Bukefalos 28 år!

Vad talar du för språk?

Svärord och snusk kommer man långt på :D.

Visst bor vi här och gud så lustigt att han är från Majadahonda, det är rätt nära där vi bor :).

Det har alltid varit min filosofi i alla fall!

Så fränt. Han har ju visat bilder på google earth men har inte varit där. Lite för tidigt att hälsa på släkten än kanske. :D
 
Men om man får räkna Trelleborgskan som ett språk kan jag faktiskt ett till hyfsat bra! Eller prata kan jag inte, men de brukar förstå svenska :-), däremot förstår jag oftast vad det säger även om förståelsen avtar något med ökande ålder på den som pratar.
 
Tyska förstår jag ifall det inte pratas för fort eller med för mycket slang. Bodde en sommar i Tyskland och snappade upp allt där, då jag inte hade några förkunskaper. Hoppas kunna bättra på den då jag ska plugga 6 mån i Wien nästa år.

Vilken skola ska du läsa vid? :)
 
Att fixa eget boende funkar nog också bra! Finns många som hyr ut WG-rum under både längre och kortare tider :) wg-gesucht.de är en bra sida! (klicka bara i wien som stad du vill söka i)

Jag har bott här i typ 3 år så jag känner till stan rätt väl, vill du veta nåt så är det bara skicka iväg ett pm :)
 
@Agapi

Tack! Ska kolla in där så fort jag är hemma i Sverige igen :)

Åh, vad avundsjuk jag blev nu! Wien verkar vara en fantastisk stad. Jag PMar dig om något dyker upp, tack för erbjudandet! :)
 
Kul med språk! Jag har släkt i Serbien men talar tyvärr knappt språket, det är verkligen nånting jag skulle vilja ta upp och lära mig. :) Inte minst det kyrilliska alfabetet, klurigt som tusan. Jämfört med många andra slaviska språk tycker jag serbiskan flyter på fint utan extremt många "sch"-ljud som vi inte har i svenskan. Så om jag snappar upp nåt ord eller namn kan jag väl lite halvt lyssna med i en konversation, kan säga lite artighetsfraser, några ord och räkna till 20. Typ.

Engelskan är helt okej men får gärna bli mer professionell! Tack vare jobb med utländska kollegor har jag plockat upp engelskan och känner mig obehindrad, dvs jag byter till engelska utan att tänka på det men jag kan inte ALLA ord man kan tänkas behöva. Speciellt inte när det handlar om saker jag knappt vet vad de heter på svenska. Kollegorna är tyska och denna sommar tänkte jag försöka lära mig lite mer tyska! Har även en nära vän som är tysk som alltid pratar tyska med sitt barn, så jag försöker snappa upp lite där också. :) Känns bra om man kan utöka sitt språkförråd lite.

Har läst franska i 6 år i skolan, det gick riktigt bra på slutet och det kändes som om jag hittade nyckeln till språket sista halvåret. Men nu har jag tappat det mesta. :( Tror dock det skulle komma tillbaka ganska snabbt om jag övade.
 
@Kiwifrukt Visst var det du som var intresserad av spanska? :) Hur kommer det sig att du fastnat för just spanskan, är det någon särskilt anledning? Och tror du att du kommer plugga det nån gång? :)

Lite sent svar kanske, men såg frågan först nu. Ja, det är jag som är intresserad av spanska. Och jag har alltid tyckt att det är ett av världens absolut vackraste språk, och hade egentligen tänkt välja det som tillval (elevens val som det hette på min skola) i åttan, eftersom vi bara kunde välja mellan tyska, franska eller extra engelska när vi valde andra-språk inför sjätte klass. Men jag gick på en liten landsbygdsskola där de fick prioritera andra lärartjänster framför språklärare i ett språk som många ändå inte skulle läsa (i min klass på 25 elever var vi åtta som läste tyska, en som läste franska, alla andra läste B-engelska, och så såg det ut i alla klasser), så det blev inget. När jag sen valde till gymnasiet hade jag redan läst tyska i fyra år, så föräldrarna tyckte att det var dumt att sluta där och börja läsa spanska steg ett, så det blev inget då heller. Så här i efterhand ångrar jag att jag inte tog något av mina I-val till spanskan istället, men det är lätt att vara efterklok.

Jag vet inte riktigt hur det började. Spanien, och den spansktalande världen, har alltid intresserat mig, sen jag var liten. Jag lärde mig alla huvudstäder i hela Sydamerika som barn, jag gjorde ett gigantiskt arbete om Colombia i samhällskunskapen på gymnasiet, jag har alltid varit fascinerad av den delen av världen, och att då kunna språket ser jag som en stor bonus om jag skulle vilja se den "på riktigt". Jag hoppas verkligen att jag kommer ta tag i det. Än så länge kan jag bara de absolut enklaste fraserna, men jag är åtminstone motiverad att fortsätta lära mig.
 
Min lilla dotter på 2 år kan lite teckenspråk även om tecknen inte är helt enligt skolboken :) De lär sig det på dagis för att alla ska kunna kommunicera innan de lär sig prata bättre och alla barnen är superduktiga! Vi har fått lära oss vissa bastecken från henne :)
 
Ja, teckenspråk redan innan barnet börjat tala bäddar gott för språkutvecklingen eftersom barnet lär sig kommunicera med andra tidigt :) Självklart kan inte de små teckna enligt skolboken, finmotoriken och detaljtänket finns ju inte där än ;)
 
Vilka språk talar du?
Svenska, engelska och spanska.

På vilken nivå?
Svenska är mitt modersmål. I de andra språken är det hörförståelse jag är bäst på. Jag läser mycket engelsk skönlitteratur och har inga problem med det. Spanska kan det ibland vara så att jag måste läsa högt för mig själv för att jag ska se (och höra) vad som står. Gjorde 2007 DELE med klart godkända betyg, jag har för mig att det var B1-B2 som var nivån. Även i engelska har jag gjort en exam, Cambridge närmare bestämt. Men med bara precis godkänt då jag totalt tabbade mig med det talade delen av testet. ^^

Hur har du lärt dig språket? Hur håller du det vid liv?
Jag bodde i Spanien 2006-2007. Bästa året i mitt liv. Är så himla kär i Spanien att det är farligt att åka dit på semester för att jag kanske glömmer av att jag har en hemresa.:angel: När jag var där läste jag på en språkskola med andra utlänningar så att jag fick tyvärr inte några spanska vänner annat än lärarna som ju blev en annan sorts relation. Jag lyssnade otroligt mycket på spansk musik och tittade på tv (enda gången en kan säga - HURRA dubbad tv!! :D) och satt ute på torg och tjuvlyssnade på folk. Kan än idag inte titta på House på engelska eftersom det blir helt fel i mitt huvud, de ska inte ska ha såna röster ju, haha. Engelska lyssnar jag på dagligen i serier (utan text)/youtube och pratar bara med turister typ.

Tyvärr har jag inte hållit igång spanskan alls. Jag önskar att jag hade lite spanska vänner så att jag skulle kunna både åka ner oftare och hålla språket levande. Med åren försvinner självförtroendet för mig tyvärr så att just nu vågar jag knappt säga att jag kan spanska längre...
 
@Hedda Åh vad kul att du bott i Spanien :). Var någonstans? Jag skulle gärna bo permanent i Spanien faktiskt men tyvärr känns det omöjligt med tanke på jobbsituationen :(. Synd, för jag stortrivs verkligen!

Synd att du inte kunnat hålla spanskan vid liv, B1-2 är ju inte fy skam och himla synd att tappa bort det. Om du bestämmer dig för att åka ner och friska upp språket lite och väljer Madrid så får du hojta, vi kan gå runt och öva spanska genom att prata med så många som möjligt och så kan du få träffa mina spanska vänner för att öva lite mer ;) :).

Och ja - dubbad TV är guld för att få öva sig! För mig är det fortfarande lite för svårt med spanskan på tv faktiskt men jag hoppas att det ska bättra på sig med lite övning. För fy vad fort de talar!
 

Liknande trådar

IT & mobiler Jag går en kurs i att skriva manus för film och TV. Det program som används heter Final Draft kostar ca 2000 SEK för PC och 150 för...
Svar
4
· Visningar
540
Senast: Myrten
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 321
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 849
Senast: Grazing
·
  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 688
Senast: Exile
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp