Vad skall jag servera på min födelsedag?

Oh så fina, du vill inte dela med dig av vad som är i dom?😁👌

till ts, buffet är kul och korv med olika tillbehör lät trevligt, lite grillade grönsaker tex majs och paprika till kunde varit gott.

Är det nu i sommar det ska vara? Pastasallad med grillad kyckling, kanske så folk kan plocka ihop själva och val på olika dressing + ett gott bröd. Lasagne med vitlöksbröd och sallad kan också vara trevligt, då kan man göra lasagnen i princip färdig och steka det sista på plats.
Jo absolut! De är båda skamlöst snodda från Brinken bakar, här:
Italiensk
https://brinkenbakar.se/italiensk-smorgastarta/

Rostbiff:
https://brinkenbakar.se/smorgastarta-med-rostbiff-och-bacon/
 
Oh så fina, du vill inte dela med dig av vad som är i dom?😁👌

till ts, buffet är kul och korv med olika tillbehör lät trevligt, lite grillade grönsaker tex majs och paprika till kunde varit gott.

Är det nu i sommar det ska vara? Pastasallad med grillad kyckling, kanske så folk kan plocka ihop själva och val på olika dressing + ett gott bröd. Lasagne med vitlöksbröd och sallad kan också vara trevligt, då kan man göra lasagnen i princip färdig och steka det sista på plats.

Yes. Fyller år mitt i den Svenska högsommaren.

Vilket brukar innebära kanonväder eller pissregn. Aldrig något mittemellan.
 
Jag har fått lite bra idéer och era tankar och kommentarer har skakat loss lite grejor som jag egentligen visste fanns men hade glömt?

Det blir nog buffé (är inte heller så glad i smörgåstårta). Med typ rissallad (istf pastasallad), ett par pajer (brieostpaj?), kalla kycklingsspett á la farmor, dubbelmarinerad fläskfilé, bröd och röror (tzatziki? fetaost+paprika?)

Men kom gärna med fler förslag
 
Jag har fått lite bra idéer och era tankar och kommentarer har skakat loss lite grejor som jag egentligen visste fanns men hade glömt?

Det blir nog buffé (är inte heller så glad i smörgåstårta). Med typ rissallad (istf pastasallad), ett par pajer (brieostpaj?), kalla kycklingsspett á la farmor, dubbelmarinerad fläskfilé, bröd och röror (tzatziki? fetaost+paprika?)

Men kom gärna med fler förslag

Lite olika ostar, kex och vindruvor tycker jag är jättegott på en buffé av det slaget du tänker dig. Om du orkar kan du göra några olika pajer, finns ju massa olika goda. Spenat- och fetaostpaj, räkpaj m.m.
 
Lite olika ostar, kex och vindruvor tycker jag är jättegott på en buffé av det slaget du tänker dig. Om du orkar kan du göra några olika pajer, finns ju massa olika goda. Spenat- och fetaostpaj, räkpaj m.m.

Ja. Jag tänker att det inte är mycket svårare att göra olika sorters paj när man ändå håller på. Dock kan jag behöva göra en räd hemma hos farmor för att plocka med mig serveringsfat, stora skålar och pajformar...
 
Ska inte picknicka, utan får låna en lokal. Tycker engångsformar blir så instabila och svåra att hantera när man ska flytta dem.

Ah då är riktiga pajformar absolut att föredra. Skönt att du/ni inte är beroende av vädret.
 
Jag har fått lite bra idéer och era tankar och kommentarer har skakat loss lite grejor som jag egentligen visste fanns men hade glömt?

Det blir nog buffé (är inte heller så glad i smörgåstårta). Med typ rissallad (istf pastasallad), ett par pajer (brieostpaj?), kalla kycklingsspett á la farmor, dubbelmarinerad fläskfilé, bröd och röror (tzatziki? fetaost+paprika?)

Men kom gärna med fler förslag
Getost och grönkålspaj 😍 en rejäl långpanna med focaccia, lyxigt men enkelt bröd.
 
Vi hade tänkt grilla nät vi hade folk över senast men pga torkan så var det ju eldningsförbud.
Slängde ihop två pasta sallader (en vegansk och en med kyckling samt bakade bröd precis lagom tills folk kom.
Funkade utmärkt och det nybakade brödet var väldigt uppskattat 😁.
Kom fram till att vi ska sluta bjuda på avancerad mat när vi har folk över, var jätteskönt att allt var klart så man bara kunde slappa och umgås.
 
Kanske hemgjord tabbouleh kan vara något, ifall du vill ha en "grynbaserad" sallad istället för pastasallad?
Den blir dessutom godare dag 2 än samma dag.

Tillägger att fransk potatissallad brukar jag göra till buffé, brukar alltid vara populärt (och mättande). Går också bra att förbereda dagen innan.
 
Olika vegetariska pajer (lök,grönsak och ost t ex) och så lite kallskuret på sidan av. Dressing och sallad till. Pajerna kan man göra i förväg och frysa in. Då är det lite jobb på själva dagen det ska serveras, alla kan välja vad som passar just dem och ev. rester är lätta att ta till vara.
 
Jag tycker också att vegetariska pajer och diverse plock och sallad på sidan är både smart och nog ser till att alla hittar något de gillar. Smörgåstårta skulle jag aldrig bjuda på till ett större och varierat sällskap om det inte fanns annat också. :)
 
Ursakta att jag lanar traden ... men behover hjalp.

Marängtårta i långpanna :d
Den verkar ha lite olika namn men sockerkaksbotten (typ), maräng uppepå, görs i ugnen funkar utmärkt att göra i förväg.
Sedan grädde och bär till servering. Superenkelt, allergivänligt och jättegott.

Ar det tartbottnar typ Sommartarta, Brittatarta, eller pinocchio tarta du menar? Betyder det i sa fall att jag kan gora tartbottnarna dagen innan jag ska ha dem, ta med alla ingredienser och lagga ihop tartan nar jag kommit fram?
Och HUR forvarar jag tartbottnarna tills jag ska anvanda dem? Inte i plast val?
 
Ursakta att jag lanar traden ... men behover hjalp.



Ar det tartbottnar typ Sommartarta, Brittatarta, eller pinocchio tarta du menar? Betyder det i sa fall att jag kan gora tartbottnarna dagen innan jag ska ha dem, ta med alla ingredienser och lagga ihop tartan nar jag kommit fram?
Och HUR forvarar jag tartbottnarna tills jag ska anvanda dem? Inte i plast val?
Du kan göra dem långt i förväg. Du fryser dem så snart de kallnat, tinar dem i rumstemperatur och lägger ihop dem. Jag vet flera som anser att det inte går att flytta en så stor botten utan att den är fryst så de fryser dem även om de ska ha dem samma dag och lägger ihop dem frysta. Troligtvis blir det bra eftersom de fortsätter göra så men jag ger inga garantier.

Lägg inte plast direkt på utan använd något som håller plasten på lite avstånd från marängen. Tandpetare fungerar bra.
 
Ursakta att jag lanar traden ... men behover hjalp.



Ar det tartbottnar typ Sommartarta, Brittatarta, eller pinocchio tarta du menar? Betyder det i sa fall att jag kan gora tartbottnarna dagen innan jag ska ha dem, ta med alla ingredienser och lagga ihop tartan nar jag kommit fram?
Och HUR forvarar jag tartbottnarna tills jag ska anvanda dem? Inte i plast val?

Du kan göra dem långt i förväg. Du fryser dem så snart de kallnat, tinar dem i rumstemperatur och lägger ihop dem. Jag vet flera som anser att det inte går att flytta en så stor botten utan att den är fryst så de fryser dem även om de ska ha dem samma dag och lägger ihop dem frysta. Troligtvis blir det bra eftersom de fortsätter göra så men jag ger inga garantier.

Lägg inte plast direkt på utan använd något som håller plasten på lite avstånd från marängen. Tandpetare fungerar bra.
Ja precis, kärt barn har många namn :D

Som @TinyWiny sa, lite avstånd på plasten :)
Kunde vi baka halvnära inpå (någon dag innan) förvarade vi dem i kylen.
Vad standard till större evenemang (examensfika för 300 pers typ) när jag var med i FiQu och vi drev ett café på universitetet :)
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 885
Senast: jemeni
·
  • Artikel
Dagbok Jag kände mig så jävla pepp på att få sätta tänderna i husrestaurering och trädgårdsomvandling inkl odling så att jag nästan dreglade...
Svar
1
· Visningar
1 183
Senast: skiesabove
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 869
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Kan ni fatta? Jag har hunnit fylla 30. Det är helt galet så fort tiden går. Något annat som också är galet är att jag fortfarande inte...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 740
Senast: Saeta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp