Vad skall jag göra?

L

Lindis

Träna med araben i torsdags vilket gick jätte bra. Vi hade precis hoppat banken och skulle bara sakta av till trav och trava av honom. Han är väldigt smal i frampartiet så han måste ha boats(stavas?)och skos ofta då vi inte kan ha så stora skor. Men i torsdags så lyckades han trampa av skon i galoppen. Han sakta av direkt och först trodde vi att han tampat på en sten men när vi lyft hoven så hade enna sömmen åkt in en liten bit i sulan. Jag fick ju av skon och kunde ta av skon och kalla på hovslagaren. Han sa att det bara var ytligt men han gjorde vid det ändå. Jag lätt hästen vila två dagare då jag märkte att han ömma ( inte halt). Så i dag när jag tänkte ta ut och skritta honom så stappla han fram. Han är inte värm i hoven men i kotan, nomal puls. Kan det bara vara en vrickning? Skall jag till kalla veterinär eller skall jag av vackta?
 
Är hästen trångskodd skulle jag tippa på att han kan ha blivit sömstucken/tryckt. Kan också vara början till en hovböld. Be hovis koma och kolla...
 
Tycker som föregående talare.. Be hovis komma eller ta ut vet direkt, det hade jag gjort.
Jag satt häromdagen o läste om hästar som trampat på vassa föremål, ju snabbare du får hjälp desto mindre blir skadan.
Men i ditt fall är det nog inte så men kolla upp för säkerhets skull.
Lycka till o hoppas det ordnar sig.
 
Eftersom du hoppat banken måste jag fråga om stora utebanan verkligen är harvad nu? Den brukar vara stenhård så här i november. Kan det inte vara därför hästen är varm i kotan? Överansträngning alt. vrickning pga hårt underlag?
 
hovis vara här samma dag och dagen efter. Har precis haft en veterinär här han är mycket bättre i dag bara lite lite varm. Trodde de var en vrickning. Skulle skrittas några dagar bara sen kommer hon och tittar på honom igen :D
 
ute banan var ve gjord lite blöt men jämn och fin. Han blir ju lite tittig imellan åt och hoppar åt sidan och det var de han gjorde nu med. Idag ömar (haltar ) inte men är lite varm fortfarnade så han skulle ta det lite lungt för säkerhets skull.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 151
Senast: Liten
·
Hästvård Jag hade varit tacksam om någon kan ge mig lite input över vad detta kan vara.. 15-årigt halvblodssto som går på lösdrift, har haft 4...
Svar
12
· Visningar
4 120
Hästvård Önskar få lite hjälp och tips,och gärna olika synvinklar på det hela... Hästen,en 18-årig varmblodsvalack,gammal travare,köptes av...
2
Svar
24
· Visningar
5 756
Senast: Boj
·
G
Hästvård Jag undrar om någon har någon erfarenhet av och kring mina funderingar, och som kanske kan ge lite tips och råd. :) En häst som...
Svar
3
· Visningar
1 768
Senast: GreenSourz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp