Vad ska min son betala?

Bukefalos 30 år!

Jag hade nog visat budgeten. Det här får jag in, det här är hyra, mat och andra räkningar och det här är det som blir kvar. Underhåll är ju inte fickpengar till barnet, utan en hjälp för att man är ensam med barnet... Jag förstår att det är svårt, men kan han inte hjälpas åt kanske han får skaffa ett eget boende med allt vad det innebär... (menar inte att du ska kasta ut dem, men de borde förstå situationen)

Som någon annan skrev. Ta med flickvännen i dialogen, hon kanske kan hjälpa dig att få honom att förstå. Man måste hjälpas åt och dra sitt strå till stacken.

Som @Tassa skriver jag hade visat ekonomin så här ser det ut. Även när du får jobb så är inte meningen att underhållet är lekpengar. Flickvännen får i så fall prata med soc och på så vis betalar mat och uppehälle.

Tack för att så många engagerar sig, jag behöver verkligen stöd i hur jag ska tänka. Som person och mamma försöker jag väl ofta ge honom allt och tänker att min tid kommer senare. Antagligen är jag nog lite för snäll..

Försöker svara så många som möjligt:
Flickvännen har tyvärr inga föräldrar. Jag har endast stått för husrum och mat hittills. Hon försöker att bidra med mat.

Jag vet att jag är försörjningsskyldig, och hans pengar har tidigare gått till sparande, "finare kläder", utemat osv. Det var tajt med pengar redan innan jag blev arbetslös, men ville inte att någon av dem skulle oroa sig.
Jag har inga pengar kvar när allt är betalt och äter just nu annan mat än vad barnen gör.
Sonen har blivit van vid att ha så mycket "lekpengar" varje månad och kan unna sig mycket mer än vad jag kan.
Jag har förklarat att detta är en tillfällig situation, men att vi just nu måste hjälpas åt som en familj.
Att bo hos sin pappa är inget alternativ, han är inte lämplig som förälder.

Underhållet betalas ju ut till sonen. Jag vet inte riktigt hur jag ska kunna kräva att han hjälper till?
Skulle inte se det som snäll även om det är lätt att se det så. Snäll för mig är att förbereda han för vuxenlivet.

Tack för att så många engagerar sig, jag behöver verkligen stöd i hur jag ska tänka. Som person och mamma försöker jag väl ofta ge honom allt och tänker att min tid kommer senare. Antagligen är jag nog lite för snäll..

Försöker svara så många som möjligt:
Flickvännen har tyvärr inga föräldrar. Jag har endast stått för husrum och mat hittills. Hon försöker att bidra med mat.

Jag vet att jag är försörjningsskyldig, och hans pengar har tidigare gått till sparande, "finare kläder", utemat osv. Det var tajt med pengar redan innan jag blev arbetslös, men ville inte att någon av dem skulle oroa sig.
Jag har inga pengar kvar när allt är betalt och äter just nu annan mat än vad barnen gör.
Sonen har blivit van vid att ha så mycket "lekpengar" varje månad och kan unna sig mycket mer än vad jag kan.
Jag har förklarat att detta är en tillfällig situation, men att vi just nu måste hjälpas åt som en familj.
Att bo hos sin pappa är inget alternativ, han är inte lämplig som förälder.

Underhållet betalas ju ut till sonen. Jag vet inte riktigt hur jag ska kunna kräva att han hjälper till?
Han måste "hjälpa till" lite. Åtminstone står för 100% av flickvännens kostnader för mat och förbrukningsvaror om hon inte kan göra det själv. 3500 kr (+csn) per månad är massor av pengar när man är 18, då har man råd med samtliga kläder, skor, nöjen, transport osv. Ren hyra kanske inte är nödvändigt, men hjälpa till måste han.

Som tidigare personer nämnt, kontakta soc angående flickvännen och kostnader?

Han måste "hjälpa till" lite. Åtminstone står för 100% av flickvännens kostnader för mat och förbrukningsvaror om hon inte kan göra det själv. 3500 kr (+csn) per månad är massor av pengar när man är 18, då har man råd med samtliga kläder, skor, nöjen, transport osv. Ren hyra kanske inte är nödvändigt, men hjälpa till måste han.

Som tidigare personer nämnt, kontakta soc angående flickvännen och kostnader?
Men underhållet är ju tänkt att gå till bl a boende? Det är ju inte att ta ut hyra av sonen.

Tycker du ska sätta sig ner med son och flickvän och gå igenom vad saker och ting faktiskt kostar och hyr budgeten ser ut.
Jag förstår att du vill vara snäll men snart ska de klara sig på egen hand och då är det en stor fördel att veta och ha kunskap om vardagsekonomi.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka