Bukefalos 28 år!

Vad talar du för språk?

@Kiwifrukt Vad roligt att du är så intresserad, hoppas du kommer i väg och får lära dig språket någon gång. Om inte annat blir det nog en fantastisk upplevelse att bo borta ett litet tag och kanske i nåt av de länderna i Sydamerika som intresserar dig? :)
 
@niphredil (behöver man göra en tagg när man svarar i någons tråd? ^^)

Jag bodde halva tiden i El puerto de Santa Maria nere i sherrytriangeln (vid Jerez och Cádiz) och halva tiden i Salamanca. Så himla trevliga städer båda två, på väldigt olika sätt men alltså...åhh Spanien :love:. Men ja, det är ju himla tråkigt att det ser ut som det gör med jobb och allt. Har mailat lite fram och tillbaka med en lärare nu under våren och hon berättar hur det är, att så sjukt mycket folk är utan jobb, fler och fler är riktigt fattiga och regeringen är galen.

Jag tycker att det svåraste är all denna jäkla slang och dialekt. Vad ska det vara bra för liksom? :angel: Du får gå till biblioteket och låna film och se varje film tre gånger en gång med engelska subtitles, en gång med spanska och sen en gång utan. Det kan göra susen för att hänga med. :D Vet du btw om det går att streama från någon spansk tv-kanal?

Åh, jag önskar att jag bara kunde ta dig på orden och flyga ner typ imorgon men jag har noll och ingen budget just nu. Ska få åka till Nerja (costa del sol) med släkten om en knapp månad så att får försöka bortse från det turistiga och insupa det spanska där istället. Men tack för erbjudandet. :bow: (har du dock någon snygg, lång, trevlig spanjor i bekantskapskretsen kan du få skicka honom på posten hit till mig.:love::angel:)
 
Svenska, bott här länge. Fadersmål. Skriver ok. Stavning sådär halvbra.
Finska, modersmål. Skriver ok, stavning sådär.
Engelska, genom skolan och utomlands, vill bli bättre, talar flytande, skriver ok. Stavning svårt.
Spanska: grundnivå om ens det. Kan ej stava öht. Läste från mellanstadiet upp till högstadiet.
Teckenspråk: ok, var tvungen att lära mig då jag jobbade som personlig assistent. Skulle vilja hålla detta vid liv samt utveckla.
 
Svenska: Modersmål men strävar ständigt efter att bli bättre. Just nu läser jag en kurs i akademiskt skrivande på universitetet, vill utöka med kreativt skrivande, lite grammatik samt retorik sedan. Finns inget värre än att inte kunna sitt modersmål ordentligt...
:meh:
Engelska: Har bott i utomlands ett tag och skulle väl säga att det är flytande. Får mycket beröm för min engelska och är väldigt bekväm med att prata men känner lite som någon anna skrev här i tråden att det finns klara brister i ordförrådet när man pratar om lite mer avancerande ämnen, väldigt frustrerande!! Planen är att läsa Engelska på distans till hösten, 15hp och målet är att bli lika säker på engelskan som jag är på svenskan

Kroatiska: Mina föräldrar är från Kroatien och åkte dit mycket när jag var yngre. Medelnivå där jag kan prata med grammatiska småfel men hörförståelsen är väldigt bra. Håller på att lära mig att läsa romaner och skriva lite (sjukt svårt!)

Tyska: Läste tyska i högstadiet och första året på gymnasiet, hehe
:o Kan väl tyska lite halvt teoretisk och kan väl på ett ungefär förstå om de pratar lååångsamt. Har ett par tyska kunder på jobbet per dag och det är väl det. Har tyvärr lagt det lite på hyllan men hoppas på att ta upp lärandet om ett tag.

Franska: Mitt nya projekt. Lyssnar på poddar och försöker att lära mig lite på egen hand, inte superseriös men väldigt roligt när man kan snappa upp lite ord här och var
:)Planen är att ta en kurs inom 1-2 år iaf

Danska: Stöter på många danskar på jobbet och har även danska vänner, fast vi pratar på engelska med varandra
:angel: Men har gått från att inte förstå ett ord till att kunna lyssna på enklare konversationer (om de är från köpenhamnstrakten) bara genom jobbet. Läsa är väldigt enkelt, men skriva och prata har jag inte försökt mig på.

Norska: Förstår i princip allt, muntligt och skriftlig. Men pratar själv svenska...

Vill lära mig alla möjliga språk; afrikaans, italienska, ryska, spanska osv. men får väl börja med de ovanstående :p
 
Jag är helt hög på språkinlärning just nu och tänkte därför höra efter hur det ser ut här på Buke :).

Vilka språk talar du?

På vilken nivå?

Hur har du lärt dig språket?

Hur håller du det vid liv?

På vilka sätt har du användning för språken/känner du att de berikar dig på något särskilt vis?

Är supernyfiken :bump:


Svenska - flytande. Född och alltid bott i Sverige.
Engelska - flytande. Genom skola, bland annat gått på internationella engelska skolan, och har alltid haft engelskan som ett "intresse". Gillar att skriva texter på engelska.
Polska - flytande. Modersmål (mamma)
Arabiska - flytande. Modersmål (pappa)

Jag har 100% användning av alla 4 språken i dagsläget. Svenska används självklart mest i de flesta sammanhang. Engelska bland annat på jobbet, media, utomlands. Polska talar jag med mamma, släkt, vänner. Arabiska med pappa, släkt, vänner :)


Tillägg:

Pratar iof en hel del Slovakiska också. Pappa och två syskon bor sen flera år tillbaka i Slovakien som jag ofta besöker, samt åkt till Slovakien sen jag var liten då vi haft vänner därifrån.
 
@Misiaczek Gud vad häftigt att kunna så många språk så bra! Vilken ordning lärde du dig dom i?

Ja, språk är nog det enda jag vågar säga att jag är bra på... :p

Svenskan lärde man sig så klart automatiskt på dagis/skola. Och första modersmålet hemma var arabiska i 13 år. Hade även arabiska som "hemspråk" i skolan så då lärde jag mig skriva/läsa på arabiska. Vi åkte dock ofta till släkten i Polen och då lärde man sig en hel del polska också. Det var även i samband med föräldrarnas skilsmässa när jag var 13 som mamma bestämde sig för att lämna arabiska och börja prata på sitt modersmål (polska) med oss, så då stärktes polskan. Men det var först när jag träffade min första pojkvän i Polen när jag var 16 år som jag verkligen la ner tid på att lära mig skriva/tala flytande polska. Och ja, engelskan har man bara "fått med sig på vägen" genom skolan, samt släkt vi ofta besökte i London :)
 
Mitt mordersmål är norska, talar och skriver svenska samt engelska flytande. Tänker på samtliga språk, vilket jag väljer beror på vad jag tänker.

Förstår tyska utan problem, läste det i skolan, men har glömt en hel del så jag får tänka efter innan jag säger något. :p

Har pluggat engelska på högskola och har en engelsk pojkvän, en vanlig dag talar jag nog engelska fem ggr så mycket som norska. Enligt min pojkvän så är min engelska bättre än hälften av hans landsmäns. Lol. :D

Svenska använder jag om jag pratar med grannar, i affären, myndigheter etc. Har lärt mig på egen hand genom att lyssna och läsa. När jag pluggade på universitet i Sverige var jag tvungen att skriva alla tentor och uppsatser på svenska. Interessant att så många anser sig kunna norska här, min erfarenhet är nämligen att ni inte förstår norska öht. :p Och jag har inte ens någon dialekt!
 
Interessant att så många anser sig kunna norska här, min erfarenhet är nämligen att ni inte förstår norska öht. :p Och jag har inte ens någon dialekt!

Håller med dig här. Jag pratar i och för sig ganska grov västländksa när jag pratar norska men väldigt få svenskar som förstår. Min pappa brukar säga att det var inte norska som var mitt första språk, det var bergenska :D:o
 
Håller med dig här. Jag pratar i och för sig ganska grov västländksa när jag pratar norska men väldigt få svenskar som förstår. Min pappa brukar säga att det var inte norska som var mitt första språk, det var bergenska :D:o

Det är verkligen skillnad på norska och norska! När jag var yngre och vistades i fjällen varje år så träffade vi mycket norskar från Trondheim och Mo I Rana med omnejd, de gick att begripa utan problem. När jag och pappa reste genom norra Norge (Kirkenes till Narvik, typ) för ett gäng år sedan stötte jag på en del dialekter som var tammefan obegripliga!
 
Svenska och engelska mestadels - dessa på bra nivå. Har bara läst engelska till C-nivå (gymnasium/folkhögskola) men hade gärna fortsatt. Min lärare tyckte att jag hade en irländsk accent, vilket jag gillar då jag älskar Irland!

Svenska har jag alltid haft enkelt för - och fått väldigt mycket beröm för mitt ordförråd och mitt skrivande. Däremot uttrycker jag mig ibland lite ålderdomligt vilket jag har blivit varnad för. Jag läser mest äldre klassisk litteratur så det kommer säkerligen därifrån, men jag gillar det! Tyvärr så svänger jag mig också gärna med svåra uttryck vilket inte alltid varit uppskattat. Jag gick igenom mina gamla svenskauppgifter för några dagar sedan och det stod alltid "bra språkdräkt", "stort ordförråd" och liknande. Det är en av mina stoltheter. :cool:

Jag läste även franska i fyra år (årskurs 6 till 9) men hade ingen fallenhet för detta överhuvudtaget och gillade det inte heller, så jag kan kanske de mest basala fraserna som att fråga om vädret, presentera mig och liknande. Jag tycker att jag förstår det bättre nu än då jag läste det. :D Kanske för att jag har fått ta en paus för franskalektionerna innebar mycket ångest och jag kände mig väldigt dålig. Då läraren dessutom slängde ut frågor och jag var sämst muntligt blev det extremt jobbigt. Jag blev i alla fall godkänd. :p

Alla språk är lärda i skolan och engelskan håller man väl till liv genom litteratur och tv. Jag pratar väldigt lite engelska i min vardag. Språk är väl alltid användbart och det finns inget dåligt med att kunna göra sig förstådd.

Min dröm är att läsa italienska (det är såååå vackert! :love:) men vet inte hur man kommer igång. :D
 

Liknande trådar

IT & mobiler Jag går en kurs i att skriva manus för film och TV. Det program som används heter Final Draft kostar ca 2000 SEK för PC och 150 för...
Svar
4
· Visningar
540
Senast: Myrten
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 321
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 849
Senast: Grazing
·
  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 688
Senast: Exile
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp