Vad skall jag köpa? Nybörjare

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare lotti_08
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 67
  • Visningar Visningar 8 516
L

lotti_08

Hej,

Jag skall börja rida. Men vad skall jag köpa? Skall man satsa på nytt eller begagnat och vad rekommenderas? Allt i från ridstövlar, ridbyxor, hjälm och skyddsväst.
Dessutom undrar jag vad min kille kan rida i som inte är ridbyxor?

Sv: Vad skall jag köpa? Nybörjare

Eftersom jag tror att du ska börja rida en eller ett par gånger i veckan och kanske inte vet om du vill fortsätta tycker jag att det är en god id'e att köpa utrustning som inte kostar alltför mycket.

Hjälm anser jag att man alltid ska köpa ny. Risken med begagnad är att den är skadad (behöver inte synas utanpå). Ska man rida på ridskola finns troligtvis hjälm att låna i början. Var noga med att hjälmen verkligen passar: den ska sitta åt utan att orsaka huvudvärk.

Ska du pröva på att rida ett tag och inte har bestämt dig för att verkligen hålla på länge tycker jag inte att du ska köpa mer än just hjälmen. Det viktiga förutom den är en rejäl sko med klack, men du har kanske något i garderoben som duger?

Om du nu vet att du vill fortsätta rida och kan tänka dig investera i lite mer utrustning säger jag: skaffa en bra ridstövel. Jag anser att man får mycket hjälp av just en stövel. Det går oftast att hitta begagnade stövlar på annons. Annars finns det inte alla möjliga modeller och prisklasser att välja på beroende på smak och plånbok. För att stöveln ska få lång livslängd ska den rengöras och smörjas ofta.

Sedan ett par ridbyxor och där handlar det också om tycke, smak och plånbok. Många tycker att helskodda ridbyxor är obekväma, och själv tycker jag att de är bäst om man ska rida ofta.

Väst är en billig försäkring mot allvarligare ryggskador. Skyddar inte mot allt men väl mot mycket. Du ska be om hjälp att prova ut en och det är verkligen viktigt att västen passar just dig. Man ska inte köpa en väst att växa i, utan det blir till att köpa ny om det behövs senare. Det går att hitta fina begagnade på annons, men som sagt ska du in i affär först (eller ta hjälp annanstans ifrån) för att få hjälp att prova ut en som passar så att du vet vad du ska leta efter.

Det kan vara en god id'e att skaffa sig en ridhandske också. Det finns bomullshandskar med gummiknoppar för greppets skull som kostar ca 25 kronor.

Om din kille bara ska rida ibland kan han rida i sina jeans alternativ skaffa ridjeans eller chaps t ex.

Lycka till!

Efter som att min tank är att fortsätta rida vill jag gärna investera i lite saker. Och då hade jag tänkt ridstövlar/skor och ridbyxor. Ridhjälm finns att låna sålänge på ridskolan.

Först till stövlar. Jag läste i en gammal tråd att begagnade ridstövlar inte var att föredra då dom formar sig efter varje persons fotform. Dessutom har jag små (storlek 34-35) fötter och smala vader och vrister. Finns det någon modell så här på rak arm som ni vet kan vara bra för mig?

Kan man rida i gummistövlar?

Är det ridstövlar som gäller för kille också? Han har också lite speciella fötter, helt plattfotad.

Över till byxor. Hel/Halvskodda?
Om man skall rida 1 gång i veckan till en början med. Vad föredras?
Jag trodde att det var helt uteslutet att rida i jeans då dom har hårda sömmar? Men det går alltså utan att få skavsår?

Tack för er hjälp!

Det finns speciella ridjeans, kolla efter westernaffärer de har sådant, vanliga jeans ska man inte rida man får skav av sömmarna.
Till killar är det ok med ridstövlar men vill han inte ha ridbyxor så blir det väldigt knöligt, då är det bättre med ett par kängor med klack, finns i massor av olika utförande och med och utan stålhätta.

Om du har tänkt investera i din ridning så är hjälmen prio ett, även om du kan låna på ridskolan så är det inte säkert att du hittar någon som passar din huvudform och det är viktigt för att den ska skydda ordentligt.

Ridbyxor är bäst att köpa knäskodda (med helskodda sitter du mer fast och det är svårare att rätta till sitsen vilket man behöver ofta som nybörjare) men se till att de är sadelskurna annars får man lättare skav av dem.

Ridstövlar i din storlek är inte så dyra eftersom du kan ha barnstorlekar, det finns några som brukar kallas konstläder stövlar, de är inte fullt så kalla som gummistövlar vilka också ger fina skav (jag har fortfarande ärr på vardera benet efter att ha ridit i sådana på ridläger för snart 30 år sedan;)) det finns ingen andledning att köpa ett par läderstövlar förren du vet att du verkligen kommer fortsätta.

Väst kan man köpa begagnad men tänk på att du ska ha tunnt under, helst bara t-shirt och att den ska sitta tajt.
Om du vill köpa begagnad så be någon kunnig visa hur den ska sitta, för att skydda bra krävs det att den verkligen passar.

Finns det några riktlinjer för klackhöjd och underlag på skon?
Jag menar om man nu får skav av gummistövlar kanske jag kan rida i ett par kängor första gångerna? Kan min kille rida i skor med klack eller måste det vara kängor? Han har nämligen någon arbetsko med klack.

Det känns ju som att ridjeans/byxor också ligger på hög prio då vi endast har vanliga jeans hemma.
Är halvskodda något som inte finns?
Om de inte är sadelskurna, hur ser det då ut? Kikar lite på blocket.

Vad är det för skillnad på konstläder stövlarna och läderstövlarna förutom kvalitén?

Vad finns det för snygga hjälmar för små huvuden? Jag vill bara minnas det stora bollarna man hade på ridskolan -87...

Jag köpte en hjälm för 300 kr för några år sedan, sitter bra på mig.

Ridbyxor har jag men de är någonstans och jag hittar inte dem så jag rider i allt annat. Jeans och andra byxor ger inte skav i början åtminstone, i alal fall inte på mig. JAg skrittar mest och travar lite smått än så länge på min häst, men när vi ska träna mer så kanske jag funderar på ridbyxor.

Skor med klack har jag, ett par ridskor jag köpte för 200 kr för några månader sedan. Funkar fint i stallet också och har stålhätta.

En sak jag undrar över, behöver man ha klack när man har säkerhetsstigbyglar med sån där snodd?

En sak jag undrar över, behöver man ha klack när man har säkerhetsstigbyglar med sån där snodd?

Ja det behöver man, min son bevisade det för mej en sommar för ca 12 år sedan genom att fastna:crazy: snodden flög iväg men ändå satt han fast i kanten som är kvar.
Det gick bra som tur var, inte så långt fall från en shettis på ca 90 cm men jag vill inte tänka på vad som kunde ha hänt om fallet hade varit från en större häst:crazy:

Finns det några riktlinjer för klackhöjd och underlag på skon? Ja ca 1,5-2 cm bör klacken vara och det är bra om klackkanten är rak och inte sluttande.
Jag menar om man nu får skav av gummistövlar kanske jag kan rida i ett par kängor första gångerna? Kan min kille rida i skor med klack eller måste det vara kängor? Han har nämligen någon arbetsko med klack. Kängor går bra och lågskor fungerar det med, fördelen med ridstövlar är att man får stöd men själv rider jag aldrig i stövlar utan bara i skor/kängor/jordpurs

Det känns ju som att ridjeans/byxor också ligger på hög prio då vi endast har vanliga jeans hemma.
Är halvskodda något som inte finns? Halvskodda kallas ibland islandbyxor som är skodda från låret och ned till foten, sedan finns helskodda och knäskodda, knäskodda kan vara två lager tyg eller skodda i clarino (fejkskinn som är lättare att tvätta)

Om de inte är sadelskurna, hur ser det då ut? Kikar lite på blocket. Titta på ett par helskodda ridbyxor, så som de är sydda med skoningen på rumpan finns även knäskodda fast utan dubbelt tyg, ett par utan sadelskärning har gren som vanliga byxor, dvs bara mittsöm bak.

Vad är det för skillnad på konstläder stövlarna och läderstövlarna förutom kvalitén? Läderstövlar kostar mer och är bekvämare

Vad finns det för snygga hjälmar för små huvuden? Jag vill bara minnas det stora bollarna man hade på ridskolan -87...
Strunta i skönheten, det viktiga är att den passar ditt huvud.

Varför kan inte din kille ha ridbyxor? det finns herridbyxor som sitter snyggt på killar.

Tänk också på att många ridskolor har som regel att man måste ha ridstövlar eller ridskor med shortchaps för att man inte ska fastna i stigbygeln.

Googlade på shortchaps men vad är det bra för?

Billig och säkert helt okej ridutrustning finns på ÖB, jag har faktiskt en hjälm därifrån, (min rida ut i skogen hjälm)
Dom har stövlar, ridskor (olika sorter) shortchaps, ridbyxor, säkerhetsväst..
Ta en tripp dit vet ja :)

Ang att rida i jeans, det beror nog lite på hur känslig man är, jag red jätteofta i jeans förut och fick aldrig skavsår. Vanliga jeans alltså... har aldrig prövat med ridjeans

"Rida ut i skogen hjälm"? Är det någon speciell? Ursäkta är total nybörjare.

Ja man kanske skulle ta en sväng till ÖB. Jag antar att man inte kan kräva kvalitet därifrån med det är väl en smula billigare än den lokala hästbutiken?
Tack för tipset!

kl

hööks har ju ett ridksolepaket just nu.. köp vissa saker så får du rabatt =)

annars har ju börjes billiga och bra saker, för killar och tjejer.

och hjälm är ju egentligen bättre att köpa själv iaf, kommer ihåg när jag red på ridskola. en tjej i min grupp flög in i väggen med ett "dong" hjälmen först. ridläraren satte tillbaka hjälmen (som var märkt nummer två i rött) och så vitt jag vet är den fortfarande inte utbytt...

och "rida ut i skogen hjälm" menar hon nog bara typ extrahjälm/slit och släng hjälm"

Ligger ungefär hööks, börjes och ÖB i samma kvalitet och pris kategori när det gäller ridstövlar/skor, byxor, hjälm etc?
Man vill ju iaf ha en kvalitetshjälm.

Ja det behöver man, min son bevisade det för mej en sommar för ca 12 år sedan genom att fastna:crazy: snodden flög iväg men ändå satt han fast i kanten som är kvar.
Det gick bra som tur var, inte så långt fall från en shettis på ca 90 cm men jag vill inte tänka på vad som kunde ha hänt om fallet hade varit från en större häst:crazy:

Oj då, då ska jag inte testa att rida i mina skor utan klack igen!:crazy: Jag har gjort det då jag glömde de andra skorna och tog gympadojjorna, tänkte det gick lika bra eftersom det är snoddstigbyglar:o

Det är min hjälm som jag alltid har reflexband på och pannlampa.

ÖB är billigare, och hjälmarna är ju godkända, annars får dom inte säljas.

Satsa dina pengar på en bra och välsittande hjälm. Säkerheten är A och O, det kan vara skillnaden mellan en huvudvärk och resten av livet som vårdpaket. En hjälm som skaver i pannan och trycker är obehagligt, och ridskolans hjämar har åkt i golvet, folk har åkt av och slagit i - de är förbrukade. Lita bara på din egen hjälm och behandla den väl. Tappar man den i golvet ska den bytas.

Bekväma ridbyxor tycker jag är skönt, det finns billiga att börja med. Ridskor och shortchaps eller stövlar är en smaksak, själv hade jag kanske satsat på ett par begagnade läderstövlar som första par om jag var i dina kläder. Det ger en bra hjälp och man får dem färdigingångna. Prova dem innan bara!

Eftersom du inte vet vad du vill ha längre fram (helskodda eller halvskodda ridbyxor, skor eller stövlar etc) satsa på billigt i början och byt upp dig efter hand istället. En säkerhetsväst kan vara bra att satsa på, men återigen - ta en bekväm. Det kostar lite mer, men om du ska lära dig rida ordentligt kommer en stel och styv väst att hindra dig.

Vad är att föredra för nybörjare, shortchaps eller stövlar?
Har nämligen enormt smala ben så de flesta stövlar brukar nämligen sitta som gummistövlar på mig.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag är helt ny till ridning, men funderar på att ge det ett försök. Har letat efter en hjälm som kan passa mig då det för...
Svar
1
· Visningar
259
Senast: Kristall10
·
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
666
Senast: Honey07
·
Western Hej! Jag är ganska ny inom westernridning och håller fortfarande på att lära mig, så jag rider på en låg nivå. Min tränare har dock...
Svar
2
· Visningar
606
Senast: Ramona
·
Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 251
Senast: dukie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Fågelobservationer
  • Flytta med utekatt
  • Akvarietråden V