Vad skall jag tänka på vid försäljningen??

D

Dextrosol

Nu verkar det som om min ponny blir såld. Nu önskar jag veta vad jag skall tänka på så att allt går rätt till. Räcker det med det köpekontraktet som finns hos Hööks?? Klinikbesiktning är beställd och likaså hovslagaren. Vad mer??
 
En mycket smart grej om du har möjlighet är att filma när åtminstone köparen rider hästen.

Man upphör aldrig att förvånas över vad folk gör med sina hästar :eek: Har du en trevlig video så syns det åtminstone att du sålt en hanter- och ridbar häst ;)

Antar att du kollat upp köparen och var/hur hästen ska bo?
 
Avtalet är det vikigaste, glöm inte att kolla att allt ä ifyllt och att du har fösrtått allt som står där. Vet inte vilket dom har på Hööks, handlar aldirg där, men jag väljer alltid det som Ridsportförbundet har tagit fram. Man kan beställa det från www.ridsport.se
 
Jag är inte så rutinerad när det gäller att sälja och köpa hästar, men så här gjorde jag när jag sålde min förra häst:

Ingen veterinärbesiktning gjordes, men det bör man ju göra annars. Köparen bad dock att få kopior på veterinärräkningar genom åren, vilket hon fick, och så gör man nog inte annars. Köparen är en kompis till mig och kände rätt väl till vilka krämpor kusen led av. Hon skulle bara ha honom till promenadridning. Så blev det också och både häst och ny matte är nöjda och glada.

Vi skrev kontrakt och använde ett sådant som man kan köpa i ridsportaffärerna. Det är framtaget av en "hästjurist", Deckerman(?).

Jag skrev en bruxanvisning till hästen där jag tog upp sådant som kunde vara bra för henne att veta och ha lättillgängligt. Exempel:
- Avmaskningsschema från dåvarande stallet
- Vaccinationer och när det var dags att fylla på vad. Uppgifterna fanns utspridda på vacc.kort och reg.bevis.
- Datum för senaste skoning och hur ofta kusen bör skos om.
- Hästen saknar pass så jag skrev upp vilka mediciner han hade behandlats med; vissa har livstids slaktkarens.
- När tänderna kollades senast
- Försäkringsbolag och försäkringsform
- Storlek på bett, täcke och sadel

Jag levererade hästen till köparen och vi hade kommit överens om att sadel, träns, vojlock, benskydd, grimma och grimskaft skulle ingå i köpet.

När jag köpte min nuvarande häst besiktigades han på ATG-kliniken. Säljaren och jag var överens om att vi ville be veterinären om ett "snällt" böjprov, vilket det blev. Hästen var bara 3 år då och endast riden knappt 6 månader. Både säljarna och jag hade lite dåliga erfarenheter av böjprov där någon av hovslagarna på kliniken tog på sig handskarna och utförde dagens styrketräning genom att knyckla ihop hästben. På det viset kan man få vilken häst som helst att visa hälta.

När besiktningen var avklarad körde säljarna hästen direkt till "mitt" stall och där gjorde vi upp affären. Vi skrev ett kontrakt och använde ovan nämnda mall för kontrakt. Jag fick hästens pass, vaccinationsintyg och grimman. Sedan anmälde säljaren ägarbytet till avelsföreningen och jag fick så småningom ett meddelande därifrån om det.
 
Tack för alla tips. Jag har också börjat och skriva ner punkter om hur vi brukat sköta honom, vilket kan vara bra för köparen att veta tycker jag. Jag är så rädd att han inte skall få samma omsorg som vi gett honom, varför är man så?? Precis som man tror att man alltid själv vet bäst....men det hänger väl ihopa med att vi haft honom så länge nu och tycker att man kan honom så bra??? Usch vad svårt det är att sälja.
 

Liknande trådar

Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 212
Senast: Lobelia
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
959
Senast: linlar1
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 452
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 265
Senast: WBanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Diarré
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp