Vad stör ni er på hos era grannar?

Nu har jag en bit till närmsta granne som är permanentboende härute men stör mig på vissa saker ändå.

Granne 1, ej permanent här, hälsar inte. Trots att de bor mittemot oss och man har ögonkontakt när man vinkar får man inget svar. Det stör mig.
Granne 2 hade dåligt fårstängsel förra året så fåren kom in på vår gräsmatta och massakrerade mina pioner. I sommar har de fixat staketet så det verkar bättre nu. Annars är de rätt okej, hälsar i varje fall även om de inte verkar vilja prata med oss (har fått höra från andra att de ogillar vår hyresvärd, och det går tydligen ut över oss vilket stör mig)

Den tredje grannen är mina hästar och den ena är väldigt högljudd. Gapar och skriker så fort man öppnar dörren. Mat mat mat. Men han är förlåten för han är så söt!
 
Närmsta grannens flaggstång.... Aldrig flagga uppe men väl lina som låter rejält varje gång det blir minsta lilla vindpust. Har tv-rummet åt det hållet ochman får höja ljudet bra mycket för att inte höra slåendet.

Sambons barn har sovrummen åt det hållet och sax har diskuterats flitigt mellan dem.
 
Glömde..

För att komma till vårt hus måste man passera genom en gård och förbi 2 hus som ligger tätt.

Gården jättetrevliga människor, hälsar glatt första huset efter riktigt konstiga människor. Vänder ryggen till när man passerar. Enda gången de sagt något är när sambon hade grävmaskinen hemma. enligt resten av grannarna är de megakonstiga :D

Annars kan nog vi vara de störande grannarna. All renovering som vi gör på kvällar och helger
 
Har bara bra grannar, tack och lov. Tanten bredvid undviker jag dock med fördel. Hon har en mycket genomträngande och jobbig röst och vill gärna prata (länge) med grannarna. Hon har dessutom synpunkter på hur jag (inte) sköter min trädgård. Ser jag henne ute så går jag gärna in så jag slipper prata med henne. Som tur är, så håller hon ofta till i sin sommarstuga, och hon spelar inte högt heller. Det finns några grannar längre ner på gatan som har en son i 20-årsåldern. När föräldrarna är borta har han fest = dunkadunka så att basgången känns hos mig; som bor kanske 250 m bort; det ekar i hela kvarteret. Jag vet inte hur deras närmaste grannar står ut.

Närmaste granne på andra sidan är en gammal dam som är på väg att flytta, tror jag. Om hon säljer blir det nya grannar som ska renovera i evighet :nailbiting:.
 
För att vända lite på det hela... jag misstänker att mina grannar stör sig rätt mycket på att min gård/trädgård ser ut som kriget :D Jag orkar bara inte hålla efter allt perfekt (relativt stor gård och jag lever i praktiken som singel).

Det skiter jag dock i eftersom jag inte har vansinnesfester, ser till att föra oväsen med maskiner på rimliga tider, låter grannarna parkera på min gräsmatta och ser jag att grannarna på ena sidan har besök som vistas i trädgården väntar jag med gräsklippning etc (de grannarna får också ta av mina äpplen och hallon... om de hinner före särbon :laugh:).

Grannarna på andra sidan tar jag ingen hänsyn till så länge deras ung:devil: kör EPA för fort och använder basgången för ofta och för högt :sneaky:
 
Nu har jag tack och lov suveräna grannar sen jag flyttade ut från innerstan, men innan.. jisses. Då fanns det två som stack ut (förutom kvartersbutiken som jag bodde vägg i vägg med).

Granne 1 som bodde mitt över mig, rökte på. Första dagen jag flyttade in slängde hon ut sin pojkvän och kallade honom horunge. Sen försvann hon plötsligt över bara en dag och nya flyttade in.
Sen har vi den Granne 2, som trots att han bodde flera trappor högre upp, lyckades spela så hög musik när han hade fest att hela huset hörde det. Han bjöd också in lite halvt suspekta typer som kräktes i trappen, kallade kvinnor för det ena och det andra, och ville ha etnisk resning. Spännande människor. O_o

Det "störigaste" här där jag bor nu är att här finns en jätteglad labrador som alltid vill slicka en på händerna och som kan hoppa lite. Det kan jag leva med. :D
 
Nu har jag tack och lov suveräna grannar sen jag flyttade ut från innerstan, men innan.. jisses. Då fanns det två som stack ut (förutom kvartersbutiken som jag bodde vägg i vägg med).

Granne 1 som bodde mitt över mig, rökte på. Första dagen jag flyttade in slängde hon ut sin pojkvän och kallade honom horunge. Sen försvann hon plötsligt över bara en dag och nya flyttade in.
Sen har vi den Granne 2, som trots att han bodde flera trappor högre upp, lyckades spela så hög musik när han hade fest att hela huset hörde det. Han bjöd också in lite halvt suspekta typer som kräktes i trappen, kallade kvinnor för det ena och det andra, och ville ha etnisk resning. Spännande människor. O_o

Det "störigaste" här där jag bor nu är att här finns en jätteglad labrador som alltid vill slicka en på händerna och som kan hoppa lite. Det kan jag leva med. :D

Just ja... grannarna nedanför har en patologiskt glad flatte som ÄLSKAR människor och andra djur som drar iväg för att gå på besök ibland (hunden är alltså ytterst väldresserad och fd räddningshund men... det är en flatte :D). Kisse är inte lika imponerad när han kommer förbi :rofl:
 
Någon i min trappuppgång gillar att borra på lördagar och söndagar. Det är tjocka betongväggar och man kan således inte utröna varifrån borrandet kommer - men det är inte nådigt vad det låter. Det går inte att hålla en konversation i vanlig samtalston när de håller på, så kan jag säga. Det borras i kanske trettio sekunder, sedan kommer några rytmiska slag som låter som en hammare, tre, fyra, fem stycken. Tyst i ett par minuter och sedan börjar det igen. Samma upplägg har hållit på i ungefär två år och jag kan inte begripa vad det är som pågår. Brukar hålla på i någon timme eller två.

Jag bor högst upp, under vinden, så ska man upp på vinden tar man hissen till min våning och sedan en trappa upp till vinden. Häromkvällen när jag kom hem var någon uppenbarligen i full färd med att flytta upp en massa grejer - och hade ställt diverse stora tunga möbler framför båda mina grannars dörrar. Hur tänker man då? En chiffonjé framför ena och nån stor bokhylla framför den andra. De stod kvar i åtminstone en kvart, tänk om något hade hänt och stackars pensionärerna behövde komma ut, det är inte lätt att flytta undan en stor jäkla möbel inifrån en säkerhetsdörr.

Och på tal om det blir jag galen på folk som inte kollar att hissdörren gått igen. Det är nio våningar i huset och många äldre som inte har så lätt att gå, det blir otroligt jobbigt när hissen står still någonstans i mitten. Man kan ta sig över vinden men måste då ändå gå i trappor och hålla upp tunga branddörrar så det är hänsynslöst.

Förut hade jag en grannkille under som spelade extremt hög musik sena kvällar och hade frekventa dambesök med, ehm, starka röstresurser. Mycket högljutt liggande framåt fyratiden på vardagar, blir trött bara jag tänker på det ;) Han flyttade dock och nu bor en annan ung kille där som förvisso har vilda förfester ibland men de slutar alltid i vettig tid och spelar dessutom bra musik så det är okej än så länge :D

Och så är det tvättstugechefen då, en äldre dam som verkar spendera ALL sin tid i tvättstugan och tvättar något så fort någon maskin är tom. Jag är alltid trevlig mot henne för jag misstänker att hon är väldigt ensam, men ibland är hon helt galet irriterande. Häromveckan vägrade hon tro på att jag hade tiden bokad 11-14 "för hon hade ju sett mig gå ut vid 09:30 och då tvättade du ju" - nä, då gick jag till biblioteket. Suck. Men hon menar säkert väl.

Jag tror inte att mina grannar har så mycket att klaga på vad gäller mig, jag är inte hemma så mycket och har inga högljudda vanor. Försöker vara hänsynsfull och inte dänga i köksluckor och sånt sena kvällar. Har åtminstone goda relationer med de närmaste grannarna så skulle det vara något så hoppas jag att de säger till!
 
För att vända lite på det hela... jag misstänker att mina grannar stör sig rätt mycket på att min gård/trädgård ser ut som kriget :D Jag orkar bara inte hålla efter allt perfekt (relativt stor gård och jag lever i praktiken som singel).

Det skiter jag dock i eftersom jag inte har vansinnesfester, ser till att föra oväsen med maskiner på rimliga tider, låter grannarna parkera på min gräsmatta och ser jag att grannarna på ena sidan har besök som vistas i trädgården väntar jag med gräsklippning etc (de grannarna får också ta av mina äpplen och hallon... om de hinner före särbon :laugh:).
Jag skulle gärna ha dig till granne :love:
 
Bor på landet med närmsta grannarna 500 meter bort, och dom har gården som sommarstuga typ.
Har dock flyttat in ett par i 20års åldern i ett hus en kilometer bort... Dom kör väldigt fort förbi här. Både han och hon körde i diket flera gånger i vintras, och på en av deras alla bilar har dom ett "här pratar vi svenska" klistermärke...

När jag och sambon bodde i stan hade vi grannar över oss som klamapde väldigt mycket när dom gick. Störde mig som fan.
Men sen flyttade dom och en kvinna med dotter flyttade in... Mamman jobbade natt och dottern var typ 16, hon hade ORDENTLIGA hemmafester var och varannan helg.
En gång hade någon av dom spytt i trapphuset och lagt grannens dörrmatta över det för att det inte skulle märkas...
Hitta ölburkar på balkongen var standard. Ambulans var där och hämtade dottern när hon druckit för mycket, helgen efter var det fest igen.

En kväll stod två killar, lite äldre än tjejen, ute på deras balkong när min sambo kom hem från jobbet. Dom började ropa och spotta mot honom, fattade inte att han bodde i huset och alltså hade nyckel in.
Så han gick upp till dom och frågade vad dom höll på med, varpå dom börjar gapa ännu mer och säger att dom ska slå ner honom. Han skrattar typ åt dom och säger visst försök, frågar igen varför dom spottar på folk som går förbi. Dom blir fega, tjejen kommer ut och gråter och ber sina kompisar sluta...
Vi var flera grannar som pratade med mamman upprepade gånger, men inget hände. Dom var också av "här pratar vi svenska" klistermärke på bilen- typen...
 
De blev superfina året efter av någon märklig anledning...... Klippningen genomfördes inte när rosorna var vackra, men dina känslor är säkert av samma art som grannarnas. ;)
Det kanske är det som är knepet klippa ner dom rejält, jag kanske måste testa detta ;)

Närmsta granne bor 500 meter bort :up: och om det är vindstilla hör jag om de grälar men det inträffar inte så ofta
 
Vi har nog väldigt bra grannar. Närmsta grannen har dock ett par bokar som står precis innanför tomtgräns vilket innebär att halva träden hänger över vår tomt. Södersidan så jag bävar över det samtal vi behöver ha sedan när vi ska ha trädäck där.

Vår lilla gata (återvändsgränd) är inte mycket bredare än en cykelväg så det finns en överenskommelse om att man inte kör in på den om någon annan håller på att köra ut. Grannen längst in struntar dock i detta så då får man vackert backa hela vägen tillbaka till sin tomt igen.

Annars är det nog mest oss som grannarna stör sig på. Huset var ett helrenoveringsobjekt och nu håller vi på att bygga till... Tomten ser ut som en byggarbetsplats och redan förra året frågade en av dem försynt närt vi trodde att vi skulle vara klara. Flyttade in 2012 så vi förstår dem.
 
För mig stör jag mig mest på att jag har grannar överhuvudtaget. Det vill jag inte ha... särskilt inte så tätt inpå som i en lägenhet.
Har fått klagomål på att jag spelar hög musik. Man känner sig låst på nåt vis...
Då är det väl bara att flytta ut till en stuga i skogen så är det problemet löst
 
Jag är känslig för "människoljud" och passar inte att bo i flerfamiljshus. Har bott granne med de flesta "vanliga" störningsmomemten skulle jag tro. Skällande hundar som lämnas ensamma hela dagarna, musik som spelas sent på natten, rökning på balkong som som fyllde hela vår lägenhet med röklukt, grannar som har sex extremt högljutt, grannar som går som en flock elefanter och barn som drar upp och slår sönder växter i gemensamma rabatter...

I vår sista lägenhet hade vi en 3-barnsfamilj ovanpå, i 3 rok på 67 kvadrat. Barnen hade det stora sovrummet ovanpå vårt, vilket framgick tidiga morgnar. När de flyttade till hus och ersattes av äldre kvinna jublade jag :D liksom när killen bredvid som brukade titta på fotboll och skrika och slå i vår gemensamma vägg när laget förlorade flyttade.

Vet inte om jag är överdrivet känslig eller bara har bott i väldigt lyhörda lägenheter. Nu bor vi i hus på landet sedan ett år tillbaka. Vår enda granne är en äldre, otroligt trevlig kvinna och hittills har jag inte stört mig en enda gång, mycket sparad energi! :D
 
Just ja... grannarna nedanför har en patologiskt glad flatte som ÄLSKAR människor och andra djur som drar iväg för att gå på besök ibland (hunden är alltså ytterst väldresserad och fd räddningshund men... det är en flatte :D). Kisse är inte lika imponerad när han kommer förbi :rofl:
Man kan alltså inte annat än att bli glad när man träffar på sådana djur, ja, förutom din kise då. :laugh: Katten som jag hade innan älskade alla människor och hundar, men stackaren insåg inte att vissa hundar snarare ville äta honom än kela. Olyckligare katt hade man fått leta efter i de där stunderna. :D
 
Jag stör mig på att våra närmaste grannar sågade ned ett gigantiskt bevarandevärt körsbärsträd (3m i omkrets på stammen) som stod i deras tomtgräns. Vilket förutom ingreppet i bevarandevärd naturmiljö gjorde att vi har rätt dåligt med skugga på tomten. Sedan så har de plockat ned stora delar av buskaget som var mellan våra tomter så vår fredade hörna med hängmattan på numera är helt öppen för insyn från deras tomt. De tippar sitt trädgårdsavfall på den kommunala tomten bredvid och i naturmarken intill. Sedan har mannen varit över och klagat på att vi inte klippt häcken så de har svårt att se när de ska backa ut från sin utfart. Egentligen hade jag nog inte haft några problem med det om det gjorts lite mindre besserwissigt och hen tagit på sig ansvaret för sin egen osäkra bilkörning istället för att lägga det på vår häck så hade jag gärna klippt den.
 
Ja, det där känner jag igen. I stan är det lugnt och skönt där vi bor men på landet....det enda (?) folk gör där är att jobba på sina hus och trädgårdar med allehanda maskiner. Eller grilla. Jag hatar lukten.
Jättefascinerande, för jag som bor på landet störs enormt av alla sommarstugegäster. Det trimmas runt äppleträd, klipps gräs varannan dag och jag vet inte hur många andra motordrivna grejer de kan komma på att använda för att sköta 100 m2 tomt.

Sen gnäller de över att det blir smutsigt på grusvägen efter traktorerna vid vårbruket....
 

Liknande trådar

Äldre Ja, det gör ju jag har jag förstått nu efter drygt en vecka. Det är riktigt intressant, är "bara" 11 år sedan jag senast bodde i en...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
8 936
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hat
  • Kämpa på
  • Byta jobb. Men vad göra?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp