Vad skall jag köpa för dator ??????

F

funlight

Nu hoppas jag på er hjälp.
Jag har ett problem, nämligen jag har tänkt köpa en beg. dator till min dotter och mig i julklapp. Men när jag är ute på "nätet" och hittar nåt så står där alltid en massa förkortningar och siffror t ex RAM 512 Mb, HDD 60 Gb, FDD, och jag begriper inte ett smack:o :angel:
Nu skulle jag vilja ha era tips om vad jag skall köpa för att kunna använda datorn till vanligt kontorsarbete, internet, spela lite spel och ev (ej nödvändigt) ladda hem musik.

Så snälla:bump: :bump: kom nu med alla tips och råd ni har.

PS. Jag vet att det är "bara" att gå in i en affär och tala om vad jag skall använda den till men jag har som sagt ej råd med så mycket pengar utan det får nog bli en beg. dator om ingen vet ett kanonpris på en billig ny dator.

Funlight /som bara har sin dator på jobbet och den bara finns ju där:D
 
Sv: Vad skall jag köpa för dator ??????

Jadu vad har du tänkt för prisklass.
Kan tänkta mig att du inte vill bygga den själv ;)

512 internminne (RAM) räcker tll det du vill ha de till
Ju större Hårddisk du har (HDD) ju mer kan du lagra på datorn
Minst en 17" skärm ska det vara.

Finns många olika att välja.
Det viktigaste är just prisklassen så man har något att gå efter.
Idag är stationära datorer inte alls så dyra så du kan få en helt ny komplett dator för ca 5000 kr.
 
Sv: Vad skall jag köpa för dator ??????

2000:- i månaden är vad jag har kvar varje månad när allt är betalt så 5000:- är tyvärr för mycket för mig, hade nog "drömt" om ett pris på mellan 1200-1500:- men då får man väl en dator från antiktiden förstår jag:D
 
Sv: Vad skall jag köpa för dator ??????

Hade tänkt mig ca 12-1500:-, men som jag svarade "Laban" så kanske man bara får ett antikt exemplar då, vad vet jag :confused:
 
Sv: Vad skall jag köpa för dator ??????

Tja för det priset så borde du få en hyffad bra begagnad dator.

Tyvärr så tror många att man kan få hur mycket som helst för sina gamla datorer. Det gäller att hitta en bra dator till ett bra pris.
 
Sv: Vad skall jag köpa för dator ??????

det som kostar på en dator som duger för kontorsarbete i dagsläget, det är skärmen. datorn i sig kan du få ifrån tex dell för bara 3200kr eller runt där. skärmen däremot, den vill du ha lite bättre modell, så runt 2500 på den. du kan ju köpa ifrån dell på avbetalning också, men läs noooga igenom vilkoren isf.
 
Sv: Vad skall jag köpa för dator ??????

Tack :bow:

Jag har hittat en dator idag på B*****t, en begagnad alltså.
Den har:
Processor 400Mhz
Minne 320Mb
Nätverkskort
Diskettstation
CD/kan sätta i brännare om så önskas
15" skärm kan sätta till en 19" skärm för ett par hundra
Tangentbord
Mus
Högtalare
Pris 1000:-

Jag har ej ringt eller mailat så jag vet ej hur gammal den är men tror ni kan det vara något:confused: och är det värt att komplettera med brännare och en större skärm.:confused:

Snälla kom med ett förslag !!!:bow: :bow:

Funlight / som är osäker i datordjungeln
 
Sv: Vad skall jag köpa för dator ??????

Vad är det för spel som ska spelas på datorn som det är tänkt? Det står inget om vad det är för grafikkort på Blocketdatorn, och det är ju en rätt viktig del om den ska användas för att spela på (troligen något inbyggt eftersom det inte står preciserat).

Processorn är ingen mastodont på något vis heller. Nya processorer ligger en bit över ett par GHz nu för tiden, dvs mer än fem gånger så snabba som den här.

Den kommer dock att fungera alldeles utmärkt för "kontorsarbete" och för att spela (och ladda ned) musik.
 
Sv: Vad skall jag köpa för dator ??????

Den där datorn är antik. Köp den inte..

funlight skrev:
Tack :bow:

Jag har hittat en dator idag på B*****t, en begagnad alltså.
Den har:
Processor 400Mhz
Minne 320Mb
Nätverkskort
Diskettstation
CD/kan sätta i brännare om så önskas
15" skärm kan sätta till en 19" skärm för ett par hundra
Tangentbord
Mus
Högtalare
Pris 1000:-

Jag har ej ringt eller mailat så jag vet ej hur gammal den är men tror ni kan det vara något:confused: och är det värt att komplettera med brännare och en större skärm.:confused:

Snälla kom med ett förslag !!!:bow: :bow:

Funlight / som är osäker i datordjungeln
 
Sv: Vad skall jag köpa för dator ??????

moiran skrev:
Processorn är ingen mastodont på något vis heller. Nya processorer ligger en bit över ett par GHz nu för tiden, dvs mer än fem gånger så snabba som den här.

Det går inte att jämföra på det viset. En processor med 1,5GHz kan vara snabbare än en med 3GHz.
 
Sv: Vad skall jag köpa för dator ??????

Ja, det är sant, man kan inte riktigt jämföra äpplen med päron. Men just den här processorn är, som du säger, antik. Jämförelsen gjorde jag för att man på något sätt ändå ska få lite känsla för HUR "för gammal" den är, även om den inte är riktigt korrekt jämförelsemässigt.
 
Sv: Vad skall jag köpa för dator ??????

moiran skrev:
Ja, det är sant, man kan inte riktigt jämföra äpplen med päron. Men just den här processorn är, som du säger, antik. Jämförelsen gjorde jag för att man på något sätt ändå ska få lite känsla för HUR "för gammal" den är, även om den inte är riktigt korrekt jämförelsemässigt.

Ja, men jämförelsen saknade en nolla -- det är närmare sanningen att säga att den datorn är 50 gånger långsammare än en nytillverkad dator. Men jag håller med om att det räcker att veta att den är antik.

http://www23.tomshardware.com/
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad skall jag köpa för dator ??????

en p400 kan vara slöare än en via c3 på 400mhz JA. men nu är det så att den processorn tamefanimej är antik, så den ÄR värdelös. vadsomhelst i butik idag kodar om tex en 5 minuters 320 mp3a på tjugo gånger mindre tid än vad den tar på sig.

personligen anser jag att http://www.datorbutiken.com/se/datasheet.php?artId=C-HA1M innehåller allt hon kan tänkas behöva, enda som behövs är en skärm. vilken som helst duger.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad skall jag köpa för dator ??????

Baka_kun skrev:
en p400 kan vara slöare än en via c3 på 400mhz JA. men nu är det så att den processorn tamefanimej är antik, så den ÄR värdelös. vadsomhelst i butik idag kodar om tex en 5 minuters 320 mp3a på tjugo gånger mindre tid än vad den tar på sig.

personligen anser jag att http://www.datorbutiken.com/se/datasheet.php?artId=C-HA1M innehåller allt hon kan tänkas behöva, enda som behövs är en skärm. vilken som helst duger.

Ditt svar förvirrar mig. Håller du med mig, säger du emot eller varken eller?

Moiran: vad menas med (10)?
 
Sv: Vad skall jag köpa för dator ??????

jag säger emot din jämförelse iom att vi vet vad vi jämför med. tio är för tio tecken i inlägget.
 
Sv: Vad skall jag köpa för dator ??????

Baka_kun skrev:
en p400 kan vara slöare än en via c3 på 400mhz JA. men nu är det så att den processorn tamefanimej är antik, så den ÄR värdelös. vadsomhelst i butik idag kodar om tex en 5 minuters 320 mp3a på tjugo gånger mindre tid än vad den tar på sig.

personligen anser jag att http://www.datorbutiken.com/se/datasheet.php?artId=C-HA1M innehåller allt hon kan tänkas behöva, enda som behövs är en skärm. vilken som helst duger.

Ja, fast det verkar som om hon vill lägga 1000kr bara.
3000kr + skärm för 1000kr är väldigt mycket mer än 1000kr om man har en tajt budget.
 
Sv: Vad skall jag köpa för dator ??????

Baka_kun skrev:
jag säger emot din jämförelse iom att vi vet vad vi jämför med. tio är för tio tecken i inlägget.

Nu riskerar jag väl att framstå som dum, men jag har läst om ditt inlägg flera gånger och bett två andra personer förklara för mig vad det är vi är oense om, men det hjälpte inte. Du tycker blocketdatorn är antik -- det gör jag också. Du tror blocketdatorn är 20 ggr långsammare än en ny dator -- jag tror att påståendet "blocketdatorn är 50 gånger långsammare än en ny dator" är rimligare än påståendet "blocketdatorn är 5 gånger långsammare än en ny dator". Jag hittar ingen viktig skillnad i våra åsikter. Dessutom är vi offtopic. :smirk:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad skall jag köpa för dator ??????

5ggr är bästa gissningen hittills. En modern budgetdator med en Sempron eller en Celeron i, är långt ifrån 20-50ggr snabbare än en Pentium II 400Mhz. (störst chans att det är en sådan)
 

Liknande trådar

IT & mobiler En person i min närhet har fått problem med att hens surf på telefonen har börjat skena iväg. Som jag tolkar det har hen ett abonnemang...
Svar
11
· Visningar
1 712
Senast: Sassy
·
IT & mobiler Någon som kan ge mig råd om vilken dator jag ska köpa? Har hittat dessa två som ligger inom budget med ok processor och minne. Den ska...
Svar
0
· Visningar
390
Senast: Thaliaste
·
IT & mobiler Jag har börjat tröttna rejält på min nuvarande bärbara dator och behöver/vill köpa mig en ny. Jag har för nuvarande en Lenovo G710...
Svar
5
· Visningar
677
Senast: Squie
·
IT & mobiler Hej! Jag har precis gått ut nian och fick då lämna tillbaka min MacBook Pro som jag lånat av skolan under två år. Nu känner jag att jag...
Svar
6
· Visningar
1 271
Senast: idarida
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Aktivering/leksaker
  • Uppdateringstråd 29
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp