Bukefalos 28 år!

Vad talar du för språk?

Kan ju svara på själva trådfrågan också.

Jag har svenska som modermål och det är verkligen mitt språk. Jag älskar mitt språk och tycker det är fantastiskt hur mycket det finns att lära sig bara man är uppmärksam på språket i sin vardag.

I övrigt pratar jag engelska. Inte perfekt på något sätt, men efter ganska många år i skolan och en universitetsutbildning med en del kurser och mycket litteratur på engelska är jag faktiskt inte helt kass! Största framsteget för mig var när jag aktivt sa till mig själv att jag faktiskt kan och slutade bry mig om att det blev fel ibland.

Sedan har jag läst spanska i grundskolan och hela gymnasiet, klarar lite turistspanska och grunder, bättre skriftligt än muntligt.

Just nu läser jag meänkieli för nöjes skull, jobbar annars heltid. Meänkieli var min mormors modersmål, även om hon alltid kallat det finska, så jag tänkte att det kunde vara kul att lära sig lite. Utbudet på kurser i meänkieli är inte jättestort så till hösten har jag sökt en kurs i "vanlig" finska, vilket var min farmors modersmål.

Förutom att det är kul med språk så tycker jag att språkinlärning ger så himla mycket för mitt modersmål. Varje gång jag lär mig något nytt på utrikiska upplever jag att jag utvecklar min svenska. Det gäller även språk som jag egentligen inte kan utan kanske snarare läser något om, tex. hur man uttrycker något särskilt eller hur grammatiken fungerar i något specialfall. Att kunna orddelar från latin och grekiska tycker jag också ger mycket för språkförståelsen både i svenska och andra besläktade språk.
 
Ja, filmtips får du gärna bomba mig med! Gärna nåt lättsamt som man hänger med hyffsat i trots att man bara fattar var fjärde mening typ :angel:

Nu pratar jag inte ett ord spanska men ett allmänt filmtips för den som vill lära sig språk är dubbade romantiska komedier. Såna där riktigt sliskigt förutsägbara amerikanska varianter som man redan sett tjugo miljoner gånger. Brukar vara rätt simpla konversationer och det gör ingenting om man inte förstår för man kan handlingen ändå :angel:
 
Vilka språk talar du?
Svenska, norska, danska, engelska, turkiska

På vilken nivå?
Svenska - modersmål
Norska - Flytande (mitt första språk)
Danska - Flytande
Engelska - Så gott som flytande
Turkiska - grundläggande kunskaper

Såg disskutionen tidigare i tråden och jag förstår inte bara norska och danska utan pratar och skriver flytande. :p

Hur har du lärt dig språket?
Svenska - Bott i Sverige större delen av mitt liv
Norska - Bodde i Norge som liten
Danska - Bott här i ca 3 år sammanlagt
Engelska - Skolan
Turkiska - Pappa är från Turkiet + bodde där 1,5 år som liten och spenderat varje sommar där.

Hur håller du det vid liv?
Svenskan - Jobbar delvis på svenska, pratar med mamma + vänner såklart. Borde läsa mer på svenska och hålla igång mer.
Norska - Jobbar på norska + har småsyskon i Norge.
Danska - Jobbar på danska och pratar det varje dag.
(JA, jag jobbar på svenska, norska och danska dagligen :p )
Engelska - Ser serier/tv men borde verkligen hålla igång mer. Börjar dock plugga på engelska efter sommaren.
Turkiska - Pratar med pappa + pratar när jag är där på sommaren (och 1-2 gånger resten av året)

På vilka sätt har du användning för språken/känner du att de berikar dig på något särskilt vis?
Svenska, norska och danska har jag användning för varje dag då jag jobbar på dessa språk. De språken har gett mig fantastiska karriärsmöjligheter och bra jobb.

Resten berikar mig inte speciellt. Turkiskan är jag inte duktig nog för att "använda" förutom lätt prat när jag är där och engelska "kan alla".
Men mina skandinaviska språk nischar mig och gör mig attraktiv på arbetsmarknaden, det är jag otroligt glad för och stolt över :)
 
Åh vad kul med någon som talar spanska :)


Spanska är vackert men svårt tycker jag, så specifikt jämt och mycket att hålla reda på med alla tempus etc. Bara jag ska berätta om min dag för min sambo måste jag välja mellan så många olika tempus att jag ibland blir less, även om jag uppskattar att det är så precist och uttrycksfullt när jag exempelvis läser en bok.

Jag har aldrig någonsin varit förtjust i spanska tidigare, eller ens tyckt att det låter särskilt fint, men ju mer jag lär mig desto mer tycker jag om språket. Framförallt gillar jag att det ligger så bra i munnen, är så lätt att uttala och låter så himla coolt.

Vi har haft flera som varit med oss i klassen mellan 2-4 veckor för att fräscha upp sin spanska och det är fantastiskt vad fort det kommer igång igen. Låter för övrigt som en underbar semester tycker jag - hyra en lägenhet i en vacker stad, plugga intensivt några timmar och sedan uppleva staden på fritiden. Vill jag i framtiden bättra på min franska så blir det nog exakt så jag gör det också :).

Jag gillar grammatiken, tycker att verbböjningen är så fascinerande. Mina favoriter är oregelbundna verb.

Jag tycker det finns så många intressanta ord och uttryck i spanskan och så är det roligt att genom att kunna prata engelska och spanska så går det att kommunicera med en ganska stor del av jordens befolkning (och betydligt enklare än att lära sig ryska eller något/några av de kinesiska eller indiska språken).

Ja, om det fungerar åker jag nog iväg 2 veckor i slutet av oktober. Är sugen på södra eller norra Spanien, men med tanke på årstiden blir det nog södra som väger över.
 
Ja, filmtips får du gärna bomba mig med! Gärna nåt lättsamt som man hänger med hyffsat i trots att man bara fattar var fjärde mening typ :angel:. Och dum som jag är har jag inte ens tänkt på att man kan hitta saker på youtube, så tack för den påminnelsen. Det blir ju lättare att hänga med om det är nåt aktuellt också som med programmet du vill titta på :). Åh, jag kanske borde försöka hitta nåt barnprogram eller nåt att kolla lite på varje dag, det känns som att det är den nivån jag får börja på haha. Eller dubbade tv serier, vet att jag har hittat Simpsons och kollat på innan nåt prov i hörförståelse förut. Nu börjar jag bli riktigt pepp att ta tag i detta! Bra tråd!!
Kul att du blev pepp! :)

Alltså ALLT dubbas ju här så att få tag i filmer på spanska (och så kan du ju ladda hem spanska subs också!) är plättlätt. Jag gillar @Araminta s råd - att ladda hem nåt lättsmält som du redan fattar handlingen i. Kanske Holiday eller nån film i den stilen. Givetvis är dubbningen värdelös men du kan ju varva såna filmer med riktiga, bra spanska filmer (Biutiful, nåt av Almodovar etc) med svensk textning. Min erfarenhet är att det är svårt att hänga med i filmerna som har spanska som originalspråk så därför har detta varit min strategi. Harry Potter och dylika filmer är superlätta att hänga med i och likaså Lejonkungen och andra disneyfilmer. Simpsons tycker jag är svårt till och från men det är ju bra övning :).

Tittar jag på nåt svårt brukar jag ha Google Translate uppe på datorn om det är nåt ord jag blir nyfiken på. Inte helt fel!
 
Jag gillar grammatiken, tycker att verbböjningen är så fascinerande. Mina favoriter är oregelbundna verb.
Haha, motsatsen till mig och mina klasskamrater :D. Men det kanske är skillnad när man lär sig för att man fascineras av språket snarare än för att kunna överleva i vardagen, de oregelbundna har en tendens att bli ens fiender då...

Jag tycker det finns så många intressanta ord och uttryck i spanskan och så är det roligt att genom att kunna prata engelska och spanska så går det att kommunicera med en ganska stor del av jordens befolkning (och betydligt enklare än att lära sig ryska eller något/några av de kinesiska eller indiska språken).
Ja, det är himla fint med spanskan. Tyvärr talas det för lite i Afrika för att jag ska föredra spanska framför franska men det är såklart en fråga om vart i världen man vill resa.
 
@niphredil

Eftersom jag just nu är arbetslös så gör jag tyvärr inte det. Det blir bara när man åker iväg till Danmark, Tyskland och Polen plus när man läser o skriver på olika forum. Jag har jobbat med export över hela världen och haft kontakt med både kunder, agenter, distributörer och speditörer.
 
Nä, jag har läst franska i en herrans massa år. Tveksamt dock om min franska är så mycket bättre än min spanska :angel:
Haha! :D

Rätt sorgligt egentligen, fyra år läste jag franska och har bedrövligt lite kunskap i språket. Har alltså lärt mig mer på tre månaders studier här än på alla de åren :eek:
 
@Kiwifrukt Visst var det du som var intresserad av spanska? :) Hur kommer det sig att du fastnat för just spanskan, är det någon särskilt anledning? Och tror du att du kommer plugga det nån gång? :)
 
Vilka språk talar du?

Svenska - Modersmål
Engelska - Flytande
Tjeckiska - Fortsättning (tänk typ steg 2 eller 3 på gymnasiet eller så)
Spanska - Funktionell vid utlandssemestrar och dyl
Tyska - Funktionell vid utlandssemestrar och dyl

Hur har du lärt dig språket?

Engelska i skolan och i "livet runt omkring".
Spanska och Tyska i skolan och på fritiden. Läste dock ironiskt nog tyska i 4-5 och spanska endast 1 termin på gymnasiet, medans jag läste franska i 4 år på högstadiet utan att minnas ett dyft.
Tjeckiska på egen hand - tidningar, böcker, skypevänner osv.

Hur håller du det vid liv?

Svenska och engelska används dagligen.
Spanska och tyska inte alls på samma sätt, men jag kommer på mig själv med att "påminna mig om vad jag kan" på dom språken ibland. Typ har egna konversationer i huvudet ungefär. Uhum.
Tjeckiska använder jag delvis dagligen då jag prenumererar på flera grupper på facebook och på det viset får öva på läsningen regelbundet. Är även ganska duktig med att på egen hand ta initiativ till att läsa och titta på tjeckisk media regelbundet.

På vilka sätt har du användning för språken/känner du att de berikar dig på något särskilt vis?

Bortsett från svenskan och engelskan så har jag nog ingen direkt "vettig" anledning för språken. Det är mest kul att kunna.
 
Det ska jag göra. Dom enda orden han lärt mig är svärord och snusk. :D
Ifrån Madrid. Eller rättare sagt lite i utkanten i ett område som heter Majadahonda. Visst bor du där? Är din sambo där ifrån också? :)
Svärord och snusk kommer man långt på :D.

Visst bor vi här och gud så lustigt att han är från Majadahonda, det är rätt nära där vi bor :).
 
Är lite nyfiken och snopen, är det verkligen ingen annan här som kan teckenspråk? :o

Jag kan inte prata teckenspråk men lärde mig "tecken som stöd" i grundskolan då vi gick integrerat med särskolan. Skola/vardagsord och alfabetet typ. Kan fortfarande teckna "Nu ska vi jobba".. :P Men annars mest djur och några adjektiv.
 
I övrigt har jag svenska som modersmål och "flytande" engelska. Använder inte undertexter på film, osv. Men när jag flyttade till England insåg jag hur mycket man inte kunde. Grammatiken var så gott som felfri, det var ordförrådet i vardagen som haltade. Efter typ ett halvår hördes det dock inte längre att jag inte var brittisk, enligt andra. Men nu är jättemycket försvunnet - 2 år sen jag flyttade tillbaka till Sverige - framförallt flytet. Och uttalet har tappat jättemycket, speciellt när jag pratar med icke-britter - typ tyskar eller amerikaner. Då blir det typisk svenskamerikanska.. Trist som fan.

Läste spanska i skolan, minns ingenting. Kan säga vad jag heter och hur gammal jag är typ.

Har dock helt bemästrat skånskan, trelleborgskan till och med! Det var inte helt lätt! Förstår allt och alla nu, men kan inte prata det alls. Helt omöjligt för min mun.
Tvingas nu att lära mig lite danska. Alla här pratar danska.. Har aldrig fattat ett jota av danska, för mig är det bara ett långt gutturalt läte. Men nu har jag börjat kunna dela upp det i ord iaf.. Så det tar sig. Lyssnar mycket på dansk radio :P
Tyskan är nästa naturliga steg. Har flera tyska kompisar från tiden i England och den geografiska närheten till Tyskland gör att det känns som ett bra språk att kunna.

Önskar att jag hade tid/ork/whatever att lära mig fler språk.. Arabiska, franska och italienska står på önskelistan.
 
@GardenAngel: Alltså, trelleborgskan... Lycka till säger jag bara! :p

MVH

Spenderat varenda sommar i hela mitt liv i Smygehamn samt bott i Malmö i 11 år och får fortfarande anstränga mig för att förstå vad trelleborgare säger ibland.
 
@Mineur Haha, bor ett par kilometer från Smyge :) Har inga problem med trelleborgskan längre efter att ha sålt grönsaker på stora torget till pensionärer förra sommaren. Det var lite klurigt i början!! :P
 

Liknande trådar

IT & mobiler Jag går en kurs i att skriva manus för film och TV. Det program som används heter Final Draft kostar ca 2000 SEK för PC och 150 för...
Svar
4
· Visningar
540
Senast: Myrten
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 321
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 849
Senast: Grazing
·
  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 688
Senast: Exile
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp