Vad skulle du laga?

Om du har något tips på bra recept på rödvinssås så mottages det gärna. Jag misslyckas alltid och den blir vattning :grin:

Mycket gott vin, kvist timjan, schalottenlök och reducera, reducera, tillsätt kalvfond (alt veg fond) och reducera lite till, sila och montera med klick smör och smaka av med salt o peppar.

(Vill man få ännu mer djup kan man slänga i rökt sidfläsk från start)
 
En finmiddag för två personer, eller fler om du så föredrar. Du ska bjuda över din bästa vän som haft en jämn födelsedag, fira 10-årig bröllopsdag, en mindre nyårsmiddag eller liknande tillställning. Hur ser menyn ut om du får välja? :)

Hmm... det beror mycket på årstid, jag tycker olika typer av mat passar olika årstider (jag blir sällan sugen på tzatziki mitt i vintern...).

Men grunden oavsett vilken mat det blir är prima råvaror, vid ett sådant tillfälle som du beskriver ska det vara högsta kvalité på allt.

Kött... en hängmörad oxfilé eller ryggbiff. Oxfilén skulle jag steka och sedan flambera i konjak samt servera med rödvinssåsen ovan. Ryggbiffen hade jag grillat och haft rödvinssåsen även till den (ett annat alternativ vore en bearnaisesås). Tillbehören hade varit potatisgratäng med vitlök eller klyftpotatis. En sallad med tomater, maché, ruccola, granatäpple och rostade hasselnötter (jag utgår ifrån att det inte finns allergier). Lingon- eller rönnbärsgelé till. Alternativ till flambering vore att hyvla på färsk tryffel eller att ha på en god grönmögelost när köttet går färdigt i stekpannan.

Fisk... egenhändigt varmrökt regnbåge från Börtnan med en romsås gjord på löjrom. Till det pressad potatis och någon form av ljummade grönsaker, kanske med sockerärtor som bas.

Vegetariskt... kantarellpasta med Västerbottensost och en sallad med tomater, sockerärtor och rödlök.

Om jag visste att min gäst tycker om och vill ha det skulle jag kunna göra sushi också.

Vegansk festmat skulle jag inte ge mig på eftersom jag inte är tillräckligt bra på det.

Älg... älgstek i ugn med kantarellsås, pressad potatis, lingon- eller rönnbärsgelé och grönsaker med lite tuggmotstånd som sockerärtor samt tomater och rödlök. Eventuellt pressgurka också.
 
Blev också hungrig nu! :love: Står och kokar linssoppa såhär lagom vardagligt :D Är moule marinere svårt att göra?

Jag ska snart ner och värma rester. Lyxigt värre! :laugh:

Nej, det tycker jag verkligen inte! Det är bara att hacka charlottenlök, vitlök och fräsa upp den i smör, koka vatten till buljong och slänga ihop det med löken, kryddor och morotsstavar och persilja som man knyter ihop. sen i med vin och smaka av. Jag kan tycka det är gott att ha kvar spadet och äta som soppa ihop med bröd att suga upp spadet med också. Och så har man sparat lite klippt persilja att ha i antingen strax innan det är klart eller vid servering.
Jag tycker det är väldigt enkelt. Och jag är som sagt inte någon mästerkock av något slag.

Vill man så kan man ju också spara och frysa in spadet och sen bara späda ut det lite till nästa gång om man fått till smaken bra. Jag följer ju inte recept. Så det kan bli lite varierande. Har man inte vin hemma kanske man får jaga syra i citron typ, har man inte persilja kanske man testar knipplök etc..
 
I dagens form hade jag nog gjort bruschetta till förrätt, kanske med prosciutto under tomatröran och några stora goda gröna oliver bredvid.

Till huvudrätt, torskrygg med bacon och svamp med gröna bönor, pepparrot, brynt citronsmör och kanske någon sorts potatis om så önskas. Alternativt skippa bacon och svamp samt citronsmör och göra en röra på räkor, rivet hårdkokt ägg, riven pepparrot, citronskal och brynt smör vilket är en helt fantastiskt god grej till fisk.

Efterrätt, hmm, jag är svag för glass i all sin enkelhet. Kanske citronsorbet! Eller, om det kan få gå några timmar mellan huvudrätt och efterrätt, något kladdigt med hallon och kaffe till.
 
Jamen då har jag/vi några teman som det ofta rör sig kring.

1. Jag ber sambo ägna en hel dag åt att laga underbara sydindiska rätter, några sorters chutney, gärna någon form av indiskt bröd. Gott ris. Helt vegetariskt eller med lite fisk.

2. Jag lagar något utifrån mellanöstern-ish. Sallader och röror och grönsaker på längden och tvären. Basmatiris. Gärna med knaprig botten och tex med saffran, eller spiskummen, eller berberis, eller nåt. Beroende på vilka gäster som kommer kan det bli någon rätt med lamm i. Annars vanligtvis vegetariskt.

3. Vid familjetillställningar där inte alla är svenskar: något "typiskt svenskt". Gärna tex västerbottenpaj, gärna räkor och havskräftor (gäller enbart på västkusten i mitt fall), gärna viltkött vid säsong. Gärna mycket med bär av många slag och gärna lite trattkantareller om det är säsong. Svenskt tema är överlag bäst på hösten.

4. Något knasigt experiment, tex med tång och alger som tema. Eller regnbågen som tema. Eller nåt.
Guuud, jag vill låna din sambo. tänk att kunna laga mat.
Jag och min partners nivå är en påse potatisbullar ich bacon och lingonsylt. Eller hämtpizza. Vad fan, när jag blir stor måste jag lära mig att laga mat.
 
jag är inte så mycket för förrätter generellt men kanske en liten kantarelltoast så här på hösten. Varmrätt skulle bli Italiensk fläskfilé med parmesangratinerad rotselleri, har bjudit på den vid flera tillfällen och den har gjort succé varje gång. Till efterrätt blir det endera gammeldags vaniljglass med hjortron eller så får det bli en passionsfruktspannacotta
 
Quorn/kyckling i grönpepparsås och pressad potatis, är enkelt att göra och går att göra fri från de flesta allergier :).
Passar till allt från fin middag till födelsedag och nyår (eller bara hemmakväll när man har extra feeling :p) haft det till allt.
Blir aldrig trött på det heller ^_^.

Är bara att snoffsa till med uppläggningen och för/efterätter för finare tillfällen.
 
Jag som är totalkass, alltså mer eller mindre katastrof, har lyckats skaffa mej två paradrätter. Limekyckling med pasta och en annan kycklingrätt som jag inte vet vad den heter. Båda är otroligt goda. Limekycklingen är löjligt enkel men hittills så har den fallit även kräsna och fisförnäma folk i smaken. Dom brukar fnysa när jag säger att det blir pasta till men ändrar sig snabbt när dom tagit första tuggan. Det går att ha potatis till men det blir inte lika gott. Inte gott alls.
Den andra rätten verkar lite proffsigare men är åxå enkel. Kyckling med ädelost och brie inlindad i bacon. Kokas i gräddsås. Jag serverar den med klyftpotatis. Gärna kryddad sådan.
Efterrätt brukar bli fryst vaniljcheescake med hallon till eller.

Skitenkla rätter som till och med en katastrof kan lyckas med. Föredrar att äta finmiddag hos kompisen som faktiskt kan laga mat
 
Oj, vad kul tråd! Hoppas få tips och inspiration!

Hos oss är det jag som är medelmåtta i köket och sambon är f*cking amazing. Så förhoppningsvis är han inblandad i matlagandet.
Håller med om att vad som bjuds beror på vilka man bjuder. Jag tycker väldigt olika saker är gott. Så jag kan vara lika nöjd oavsett. Och så tycker jag att rätterna kan variera så väldigt beroende på kvalitet på råvaror och tillagning. En rätt kan smaka som skolmat eller lyxmat beroende på vem som gör, hur man gör, exakt innehåll etc.
Så huvudrätt något av:

1. Paella-liknande med risoni. Med kycklinglårfile, kammusslor, vanamei-räkor, grönmusslor ev kungsräkor. Grönsakerna(majs, paprikor etc) fortfarande krispiga!
2. Lammracks med något till.. ev rostade rotfrukter med sesamfrön och fetaost och örter.
3. Hjort med råstekt potatis och svampsås(kantarell/svart trumpetsvamp etc och messmör och ev någon gelé)
4. Fisk och skaldjurs-sopp/gryta med saffran, torskrygg, vanamei-räkor, kammusslor och grön/blå-musslor. Serveras med hemgjort vitlöksbröd på något surdegsbröd.
5. Röding med potatispuré och blomkålspuré och ngt mer som jag behöver komma på när jag har feeling.
6. Moule mariniere och bruschetta på surdegsbröd.
7. Tikka masala-liknande på lamm. Till det ris, mango chutney och raita. Ev vitlöksnanbröd också.

Förrätt skulle jag gärna ha en gaspacho som vi åt i Spanien på en bra restaurang och fick recept av kocken som såg ut som en maffiaboss. Den är så vansinnigt god och jag är inne på den just nu. Serveras med hackad silverlök, röd spetspaprika, pata negra och ev också manchego i små skålar bredvid. Men den kanske inte matchar med övrigt. Och snart kommer jag nog vilja ha annat än den som känns lite somrigare.

Efterrätt får jag fundera mer på.

Åh, vad hungrig jag blev! :laugh: 😍
Mums, exakt i min smak!!
 
Hmm... det beror mycket på årstid, jag tycker olika typer av mat passar olika årstider (jag blir sällan sugen på tzatziki mitt i vintern...).

Men grunden oavsett vilken mat det blir är prima råvaror, vid ett sådant tillfälle som du beskriver ska det vara högsta kvalité på allt.

Kött... en hängmörad oxfilé eller ryggbiff. Oxfilén skulle jag steka och sedan flambera i konjak samt servera med rödvinssåsen ovan. Ryggbiffen hade jag grillat och haft rödvinssåsen även till den (ett annat alternativ vore en bearnaisesås). Tillbehören hade varit potatisgratäng med vitlök eller klyftpotatis. En sallad med tomater, maché, ruccola, granatäpple och rostade hasselnötter (jag utgår ifrån att det inte finns allergier). Lingon- eller rönnbärsgelé till. Alternativ till flambering vore att hyvla på färsk tryffel eller att ha på en god grönmögelost när köttet går färdigt i stekpannan.

Fisk... egenhändigt varmrökt regnbåge från Börtnan med en romsås gjord på löjrom. Till det pressad potatis och någon form av ljummade grönsaker, kanske med sockerärtor som bas.

Vegetariskt... kantarellpasta med Västerbottensost och en sallad med tomater, sockerärtor och rödlök.

Om jag visste att min gäst tycker om och vill ha det skulle jag kunna göra sushi också.

Vegansk festmat skulle jag inte ge mig på eftersom jag inte är tillräckligt bra på det.

Älg... älgstek i ugn med kantarellsås, pressad potatis, lingon- eller rönnbärsgelé och grönsaker med lite tuggmotstånd som sockerärtor samt tomater och rödlök. Eventuellt pressgurka också.
Det inte några rökta räkor?😜 jag fick en fantastisk soppa hos dig med rökta räkor, den var orimligt god. 😍
 
När jag har gäster gör jag gärna mat som inte kräver så mycket passning på minuten. Det stressar mig och jag har svårt att slappna av om rätt efter rätt ska passa tidsschemat. Nyår brukar vi roa oss med svårare rätt men tillsammans med vår utökade familj.
Men vintertid gör jag gärna tjälknöl, antingen med Hasselbacks potatis eller potatisgratäng. Kantarellsås till. :)
Till förrätt gillar jag små plock grejer, alla kan hitta vad de gillar och tål och det stör inte samtalet.
Efterrätter har jag kommit av mig lite med, många av mina paradrätter hade smör, grädde eller mjölkprotein på något annat sätt i sig och där har jag inte riktigt hittat bra alternativ som jag själv tycker om. :)
 
Jag hade gjort nånting med tonfisk till förrätt, typ halstrad med nån liten piffig sallad-ish till. Hummer thermidor är nåt av det godaste jag vet, så kanske det sen? Jag gillar när man får många små rätter, men jag hade gått loss på fisk och skaldjur. Eller råbiff:D
Råbiff har jag aldrig fått i hemmet. Varken mitt eget eller vänners. Jag tar in det någon gång vartannat år på restaurang, mest för att det känns roligt och konservativt samtidigt.

Vad använder du för kött? Och hur serverar du den?
 
Mycket gott vin, kvist timjan, schalottenlök och reducera, reducera, tillsätt kalvfond (alt veg fond) och reducera lite till, sila och montera med klick smör och smaka av med salt o peppar.

(Vill man få ännu mer djup kan man slänga i rökt sidfläsk från start)
@Voeux Jag tänker också att vattnigheten löser du genom att reducera den mer. Allt blir gott, bara det får reducera!
 
Även jag skulle nog variera rätt mycket efter säsongens bästa råvaror, men som ett höstinspirerat exempel:

Förrätt: tunt skivade röd- eller gulbetor ugnsbakade med chèvre, valnötter och honung
Varmrätt: Halstrad fjällröding med potatis-/jordärtskockspuré, brynt smör, stekta äppeltärningar och kantareller
Dessert: vit chokladpannacotta med varma björnbär. Och kanske lite punsch. :)
 
Även jag skulle nog variera rätt mycket efter säsongens bästa råvaror, men som ett höstinspirerat exempel:

Förrätt: tunt skivade röd- eller gulbetor ugnsbakade med chèvre, valnötter och honung
Varmrätt: Halstrad fjällröding med potatis-/jordärtskockspuré, brynt smör, stekta äppeltärningar och kantareller
Dessert: vit chokladpannacotta med varma björnbär. Och kanske lite punsch. :)
När kan jag komma?
 

Liknande trådar

Relationer Idag är det 10 år sedan. 10 år sedan jag fick ovärderlig hjälp och stöttning härifrån. 10 år sedan jag blev "fri". 10 år sedan livet...
Svar
1
· Visningar
1 296
Senast: tanten
·
Relationer Har hamnat i en ny och emotionellt lite svår situation. Undrar ifall det är nån här som varit med om nåt liknande och hur det...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 262
Senast: verser
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 333
Senast: jemeni
·
Kropp & Själ Vi försöker hjälpa en vän till min mamma som nyss än en gång blivit katastrofdåligt bemött av vården, jag är så arg att jag kokar varje...
Svar
19
· Visningar
2 584
Senast: Saigon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Hiss och diss del 5
  • Varför finns Israel?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp