Vad spelar ni?

Apropå min spelnostalgi i går natt om klassiska dataspel. Vad spelar ni, vilken genre, multiplayer eller single? Själv gillar jag ju spel där man i lugn och ro kan upptäcka, lösa mysterier och pussel. Inte shoot 'em up, särskilt inte multiplayer.

Nu daterar jag mig, men kommer faktiskt ihåg de där texbaserade spelen, där man skrev n, vände sig mot norr och det kom upp en liten text med vad jag såg. Eller de där ännu äldre D&D böckerna! Du ser en beväpnad orc, vad gör du? :D

Bäst spelet någonsin var faktiskt ett text-baserat sådant, A Mind Forever Voyaging.
https://en.wikipedia.org/wiki/A_Mind_Forever_Voyaging

Det här spenderade jag ett antal månader med (extremt beroendeframkallande) och spelade om några ggr efter det, bara för att jag lagt så mycket tid. Fungerar inte riktigt på icke-stenålders datorer, men jag har fått det att fungera med W10 https://en.wikipedia.org/wiki/The_Fool's_Errand

Möjligtvis är det dags för något nytt efter några tiotal år, så vad spelar ni, varför, vad är bäst/sämst?
Jag är jättetråkig och spelar bara wow och numera inte så ofta.
 
Jag spelar både på PC och PS4 (just nu). Är uppvuxen med point 'n click (Broken Sword :heart) och turbaserade strategispel, samt lite simlationsspel som Sim-spelen (Sim City, Som Park ect.) Sims, Zoo Tycoon. Numera spelar jag mest storydrivna RPG's, både med tight narrativ och open-world. Mina favoriter är:
- Elder Scrolls: Skyrim (har 1000+ timmar i spelet, med moddar och en handcontroller till PCn håller det än idag)
- The Witcher 3: Wild Hunt
- Kingdom Come: Deliverance

Sen finns det såklar många andra bra spel som jag inte lagt riktigt lika mycket tid på, typ Horizon: Zero Dawn, Detroit: Become Human, de senaste Tomb Raider-spelen, Far Cry 3,4,5, Uncharted-spelen, Elder Scrolls: Oblivion, Witcher 2, Några Final Fantasy, Dragon Age: Origins, The Last of Us

Jag har påbörjat både Red Dead Redemption 2 (tycker kontrollerna/layouten är så jobbiga?) och Death Stranding men inte riktigt fastnat. Som sagt RDR känns clunky och Death Stranding ger mig ingen riktigt god anledning till att fortsätta med storyn, och samtidigt är allting så väldigt dystert att jag tröttnar.
Har NieR Automata och Assassins Creed Origins på vänt medan jag tog en till runda i Kingdom Come, som är ett utmärkt och stilmässigt mycket bra spel. Skulle vilja testa Ghost of Tsushima också men sparar lite pengar just nu.

Ett "problem" för mig med spel är att de fokuserar så mycket på strid. Jag tycker det är skittråkigt att dö mer än några få gånger när man träffar på något stort och elakt. Sen när man väl överlevt vill jag att det skall finnas något mer som engagerar mig i spelet, ett mål, utveckling, ett narrativ. Själva poängen ska inte vara sjyssta action-moves med enorma monster och ett lite större svärd som belöning bara. Ta till exempel ett spel som Hitman 3—istället för att som det verkar leverera en löpande rad av rätt meningslösa hits för någon slags belöning kunde man gjort något roligt och engagerande genom att iscensätta en hit och lägga på en konsekvens som spinner vidare till nya mål och någon slags fråga som behöver ett svar. Kanske var det ett gravt misstag att ha hiten på det första offret? Kanske leder det till att man blir jagad medan man försöker ta reda på vem det var som beställde hiten och varför.
Jaja, jag svävar iväg. Men många spel ger mig "mansfantasi"-vibbar.
Sen blir jag lätt stressad också, så spel där faran väntar runt varje hörn kan stressa mig halvt till döds, så medan jag skulle vilja testa Resident Evil: Village så vete tusan om jag skulle ta mig någonstans i det. Gillade hur man kunde köra co-op kampanj på vissa av de tidigare så jag inte behöver uthärda det ensam.
 
På tal om open-world rpg, jag kommer definitivt köpa Hogwarts Legacy :D Har så fina minnen av det första Harry Potter-spelet där man klättrade på plattformer och samlade Bertie Bott-bönor, ritade mönster med muspekaren och letade efter dolda rum.
 
På tal om open-world rpg, jag kommer definitivt köpa Hogwarts Legacy :DHar så fina minnen av det första Harry Potter-spelet där man klättrade på plattformer och samlade Bertie Bott-bönor, ritade mönster med muspekaren och letade efter dolda rum.
Det med världens läskigaste Filch? :eek::nailbiting:

(Edit: FAN vad svårt att spela med tangentbord när man är van vid konsol, vad i helvete 😂)
 
På tal om open-world rpg, jag kommer definitivt köpa Hogwarts Legacy :DHar så fina minnen av det första Harry Potter-spelet där man klättrade på plattformer och samlade Bertie Bott-bönor, ritade mönster med muspekaren och letade efter dolda rum.
Är hypertaggad! Kommer bli avgrundsbesviken om det blir dåligt.
Har lyckats ducka allt i spoilerväg hittills :nailbiting:
 
Jag kan spela lite olika, beror på vad som faller mig på. FPS spel ligger ändå nära till hands, har spelat Left 4 Dead & Left 4 Dead 2 en hel del, körde både singleplayer och multiplayer.
Är inget fan av multiplayer om det inte är med vänner. Nu har jag förvisso börjat utforska spelet Dead By Daylight och det verkar inte vara så farligt i multi då det inte är någon in game chat med mic, tycker text chat är lättare att ignorera speciellt efter matchen.
Även kört Payday 2 en hel del, dock bara singleplayer inte hittat någon att lira i multiplayer med och nu har jag inte spelat på några år.

The Sims har jag spelat en hel del, tror Sims 2 och med alla expansioner, sen the sims 3, har inte spelat 4:an än.
Gillar även rally spel, så har lirat Need For Speed en hel del, där är Underground 2 och Most Wanted några storfavoriter. Vet jag älskade att köra ifrån polisen och preja dom (sånt man definitivt inte får göra i verkligheten, leva ut fantasin lite i ett spel).

Har även testat simulationsspel så som Euro Truck Simulator 2, spelet i sig är det inget fel på bara att jag som yrkeschaufför och vet hur trafiken på våra vägar beter sig, får krupp på AI trafiken som kör som päron för att uttrycka det milt.

En annan storfavorit när det kommer till spel är Assassin's Creed 1-3 där Assassin's Creed 2 är storfavoriten, utforskar de nyare utgåvorna.
Finns säkert en hel del spel jag glömt.

Har spelat Portal båda spelen, rätt kul att lösa problemen.
Age of Empire II har jag spelat en hel del och tycker om, även kör Red Alert.

Red Faction vet jag är ett spel vi spelade mycket i multiplayer när vi lanade, hade även en rätt intressant storyline när man körde singleplayer också.

Vet jag minns ett spel som hette Jill of the Jungle, det var lite problemlösning och på den tiden när det spelet släpptes var det grym grafik, så det satt jag och spelade mycket.
När vi ändå är inne på nostalgispel så är Super Mario Bros. fortfarande ett av mina absoluta favoritspel. :heart
 
Kan jag få låna lite expertis här tro? Ni verkar ha bra koll!
Ska inleda med att jag har _ingen _ koll på spel och spelvärlden, så bear with me om jag frågar nåt dumt :D

Min sambo älskar spel och fyller jämnt snart - jag vill ge honom nåt kul! Tyvärr har vi inte de bästa förutsättningarna, PS4an är såld och som för alla andra så väntar han på femman. Det enda vi har tillgång till just nu är Nintendo Switch och en tämligen medeltrött PC.

Spel som jag vet att han har gillat är Tomb Raider (the shadow of tomb raider, kan det ha vetat så?), Red Dead Redemption och Detroit(?). Han är mer för att tänka och följa storyn än för strider och splatter.

Finns det något liknande som har kommit under 2020/2021 som passar in på ovanstående? Eller finns det någon annan konsol tillgänglig att köpa ny som det finns nåt kul spel till? (Vet att det låter vansinnigt, men ok om det kostar lite - han behöver skämmas bort lite).

På switchen har vi spelat super mario odyssey tillsammans, det tyckte vi var jättekul! Så om det har kommit något nyare sånt så är det också ett alternativ.

Snälla bukeexperter - hjälp!

Mvh
Försöker Googla Men Känner Sig Mest Vilse I Pannkakan 😅
 
Kan jag få låna lite expertis här tro? Ni verkar ha bra koll!
Ska inleda med att jag har _ingen _ koll på spel och spelvärlden, så bear with me om jag frågar nåt dumt :D

Min sambo älskar spel och fyller jämnt snart - jag vill ge honom nåt kul! Tyvärr har vi inte de bästa förutsättningarna, PS4an är såld och som för alla andra så väntar han på femman. Det enda vi har tillgång till just nu är Nintendo Switch och en tämligen medeltrött PC.

Spel som jag vet att han har gillat är Tomb Raider (the shadow of tomb raider, kan det ha vetat så?), Red Dead Redemption och Detroit(?). Han är mer för att tänka och följa storyn än för strider och splatter.

Finns det något liknande som har kommit under 2020/2021 som passar in på ovanstående? Eller finns det någon annan konsol tillgänglig att köpa ny som det finns nåt kul spel till? (Vet att det låter vansinnigt, men ok om det kostar lite - han behöver skämmas bort lite).

På switchen har vi spelat super mario odyssey tillsammans, det tyckte vi var jättekul! Så om det har kommit något nyare sånt så är det också ett alternativ.

Snälla bukeexperter - hjälp!

Mvh
Försöker Googla Men Känner Sig Mest Vilse I Pannkakan 😅
Jag är rätt kass på Nintendo numera. Dock älskade jag Undertale (som även finns för PC, vilket förmodligen är billigare). Det är inte direkt något färgglatt spel som Odyssey, men har en story som var himla häftig.
Gillar ni att spela tillsammans, kanske Zelda: Breath of the Wild är något. Det är ett sådant spel som är kul att liksom passa kontrollen emellan och mysa lite med likt Odyssey.
Pokemon Snap kan man ju också spela tillsammans.
Last Days of June är ett spel jag supergärna hade velat testa, det är storydrivet men verkar vara mörkt och en "emotional rollercoaster"

För PC... Life is Strange är ett trevligt storydrivet spel, lite som Detroit Become Human, men helt utan skjuta. Kul att spela tillsammans, diskutera moralen i vissa val osv.
Gillar han skräck/mysterie/thriller aktiga grejer är The Dark Pictures serien rätt häftig, om PCn klarar av dem - jag har ingen koll på vad de spelen kräver. Även det är kul att spela ihop, sitta och klura pussel osv.
Deus Ex: Human Revolution är nog det spel jag kan tänka mig som passar in mest på Read Dead Redemption, Detroit Become Human och Tomb Raider! Har inte spelat igenom hela själv men tyckte det var bra. Dessutom tror jag att en medeltrött PC skulle klara det bra.

Jätterörigt, men ett par tips i alla fall :o
 
Mår jävligt kasst just nu så har inte spelat så mycket. Lite dåliga associationer för tillfället till det mesta jag spelar nu, samt att jag har en skoluppgift som ska lämnas in så är lite dåligt med tid den här veckan.

Men har kört lite Back 4 Blood med en kompis, spirituella uppföljaren till Left 4 Dead 1 och 2. Själva andan känns den samma men allt runt om är lite mer som modernare spel. Finns olika skins till vapen, uppgraderingar och mods till dessa samt ett system med spelkort där du drar ett nytt kort varje runda så får du olika bonusar beroende på vad du har i ditt deck du bygger. Det är inte dåligt men känns väldigt malplacerat i ett survival FPS.

Det var många år sedan jag spelade FPS nu och det märks, är väldigt rostig och har svårt att få reda på inställningarna. Field of view blir väldigt märklig då så mycket nu är anpassat efter ultrawide. På lägsta settingen blir det som att spela inzoomat, det går att avaktivera motion blur men inte camera shake vad jag märkt. Jag har problem med att jag lätt blir åksjuk av spel i första person vilket suger.
 
Kan jag få låna lite expertis här tro? Ni verkar ha bra koll!
Ska inleda med att jag har _ingen _ koll på spel och spelvärlden, så bear with me om jag frågar nåt dumt :D

Min sambo älskar spel och fyller jämnt snart - jag vill ge honom nåt kul! Tyvärr har vi inte de bästa förutsättningarna, PS4an är såld och som för alla andra så väntar han på femman. Det enda vi har tillgång till just nu är Nintendo Switch och en tämligen medeltrött PC.

Spel som jag vet att han har gillat är Tomb Raider (the shadow of tomb raider, kan det ha vetat så?), Red Dead Redemption och Detroit(?). Han är mer för att tänka och följa storyn än för strider och splatter.

Finns det något liknande som har kommit under 2020/2021 som passar in på ovanstående? Eller finns det någon annan konsol tillgänglig att köpa ny som det finns nåt kul spel till? (Vet att det låter vansinnigt, men ok om det kostar lite - han behöver skämmas bort lite).

På switchen har vi spelat super mario odyssey tillsammans, det tyckte vi var jättekul! Så om det har kommit något nyare sånt så är det också ett alternativ.

Snälla bukeexperter - hjälp!

Mvh
Försöker Googla Men Känner Sig Mest Vilse I Pannkakan 😅
Lite svårt med rekommendationer utan att veta vad han redan spelat, speciellt när det är gamla titlar? Gillar han mysterier/point 'n click?
Super Mario Odyssey 2 verkar vara på väg men inte ute ännu. Om han har lite liknande smak som jag (vilket han kanske har då jag gillat de titlar du radat upp) kanske Disco Elysium The Final Cut, Vampyr, Adam's Venture: Origins.

Eller ge ett presentkort som han kan använda själv på något han tror är kul?
 
Jag sällar mig till Backpacker och Sims skaran :love: , men för snart två år sedan hittade jag SWTOR (Star Wars the Old Republic). Jag började spela för storyn men fastnade hel och hållet och är nu guildmaster för ett guild med 600 medlemmar, samt leder raider och är med i två olika progression groups.

Sedan måste jag ju nämna mina älskade Ulvlekar här på Buke :love: , där jag träffat många fantastiska människor men tyvärr har jag inte tid för dem längre :(
 
Jag sällar mig till Backpacker och Sims skaran :love: , men för snart två år sedan hittade jag SWTOR (Star Wars the Old Republic). Jag började spela för storyn men fastnade hel och hållet och är nu guildmaster för ett guild med 600 medlemmar, samt leder raider och är med i två olika progression groups.

Sedan måste jag ju nämna mina älskade Ulvlekar här på Buke :love: , där jag träffat många fantastiska människor men tyvärr har jag inte tid för dem längre :(

Jag spelade en del SWTOR i början men det var flera år sen. Jag tröttnade då det var svårt att spela tillsammans i det (om man är lika lvl och inte har samma storylines).
 
Jag är rätt kass på Nintendo numera. Dock älskade jag Undertale (som även finns för PC, vilket förmodligen är billigare). Det är inte direkt något färgglatt spel som Odyssey, men har en story som var himla häftig.
Gillar ni att spela tillsammans, kanske Zelda: Breath of the Wild är något. Det är ett sådant spel som är kul att liksom passa kontrollen emellan och mysa lite med likt Odyssey.
Pokemon Snap kan man ju också spela tillsammans.
Last Days of June är ett spel jag supergärna hade velat testa, det är storydrivet men verkar vara mörkt och en "emotional rollercoaster"

För PC... Life is Strange är ett trevligt storydrivet spel, lite som Detroit Become Human, men helt utan skjuta. Kul att spela tillsammans, diskutera moralen i vissa val osv.
Gillar han skräck/mysterie/thriller aktiga grejer är The Dark Pictures serien rätt häftig, om PCn klarar av dem - jag har ingen koll på vad de spelen kräver. Även det är kul att spela ihop, sitta och klura pussel osv.
Deus Ex: Human Revolution är nog det spel jag kan tänka mig som passar in mest på Read Dead Redemption, Detroit Become Human och Tomb Raider! Har inte spelat igenom hela själv men tyckte det var bra. Dessutom tror jag att en medeltrött PC skulle klara det bra.

Jätterörigt, men ett par tips i alla fall :o

Lite svårt med rekommendationer utan att veta vad han redan spelat, speciellt när det är gamla titlar? Gillar han mysterier/point 'n click?
Super Mario Odyssey 2 verkar vara på väg men inte ute ännu. Om han har lite liknande smak som jag (vilket han kanske har då jag gillat de titlar du radat upp) kanske Disco Elysium The Final Cut, Vampyr, Adam's Venture: Origins.

Eller ge ett presentkort som han kan använda själv på något han tror är kul?

Tusen tack båda två, ska kolla upp dessa! Jättebra tips :)

Anledningen till gamla titlar är att han inte har spelat så mycket sen typ 2019, tänkte ge honom en puff att börja igen :p
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp