Bukefalos 28 år!

Vad söker ni hos en bra körhäst/ponny?

BulletForMyValentine

Trådstartare
Jag håller så smått på att kolla efter en framtida tävlingsponny till mig men är inte riktigt säker på vad jag vill ha faktiskt.:o

Vad vill ni se hos en bra körhäst/ponny? Temperament? Exteriör? Allmänt?
Nån ras ni tycker passar extra bra?:)
Vad ska man kolla extra på hos en framtida körhäst?

//B
 
Sv: Vad söker ni hos en bra körhäst/ponny?

Det jag tänkte på när jag tog min ponny på foder va det att han va lugn, sammarbetsvillig, inte rädd, utan han är mer nyfiken på det som andra hästar skyggar för.

Fick köra honom i skritt, trav o galopp innan jag tog hem honom (känner gamla ägaren så hade möjlighet att arbeta med honom innan jag tog han på foder).
Hade nog inte tagit en okänd ponny på foder för senare köp/köpa en okänd ponny. Hade gärna velat se ponnyn bli arbetad med (beroende på utbildningsnivå), arbeta själv med den.

Blev lite svar på någon fråga iaf :p
 
Sv: Vad söker ni hos en bra körhäst/ponny?

Jag hade kollat främst på temperament och bogen. Helst ska det ju finnas utrymme för en sele så hästen inte får trångt. Det är en förutsättning för att hästen ska kunna dra bra. Alltså en hals som inte är för lågt ansatt.
Tycker hästen ska vara lugn i temperamentet men inte "avtrubbad", nyfiken och sugen på utmaningar är alltid ett plus.

Annars tycker jag att viljan är superviktig (även hos en ridhäst). Hästen ska vilja arbeta och tycka det är roligt.

Fördel är såklart en trafikvan polle och i övrigt en häst som "sett" mycket :)

Hoppas det var lite till svar iallafall.

Själv köpte jag min ponny som åring utan att egentligen veta vad körning innabar. "Tja, han är ju shettis så vore ju en fördel att kunna köra in honom" var väl min tanke. Idag är han 3 år och kördes in av mig i våras. Han har allt jag önskar hos en körhäst men liiite brett ansatt hals. Men det funkar bra ändå!
 
Sv: Vad söker ni hos en bra körhäst/ponny?

lokor ger bättre möjlighet att dra går utmärkt att ha i stället för brösta.Lite ot.
 
Sv: Vad söker ni hos en bra körhäst/ponny?

Instämmer :)

Men tänkte mer på om man vill köra dressyrtävlingar t ex så passar en brösta bättre. Men för hobbykörning/träning/och annat går det självklart utmärkt med lokor.
 
Sv: Vad söker ni hos en bra körhäst/ponny?

gångarter och resning, sedan ska det ju finnas plats för selen med :) Vilket är lite svårt då jag köpt alla mina efter fölbilder :p
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 315
Skola & Jobb Svårt få till en vettig rubrik. Men hur fungerar det egentligen i följande scenario: Fast heltidsjobb. Sjukskriven 50% sen flera år...
2
Svar
20
· Visningar
1 138
Hundavel & Ras Jag skulle vilja uppmana alla som har bra hanhundar att spara sperma från era hundar för framtiden. Med bra hundar menar jag alltifrån...
2
Svar
30
· Visningar
2 450
Senast: Milosari
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag börjar bli lappsjuk av att bara vara på "Steg till arbete" mån-fred för föreläsningar, anteckningar, diskussioner, pappersifyllande...
Svar
1
· Visningar
305
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp