Vad ska min son betala?

Bukefalos 30 år!

Jag hade nog visat budgeten. Det här får jag in, det här är hyra, mat och andra räkningar och det här är det som blir kvar. Underhåll är ju inte fickpengar till barnet, utan en hjälp för att man är ensam med barnet... Jag förstår att det är svårt, men kan han inte hjälpas åt kanske han får skaffa ett eget boende med allt vad det innebär... (menar inte att du ska kasta ut dem, men de borde förstå situationen)

Som någon annan skrev. Ta med flickvännen i dialogen, hon kanske kan hjälpa dig att få honom att förstå. Man måste hjälpas åt och dra sitt strå till stacken.

Tack för att så många engagerar sig, jag behöver verkligen stöd i hur jag ska tänka. Som person och mamma försöker jag väl ofta ge honom allt och tänker att min tid kommer senare. Antagligen är jag nog lite för snäll..

Försöker svara så många som möjligt:
Flickvännen har tyvärr inga föräldrar. Jag har endast stått för husrum och mat hittills. Hon försöker att bidra med mat.

Jag vet att jag är försörjningsskyldig, och hans pengar har tidigare gått till sparande, "finare kläder", utemat osv. Det var tajt med pengar redan innan jag blev arbetslös, men ville inte att någon av dem skulle oroa sig.
Jag har inga pengar kvar när allt är betalt och äter just nu annan mat än vad barnen gör.
Sonen har blivit van vid att ha så mycket "lekpengar" varje månad och kan unna sig mycket mer än vad jag kan.
Jag har förklarat att detta är en tillfällig situation, men att vi just nu måste hjälpas åt som en familj.
Att bo hos sin pappa är inget alternativ, han är inte lämplig som förälder.

Underhållet betalas ju ut till sonen. Jag vet inte riktigt hur jag ska kunna kräva att han hjälper till?
Skulle inte se det som snäll även om det är lätt att se det så. Snäll för mig är att förbereda han för vuxenlivet.

Tack för att så många engagerar sig, jag behöver verkligen stöd i hur jag ska tänka. Som person och mamma försöker jag väl ofta ge honom allt och tänker att min tid kommer senare. Antagligen är jag nog lite för snäll..

Flickvännen har tyvärr inga föräldrar. Jag har endast stått för husrum och mat hittills. Hon försöker att bidra med mat.

Jag vet att jag är försörjningsskyldig, och hans pengar har tidigare gått till sparande, "finare kläder", utemat osv. Det var tajt med pengar redan innan jag blev arbetslös, men ville inte att någon av dem skulle oroa sig.
Jag har inga pengar kvar när allt är betalt och äter just nu annan mat än vad barnen gör.
Sonen har blivit van vid att ha så mycket "lekpengar" varje månad och kan unna sig mycket mer än vad jag kan.
Jag har förklarat att detta är en tillfällig situation, men att vi just nu måste hjälpas åt som en familj.

Underhållet betalas ju ut till sonen. Jag vet inte riktigt hur jag ska kunna kräva att han hjälper till?
Han måste "hjälpa till" lite. Åtminstone står för 100% av flickvännens kostnader för mat och förbrukningsvaror om hon inte kan göra det själv. 3500 kr (+csn) per månad är massor av pengar när man är 18, då har man råd med samtliga kläder, skor, nöjen, transport osv. Ren hyra kanske inte är nödvändigt, men hjälpa till måste han.

Som tidigare personer nämnt, kontakta soc angående flickvännen och kostnader?

Han måste "hjälpa till" lite. Åtminstone står för 100% av flickvännens kostnader för mat och förbrukningsvaror om hon inte kan göra det själv. 3500 kr (+csn) per månad är massor av pengar när man är 18, då har man råd med samtliga kläder, skor, nöjen, transport osv. Ren hyra kanske inte är nödvändigt, men hjälpa till måste han.

Som tidigare personer nämnt, kontakta soc angående flickvännen och kostnader?
Men underhållet är ju tänkt att gå till bl a boende? Det är ju inte att ta ut hyra av sonen.

Tycker du ska sätta sig ner med son och flickvän och gå igenom vad saker och ting faktiskt kostar och hyr budgeten ser ut.
Jag förstår att du vill vara snäll men snart ska de klara sig på egen hand och då är det en stor fördel att veta och ha kunskap om vardagsekonomi.

Jag tycker 500 kr per månad till nöjen, utemat och andra icke nödvändiga utgifter är väl tillräckligt om budgeten är tight. Det är mer än jaq själv lägger.

Sluta definitivt köpa den mat de äter om ni äter olika! Är det havregrynsgröt som finns hemma så är det. Tror du själv att det kommer fungera att sätta sig ner med honom och gå igenom budgetetn ihop, om inte. han får flytta. Förstår att det kan låta hårt. men du kommer inte klara dig annars?

Som redan är sagt är inte underhållsbidrag en fickpeng för barnet, det är till för boende, mat etc. Om han insisterar på att alla 3500 kr ska in på hans konto så får han väl köpa mat, kläder, transport etc för de pengarna. Så slutar du handla mat till honom och flickvännen och låter dem sköta det själva. Och flickvännen får betala för att bo hos dig - minst hennes del av omkostnader såsom el och värme.

Det är snällt mot sonen att lära honom ansvar. Att förvänta sig att ha 3500 kr i lekpeng när man är 18 år är inte rimligt, då får han skaffa sig ett eget extrajobb

Men jag fattar inte riktigt. Är sonen, ursäkta språkbruket, dum i huvudet? Vill han på riktigt att du ska typ leva på havregryn och potatis och gå klädd i lump för att han minsann har rätt att bli försörjd? Tänker han sig att det rimliga sättet att förhålla sig till sin (enda?) förälder är att läsa i lagboken vad han minsann har rätt till?

Ni är väl en familj, då får man lägga ihop inkomsterna och rätta mun efter matsäcken. Om man inte är en empatilös imbecill.

Ha
Men jag fattar inte riktigt. Är sonen, ursäkta språkbruket, dum i huvudet? Vill han på riktigt att du ska typ leva på havregryn och potatis och gå klädd i lump för att han minsann har rätt att bli försörjd? Tänker han sig att det rimliga sättet att förhålla sig till sin (enda?) förälder är att läsa i lagboken vad han minsann har rätt till?

Ni är väl en familj, då får man lägga ihop inkomsterna och rätta mun efter matsäcken. Om man inte är en empatilös imbecill.
Han är 18. Då är dom flesta inte speciellt smarta. Källa: mig själv som 18-åring.

Beklagar att du har blivit av med jobbet, jag tänker att det måste vara tufft och ångestfyllt.

Såklart behöver sonen hjälpa till mer ekonomiskt.
Har du gjort en budget som du kan visa för honom, så kan han själv resonera kring vad som är rimligt.
Är han någorlunda vettig kommer han fram till att det inte är rimligt att ha 3500kr till att ha i fickpengar när hans mamma inte har så mycket pengar kvar.

Det är säkert rätt tufft för en tonåring att höra att ens mamma/trygga punkt har det tufft.
Inte för att ursäkta, men man tänker inte alltid så vettigt som tonåring.

Just nu tycker jag det är väldigt många som läser in väldigt mycket i hur din son resonerar, som känns överdrivet.

Jag tror också att du verkligen måste sätta dig ned med sonen (kanske bara honom utan flickvännen först och sedan med båda två) och visa siffror. Var sårbar och låt honom veta det verkliga läget, att ni är i en period där det verkligen är kämpigt och ni måste hjälpas åt.

Och flickvännen - om hon inte får försörjning från föräldrar måste hon väl få någon typ av försörjningsstöd på annat vis?

Jag tycker att du ska ringa soc för att få stöd i det här med flickvännen. Om hon fortfarande går gymnasiet så har hon försörjningspliktiga föräldrar. Är hon arbetslös så finns det andra stöd.

Ring kommunen också, deras budgetrådgivning. Ta med sonen.

Och ärligt talat, jag blir lite fundersam på hur du har det i relationen till sonen. Är han psykiskt eller fysiskt våldsam med dig?

Jag tänker en tanke; vill man verkligen ens barn skall växa upp utan omtanke, medkänsla och empati för andra än dom själva? Tyvärr verkar han extremt ego-centrerad och oskön attityd. Visst att han är 18 år, det va jag också en gång i tiden, men hade aldrig någonsin kunnat sätta en familjmedlem i den sitsen att se min ensamstående mamma äta annan mat, så jag och min partner kan äta "god mat" och ha "lyx" på tillvaron. Alltså :eek: Även som ung skulle jag aldrig någonsin kunnat ha mage och bete mig så. Sen när han får veta du är arbetslös då dra igång med en sån tråkig attityd? nä usch.

Det påverkar verkligen bli ändring på det beteendet. Att fortsätta vara "snäll" och låta detta pågå, då blir det ju verkligen ingen bra empatiskt vuxen människa utav det i framtiden heller. För vart skall dom lära sig att ha empati om man inte ens har det mot sin mamma? Men attityden är "jag skall ha".

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka