Vad skulle ni göra med de här stolarna? Tips!

Solvira

Trådstartare
Fick ett par gamla Öglan stolar av pappa, och de skulle behöva lite kärlek överhuvudtaget. Funderingarna gick först om att måla dem svarta, men det passar ju inte riktigt med vårt vardagsrum längre. Så nu är jag hemskt velig, och skulle behöva lite tips och råd!

De står med det här bordet nu (som faktiskt gör sig bättre än vad jag trodde, och har botat min vitabordallergi :wtf:)
20130817_121831.jpg


Resten av vardagsrummet ser ut såhär:
20130817_121805.jpg


(Och ja, de tusen olika knopparna på skrivbordet ska bytas ut :P har hittat ett par fina svartvita porslinsknoppar på Indiska som jag ska kika närmare på)
20130817_121749.jpg


Och sen har vi stolarna i köket... Som jag också fått av pappa (eller ja, de flesta möblerna i vardagsrummet, och bord och stolar i köket kommer därifrån). De här tog jag endast för att de klaffstolar vi hade innan absolut inte går med det gamla, fina bordet. Jag ogillar egentligen den gröna färgen men efter ett par dagars funderingar kring de andra stolarna så kom jag ju på att de här kanske jag också kan slipa och måla om? (Smart jag. :meh: )
20130817_121856.jpg
 
Sv: Vad skulle ni göra med de här stolarna? Tips!

Det är inga Thonet-stolar (som IKEA baserade sina Öglan på när de lanserade dem på 60-talet). Har googlat runt och hittat det när jag sökte inspiration. :) De ser lite olika ut, men det är alltså IKEAS Öglan som jag har.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad skulle ni göra med de här stolarna? Tips!

Jag tycker öglanstolarna ska behållas som de är men att bordet skulle vara finare mörkt (svart).

De andra stolarna tycker jag ska få färg. Ex mintgrön, petrol eller klarblå. Kanske olika färger på var och en. Vad är det annars för färger i rummet?
 
Sv: Vad skulle ni göra med de här stolarna? Tips!

Jag skulle gå in på pinterest och söka på chair makeover :)

Och sen skulle jag nog göra något sånt här i glada färger.
Eller guld.

chairs1.jpg
 
Sv: Vad skulle ni göra med de här stolarna? Tips!

När jag tog bordet tänkte jag att det skulle få bli svart också, men väl på plats så känns det inte bra längre. Svart skulle äta upp mycket av det ljus som kommer in dit (i och med att det är längst in i rummet), och det vita, blanka som det är i nu gör faktiskt en hel del med ljuset där inne i "hörnet". Hade ett matt ekbord innan och även om det inte var särskilt mörkt så är det sån himla skillnad då mot nu som gör att jag drar mig för att måla bordet mörkare (i och för sig så skulle det kunna bero på att bordet inte är omringat av höga, mörka bokhyllor längre).
Öglan stolarna måste jag göra nåt med, de är spruckna och lessna och jag ogillar den klarlackade björk/furu färgen de har nu (de är bra mycket ljusare än de flesta möbler där inne, även om det syns dåligt på bilden).

Idéen om de andra stolarna var inte så dum! I övrigt i köket så har jag svarta hyllor, medan skåp och dylikt är vita med grå lister, väggarna är ljusgrå. På det mesta smått så har jag turkost, och en del knallgrönt (som fruktskålen som står på bordet nu). Gardinerna är ett par skira, vita.
Funderade förut på att måla dem svarta och byta tyget till nåt kul som passade med det turkosa jag har. De är i desperat behov av nytt tyg, det är därför de supertråkiga dynorna sitter på nu...

Blueberry> Tack för tipset! Har funderat på några glada färger, men då funderat på att skaffa nån sits eller dyna till. Tanken först var just måla dem svarta och så nån dyna som kunde pigga upp. Men benen i piffiga färger var ju lite roliga. :D Eller om man ska måla sitsen i nån sån färg...

Tack hörrni, nu har tankarna kommit igång lite grann i alla fall!
 
Sv: Vad skulle ni göra med de här stolarna? Tips!

måla stolarna vita, med elr utan fäärgade fötter=)
kan du sy?? formsy överdrag till stolarna i stora rummet, i köket... kanske oxå måla de vita o byta överdrag på dynorna. minre risk att tröttna på eventuella färger på stolara när du redan har flera färger i köket. färger är fint, men för många blir lätt spretigt liksom...
å kan man byta färg på dynorna billigt o snabbt!
 
Sv: Vad skulle ni göra med de här stolarna? Tips!

Det finns ju massor med inspiration på nätet. :)

031251_P1010003.jpg


Ska%CC%88rmavbild%202011-09-14%20kl_%2021_21_47.png


bentwood-chairs619_514139c.jpg


201112060101-475x356.jpg
 
Sv: Vad skulle ni göra med de här stolarna? Tips!

Håller med millispillis. Skulle också måla dem vita, för att matcha bordet.
 
Sv: Vad skulle ni göra med de här stolarna? Tips!

Resten av köket ser ut såhär

20130818_204204_LLS.jpg


Den gräsliga klossen i hörnet ska, så snart det finns pengar, bytas ut mot ett sånt här vitrinskåp men behövs just nu för förvaringsutrymme
20130818_203634_LLS.jpg


Såhär ser de stackars stolarna ut utan extra dynor, och som sagt, de har ett desperat behov av ny klädsel!
20130818_211044_LLS.jpg


Just nu lutar det nog mot att de får en ny matt, svart färg och en piffig klädsel med mycket turkost i (typ detta).
 
Sv: Vad skulle ni göra med de här stolarna? Tips!

Inget av det där föll mig riktigt i smaken när jag googlade, var därför jag startade tråden. :)

millispillis> Kanske borde skrivit det i trådstarten, för det känns oförskämt att skriva det nu men jag är smått allergisk mot vita möbler. :P Bordet får kanske förbli vitt bara för att det reflekterar mycket ljust, men med vita stolar till så skulle jag nog snabbt börja ogilla matsalsgruppen. Med annan färg på stolarna så tycker jag faktiskt att bordet är roligare än vad jag brukar tycka att vita bord är också, konstigt nog!
Sy över drag är absolut en bra idé (även om jag är osäker på hur man skulle göra det till Öglan stolarna- får nog bli dynor där?) och som synes ett absolut måste till stolarna i köket. :D
 
Sv: Vad skulle ni göra med de här stolarna? Tips!

Men usch, nu har jag börjat vela igen om jag ska måla bordet svart eller inte. Det som talar för är ju just att jag överlag inte gillar vita möbler, men det som talar emot är en del just nu... Bland annat att jag inte längre har svarta möbler i vardagsrummet (vilket jag faktiskt är glad över- rummet öppnades upp väldigt mycket!), att jag är rädd att det ska bli för mörkt (men det kanske kan avhjälpas med en blank svart färg?) och att jag är osäker på i vilken ordning jag bör måla dem i för att se vad jag kommer trivas med för färg på bord och stolar... Och ja, att jag faktiskt gillar det vita bordet i det här rummet (var lite osäker på det innan och tog det bara för att jag ville ha ett bord jag kunde länga och tanken var att det skulle få bli svart). Ja, det kanske märks varför jag behöver lite fler tankar om saken. :wtf:
 
Sv: Vad skulle ni göra med de här stolarna? Tips!

Jag skulle ha behållit stolarna som de är nu, alt betsa dem i samma färg som soffbordet. Soffan och fåtöljen är förövrigt underbara! (men jag skulle ha satsat lite på att lugna övriga intryck i rummet)

I köket tror jag at hade målat bordet svart och stolarna vita, hade kunnat bli coolt mot golvet.
 
Sv: Vad skulle ni göra med de här stolarna? Tips!

Kul att du säger det trots att jag inte själv nämnt det, för den tanken hade jag om stolarna när de väl kom på plats! :D Frågan är bara hur man ska få ett par relativt ljusa stolar(tror de är i ask eller nåt sånt?) till den där härliga teakfärgen. Nån som har erfarenhet av sånt? Soffan är en vanlig IKEA soffa, men fåtöljen är från min pappas barndomsrum så det är en gammal goding från 50-talet (som dock även den har blivit misshandlad, sorgligt nog...). Jag älskar mitt vardagsrum nu, för många av möblerna har en historia som gör att jag känner extra starkt för dem! :love:
 
Sv: Vad skulle ni göra med de här stolarna? Tips!

Härligt med möbler man har en relation till. :)
Själv är jag fåtöljsamlare, börjar dock bli utan mer utrymme nu.

Angående stolarna så finns det teakolja/olja med pigment. Hör i färghandeln. Sedan är det bara slipa, slipa, slipa och olja in.
 
Sv: Vad skulle ni göra med de här stolarna? Tips!

Stolarna i köket tror jag blir fina som svarta.
Stolarna i vardagsrummet hade jag slipat, oljebetsat och lackat i teak färg och det vita matbordet hade jag målat med en blank grå lackfärg för att binda ihop med de övriga möblerna.
 
Sv: Vad skulle ni göra med de här stolarna? Tips!

Säger som Derivata, slipa och teakolja! Det blir flera nyanser mörkare. Jag gjorde så med ett slitet, ljust bord (några inlägg ner i den här tråden).
 
Sv: Vad skulle ni göra med de här stolarna? Tips!

Åh, grå lackfärg var faktiskt ingen dum idé! Tack hörrni, nu har jag en ganska klar bild av vad jag ska göra! :bow:
 
Sv: Vad skulle ni göra med de här stolarna? Tips!

Ni är övertygat mig (även om det inte behövdes mycket, för det var de jag lutade åt innan också). :D Tack för tipset, ska kolla in den tråden igen och se vilken skillnad det blev!
 

Liknande trådar

Äldre Nu behöver jag er hjälp! Det handlar om ombildning av hyresrätt till bostadsrätt. Det är ett väldigt långt inlägg men jag är tacksam...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 403
Senast: cherie
·
Hemmet I veckan flyttar vi in i nya lägenheten *wiiie*, men då vi hyr i andrahand så finns lite möbler kvar. De mesta ska in i ett förråd, men...
Svar
11
· Visningar
4 454
Hemmet Har just nu ett helt okej kök, men lite små tråkigt kan jag tycka. Luckorna är vita, kaklet vitt och diskbänken i stål samt vissa...
Svar
8
· Visningar
2 336
Senast: Nixehen
·
Hemmet Har köpt en liten etta på 40 kvm som nu ska renoveras. I vardagsrummet är det stavparkett i Ek som ska slipas och oljas. I hall/kök så...
Svar
1
· Visningar
1 129
Senast: Boerperd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • När har ni vänt barnen framåt?
  • Aubergine

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp