Vad skall jag köpa för dator ??????

Sv: Vad skall jag köpa för dator ??????

nja. 10-20 kan jag tänka mig iom bara att vi tittar på minneshastigheten, pc100 var slött redan då, de släppte ju pc800 rdram till p3orna för att komma runt den, med i820 kretsen, blev iofs aldrig någon stor hit.

annars är det bara o öppna sisoft sandra och köra cpu benchmark, sen lägga den som referens cpu, så ser du prestandaskillnaden...
 
Sv: Vad skall jag köpa för dator ??????

http://www23.tomshardware.com/index.html?modelx=33&model1=54&model2=73&chart=20

Närmsta jag hittade var en Celeron 500, men den ligger ungefär i samma klass som en PII 400.

Bläddra gärna och jämför andra tester än ovanstående. Du ser snabbt mönstret, finns ingen(?) (jag har inte orkat kolla ALLA ;) ) som visar att skillnaden mellan ovanstående skulle vara mer än 10ggr. Mellan 5-10 verkar vara normen.

Egentligen var det Sabeltodo kritiken var till, för han var nog med att rätta er och hävdade 50ggr (!) skillnad, vilket är helt tokigt.
 
Sv: Vad skall jag köpa för dator ??????

Nu är jag med igen. Jag sa inte att det var 50 ggr skillnad, bara att det var närmare det än 5. I divx-testet ser det ut att vara ungefär 20 ggr skillnad mellan de översta staplarna och en k6-iii 450. Men visst, jag överdrev. Poängen var hur som helst att man inte bör använda megahertz för att jämföra prestanda.

Olius skrev:
http://www23.tomshardware.com/index.html?modelx=33&model1=54&model2=73&chart=20

Närmsta jag hittade var en Celeron 500, men den ligger ungefär i samma klass som en PII 400.

Bläddra gärna och jämför andra tester än ovanstående. Du ser snabbt mönstret, finns ingen(?) (jag har inte orkat kolla ALLA ;) ) som visar att skillnaden mellan ovanstående skulle vara mer än 10ggr. Mellan 5-10 verkar vara normen.

Egentligen var det Sabeltodo kritiken var till, för han var nog med att rätta er och hävdade 50ggr (!) skillnad, vilket är helt tokigt.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad skall jag köpa för dator ??????

Hej alla som svarat och gett tips och råd jag kan bara:bow: :bow:

Jag har struntat i den datorn nu, men nu har jag hittat en annan så fram med tips/råd nu igen.

Celeron 800 Mhz
10 Gb Hårddisk
Ram 512
CD spelare/brännare
Tangentbord, högtalare, mmus, 17" skärm
WIN 2000pro (uppdaterad) orginal
Office 2000 (uppdaterad) orginal
I-tunes, Acrobat Reader, MacromediaFlash&Shockwave, Realplayer 10
Inget antivirus

Så vad sägs om denna dator???
Priset för allt är 1.000:- så det passar mig som:banana: :banana:

Funlight/ som hoppas på alla toppen bukisar som kan datorer:bump:
 
Sv: Vad skall jag köpa för dator ??????

Jag tycker att det här verkar vara ett betydligt bättre köp än Blocketdatorn. Den är gammal men det får man ju räkna med när du bara har 1000kr.

funlight skrev:
Hej alla som svarat och gett tips och råd jag kan bara:bow: :bow:

Jag har struntat i den datorn nu, men nu har jag hittat en annan så fram med tips/råd nu igen.

Celeron 800 Mhz
10 Gb Hårddisk
Ram 512
CD spelare/brännare
Tangentbord, högtalare, mmus, 17" skärm
WIN 2000pro (uppdaterad) orginal
Office 2000 (uppdaterad) orginal
I-tunes, Acrobat Reader, MacromediaFlash&Shockwave, Realplayer 10
Inget antivirus

Så vad sägs om denna dator???
Priset för allt är 1.000:- så det passar mig som:banana: :banana:

Funlight/ som hoppas på alla toppen bukisar som kan datorer:bump:
 
Sv: Vad skall jag köpa för dator ??????

TJa är inte sååå bra när det gäller att ge tips på vad en begagnad dator kan kosta och vad man ska ge men det jag har sett vad du har skrivit om dtta paket tycker jag verkar vara intressant.
Bara en fråga, är det en märkes dator eller "plocka ihop dator"

Till er andra.
Det är trevligt att ni kan så mycket hårdvara.
Jag hänger med utan några problem eftersom jag jobbar med detta men nu var det ju så att funlight frågade efter en begagnad dator så det kanske är fördel att inte skriva så mycket facktermer ;)


funlight skrev:
Hej alla som svarat och gett tips och råd jag kan bara:bow: :bow:

Jag har struntat i den datorn nu, men nu har jag hittat en annan så fram med tips/råd nu igen.

Celeron 800 Mhz
10 Gb Hårddisk
Ram 512
CD spelare/brännare
Tangentbord, högtalare, mmus, 17" skärm
WIN 2000pro (uppdaterad) orginal
Office 2000 (uppdaterad) orginal
I-tunes, Acrobat Reader, MacromediaFlash&Shockwave, Realplayer 10
Inget antivirus

Så vad sägs om denna dator???
Priset för allt är 1.000:- så det passar mig som:banana: :banana:

Funlight/ som hoppas på alla toppen bukisar som kan datorer:bump:
 
Sv: Vad skall jag köpa för dator ??????

Jag vet inte om det är en märkesdator eller ett ihop plock.
Glömde att fråga då jag ringde, men skall dit i eftermiddag för att kolla och testa den lite.

Så nu kan ni ge mig tips på vad jag bör kolla.

PS. Hon skickar med ett modem också för de pengarna. Hon jobbade med datorer och har uppgraderat datorn + tömt hårddisken mm fattade inte allt :o hon pratade om så vi får väl se.

Tack för språket angående datorerna hålls på min "nivå":angel: :angel:
 
Sv: Vad skall jag köpa för dator ??????

Hej allihopa

Min lycka är fullkomlig:banana: :bump: :banana: :bump:

Fick ett samtal från min dotters farfar som vi inte har så mycket kontakt med.
Han köper en dator till henne i julklapp !!!!
Jag blev så glad, med min ekonomi så kunde det inte komma lägligare.

Tack alla ni som har tipsat mig och gett många olika råd:bow: :bow:

funlight// som nog återkommer när datorn är inkopplad hemma om problem uppstår
 

Liknande trådar

IT & mobiler En person i min närhet har fått problem med att hens surf på telefonen har börjat skena iväg. Som jag tolkar det har hen ett abonnemang...
Svar
11
· Visningar
1 712
Senast: Sassy
·
IT & mobiler Någon som kan ge mig råd om vilken dator jag ska köpa? Har hittat dessa två som ligger inom budget med ok processor och minne. Den ska...
Svar
0
· Visningar
390
Senast: Thaliaste
·
IT & mobiler Jag har börjat tröttna rejält på min nuvarande bärbara dator och behöver/vill köpa mig en ny. Jag har för nuvarande en Lenovo G710...
Svar
5
· Visningar
677
Senast: Squie
·
IT & mobiler Hej! Jag har precis gått ut nian och fick då lämna tillbaka min MacBook Pro som jag lånat av skolan under två år. Nu känner jag att jag...
Svar
6
· Visningar
1 271
Senast: idarida
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp