Bukefalos 28 år!

Vad ska man tänka på när man skaffar häst?

Supersalt

Trådstartare
Förlåt om tråden ligger fel, visste inte var jag annars skulle lägga den...

Jag ska, antagligen, skaffa häst om 1,5-2 år och vill vara så förberedd jag kan vara. Kan ni snälla bukare hjälpa mig med vad man borde kunna, vad man borde tänka på osv...:)
 
Jag tycker att man ska kunna tillräckligt mycket för att kunna avgöra om hästen mår bra eller inte. Ett bra kontaktnät med vettiga personer såsom t ex veterinär, hovslagare, tränare osv är viktigt att ha.
Tillräckligt med pengar för att kunna ge hästen adekvat vård vid behov, korrekt verkning, träningshjälp mm är en nödvändighet. Man kan aldrig snåla på hästens bekostnad.
Fundera på vad du själv känner att du inte vet/kan så mycket om och försök hitta människor/hästar som kan lära dig. Granska all kunskap kritiskt. ;)
 
Var beredd att betala för en bra häst och unna dig en snäll, frisk, välriden och bra häst. Hästar tar mycket tid, kostar massor och det är en del motgångar (typ vinter ;) ) så tycker man ska grunda bra :P
 
Tack så mycket:D

Jag har tänkt mycket på hästhälsa, lät kul, på vilket sätt lär man sig bäst det? Allt frå att avgöra om hästen är halt till att märka om den fått något i halsen eller det är alvarlig hosta?:confused:

Och ekonomin kommer mina föräldrar hjälpa mig med tills jag har ett jobb då jag inte är myndig eller gått klart min utbildning än..:)

Och hur hittar man bra hovslagare, vetrinär etc? Hur vet man om de är bra, tror att de är bra eller låtsas att vara bra!:crazy:
 
@Supersalt Du kan söka hovslagare i din region hos hovslagareföreningen. Där finns också kompetensförteckningar om vad hovslagaren i fråga har för meriter. En bra utgångspunkt är att hovslagaren åtminstone ska ha en gesäll utöver sin grundutbildning, då ska hen i alla fall på pappret vara kompetent nog. Det ger aldrig några garantier dock. Viktigt är dock att man känner sig trygg med sin hovslagare, men man får gå lite på magkänsla också. Känns något off brukar det ganska ofta vara något som inte stämmer, är min erfarenhet. Sist men inte minst: snåla inte med hovvården.
 
Något jag borde ha tänkt mer på är stallplats. Det är inte lätt! Inte alls lätt, att hitta en bra stallplats. Jag har stått i 3 stall sen i höstas, men nu har jag förhoppningsvis hittat ett att stanna i. Så mitt tips gällande det är att börja researcha redan nu, far ut till olika stall och titta. Börja fundera över vad du måste ha i stallet, vad du gärna vill ha, vad du kan klara dig utan och hur mycket det får kosta (räkna även in kostnader för att kunna ta dig till stallet).

Vad gäller vilken hovslagare, veterinär osv som räknas som "bäst" i ditt område så brukar det finnas facebook-grupper där sånt diskuteras :). Gå med i några såna och läs igenom.

Och eftersom det är en bit fram i tiden, så tycker jag att det kan vara en väldigt bra idé att börja med att hitta en häst att bli medryttare på. På det viset så "kommer du in" i hästägarvärlden och kan passa på dig att suga åt dig all kunskap (och bli exponerad för diverse tokigheter), och du kan börja bygga ett kontaktnät.

När du ska välja häst, så välj en välutbildad, lättriden häst. Fall inte för en problemhäst eller en som "kräver rutinerad ryttare". Det blir mycket merjobb, känslomässigt tyngre, och kan bli mycket dyrare i slutändan. Ha även en ordentlig budget för hästinköp, och inköp av utrustning. Beroende på vad du vill göra med hästen så ökar priset. En vanlig skogsmulle/träna/rida lätta klasser kan du få fina läromästare i 25-50000kr klassen om vi pratar om stora hästar, ponnier är billigare. Räkna med minst 20 000kr för utrustningen (det kan såklart bli billigare om du råkar hitta bra sadlar begagnat eller får med utrustning i köpet, men räkna inte med det).

Saker jag tycker man ska kunna som hästägare:
1. Visitering och allmän bedömning av hästens hälsa, hull och välmående (och att veta när veterinär/hovslagare ska ringas in).
2. Grundläggande foderlära (vad och hur mycket ska hästen äta, och varför)
3. Rida/köra/träna (kunna rida/köra/aktivera utan hjälp, på en hälsosam nivå för hästen)
4. Veta när det är dags att be om hjälp, oavsett om det gäller hantering eller ridning eller sjukdomar.

Och slutligen: eftersom du är minderårig, så gäller det att dina föräldrar förstår vad det innebär att bli hästägare. För det är dom som officiellt kommer att äga hästen, och det är dom som har ansvaret för den i "lagens" ögon.
 
Går på en ridskola i nuläget som jag gick på två år när jag var liten och tog upp det efter några år, sedan jag tog upp det igen har det väl gått snart fem år :)

Någon speciell foderlära eller liknande har de ej haft, iaf på senaste tid.. Dock är jag där en dag extra i veckan när jag inte rider lektion och hjälper då till att mocka, ta ut och in hästar osv :D

Tänkte lite om det fanns någon bra internet sida man kunde "plugga" på?
 
Jag tycker att det allra första man ska tänka igenom är varför man ska köpa häst. Vad vill man med sitt hästägande både just vid köpet men också några år fram i tiden.
Vissa saker är ju helt uppenbart för alla som t ex om man vill hålla på med avel så funkar inte en valack. Men det finns andra saker också som man måste tänka igenom.
Är huvudmålet att "bara" äga en häst och hålla på och pyssla med den så kan ju ett väldigt bra alternativ vara att köpa en shettis. Kostar inte så mycket att varken köpa eller hålla och blir ofta gamla.
Vill man hålla på med trav eller galopp så måste man välja en häst av raser som är godkända för det.
Är det tävling och träning på lite högre nivå som är målet så måste hästen ha kapacitet och hållbarhet för det. Är det istället lite enklare motionsridning med en god kompis det som är målet , så är det helt andra egenskaper man ska leta efter än i tävlingshästen o s v.

Nästa bit är att inte åka och titta på hästar som man inte har råd med utan hålla sig inom sin ekonomiska ram. För det finns nog få saker som är så jobbigt som att hitta hästen med stort H och inte ha råd att köpa den.

Jag har under åren träffat på väldigt många som inte tänkt igenom sitt hästköp och efter något år upptäckt att de köpt fel häst. Inte alls den typen av häst som de borde ha den typen av hästägande som dom vill ha.
Ibland har man köpt en dyr och fin häst som helt enkelt har för mycket kapacitet. Men det finns också de som köpt en häst som inte alls har förmågan att klara den träning och ridning man vill ha den till.

Till sist är det ändå så att en häst som är helt fel för en ägare kan vara helt rätt för en annan. Det gäller bara att veta vad det är man vill med sitt hästägande för att den som är rätt för en själv. Är jag en duktig ryttare behöver jag kanske en häst som ger mig utmaningar, är jag lite rädd och osäker kanske jag behöver en häst som är stabilare än Öresundsbron.
 
Sen ska man tänka på att man hanterar och rider hästen VARJE dag (i princip). Någinting jag tror många inte tnker på riktigt. Är man ex. medryttare 2 dgr i veckan på en häst så kommer den antagligen inte förändras nämnvärt av att du hanterar det , då ägaren "styr upp" allt resterande dagar. När du skaffar egen häst så kommer hästen anpassa ridning och hantering utefter hur du gör med den :). på både gott och ont. Är man för inkonsekvent osv kan man få en osäker häst eller i värsta fall en ohanterbar. ridmässigt r det också lätt att förändra en häst på alla möjliga olika sätt - så regelbunden träning för tränare tycker jag är superviktigt! Ens snedheter för man, tyvärr, över till hästen. Annars tidigare bra svar :)
 
Jag tycker det allra viktigaste är att analysera sig själv. Vad kan jag? Vilken nivå är jag på? Vad vill jag med min häst? Skriv ner på ett papper så man verkligen ser det framför sig.
Min lista;
Jag har inte ridit regelbundet på 30 år (men haft ponnyer/hästar till dottern) = dålig balans, orutin, lite feg. Det betyder att hästen måste vara stabil, utbildad, trygg
Dottern bor inte här mer även om hennes hästar gör det = jag måste kunna hämta, göra i ordning och lasta hästen själv = en häst som kan vara själv i stallet medan jag sadlar och gå in och ut i transporten utan problem
Mitt mål är att rida för tränare för att återfå ridvanan och tävla lätta klasser i dressyr (LC, LB) = gärna tävlad så den fungerar där

När jag hade detta klart för mig var det lättare att sortera bland annonser. Unghästar, travare eller alltför stor gång eller nerv föll bort med en gång. Likaså när jag var och tittade på hästar så var det med min "lista" för ögonen.

Hittade jag den? JA! :love:En häst på 19 år som uppfyller alla önskemål och det är roligt varje dag att gå ut till hästen. Hon bar mig också runt på min första tävling sedan jag red ponny. Hon brydde inte sig om att jag var nervös för hon visste vad hon skulle göra, det här hade hon gjort förr, trygg med sin uppgift =) Hon och jag hinner inte att nå högre klasser p g a hennes ålder och min orutin men just nu kan hon alldeles tillräckligt för mig. Efter henne är jag kanske redo för en "bättre" häst men med denna kan jag verkligen njuta av för hon passar mig och mina önskningar. Alltför många behöver en trygg Volvo men kommer hem med en Ferrari. Visst är Ferrarin snygg och väcker beundran men är inte så lätt att köra när man har lite klumpfot!;)
 
Det viktigaste är att se till att ha kunnigt folk omkring sig och att våga fråga och våga erkänna att man inte vet allt. Samt att vara realistisk när man planerar dvs inte köpa för svår häst etc.
Samtidigt så tror jag man klarar av det bra så länge man är villig att lära och fråga... Folk skaffar ju barn etc utan att kunna så mkt om det..;)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Under en lång tid nu har jag känt att jag inte vill ha häst längre. Jag pratar nu inte månader utan snarare år. Problemet är att jag...
Svar
11
· Visningar
1 496
Senast: Keb71
·
Hästmänniskan Varför är endel häst människor inte så trevliga! Har blivit väldigt ledsen för kommentarer jag fått på mina trådar där man tror att jag...
Svar
11
· Visningar
1 995
Senast: nullo-modo
·
Hästmänniskan Hej, jag har haft hästar i 20 år och har nu blivit hästlös pga ålderdom/sjukdom hos mina två hästar. Jag har varit utan häst nu i ca 3...
Svar
17
· Visningar
901
Senast: Habina
·
Hundavel & Ras Jag har börjat fundera på att skaffa en till hund. Bor i generationsboende på vår hästgård med skog och hagar där vi har en nättare...
2
Svar
25
· Visningar
2 130
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp