappar per omgång och brodden kostar 200 kronor för 25 st... men detta är ju saker som blir dyrare just för att det är en stor häst. Normalhästar har billigare både skor och brodd och sannolikt även skoningen.

Han är lite knepig med hovis så han har blivit sederad hittills 2 ggr á 350 kronor.

Blev halt i höstas (busade lite för våldsamt i hagen) = 2 klinikbesök om sammanlagt ungefär 2500 kronor.

Och så är det ju all utrustning man måste köpa... jag tyckte att jag hade det mesta men hela tiden kommer man på nya saker man "måste" ha... och saker blir ju fula med tiden och så vidare.

En annan sak är att du själv måste ha rätt mycket kläder/skor etc. Jag har upptäckt att en vinterjacka för stallbruk inte funkar, måste ha minst tre om jag skall kunna ha någon som är skapligt ren i alla fall. Det var liksom en annan sak förut när man red några gånger i veckan...och man behöver högvis med stövlar, skyddsskor, ridskor och så vidare.

Summera törs jag inte, det får du roa dig med :eek:
 
Sv: Vad ska man tänka på när man köper häst för första gången + är nybörjare?

Hade även tänkt rida för instruktör eller någon annan kunnig några gånger i månaden.. Synd att man inte har några hästvänner som bor nära :(

Vad skulle alla ni rekommendera för sorts häst? Jag vet att de kan vara olika, men överlag vad ska man kanske titta extra efter?


En häst du klarar av att hantera. Absolut inte en hingst (ehum... Tom var i och för sig hings men det "gick över" men han var den lugnaste hingst jag någonsin träffat). Gärna en lite äldre häst (säger hon som kom hem med en fyraåring :o) och som är välriden och trygg i sig själv.

Men du, du kan ju inte ha hästen ENSAM väl? Då måste du skaffa två hästar för man ska inte och får inte (om jag minns rätt) ha bara en.

Vad ska du ha hästen till? Ridning antar jag? Vilken nivå i så fall? Vad du skall ha hästen till är ju den första frågan för att försöka fundera över vilka raser som kan vara lämpliga.

En annan fråga är ju - ska bara du eller även din sambo använda hästen? Vad ska han i så fall ha den till?

Vad är ni rent fysiskt i för storlek? En 150 cm späd tjej kan ju rida ponny medan en 175 cm grov tjej behöver leta efter en viktbärande häst... och med lite båldjup för att få balansen också.

Här är en bild på Tom i alla fall!

Vassbo2006012.jpg
 
Sv: Vad ska man tänka på när man köper häst för första gången + är nybörjare?

Du måste skaffa någon form av sällskap!
Jag har för mig att du får ha hästen ensam men att den måste kunna se andra hästar.
Den kan väl få en get eller nåt så den inte är själv, kommer den dessutom från ett stort stall eller den har haft en superkompis så blir det hemskare än vanligt.
 
Sv: Vad ska man tänka på när man köper häst för första gången + är nybörjare?

Hade jag varit du så hade jag iaf haft hästen installad i någonstans där du kan få hjälp första tiden. Sen beror det ju på hur "grön" du är oxå ? har du hållt på med hästar nånting tidigare överhuvudtaget eller ?
Liksom bara enkla saker som sårvård, benlindning osv. är svårt att lära sig själv. Det är lätt att lära sig fel från början om man inte har en hästkuning med sig.
 
Sv: Vad ska man tänka på när man köper häst för första gången + är nybörjare?

Så har jag med tänkt. Jag håller precis på att leta häst, och ska ha den i ett stall som ägs av duktigt folk. Jag skulle inte våga mig på att ha den ensam. Inte innan man vet att man kan det mesta. Det är lite svårt att hitta en häst som känns helt okej, för det verkar som att nästan alla hästar inte ska ridas av nybörjare. Nu räknar jag mig inte riktigt som nybörjare, eftersom jag har ridit i en massa år, men det var tyvärr länge sen. Så jag känner mig såklart osäker...
 
Sv: Vad ska man tänka på när man köper häst för första gången + är nybörjare?

Det är klokt tänkt att välja att stalla upp hästen någonstans där man har någon kunnig och erfaren att fråga. När man står där och äger en egen häst så kommer man på allt man inte vet.

Rätt som det är har hästen konstiga små utslag, eller är lite halt, eller har lite feber och i de lägena vill man gärna ha någon att fråga om det hela (givetvis kan man ringa ut veterinär men det är svårt att veta när det är befogat och hur akut det är). Eller så börjar hästen göra "konstiga" saker som att bli panikslagen när man tar in den, resa sig mot en eller så och i de lägena behöver man verkligen hjälp och det snabbt ju. Sedan är det ju bra om någon kan kolla hur hovslagaren har skott och sådant också. Är man inte så kunnig själv är det ju svårt att se om hovvinklarna blivit åt h-ete...

Sedan är det så mycket småsaker, som att få hjälp med foderstat, hjälp att se om hästen verkar bra i hull, råd om huruvida man behöver ha täcke på den etc. etc. etc. och alltsammans känner man sig plötsligt så osäker inför när man själv är den enda som har ansvar för hästen. Då är det värt precis hur mycket som helst att ha någon att ställa en fråga till...
 
Sv: Vad ska man tänka på när man köper häst för första gången + är nybörjare?

Du har fått jättemånga bra svar! Jag vill bara kort flytta fokus till själva provridningstillfället.

Fundera igenom ORDENTLIGT innan vad du vill att hästen ska kunna och vad du vill använda den till. Dressyr på banan? Hoppning? Uteritter? Ridhus? Ridning i mörker? Se sedan till att du testar dessa saker vid provridningstillfället. Om du vill ha en trygg och säker häst att rida ut på, prova den då i skogen. Fundera på vilka saker du har i närheten som den MÅSTE tåla, t.ex. hårt trafikerad väg, får, kor, villatomter osv och försök testa det så långt det går. Kommer du rida många sena kvällar så är det ju också viktigt att veta hur hästen fungerar när det är mörkt.

Eftersom du är nybörjare och funderar på att ha hästen i eget stall är det JÄTTEVIKTIGT att hästen är snäll att hantera. Detta ska du också testa före köp. Att leda hästen till och från hagen, hur reagerar den när du ska hämta den i hagen? Hur reagerar den när den får mat? Hur är den att sadla, tränsa, sko?

Det är inte säkert att den du tar med dig tänker på dessa saker, det måste du göra själv. Det är ganska stor skillnad på hästköpare och hästköpare. En dressyrryttare på väg till svårklassnivån struntar oftast fullständigt i hur hästen är att hantera i stallet och vid uteritter, bara den fungerar bra på dressyrbanan (tja, grov generallisering, men jag hoppas ni förstår). Om den har olater på andra sätt så har oftast en sådan person erfarenhet och kunskap att hantera det.

Oavsett vad du letar efter för häst, så tycker jag att du ska vara beredd att betala lite mera för att få en trygg och trevlig häst. Den ska vara utbildad LA eftersom allting under är enbart stopp och igångsättning, och du behöver en läromästare. Den behöver inte vara STARTAD LA, det är något annat. Det är inte helt fel att ha en hoppglad häst heller, även om du just nu inte är intresserad av hoppning. När du blir lite duktigare kanske du blir sugen på att ta lite småsprång, och det är mycket roligare på en häst som tycker det är roligt och har ok teknik.

Lycka till med ditt hästköpande!
 
Sv: Vad ska man tänka på när man köper häst för första gången + är nybörjare?

Tyvärr har jag sett alltför många nybörjares hästköp som har slutat illa för att tycka att det är en bra idé öht. Man vill så väl, och så kan det bli så fel...

Möjligen kan det vara ok om man har hästen installad hos någon som kan fungera som mentor i alla lägen. Men att som nybörjare köpa gård och stalla upp hästen hemma kan gå riktigt illa både för hästen och hästägaren.

Det krävs så otroligt mycket kunskap för att kunna sköta en häst ordentligt. Det krävs också mycket kunskap för att kunna rida eller köra hästen på ett vettigt sätt.

Mitt råd är därför att du bör skaffa dig kunskaperna först och köpa häst sedan.

Då undviker du både att bli en sådan som vansköter hästen i rent oförstånd, eller att åka på kurs med den häst som vid inköpet var "världens snällaste" och som sedan på något mystiskt vis har förvandlats till ett monster som du är rädd för.

Det sista är tyvärr väldigt vanligt när nybörjare köper hästar, för hästen känner sig osäker av en människa som ger luddiga signaler och inte har en aning om vad den håller på med.

Så kunskap först - häst sedan är mitt råd för att det skall gå riktigt bra.

Lycka till!
 
Sv: Vad ska man tänka på när man köper häst för första gången + är nybörjare?

När jag provridit har jag bett ägaren rida hästen efter mig. Jag har ridit först så att jag fått känna hur hästen är "kall", sen har jag bett ägaren rida så att jag ser hur den rör sig i alla gångarter.

Vet besiktning är bra o att hästen är försäkrad. Köpte en oförsäkrad på 18 år o fick då inte teckna annat än katastrof-försäkring tyvärr. Det viste inte jag, hästen ska vara under 15 vet jag nu.

Det var bra tips med hovis o vet. Jag fick tag på min hovis genom att fråga i stallen runt omkring, fick på så vis en med rekommendationer och som arbetar i närheten. Har aldrig haft problem att få ut honom.

Får du inte med dig nån hästkunnig kan du videofilma när ägaren rider. Då kan även du titta igen o igen.
 
Sv: Vad ska man tänka på när man köper häst för första gången + är nybörjare?

Jo, jag fick rådet att själv hämta hästen i hagen o fixa till den själv. Är den klar vet man inte om man kan hämta den i hagen eller hur den beter sig vid ryktning/hovkratsning m.m. Skötseln är trots allt en stor del också.
 
Sv: Vad ska man tänka på när man köper häst för första gången + är nybörjare?

Vad roligt med första egna hästen!

Jag har bara skummat igenom tråden och sett att du fått många bra råd. Här är mina tankar.

Någon skrev tidigare att veterinärbesiktning är bra - jag skulle vilja säga att det är jätteviktigt. Besiktningen brukar säljaren betala och som köpare brukar man få välja veterinär - se till att det är en duktig hästveterinär och ställ frågor! Beroende på ålder och ras så kan det vara bra att spattröntga, i så fall bör du välja att åka till klinik för undersökningen alt. välja en veterinär med mobil röntgenutrustning.

Låt gärna en kunnig hovslagare titta på hovar och benställning - h*n kan hitta svagheter i hästens konstruktion som kan medföra återkommande problem med hältor och på sikt ev. oridbarhet. På hovarna kan man också ev. se ränder som tyder på att hästen haft fång (förväxla inte med s.k. foderränder).

Sedan skall man ta över gamla ägarens försäkring, för att slippa få karens - en helt ny försäkring täcker inte skador under den första tiden (ca tre månader tror jag det är hos vårt försäkringsbolag) och man kan också ringa försäkringsbolaget och höra att det inte finns några restriktioner (pga tidigare skador).

En annan viktig sak att tänka på är foder och strömaterial. Om du inte skall stå i ett stall där du får/ kan köpa detta bör du kolla upp vilka leverantörer som finns i närheten där du bor och att du kan köpa av dem (gäller ffa hö / ensilage eftersom det kan ta slut hos leverantören).

Gör gärna flera besök, hästar har olika dagar. En lugn och solig dag kan den vara jättetrevlig och lätthanterlig men om det blåser och susar i träden kanske den är på väg att krypa ur skinnet.

Första gången du besöker hästen så kolla noga hur den beter sig mot ägaren; när den tas in från hagen, vid skötsel osv. Låt ägaren börja rida så du ser hur det ser ut och slipper otrevliga överraskningar (vi har tittat på hästar som ägarna själva inte vågade rida). Naturligtvis skall du själv också hantera hästen, men det kan vara bra att först se dess beteende med en känd människa - det visar troligen hur hästen egentligen är. Om den är orolig och nervös mot sin ägare kommer det inte att bli bättre när den flyttat till ett nytt ställe och med ny ägare - för du får räkna med att det kommer en reaktion. Det kan bli en smekmånad först innan den börjar testa dig, men då gäller det att inte ge upp - tänk då på hur den uppförde sig med gamla ägaren och kämpa på! Öva mycket från marken i början och se till att det blir du som får ledarskapet!

Det finns mycket att säga om detta att köpa sin första häst, detta blev kanske lite väl långt, hoppas du orkade läsa allt.

Lycka till!
 
Sv: Vad ska man tänka på när man köper häst för första gången + är nybörjare?

Jag tänkte på en sak... om du absolut inte vill stalla upp hästen någon annanstans kanske ni kan leta reda på någon som vill hyra stallplats hos er?

Se till att hitta en kunnig och erfaren person som kan vara din mentor det första året i alla fall mot att denne får en lägre stallhyra kanske?

Fast det bästa är fortfarande att du hyr in dig någonstans den första tiden tycker jag.

Tänk på att verkligen verkligen verkligen tänka på säkerheten också. Det är så många misstag man som nybörjare kan göra och en sekund kan i värsta fall räcka för en allvarlig olycka...

Tja just det ja. Detta var förstås ett knapplån också.
 
Sv: Vad ska man tänka på när man köper häst för första gången + är nybörjare?

Missade att du ska ha hästen hemma, så gjorde jag också förra hösten. Har mark men den var inte anpassad för hästar. Så här i efterhand hade det varit mycket billigare o enklare att stå i kollektivstallet, men då fanns ingen stallplats. Så jag köpte en till som sällskap o sen fanns det inte två stallplatser.

Att konvertera ett hem till ett hem med häst är mycket arbete. Man förstår tex inte hur mycket de trampar ner marken, bara grus kostnaderna har varit mycket högre o mycket mer arbete än jag kunna ana. Så hittar du ett ställe där det redan funnits hästar är det värt mycket, både i tid o pengar o slit. Tro mig, efter att ha skopat ut femtioelva kärror grus orkar man knappt rida haha.
Nä men allvarligt talat, det är mycket mer arbete än man tror.

Ang bes, min första frågade jag ägaren vem som skulle betala o hon sa att om han inte gick igenom skulle hon betala, gick han igenom skulle hon betala. Klinik besök skulle jag få betala.
 
Sv: Vad ska man tänka på när man köper häst för första gången + är nybörjare?

Tack så jätte mycket för alla era tips :)

Såhär går mina tankegångar/ svar på endel frågor
* Tänkt mig en D-ponny som kommer ev att stå själv några veckor så vi kan lära känna varandra ensamna. Sedan skaffa en liten shettis eftersom hästar är flockdjur o inte ska stå själva i en längre tid.

*Jag är 160 lång och ca 49kg tung

*Ska ha hästarna på gården. Jag har en bekant som är jättesnäll som jag kan fråga om allt. Men det vore ju roligt att kunna ha mer vänner med hästvana, som man kan rådfråga + alltid roligt när man har samma intresse..

*Vad jag ska ha hästen till: skogsridning, rida för instruktör, kanske hoppa några lägre hinder max 50cm högt :rofl:
 
Sv: Vad ska man tänka på när man köper häst för första gången + är nybörjare?

Jag började också med sällskaps shettis. Han var dock för välutbildad för att skrota, han trivdes inte så bra och jag ville ha sällskap. Så när jag hittade en isis till i min klass så "bytte" jag ut shettisen. Den andra isisen är i stort sett uthyrd till medryttare, jag får sällskap, input o hjälp. Gör det hela mycket roligare, tycker jag.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 099
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 453
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 517
Senast: bobbbo
·
Juridik & Ekonomi Svårt med rubriken! Jag o sambon ska separera, vi bort fortf ihop och är fort mkt nära varandra. Vi ska sälja vår bostadsrätt radhus...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
6 461
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp