Vad ska man tänka på när man köper häst för första gången + är nybörjare?

Sv: Vad ska man tänka på när man köper häst för första gången + är nybörjare?

Min sambo ska väl ha en häst frampå också. Men det blir inte förrens jag känner att jag kan "allt" (allt kan ju ingen men ni förstår säkert vad jag menar) så att jag senare kan lära honom. Han väger ju ca 90 95kg så det blir ingen D-ponny till han inte :rofl:
 
Sv: Vad ska man tänka på när man köper häst för första gången + är nybörjare?

Altså, jag kanske fattade fel. men är du helt nybörjare? Alltså har inte ridit, kört eller ens skött någon häst förut?

Då ska jag vara jättetråkig och säga: köp INTE en häst. Börja med att rida på ridskola, turridning, vara medryttare, skötare, gå kurser eller något.

Jag har ett par erfarenheter av mäniskor som köpt hästar som rena nybörjare och det är i det ena fallet vad jag skulle kalla katastrof (med sjuka hästar, hästar som mår dåligt och hästar som blivit oridbara) och i det andra fallet har det gått bättre och bättre men varit många problem som ofta går ut över hästarna som lätt hade undvikits med lite mer kunskap.

I övrigt anser jag inte att det någonsin är en bra idé att ha en häst helt själv, de ska ha sällskap.
 
Sv: Vad ska man tänka på när man köper häst för första gången + är nybörjare?

Jag har ridit mycket när jag var mindre, och ridit på äldre dagar på ridskola men det gav mig inte så mycket med 30min ridning för 120kr och vi gjorde samma saker varje gång..

Just nu läser jag mycket fakta böcker och det ger ju en hel del. En bok är ju inte som i praktiken det vet jag.

Skall ha häste själv i max 2-3 veckor, beroende på hur den är van sen förut..
 
Sv: Vad ska man tänka på när man köper häst för första gången + är nybörjare?

Eller så satsar ni på en häst som båda kan använda redan nu - så kan du byta till en dressyrstjärna senare :)

En trygg snäll välutbildad häst av lite stadigare mer viktbärande modell. Kallblodstravare, nordis, fjording, haflinger till exempel... eller min favorit förstås, en shire! Fast shiren är ju stor... ofta rejält stor.

Men en äldre snäll läromästare är det jag menar oavsett ras. Sedan när ni fått mer kött på benen kan du köpa en häst som kanske har lite mer nerv och framåt i sig.

Jag tycker dock fortfarande att du skall stalla in hästen hos någon hästkunnig eller i vart fall se till att få någon hästkunnig som hyr in sig hos er för att ha någon att fråga och samråda lite med.

Beslutet är ditt men det är vad jag tycker!
 
Sv: Vad ska man tänka på när man köper häst för första gången + är nybörjare?

Ok, det var ju skönt att höra att du inte var helt grön i alla fall.

Jag har som sagt ganska dåliga erfarenheter av nybörjare som skaffar häst. Skulle nog ändå rekommendera om du har möjlighet att vara kanske medryttare eller liknande ett tag. Så att du får in skötselbiten, men ändå har möjlighet att fråga någon. Speciellt om du ska ha hästen hemma.

Det är inte många hästar som är vana att stå helt själva. Och jag förstår inte ditt resonemang att du och hästen ska lära känna varandra först själva. Ni kan lika gärna lära känna varandra om hästen har en hästkompis.

Det bästa kanske vore om du hade möjlighet att stalla in hästen i ett annat stall i några veckor/månader med hästkompisar/stallkompisar. Så kan ni lära känna varandra, du hinner få in känslan för hur det är att ha häst och du hinner hitta lämpligt sällskap till hästen innan du tar hem den.

Till valet av häst skulle jag rekommendera en lugn, stabil lite äldre, t ex en New Forest av den gamla modellen.
 
Sv: Vad ska man tänka på när man köper häst för första gången + är nybörjare?

Hur är det nu, är det alls lagligt att ha hästen ensam? Visst har vi en lagändring?
 
Sv: Vad ska man tänka på när man köper häst för första gången + är nybörjare?

Har inte läst, men blev inte formuleringen till slut om det ganska luddig?
 
Sv: Vad ska man tänka på när man köper häst för första gången + är nybörjare?

Varför vänta med att skaffa sällskap? Hästar mår bra när de är tillsammans, och vid en ny miljö tycker jag att det är extra viktigt att allt är optimalt anpassat efter hästen. Ni kommer lära känna varandra ändå. Hur van är du vid hästhantering? Vård av t.ex. sår? Hur mycket vet du om hästens foder? Köp (eller låna) en lämplig bok om att ha häst, de brukar vara fylld med basic-information. T.ex. Hästägarens handbok, Sköt om din häst på ett naturligt sätt.
 
Sv: Vad ska man tänka på när man köper häst för första gången + är nybörjare?

Mig veterligen är det fortfarande lagligt.
Men tanken att köpa en häst ni båda kan använda från början är bra, slipper sambon tröttna medans du lär dig. Ni kan lära er allt tillsammans istället.

Angående sår har jag skött rätt trista sår på min gubbe utan nån tidigare erfarenhet av sår på djur. Men det skiljer sig ju inte mycket från andra sår, tycker jag. Skaffade mig dock den hjälp jag tyckte mig behöva, bla förklarade veterinären som inte ville komma för såna småsaker (15 cm långt sår ca 2-3 cm djupt) hur jag skulle göra o det gick jättebra.
 
Sv: Vad ska man tänka på när man köper häst för första gången + är nybörjare?

*Vad jag ska ha hästen till: skogsridning, rida för instruktör, kanske hoppa några lägre hinder max 50cm högt :rofl:

Var min fråga så dum så den förtjänade ett gapflabb, eller var det svaret som var roligt? Jag förstår inte alls vad den där gubben som rullar runt på golvet av skratt gör i slutet av ditt inlägg, men det känns nästa som om du tyckte mitt inlägg var jättekomiskt.

Jag vågar mig ändå på ett nytt inlägg, och jag sällar mig då till mängden som tycker det är en dum idé att ha hästen själv första veckorna. Om jag ska vara rak mot dig så känns det nästan som om du vill att hästen BARA ska ha dig som flockmedlem de första veckorna för att du ordentligt ska känna att hästen tyr sig till dig, och det känns nästan lite egoistiskt (sorry, men jag sa att jag skulle vara rak).

Det är viktigt att tänka på att det är stor skillnad på att ha häst och att ha t.ex. hund. En hund kan man ha ensam och den tyr sig till ägaren som flockmedlem för att den bor med ägaren dygnet runt. En häst är (oftast) ensam en mycket stor del av dagen. Nu vet jag inte om du jobbar, pluggar eller något. Men även om du vore arbetslös och spenderade så många timmar som möjligt med hästen så skulle den vara ensam ca. halva dygnet. Om du inte bestämmer dig för att sova hos hästen då. Och om man arbetar heltid så får man räkna med att hästen är ensam runt 8 timmar på natten, sedan mat och utsläpp, efter det åker man till jobbet och är borta minst 9 timmar. På kvällen sedan är det ju inte direkt så att man är ute hos hästen tills man somnar, utan man får räkna bort lite tid för matlagning, middag och ev. annat som måste göras i huset (om ni köper "nytt" så kommer ni ha att pyssla med läääänge). Det gör att hästen kommer få vara ensam kanske 18 timmar eller mera. För att du ska ha en så socialt uthungrad häst som möjligt när du kommer för att umgås med den. DET tycker inte jag är juste djurhållning.

Ursäkta att jag tar i med lite kraftuttryck, men det beskriver bara hur upprörd jag blir när jag läser dina inlägg.
 
Sv: Vad ska man tänka på när man köper häst för första gången + är nybörjare?

Jag är ledsen men jag tycker inte att du ska köpa häst!
Det är en otroligt stor grej och så mycket som kan gå fel.
Tänk så här, gå in i ett stall och namnge alla saker och berätta hur de används. Kan du inte berätta om färre en hälften är du nog inte redo.
Kan du sätta på ett täcke?
Kan du prova ut en sadel/träns? (en felaktig sadel kan ge många problem med ridning och är elakt mot hästen)
Kan du behandla ett sår?

Det är inte bara farligt för hästen att köpa en häst för tidigt, utan ockå för dig!
Om du inte har så stor erfarenhet sedan tidigare så är det lätt att hästen tar över och då har du ingen chans längre. Hästar är stora starka djur, det går inte att jämföra med t.ex hundar!

Varför ha hästen ensam från början? Den kommer att trivas mycket bättre om den har en kompis och annars är det lätt att få en nervös och ledsen häst. Titta efter sällskapshäst samtidigt som tittar efter hästen, det är minst lika svårt att hitta!

Hur som helst så avråder jag dig ifrån att skaffa häst. I alla fall om du har den ensam på tomten, det är rent ut sagt dumt!
 
Sv: Vad ska man tänka på när man köper häst för första gången + är nybörjare?

Jag tror att rullaruntpågolvetgubben avsåg att hon bara ville hoppa max 50 centimeter och att det alltså inte var riktat till dig som elakt på något sätt. Mer självironiskt för att hon antagligen (precis som jag) tycker att det är lite läskigt att hoppa högt.

CCorneliaa: jag håller med om att det är mycket man ska och måste kunna. Själv eller med hjälp och stöd av någon.

Men just sadelutprovning är det väl rätt få hästägare som faktiskt kan? Däremot har de flesta vetskapen om att de inte kan och är beredda att ta hjälp med den biten av en sadelutprovare. Sätta på täcken och sårvård kan du ganska lätt läsa dig till hur det skall göras. Däremot tycker jag att du slår huvudet på spiken när det gäller hanteringsbiten. Den är svår att läsa sig till och när en häst bråkar kan det bli riktigt riktigt farligt för både häst och människa.

Min stallägare har en fyraårshingst som är rätt "vild" att ta in. Jag har gjort det ett antal gånger och ibland går det alldeles utmärkt men ibland reser han sig, försöker springa över mig, sparkar bakut och hugger efter en. Jag måste ju inte ta in hans häst och låter numera oftast bli. Men om det vore min häst var jag ju tvungen och då är det oerhört värdefullt att få hjälp med träningsbiten så att man kan få bort ett sådant beteende. Det är livsfarligt!

De gånger jag tar honom kan jag tillägga att hjälm, säkerhetsväst och förlängd kedja är given utrustning. Mobiltelefonen i byxlinningen och ett dressyrspö i hand är också standard. Just in case...

Och nej, det är ingen bjässehäst. En kallblodstravare kring 155 cm...
 
Sv: Vad ska man tänka på när man köper häst för första gången + är nybörjare?

Har läst tråden och jag vill som många andra ge dig rådet att först ha hästen uppstallad. Dessutom ska hästen inte vara ensam de första veckorna. Det är då den känner sig som mest i behov av hästsällskap. En häst som kommer till ett helt nytt ställe är oftast lite orolig och finns det då inga andra hästar så kan den bli riktigt orolig.
Jag tror säkert att du vill hästens bästa men har du inte haft häst förut så ska du börja med att ha den hos någon som kan. Det räcker inte med att ha någon att fråga. Det kan sluta tråkigt för både dig och hästen. Jag vill inte låta pessimistisk men det krävs kunskap för att ha häst hemma.
 
Sv: Vad ska man tänka på när man köper häst för första gången + är nybörjare?

Whirlie: Din fråga var absolut inte dum. Det var att jag tycker att det är lite läskigt fast kul att hoppa men max 50cm, och sen den skrattande gubben för att 50cm är ju inte så högt :D

Det här med att jag skulle ha hästen själv i 2-3veckor var inte att vara självisk att jag vill att hästen ska ty sig till mig och bara mig, utan att jag mer skulle komma in i själva "att ha häst" innan jag skaffade en till. Men som någon sa att hästen kunde bli orolig för att det är ett nytt ställe + att den är ensam så är det nog bäst att ha sällskap från början.

Jag försöker för tillfället komma med i en annan ridskola för jag vill ju självklart lära mig så mycket som möjligt.

Jag har aldrig jämfört hästar med att ha hundar :eek:

Tycker att en del kanske går lite väl hårt på.. Alla får ha sina åsikter men ibland kanske man ska tänka på Hur man skriver..

Allt gott
 
Sv: Vad ska man tänka på när man köper häst för första gången + är nybörjare?

Jag ber så hemskt mycket om ursäkt för att jag missförstog dig. Nu förstår jag bättre hur du tänker. Och angående 50 cm och den rullande skrattande gubben så fattade jag nog inte att det var komiskt, jag tycker själv att 50 cm är en fullt tillräckligt respektingivande höjd, även när man rider halvblod på 170.

Jag tror ändå att du får en mer lätthanterad häst om den slipper vara själv i början, ny plats och ingen flockmedlem som den kan ty sig till. Men du tänker ju lite rätt när du säger att det är bäst att börja i liten skala och inte allt på en gång, det är ju på sätt och vis logiskt. Men jag tror att en häst med sällskap är mer lätthanterad än en ensam häst, om det inte är en häst som är väldigt van vid att vara ensam dvs. Tyvärr är problemet det motsatta för många hästar.

Jag ber ännu en gång om ursäkt för att jag tog i från tårna. OM du menat som jag trodde så hoppades jag få dig på andra tankar genom att lägga fram fakta och beskriva baksidorna. När jag missförstog dig så förstår jag att du tyckte mitt inlägg var osakligt och otrevligt. Hoppas du ursäktar mig, jag skyller på svårigheten att läsa mellan raderna.
 
Sv: Vad ska man tänka på när man köper häst för första gången + är nybörjare?

Ingen fara :)

Hmm kom på en sak. Säg att jag (i framtiden) ska köpa 2 hästar. Först hittar jag en, som jag köper. Men då blir den själv tills jag hittar en häst till... Om man ska ha hästarna på gården så kanske man inte har turen att hitta 2 hästar på en gång :(

hmm ja det måste jag grunna lite på, vad säger ni? Ni alla är ju så kloka :D
 
Sv: Vad ska man tänka på när man köper häst för första gången + är nybörjare?

Hmm kom på en sak. Säg att jag (i framtiden) ska köpa 2 hästar. Först hittar jag en, som jag köper. Men då blir den själv tills jag hittar en häst till... Om man ska ha hästarna på gården så kanske man inte har turen att hitta 2 hästar på en gång :(

Hästar är väldigt olika, en del är mycket flockbundna och vill ha sällskap precis hela tiden, andra är coolare och kan kanske klara sig själva några dagar.
För en häst av den första typen tycker jag det skulle vara väldigt illa, på gränsen till djurplågeri, att påtvinga den ensamhet.
Den andra skulle kanske kunna stå ut någon vecka, även om det inte är särskilt snällt.

Man måste alltid komma ihåg att hästar ÄR flockdjur, och påtvingad ensamhet kan för dem vara direkt plågsamt.
Jag skulle inte chansat, utan i fallet du beskriver löst det på annat sätt...tex inte hämta hem den första hästen förrän man hittat en till, eller lånat en tillfällig sällskapshäst.
 
Sv: Vad ska man tänka på när man köper häst för första gången + är nybörjare?

Men just sadelutprovning är det väl rätt få hästägare som faktiskt kan? Däremot har de flesta vetskapen om att de inte kan och är beredda att ta hjälp med den biten av en sadelutprovare.

Hej!
Skrev det eftersom att jag med min första häst blev lurade att köpa en sadel som inte alls passade, som tur var hade jag en mer kunnig med mig som direkt sa ifrån att sadeln var för trång.
Så därför tycker jag att det är bra om man kan, i alla fall lite, om hur sadeln ska sitta.

Jättebra det där du sa om hjälm, väst och mobil. Det är alltid bra att ha!
 
Sv: Vad ska man tänka på när man köper häst för första gången + är nybörjare?

Antingen så hyr du en box i något närliggande stall, lär känna hästen och hästägarlivet, börjar därefter att leta en till häst och tar hem dem båda när du hittat "nr 2". Eller så lånar du sällskapshäst, många sådana finns på annons.
 
Sv: Vad ska man tänka på när man köper häst för första gången + är nybörjare?

Hej! Jag undra bara hur det gick???!!! Blev det någon häst? Berätta gärna:)!!!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 099
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 453
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 517
Senast: bobbbo
·
Juridik & Ekonomi Svårt med rubriken! Jag o sambon ska separera, vi bort fortf ihop och är fort mkt nära varandra. Vi ska sälja vår bostadsrätt radhus...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
6 461
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp