Vad skulle du laga?

Gode gud, jag behöver typ en haklapp när jag läser tråden :d

Jag skulle nog bjuda på lite småplock till förrätt. Typ några ostar, oliver, tapenade, lite kex och vindruvor. Till huvudrätt en fisksoppa med lax och torsk eller sej, saffran och aioli, något gott bröd till. Och till efterrätt något barnsligt och superonyttigt, typ chocolate chip cookie-kladdkaka med glass och en skål lösgodis :d
 
Har björnbär och rönnbär i frysen, så kanske nån god ost med björnbärsmarmelad/kompott, kan funka som både dessert/förrätt tror jag.

Huvudrätt, Congacs marinerade rönnbär/gelé med nått vilt eller kyckling med en champagne sås jag gör som är väldigt god. Gärna med ugnsbakade blandade rotfrukter med mkt örter. Eller, jag fick en idé för ett tag sen som jag vill testa, så kanske japansk/koreansk bbq med svartvinsbärsvin till 😁

Kanske björnbärs cheesecake, om det inte blir för mkt björnbär 🤔 annars brownie, vaniljglass och Baileys i lager i ett glas, med starkt kaffe till 😊

Tycker om att följa säsongerna lite när jag lagar mat, börjar få lust på mustiga grytor, kan också vara ett alternativ på huvudrätt just nu ☺️
 
Till förrätt skulle jag bjuda på grön ärtsoppa med färska räkor och vitlöksbröd.

Huvudrätt heltstekt oxfilé marinerad i vitlökssmör. Serveras med hasselbackspotatis toppad med västerbottenost och en hemgjord bea.

Efterrätt blir passionspavlova med pistage och vit choklad-maräng.

På sommaren hade jag nog gjort en kall förrätt och glass till efterrätt. Troligtvis något med färskpotatis till huvudrätten :)
Jag som är totalkass, alltså mer eller mindre katastrof, har lyckats skaffa mej två paradrätter. Limekyckling med pasta och en annan kycklingrätt som jag inte vet vad den heter. Båda är otroligt goda. Limekycklingen är löjligt enkel men hittills så har den fallit även kräsna och fisförnäma folk i smaken. Dom brukar fnysa när jag säger att det blir pasta till men ändrar sig snabbt när dom tagit första tuggan. Det går att ha potatis till men det blir inte lika gott. Inte gott alls.
Den andra rätten verkar lite proffsigare men är åxå enkel. Kyckling med ädelost och brie inlindad i bacon. Kokas i gräddsås. Jag serverar den med klyftpotatis. Gärna kryddad sådan.
Efterrätt brukar bli fryst vaniljcheescake med hallon till eller.

Skitenkla rätter som till och med en katastrof kan lyckas med. Föredrar att äta finmiddag hos kompisen som faktiskt kan laga mat
Du får jättegärna dela med dig av recept på limekycklingen! Jag älskar lime men känner att jag är dålig på att använda det i min matlagning.
 

Liknande trådar

Relationer Idag är det 10 år sedan. 10 år sedan jag fick ovärderlig hjälp och stöttning härifrån. 10 år sedan jag blev "fri". 10 år sedan livet...
Svar
1
· Visningar
1 296
Senast: tanten
·
Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
610
Relationer Har hamnat i en ny och emotionellt lite svår situation. Undrar ifall det är nån här som varit med om nåt liknande och hur det...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 262
Senast: verser
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 341
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp