Vad tror ni det kostar med stallet?

Eftersom att jag var nyfiken :) Vill ligga stegen före ifall han säger jag eftersom jag är i en akut situation. Han är bortrest så jag kan inte fråga nu. Jag fattar fortfarande inte vad felet är med att spekulera? Min fråga är ju inte värre än folk som ex frågar "vad skulle ni betalta för en 8 valack som startat 110 hoppning men med okänd stam?" Denna person har inte köpt hästen än men spekulerar i vad den kan kosta....

Jag har fattat utifrån ditt ursprungsinlägg att det är akut för dig att flytta hästarna osv. Men just därför undrar jag på vilket sätt du får något ut ang prisfrågorna här när du inte ens kunnat fråga den tilltänkta stallägaren om denne vill ha dig som inack osv och under vilka förhållanden ?
 
Jag har fattat utifrån ditt ursprungsinlägg att det är akut för dig att flytta hästarna osv. Men just därför undrar jag på vilket sätt du får något ut ang prisfrågorna här när du inte ens kunnat fråga den tilltänkta stallägaren om denne vill ha dig som inack osv och under vilka förhållanden ?

Läs ovanför vad jag svarade nyss. Jag vill ligga steget före ifall det blir aktuellt. Vad är felet med det? Då får jag ut information som jnderlättar om jag plötsligt även måste hitta hö och strö vilket kan vara svårt nu när det är nldår. Ja det är akut, men nu inför hösten. Har en vän de går hos på bete under tiden men behöver såklart finna en stallplats fort. Och om du inte är intresserad av att hhälpa mjg, utan bara vill ifrågasätta mig - så kan du sluta skriva.
 
Eftersom att jag var nyfiken :) Vill ligga stegen före ifall han säger jag eftersom jag är i en akut situation. Han är bortrest så jag kan inte fråga nu. Jag fattar fortfarande inte vad felet är med att spekulera? Min fråga är ju inte värre än folk som ex frågar "vad skulle ni betalta för en 8 valack som startat 110 hoppning men med okänd stam?" Denna person har inte köpt hästen än men spekulerar i vad den kan kosta....
Fel och fel. Problemet är att kostnaden kan vara allt mellan att du behöver bjuda ett stort överpris som stallägaren inte kan säga nej till till att stallägaren tar en symbolisk summa. Jag gissar att dit pris kan ligga mellan 0 och 30.000 för båda hästarna. Kanske mer om stallägaren absolut inte vill ha dig där. Med tanke på att du står på god fot med stallägaren så gissar jag på 0 kr till en rimlig + matkostnaderna eller ett nej. Många säger hellre nej än tar överpriser från sina vänner.
 
Läs ovanför vad jag svarade nyss. Jag vill ligga steget före ifall det blir aktuellt. Vad är felet med det? Då får jag ut information som jnderlättar om jag plötsligt även måste hitta hö och strö vilket kan vara svårt nu när det är nldår. Ja det är akut, men nu inför hösten. Har en vän de går hos på bete under tiden men behöver såklart finna en stallplats fort. Och om du inte är intresserad av att hhälpa mjg, utan bara vill ifrågasätta mig - så kan du sluta skriva.
På vilket sätt ligger du steget före? Leta hö/silage och kolla priser kan du göra med eller utan svar och köpa kan du inte göra förrän du fått svar. Det kanske blir nej eller svindyrt, förbered dig på det om du inte vill pressa en vän till något än denne inte vill.
 
Fel och fel. Problemet är att kostnaden kan vara allt mellan att du behöver bjuda ett stort överpris som stallägaren inte kan säga nej till till att stallägaren tar en symbolisk summa. Jag gissar att dit pris kan ligga mellan 0 och 30.000 för båda hästarna. Kanske mer om stallägaren absolut inte vill ha dig där. Med tanke på att du står på god fot med stallägaren så gissar jag på 0 kr till en rimlig + matkostnaderna eller ett nej. Många säger hellre nej än tar överpriser från sina vänner.

Ja men då vet jag i alla fall vad hö och strö kan kosta per månad för 2 hästar. Det är aldrig fel att lära sig saker ellerhur?
 
På vilket sätt ligger du steget före? Leta hö/silage och kolla priser kan du göra med eller utan svar och köpa kan du inte göra förrän du fått svar. Det kanske blir nej eller svindyrt, förbered dig på det om du inte vill pressa en vän till något än denne inte vill.

Men varför skulle jag pressa honom? Nu börjar jag bli förbannad. Att fråga artigt och få ett nej, det skadar mig inte. På vilket sett tror du att jag ska TJATA och TJATA och nästan tvinga honom till ett ja? Jag är ingen ond människa som vill lära mig saker och drömmer och gissar och undrar och spekulerar. Nu lämnar jag min egen tråd för det är ju förjävligt hur man aldrig kan ställa en fråga på detta forum utan att bli dumförklarad, nertryckt, ifrågasatt fast man svarat tusen gånger på de frågorna. Kan ni inte ge ungefärliga svar är ni lika usla som mig (ja ni tycks ju anse att jag är usel som inte vet vad det kostar - om man läser här i tråden), för då vet ju inte ni heller vad det KAN kosta, på ett UNGEFÄR.

Ha så roligt med era allvetande liv och tack för ingenting.
 
Men varför skulle jag pressa honom? Nu börjar jag bli förbannad. Att fråga artigt och få ett nej, det skadar mig inte. På vilket sett tror du att jag ska TJATA och TJATA och nästan tvinga honom till ett ja? Jag är ingen ond människa som vill lära mig saker och drömmer och gissar och undrar och spekulerar. Nu lämnar jag min egen tråd för det är ju förjävligt hur man aldrig kan ställa en fråga på detta forum utan att bli dumförklarad, nertryckt, ifrågasatt fast man svarat tusen gånger på de frågorna. Kan ni inte ge ungefärliga svar är ni lika usla som mig (ja ni tycks ju anse att jag är usel som inte vet vad det kostar - om man läser här i tråden), för då vet ju inte ni heller vad det KAN kosta, på ett UNGEFÄR.

Ha så roligt med era allvetande liv och tack för ingenting.

Vad hö och strö skulle kosta dig tar du reda på genom att kontakta lokala leverantörer. Ingen på FB kan svar på den frågan, åtminstone inte om de inte vet var du bor, men knappt då heller när det gäller hö/hösilage.

Problemet med din tråd är att det enda svar vi kan ge dig är att vi inte kan ge svar på dina frågor och att i år är det mer osäkert än någonsin med tanke på att höskörden är högst osäker. Du blir då aggressiv och tolkar alla svar som folk försöker tycka ner dig. Som i svaret till mig där du på något vis lyckats tolka det till att du tänker pressa stallägaren när jag snarare utgår från att du inte vill det och påpekar att du behöver en reservplan. Tagga ner lite så ser du att folk vill dig väl men inte kan hjälpa.
 
@Twihard
jag tycker att du verkar ha ett konstigt resonemang som skriver att du eventuellt behöver köpa foder och strö till dina hästar.
Det är klart att du behöver göra.
Ëller tänkte du dig ett scenario där ju hjälper till att mocka för bondens två hästar och i ersättning får foder och strö och stallplats (inklusive el, vatten, reparationer) gratis?

Jag betalar (än så länge) ca 2.50/kg hösilage.
Säg 15kg per dag sammanlagt för dina två, per dag. Det blir 30X15X2.50/månad.
Du ger foderhalm också, då får du ju ta reda på priset för foderhalm och lägga till.
Foderkostnad för dina två ca 1125 plust foderhalm.
Och så strö, säg en bal torv per häst och vecka? Ca 90kr för en bal? 180X4 blir 720kr/mån, plus de där 1125. Ca 1850-1900 per månad för båda, lågt räknat då kanske? Och så lite salt och mineraler men det är ju inga stora pengar där.

Jag skulle ju tänka att du bör förvänta dig att betala en kallhyra också, för slitage på byggnader och hagar, och lite för elen. Så en kallhyra om 500kr låter rimligt.

Vad din granne tycker, är en helt annan fråga än vad som vi på buke kan anse som rimligt.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Lånar nick från en kompis, jag har inte skrivit här förut men läser ibland trådar och tycker många får bra tips. Har hästar i ett...
Svar
10
· Visningar
2 407
Senast: Spike
·
Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
9 447
Senast: Skye
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 219
Hästmänniskan Kostnadsförhandlingar med vänner Skriver åt en vän som vill vara anonym: Person X har en medryttarhäst som hon rider 2 dagar i veckan...
2
Svar
22
· Visningar
5 602
Senast: Tassa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp