Vad skulle ni gjort?

K

knyttet

Yngsta tiken löper nu, men eftersom vi bor på landet utan "hundgrannar" så har det inte varit något problem. Men igår så stod plötsligt en Rhodesian Ridgeback-hane ute i trädgården och hade ingen lust att gå hem... :(
Hade aldrig sett hunden innan och när jag gick ut för att kolla om den hade halsband på så ryggade den undan, svansen mellan benen och såg förskrämd ut. Rädda hundar går jag inte fram till om jag inte känner dem och jag kan inte tillräckligt mycket om RR som ras för att veta hur de brukar bete sig med främmande.
Hade egentligen mest lust att ta fram vattenslangen och ge honom en dusch så att han inte skulle komma tillbaka mer, men som hundvän så vill jag inte skrämma en redan osäker hund heller, det kanske blir ännu jobbigare för honom sen. Dumt kanske, skulle ni vara snälla i det läget?

Han fastnade iallafall för den goda tiklukten på mina byxor och jag kunde lugnt promenera runt hos grannarna och kolla vem han tillhörde. Han följde med så fint...fast jag fick inte ta i honom.
Det visade sig att en av grannarna hade besök och den gästen tyckte att det var helt ok att släppa ut hunden "eftersom de var på landet". Jag talade om vad jag tyckte om det och då låste han in hunden i bilen, där den satt och ylade hela eftermiddagen.

Nu hoppas jag att han inte kommer tillbaka igen, men jag undrar vad ni hade gjort? Hur brukar ni handskas med främmande hundar? Hade ni bara skrämt bort honom, försökt koppla honom eller kanske kört honom till polisen???
 
Jag är nog den elaka typen :devil:Jag annser att andras lösspringande hundar inte är mitt ansvar. Men jag hadde kopplat hunden och ringt polisen så dom fått komma och hämta upp den:devil: :angel:
 
Vi hade påhälsning i trädgården i vintras, precis när vi skaffat valpis. Helt plötsligt stod det en schäfer på gården! Vi var dessutom på väg bort, så vi tog in den (henne) i stallet och stängde in i en box, med tjock filt + vatten. Kollade öronmärkningen och ringde polisen och anmälde medan vi något försenade körde hemifrån. Ringde även grannarna (vi bor också på landet). Fick reda på att en granne längre bort hade en schäfertik, så jag ringde dit. Och jovisst, deras hund hade nyss rymt...så de fick lov att gå in i stallet och hämta sin hund. Inte hade polisen kollat upp vem ägaren var via öronmärkningen och ringt dem heller! Så jag fick ringa polisen igen och säga att vi fått tag på husse.
 
Svarade väl inte helt på ditt inlägg :D

Vi har ju själv en ungtik (snart året gammal) numera och grannarna en bit bort har hanhund(ar). Jag skulle nog tagit vattenslangen om den fanns tillhanda och i vilket fall som försökt jaga bort hanhunden. Vill INTE ha oplanerade valpar!

Får man lov att skjuta varningsskott mot främmande hundar på ens tomt/gård egentligen? Annars skulle det kanske kunna vara ett alternativ om man har en främmande aggressiv hanhund som bara SKA träffa löptiken. Alla (han)hundar är ju inte trevliga...
 
Polisen hämtar inte, man får köra in hunden själv.

Man får skjuta lösa hundar som man inte kan fånga in.

Det visade sig att en av grannarna hade besök och den gästen tyckte att det var helt ok att släppa ut hunden "eftersom de var på landet".
Det är tydligen inte bara jag som råkar ut för sådana puckon.

Jag skulle försökt att locka in den i stallet för att stänga in den i en box. Sedan så hade jag i vilket fall som helst ringt till polisen. Till dem så hade jag sagt att jag inte vågade hantera hunden. Så då hade polisen fått besluta om jag skulle skjuta den eller de skulle hämta den.

Om hunden var obehaglig så skulle vattenslangen åka fram.
 
Man får skjuta lösa hundar som man inte kan fånga in.

Med risk för att göra en evighetslångtråd igen så vill jag påpeka att man inte kan skjuta en hund utan polisens tillstånd om inte hunden driver vilt/hemdjur i kombination med att den inte går att fångas in.

Det är tillsynslagen som reglerar hur infångandet av lös hund sker eller eventuellt dödande. Under tiden 1 mars till den 20 augusti kan jaktlagens straffbestämmelser tillämpas när man vill utmäta ett straff för hundägaren (böter). Jaktlagen är dessutom endast tillämpbar om hunden driver vilt/hemdjur eller på annat sätt stör vilt/hemdjur. Det är dock mycket ovanligt att jaktlagen tillämpas i dessa sammanhang.

I övrigt är det hittegodslagen som gäller för lösspringande hund. Vilket innebär att polisen är skyldig att omhänderta hunden i minst tre månader.

Även om det finns stöd i lagen för dödande av hund så bör man veta hur lagarna skall tillämpas.
 
Jo, det var bra att tydliggöra. Jag skulle ju ringa till Polisen först. Sedan så fick de bestämma hur jag skulle gå till väga.
 
Har också råkat ut för dessa puckon som släpper sina hundar vind för våg för de är ju på landets och vips är dom i min trädgård.

Har även haft ett par jakthundar som jagat mina getter men då har min hund vissat huggtänderna.

Så här gör jag om det kommer främmande hundar.

Går ut och försöker fånga in den och kolla nummer. Har den nummer ringer jag direkt! Om inte så ringer jag runt till de närmsta grannar och frågar. Oftast känner jag igen hunden.
 
Har också råkat ut för dessa puckon som släpper sina hundar vind för våg för de är ju på landets och vips är dom i min trädgård.

Har även haft ett par jakthundar som jagat mina getter men då har min hund vissat huggtänderna.

Så här gör jag om det kommer främmande hundar.

Går ut och försöker fånga in den och kolla nummer. Har den nummer ringer jag direkt! Om inte så ringer jag runt till de närmsta grannar och frågar. Oftast känner jag igen hunden.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 270
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Jag har en notoriskt människohoppande 15-månaders labrador - och jag känner en viss hopplöshet kring det. Är hon runt andra människor än...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 102
Senast: skiesabove
·
Samhälle Långt inlägg 🙈 Jag miljötränade ena hunden idag, först tog vi en promenad och sedan som vi brukar så tränar jag utanför en butik medan...
2
Svar
29
· Visningar
3 578
Senast: Lingon
·
Hundavel & Ras En diskussion kring vakthund har dykt upp här hemma, då vi snart flyttar till landet/ut i skogen och min sambo tror inte att corgis är...
23 24 25
Svar
488
· Visningar
30 814
Senast: lizan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp