Vad skall man kolla efter när man köper dator?

vilse

Trådstartare
Och hur stor behöver man?

Jag skall köpa en ny dator snart, ca 9000 kr har jag.
Den skall främst kunna användas till fritidssurfade, spelar gör jag ytterst sällan.

Jag måste också kunna ha adobes program och kunna arbeta med bilder och text utan att det påverkar och allt segar ihop.

Främst bärbar dator jag kollar efter då jag troligen kommer flytta ganska mycket på mig närmaste året.
(kan man få en dator där man flyttar pilen med en liten knapp istället för den stora jobbiga plattan är det en vääääldigt stor fördel :D)

Jag måste kunna surfa trådlöst, men det kanske man kan på alla? :o

Den får inte vara för liten, men inte för stor heller. Jag har denna nu, den är helt lagom. Inte för liten, och passar perfekt i min kameraväska :D Så kan man hade fått en med samma mått hade det varit guld värt :p

Jag har csn, så finns det rabatt på datorer så kan jag utnyttja den.

Tips?

Sv: Vad skall man kolla efter när man köper dator?

Jag orkar/hinner inte fördjupa mig i vad du ska titta på när det gäller bärbar dator eller tipsa om modeller. Men helt kort; för att PS och AI ska flyta på riktigt bra är det alltid trevligt med mycket ramminne och snabb hårddisk (gärna två!). En bra skärm med bra färgåtergivning är ju också ganska viktigt. Jag personligen skulle också hålla ett öga på batteritiden.

Sen undrar jag, har du använt en dator med en sån där liten styrknapp förut? Jag tycker man blir hemskt trött och sliten i pekfingerlederna om man måste jobba mycket med en sån styrknapp. :( Då fungerar en sån där liten ritplatta bättre. Men om du köper till en mus som du använder istället när du ska arbeta med datorn lite längre stunder så spelar det ju ingen roll.

Hej!
Dells företagsserie Latitude har styrpekare som du vill ha istället för för platta, eller rättare sagt, det finns både och. Även Lenovis Thinkpad brukar ha sån där styrpinne.

Surfa trådlöst funkar på alla moderna bärbara datorer.
Angånede prestandan för det du ska göra så fixar i princip alla moderna datorer det utan minsta svårighet, iallafall i prisklassen över 6-7000 kr.

Datorn du har haft är en 14.1"

Här är en länk till datorer med samma storlek, listan är sorterad efter populäraste modellen just nu. Bara att välja en som du tycker är snygg, själv föredrar jag Sony eller Dell, men även HP gör fina datorer.

Kolla in listan här:
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=v231&o=prod_rank

Ett hett tips !;)

En Apple MacBook, den tror jag skulle passa dig perfekt vad jag har förstått iaf:) Pris ca 10 000 så dt är ju lite dyrare än vad du tänkt men dt är dt värt.

Lycka till

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Orkar inte med att vara anonym och sånt, så blottar mig väl lite mer än jag egentligen är bekväm med men skit samma. Ber om ursäkt i... 2 3
Svar
46
· Visningar
5 971
Senast: Trott
·
IT & mobiler Jag är i akut behov av att köpa en ny dator då den jag har är gammal och inte helt stabil. Egentligen borde vilken enkel skitdator som... 2 3
Svar
55
· Visningar
3 067
Senast: Shaggy
·
Äldre Jag ska flyga från Malmö till Stockholm på fredag och är inte en van flygare, så jag har inte riktigt koll på det här med handbagage...
Svar
12
· Visningar
5 562
Senast: Raderad medlem 6459
·
IT & mobiler Jag kommer att använda den ganska mycket när jag är på resande fot, så att den inte väger för mycket är ett av huvudkraven, tror att...
Svar
7
· Visningar
2 903
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka