Vad skulle du laga?

Råbiff har jag aldrig fått i hemmet. Varken mitt eget eller vänners. Jag tar in det någon gång vartannat år på restaurang, mest för att det känns roligt och konservativt samtidigt.

Vad använder du för kött? Och hur serverar du den?

Oxfilé, som jag skär/hackar i små bitar. Jag gillar inte den malda varianten och absolut inte risk för senor.
Till vill jag ha kapris, pepparrot, fint hackad rödlök, persilja och dijonsenap. Är det en ensam rätt kan pommes vara kul som tillbehör, men jag äter dem inte ihop i samma tugga.
 
Det inte några rökta räkor?😜 jag fick en fantastisk soppa hos dig med rökta räkor, den var orimligt god. 😍

Tack :love:

Jag kan servera rökta räkor och surdegsbröd som välkomstdrink ;)

Edit: Rent allmänt gillar jag att bjuda på saker som inte är så lätta att få tag på, tex som rökta räkor och rökt fisk som jag gjort själv. Blir jag bjuden på sådant jag inte har lätt tillgång till själv tycker jag det är jättetrevligt och väldigt lyxigt. Det betyder också att jag inte bjuder en jägare på älg i första taget... ;) om jag inte är bombsäker på att det skulle vara uppskattat då.
 
Senast ändrad:
Oxfilé, som jag skär/hackar i små bitar. Jag gillar inte den malda varianten och absolut inte risk för senor.
Till vill jag ha kapris, pepparrot, fint hackad rödlök, persilja och dijonsenap. Är det en ensam rätt kan pommes vara kul som tillbehör, men jag äter dem inte ihop i samma tugga.
Men alltså, hur ofta äter du det? Och vad säger BARNEN?
 
Det är bara jag som gillar det i familjen, så jag passar på om jag antingen är Home Alone eller har besök som gillar det. Annars blir det mest på lokal.

Barnen vägrar. De tycker jag lika gärna kan äta hundarna tror jag.
Jag tänkte att pommes fritesen kanske var en anpassning.
 
Hmm... det beror mycket på årstid, jag tycker olika typer av mat passar olika årstider (jag blir sällan sugen på tzatziki mitt i vintern...).

Men grunden oavsett vilken mat det blir är prima råvaror, vid ett sådant tillfälle som du beskriver ska det vara högsta kvalité på allt.

Kött... en hängmörad oxfilé eller ryggbiff. Oxfilén skulle jag steka och sedan flambera i konjak samt servera med rödvinssåsen ovan. Ryggbiffen hade jag grillat och haft rödvinssåsen även till den (ett annat alternativ vore en bearnaisesås). Tillbehören hade varit potatisgratäng med vitlök eller klyftpotatis. En sallad med tomater, maché, ruccola, granatäpple och rostade hasselnötter (jag utgår ifrån att det inte finns allergier). Lingon- eller rönnbärsgelé till. Alternativ till flambering vore att hyvla på färsk tryffel eller att ha på en god grönmögelost när köttet går färdigt i stekpannan.

Fisk... egenhändigt varmrökt regnbåge från Börtnan med en romsås gjord på löjrom. Till det pressad potatis och någon form av ljummade grönsaker, kanske med sockerärtor som bas.

Vegetariskt... kantarellpasta med Västerbottensost och en sallad med tomater, sockerärtor och rödlök.

Om jag visste att min gäst tycker om och vill ha det skulle jag kunna göra sushi också.

Vegansk festmat skulle jag inte ge mig på eftersom jag inte är tillräckligt bra på det.

Älg... älgstek i ugn med kantarellsås, pressad potatis, lingon- eller rönnbärsgelé och grönsaker med lite tuggmotstånd som sockerärtor samt tomater och rödlök. Eventuellt pressgurka också.

Det går fantastiskt bra med vilket som. Var det på lördag jag skulle komma ? :angel:
 
En finmiddag för två personer, eller fler om du så föredrar. Du ska bjuda över din bästa vän som haft en jämn födelsedag, fira 10-årig bröllopsdag, en mindre nyårsmiddag eller liknande tillställning. Hur ser menyn ut om du får välja? :)


Åh... sånt är ju väldigt personligt. Men en generell finmiddag till nära vän (som är helt neutral i detta då?) som firar Viktig Händelse, ungefär den här årstiden...?

Självklart bubbel som starter. En flaska Cava kan vi göra slut på om vi är fyra under lite samkväm innan maten serveras.

Börja med fransk löksoppa till förrätt. Det är mustigt och varmt såhär på hösten. Du kan göra den mer eller mindre matig beroende på portionsstorlek och hur mycket ost du har. En annan förrätt som alltid funkar är stekt svamp, kanske bakad portobello med en god fyllning, läggs upp med litet sallad på fint bröd.

Varmrätt kan vara antingen en ratatouille, som blir färgglad och inte så tung efter löksoppan (lätt att förbereda i förväg också). Eller något lite mastigare som en wellington med hasselbackspotatis, då funkar rödvinssåsen som redan finns recept på ovan också.

Dessert skulle kunna bli en pavlovatårta, med passionsfrukt eller nåt annat syrligt på för att bryta med middagsmaten. Eller citronkladdkaka, som jag fick testa för ett tag sedan och som var en höjdare. En annan rolig dessert är banansushi med jordnötsmör och nutella - väldigt enkelt, men kul med uppläggningen och att äta med pinnar.


Som flera redan skrivit måste ju middagen anpassas efter årstiden, vad som finns och vilka som ska äta den. Jag äter gärna indiskt men är pissdålig på att laga det och ska jag laga mat till andra människor som ändå har vissa förväntningar (och förväntar sig servering på utsatt tid dessutom) så vill jag välja recept jag testat innan och minska risken för att det blir misslyckat.

Det är lite skillnad på gemensam middag en fredag där du bjuder på typ lasagne med sallad och avslutar med en kladdkaka, som ni gör tillsammans. Då är det inte lika petigt. Är det Viktig Händelse blir jag nervös.
 
Även jag skulle nog variera rätt mycket efter säsongens bästa råvaror, men som ett höstinspirerat exempel:

Förrätt: tunt skivade röd- eller gulbetor ugnsbakade med chèvre, valnötter och honung
Varmrätt: Halstrad fjällröding med potatis-/jordärtskockspuré, brynt smör, stekta äppeltärningar och kantareller
Dessert: vit chokladpannacotta med varma björnbär. Och kanske lite punsch. :)
Men herregud. Jag bjuder in mig själv. Jisses va gott.
 
En finmiddag för två personer, eller fler om du så föredrar. Du ska bjuda över din bästa vän som haft en jämn födelsedag, fira 10-årig bröllopsdag, en mindre nyårsmiddag eller liknande tillställning. Hur ser menyn ut om du får välja? :)

Eftersom vi alltid tänker att vi sparar filéerna till något speciellt tillfälle och aldrig äter dem så är svaret givet, älg- eller renfilé. Någon gång har vi bjudit på båda sorterna.

Till det potatis i någon form, pressad är kul tycker jag. Klyftpotatis med andra rotsaker är dock allra godast. Grönsaker beroende på årstid och förmodligen gräddsås. Min mamma har alltid geléer av olika slag till kött och det gillar jag så kanske något sådant. Förrätt med fisk är gott och särskilt en med finskt rågbröd, smetana, kallrökt lax, hjortronsylt och rosépeppar.

Efterrätt är svårast. Är inte så bra på det så något säkert kort som pannacotta får det bli.

Buffé är något jag gillar och då kan jag göra lite vad som helst. Gubbröra, paj med suovas, ovan nämnda laxgrej, tjälknöl, tunnbrödsnittar med rökt/torkat kött och pepparrot, gravad lax, olika bröd och ostar. Inte säkert att allt hänger ihop annat än att de är mina favoriter.
 
Oj, vad kul tråd! Hoppas få tips och inspiration!

Hos oss är det jag som är medelmåtta i köket och sambon är f*cking amazing. Så förhoppningsvis är han inblandad i matlagandet.
Håller med om att vad som bjuds beror på vilka man bjuder. Jag tycker väldigt olika saker är gott. Så jag kan vara lika nöjd oavsett. Och så tycker jag att rätterna kan variera så väldigt beroende på kvalitet på råvaror och tillagning. En rätt kan smaka som skolmat eller lyxmat beroende på vem som gör, hur man gör, exakt innehåll etc.
Så huvudrätt något av:

1. Paella-liknande med risoni. Med kycklinglårfile, kammusslor, vanamei-räkor, grönmusslor ev kungsräkor. Grönsakerna(majs, paprikor etc) fortfarande krispiga!
2. Lammracks med något till.. ev rostade rotfrukter med sesamfrön och fetaost och örter.
3. Hjort med råstekt potatis och svampsås(kantarell/svart trumpetsvamp etc och messmör och ev någon gelé)
4. Fisk och skaldjurs-sopp/gryta med saffran, torskrygg, vanamei-räkor, kammusslor och grön/blå-musslor. Serveras med hemgjort vitlöksbröd på något surdegsbröd.
5. Röding med potatispuré och blomkålspuré och ngt mer som jag behöver komma på när jag har feeling.
6. Moule mariniere och bruschetta på surdegsbröd.
7. Tikka masala-liknande på lamm. Till det ris, mango chutney och raita. Ev vitlöksnanbröd också.

Förrätt skulle jag gärna ha en gaspacho som vi åt i Spanien på en bra restaurang och fick recept av kocken som såg ut som en maffiaboss. Den är så vansinnigt god och jag är inne på den just nu. Serveras med hackad silverlök, röd spetspaprika, pata negra och ev också manchego i små skålar bredvid. Men den kanske inte matchar med övrigt. Och snart kommer jag nog vilja ha annat än den som känns lite somrigare.

Efterrätt får jag fundera mer på.

Åh, vad hungrig jag blev! :laugh: 😍

Vill du dela med dig av receptet på gaspachon? 😍
 
Nåt enkelt som alltid brukar gå hem är lågtempat helstekt kött av nån sort, jag älskar kalv.
En cognacs eller whiskypepparsås
Gärna rostad mandelpotatis, helst färskpotatis.

Går ju att snitsa till upplägget så det blir elegant och extrafint.
Ska det vara finfinmiddag så gärna file. Helst nötkalvfile.

Jag är ganska rustik när jag lagar, inte för plåttrigt eller komplicerat.
 
Gud så gott allt låter! :love:

Vi får gäster i morgon, ingen högtidsmiddag utan mer fredagsmys. Funderar på någon köttbit, vitlökssås, sallad och kanske hasselbackspotatis.
 
För två helger sen firade vi sonens och hans flickväns 18-årsdag med tre rätters middag hemma innan de skulle påbörja det egentliga firandet.

Förrätt: Grönsallad med bondost och persika, varma scones med svartkål och örter i och färskost av flera smaker till
Huvudrätt: Älgstek med tillhörande sås och potatismos, grönsallad, kokt rödbeta
Efterrätt: Havtornspannacotta med riven mörkchoklad

Vin till maten.
 
Förrätt:
Toast skagen med tofu.

Varmrätt:
Vegfärsbiffar, klyftpotatis/gratäng, nån god sås och sallad.

Efterätt:
En paj jag brukade göra förut som innehöll gräddfil och hallon eller jordgubbar. Men kommer inte ihåg receptet.
Annars cheezecake!
 
Själv hade jag gjort en lyxig liten fisk- och skaldjurssoppa till förrätt. Självklart är det vin, grädde och en god fond kokad på räkskalen med morot och gul lök. Hade lagt räkorna i botten på varje serveringsskål och sen hållt på soppan vid bordet. Till blir det brödpinnar och vitt torrt vin.

Sen grillad hängmörad ryggbiff med ett paket på champinjoner, lök med rädisor och lite goda kryddor. Till serveras det hasselbackspotatis och god sås t.ex. rödvinssås. Till blir det en kraftigare rödvin som kan ta upp köttets smak.

Till efterrätt blir det Leilas New York cheesecake som jag tycker är too die for. Den vita chokladen tycker jag förhöjer den cheesecaken till högre höjder.

Smaklig måltid!
 

Liknande trådar

Relationer Idag är det 10 år sedan. 10 år sedan jag fick ovärderlig hjälp och stöttning härifrån. 10 år sedan jag blev "fri". 10 år sedan livet...
Svar
1
· Visningar
1 304
Senast: tanten
·
Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
708
Relationer Har hamnat i en ny och emotionellt lite svår situation. Undrar ifall det är nån här som varit med om nåt liknande och hur det...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 417
Senast: verser
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 719
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp