Vad tror ni det kostar med stallet?

Jo jag hart skött mina hästar genom alla år. Men skötsel och priser är inte samma sak i mitt fall då jag inte köpt in foder och strö själv. Och det är enkelt förklarat varför jag inte vet. :) Foder och strö har alltid ingått i priset där jag stått uppstallad - hur dyrt/billigt det än varit där jag stått. 5 år stod den stora gratis på mitt jobb med. Jag har genom åren betalat allt från 1000-3500 för en stallplats per månad där foder och strö har ingått - vissa tillfällen full service och vissa inte (De billigare alternativen är konstigt nog de som varit full service). Därför kan inte jag kostnaden hör hö och halm per månad. Det är väl inte så konstigt? Tycker i alla fall inte jag. Nu var ju iof inte frågan jag var ute efter att få svar på - vad jag kan om matpriser, om jag inte haft hand om mina hästar själv osv. Frågan var vad ni tror det kostar ungefär. :)

Är det kallhyran du är ute efter? För priser på foder och strö skiftar mycket mellan olika landsänder. Och hur mycket av varje du förbrukar vet du ju själv. En fingervisning kan vara att kolla av blocket.se och se vad grovfodret ligger på i pris. Marknadspris brukar vara en bra början.
 
Räkna med att betala för din häst. Jag tänker att det du möjligen kan få ner lite är kallhyran, men skulle inte räkna med det utan fråga om du kan få stalla in och vad hyran isf skulle ligga på. Och att du sköter dina hästar helt själv, han behöver inte bekymra sig om den biten. Ta inte för givet att han vill/behöver din hjälp - känner mig varandra sedan länge så tänker jag att om han verkligen ville ha/behövde nån som skötte hästarna åt honom så skulle han lagt fram ett eget förslag (?) - men du kan förstås erbjuda dig på ett trevligt sätt. :)

Jag använder spån till min hästs box. Jag grundar med ca 6-8 spånbalar och fyller sedan på med ca 1 bal/veckan + kompletterar med spånpellets vid behov (det går lite upp och ner, men skulle uppskatta åtgången till ca 2-3 säckar i månaden i snitt). Min häst är renlig i boxen och ute relativt mycket (ca 12-16h/dygn), boxen är rätt stor och jag vill ha ett ordentligt lager strö. Priser på strö varierar en del - kolla på tex Granngårdens hemsida så kan du uppskatta utefter vilket strö du vill använda.

Hö kan ju som tidigare nämnt ligga på allt mellan 1-4:-/kg normalt. Men om en ska vara krass: förra året var ett dåligt år och kommande år ser utefter vad jag hört hittills inte bättre ut alls. Lantbrukare tvingas slakta av djur för att det inte finns foder till dem. Jag skulle räkna med att det finns en risk att priset går upp om det blir dåligt med grovfoder i dina trakter - hellre räkna högt och "spara" pengar.. Blir det riktigt illa med tillgången kan det förstås bli dyrare, om en blir tvungen att fodra med tex lucern + halm för att det helt enkelt inte finns att köpa.

Vi känner varandra jätteväl och jag tror aldrig han lagt in förslaget dels för jag har bott på annan ort i 6 år (det är min mamma som hyr hus hos honom, och nu hyr även jag ett på gården), han har haft en annan kille som hyrt stallet innan då hans hästar var iväg hos någon islandstränare ett år och då jag stått på träningsställen innan min häst blev skadad. Han har varken ridhus, bana eller så utan det är ett gammalt stall i en del av ladan :)

Jag ska fråga om inhyrning först. Det är nog klokt, men tänkte lägga fram att jag kan hjälpa han med hans hästar om han vill, ifall han kanske känner att han tycker det är roligt. :) Tack för ditt svar :)
 
Jag skulle helt enkelt fråga om det fanns någon möjlighet för dig att få stalla in dina hästar hos honom, och svarar han ja så frågar du vad han tänkt sig för hyra. Jag ser inte varför du ska snurra in att du ska ta hand om hans hästar så han slipper det mot gratis hyra, när han inte ens bett om den hjälpen?

Nej, börja med att fråga om plats, är du välkommen så kan ni ta det därifrån. Han kanske lägger mer tid på hästarna än vad du tror? Han kanske inte ens vill ha någon mer springandes i stall/ladugård, han kanske trivs med att gå runt och strosa där själv.

Det absolut enklaste OM du får flytta in är väll att du sköter dina egna, och han sköter sina, du betalar för ditt hö, antingen om du får köpa av bonden, eller av någon annan, du betalar en hyra som han sagt, och köper eget spån, och tar ut hovslagare till dina. Sen kan ni prata ihop er om ni ska hjälpas åt med in och utsläpp osv.

Har jag sagt att jag vill ha gratis hyra? Nej. Varför jag drar in hans hästar i det hela är för att de kommer då gå i samma hage som mina hästar. Det finns bara en hästhage, och hans hästar kanske tycker det blir en stress om mina kommer ut och in men inte de får följa med. Det är mer för att jag tycker lite synd om dem. Och som jag sagt så känner jag bonden och jag VET att han inte gör något mer med hästarna. Vi pratar med varandra när vi ses. Han har haft folk där innan mig men nu står stallet tomt då hans hästar typ aldrig får komma in, fast det inte finns vindskydd i hagen. Däremot vet jag att han gått på sommarkurser med islandsridning men aldrig rider hemma, fast det var 3 år sedan. Han sa en gång att det är lite tråkigt ensam. Så då tänkte jag att om jag inkluderar hans hästar och hjälper honom med den inridna islandshästen kanske han får upp intresset och vi kan dela det tillsammans så fint som jag och hans fru gjorde.

Jag förstår om folk tolkar mig fel då jag ofta får höra att jag inte kan skriva. Men jag syftade aldrig på att "ta över hans hästar helt och hållet". Jag tänkte bara att jag kan ta över daglig vården som de egentligen borde få, eftersom jag vet att han är stressad över sina 300 kor. Och jag vet att jag inte berättat varenda detalj om bonden, hans liv, mitt liv och vår relation. Men mitt första inlägg skrev jag på natten med tårar i ögonen och panikångest. Jag försöker fly ett hemskt stall till ett tryggt och tänkte det kunde vara värt att fråga.

Däremot har jag förstått det här (inte gentemot dig nu personligen) att jag inte borde fråga honom. Jag har säkert tolkat fel för det får jag alltid höra med.
 
Bra att tänka på kan vara att de allra flesta inte vill ha spån i sin gödselstack, om de har halm som strö. Kan ställa till tanken att skaffa eget strö. I så fall brukar torv vara mer poppis att lägga i stacken, men förkastligt att konsumera (ändlig resurs)

Tack för rådet. Jag vet att hans förra inhyrning för några år sedan, hade spån. Så jag tänkte att det kanske finns som alternativ. Men det skulle jag i så fall kolla upp först. Efter att först fråga om han har halm. :)

Är det kallhyran du är ute efter? För priser på foder och strö skiftar mycket mellan olika landsänder. Och hur mycket av varje du förbrukar vet du ju själv. En fingervisning kan vara att kolla av blocket.se och se vad grovfodret ligger på i pris. Marknadspris brukar vara en bra början.

Tack ska kolla in det med :)
 
Har jag sagt att jag vill ha gratis hyra? Nej. Varför jag drar in hans hästar i det hela är för att de kommer då gå i samma hage som mina hästar. Det finns bara en hästhage, och hans hästar kanske tycker det blir en stress om mina kommer ut och in men inte de får följa med. Det är mer för att jag tycker lite synd om dem. Och som jag sagt så känner jag bonden och jag VET att han inte gör något mer med hästarna. Vi pratar med varandra när vi ses. Han har haft folk där innan mig men nu står stallet tomt då hans hästar typ aldrig får komma in, fast det inte finns vindskydd i hagen. Däremot vet jag att han gått på sommarkurser med islandsridning men aldrig rider hemma, fast det var 3 år sedan. Han sa en gång att det är lite tråkigt ensam. Så då tänkte jag att om jag inkluderar hans hästar och hjälper honom med den inridna islandshästen kanske han får upp intresset och vi kan dela det tillsammans så fint som jag och hans fru gjorde.

Jag förstår om folk tolkar mig fel då jag ofta får höra att jag inte kan skriva. Men jag syftade aldrig på att "ta över hans hästar helt och hållet". Jag tänkte bara att jag kan ta över daglig vården som de egentligen borde få, eftersom jag vet att han är stressad över sina 300 kor. Och jag vet att jag inte berättat varenda detalj om bonden, hans liv, mitt liv och vår relation. Men mitt första inlägg skrev jag på natten med tårar i ögonen och panikångest. Jag försöker fly ett hemskt stall till ett tryggt och tänkte det kunde vara värt att fråga.

Däremot har jag förstått det här (inte gentemot dig nu personligen) att jag inte borde fråga honom. Jag har säkert tolkat fel för det får jag alltid höra med.
Nej äsch!
Säg så här (typ), Jag ska flytta hem mina hästar och undrar om jag hade kunnat stalla upp dem hos dig?
Svarar han ja, så fråga vad han vill ha i kallhyra eller att om han kanske vill fundera lite och att du kan återkomma. Du kan ju även då passa på att höra med honom om han hade varit intresserad av att du skötte in/ utsläpp.
Han återkommer med pris (eller du knatar över igen), du funderar på om det känns rimligt mot att ta in/ utsläpp och att betala x-antal kronor i kallhyra.

Tycker inte alls du har skrivit otydligt, men, svaret är samtidigt beroende av att du trots allt känner honom väldigt väl. :)

Jag håller med tidigare, kolla vad halm/ hö kostar på blocket, kolla vilken foderbutik som ligger närmst där du kan reka priser. :)
 
T
Nej äsch!
Säg så här (typ), Jag ska flytta hem mina hästar och undrar om jag hade kunnat stalla upp dem hos dig?
Svarar han ja, så fråga vad han vill ha i kallhyra eller att om han kanske vill fundera lite och att du kan återkomma. Du kan ju även då passa på att höra med honom om han hade varit intresserad av att du skötte in/ utsläpp.
Han återkommer med pris (eller du knatar över igen), du funderar på om det känns rimligt mot att ta in/ utsläpp och att betala x-antal kronor i kallhyra.

Tycker inte alls du har skrivit otydligt, men, svaret är samtidigt beroende av att du trots allt känner honom väldigt väl. :)

Jag håller med tidigare, kolla vad halm/ hö kostar på blocket, kolla vilken foderbutik som ligger närmst där du kan reka priser. :)

Tusen tack för ett jättebra svar! :) Det var ett bra tips på vad jag kan säga! Jag ska även kolla på nätet efter prisförslag, tack för det :heart
 
Man kan tolka trådstarten så ("Jag funderar på att be om att få låna stallet mot att jag sköter hans hästar med."), och jag tror flera tolkat det så därav att du fått de svar du fått.

Som jag sagt kan jag formulera mig fel. Då kan du ju istället fråga "Tänker du att du ska få stå gratis mot att du sköter hans hästar?" istället för såsom jag i alla fall tolkar det, ditt dryga svar.
 
Jag har en inackordering som inte betalar någon hyra. Istället är dealen att hon hjälper mig med mina hästar när jag är bortrest. Hon hjälper även till med att fylla på vatten, mocka lösdrift mm. För mig är det mer värt än några hundra i Stallhyra.

Foder och strö betalar hon dock själv, men jag se till så att det finns på plats.
 
Jag har en inackordering som inte betalar någon hyra. Istället är dealen att hon hjälper mig med mina hästar när jag är bortrest. Hon hjälper även till med att fylla på vatten, mocka lösdrift mm. För mig är det mer värt än några hundra i Stallhyra.

Foder och strö betalar hon dock själv, men jag se till så att det finns på plats.

Tack för svar! :) Ja, jag tänkte att om jag gör allting själv och köper hö och strö åt alla hästar om hans inte räcker (och vi låtsas att han vill ha hjälp), då borde 2 boxars kallhyra inte bli jättedyrt ändå :) Det är ett stall utan spolspilta, bara kallvatten, mörkt och gammalt :)
 
Det kan ju spekuleras upplägg och kostnader i det oändliga när ingen faktiskt vet om han ens vill ha fler hästar i stallet, om hö och strö räcker eller inte. Han kanske inte ens vill ha hjälp.
Jag hade frågat honom försiktigt och varit noga med att han inte ska känna sig tvingad eller överkörd på något vis pga av den privata relationen utan känner sig helt fri att säga nej utan förbehåll. Jag tycker det känns vanskligt att sitta på ett forum och diskutera hur han vill och inte vill ha det osv när ingen egetligen kan ge ett korrekt svar utifrån den information som finns. Fråga och ta det därefter.
 
Det kan ju spekuleras upplägg och kostnader i det oändliga när ingen faktiskt vet om han ens vill ha fler hästar i stallet, om hö och strö räcker eller inte. Han kanske inte ens vill ha hjälp.
Jag hade frågat honom försiktigt och varit noga med att han inte ska känna sig tvingad eller överkörd på något vis pga av den privata relationen utan känner sig helt fri att säga nej utan förbehåll. Jag tycker det känns vanskligt att sitta på ett forum och diskutera hur han vill och inte vill ha det osv när ingen egetligen kan ge ett korrekt svar utifrån den information som finns. Fråga och ta det därefter.

Då får det vara vanskligt. Det är bara intressant att undra, ifall att och det är inget fel med det. Läs mina svar så ser du att jag är nära vän med bonden, att han haft inhyrningar (som slutade med hästar) och att jag bara förbereder mog ifall jag får ett ja. Inget fel med det
 
mörkt och gammalt :)
Tror du att hästarna och du skulle trivas i det stallet då? Gammalt kan ju vara mysigt såklart, men mörkt är kanske inte så kul?

Angående vad hö och strö kostar, så köper jag hö för ca 1300 kr/månad till en d-ponny och en shettis. Använder väl ca 1,5 spånbal i veckan och de kostar 60 kr/styck, så ungefär 360 kr för strö/månad.
 
Tror du att hästarna och du skulle trivas i det stallet då? Gammalt kan ju vara mysigt såklart, men mörkt är kanske inte så kul?

Angående vad hö och strö kostar, så köper jag hö för ca 1300 kr/månad till en d-ponny och en shettis. Använder väl ca 1,5 spånbal i veckan och de kostar 60 kr/styck, så ungefär 360 kr för strö/månad.

Det är ju inte kolsvart, och vi har stått mörkt förrut :) Däremot tillhör jag de som släpper ut tidigt och tar in sent när det ändå redan är mörkt :)
 
@Twihard utifrån att du känner ägaren osv så det känns ju mest naturligt att du helt enkelt frågar denne om möjligheten för dina hästar , om ja, får ett pris och sen räknar på det ?

Jag har läst hela tråden osv, och tycker frågorna du ställer om prisuppskattning osv, innan du ställt själva grundfrågan till vederbörande om denne vill ha några inackorderade blir jättekonstiga ?

Hur ska någon kunna svara på det när du inte frågat ens om uppstallningen och vad ägaren isåfall kan tänka sig utifrån det ?
 
Senast ändrad:
@Twihard utifrån att du känner ägaren osv så det känns ju mest naturligt att du helt enkelt frågar denne om möjligheten för dina hästar , om ja, får ett pris och sen räknar på det ?

Jag har läst hela tråden osv, och tycker frågorna du ställer om prisuppskattning osv, innan du ställt själva grundfrågan till vederbörande om denne vill ha några inackorderade blir jättekonstiga ?

Hur ska någon kunna svara på det när du inte frågat ens om uppstallningen och vad ägaren isåfall kan tänka sig utifrån det ?

Eftersom att jag var nyfiken :) Vill ligga stegen före ifall han säger jag eftersom jag är i en akut situation. Han är bortrest så jag kan inte fråga nu. Jag fattar fortfarande inte vad felet är med att spekulera? Min fråga är ju inte värre än folk som ex frågar "vad skulle ni betalta för en 8 valack som startat 110 hoppning men med okänd stam?" Denna person har inte köpt hästen än men spekulerar i vad den kan kosta....
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Lånar nick från en kompis, jag har inte skrivit här förut men läser ibland trådar och tycker många får bra tips. Har hästar i ett...
Svar
10
· Visningar
2 406
Senast: Spike
·
Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
9 436
Senast: Skye
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 204
Hästmänniskan Kostnadsförhandlingar med vänner Skriver åt en vän som vill vara anonym: Person X har en medryttarhäst som hon rider 2 dagar i veckan...
2
Svar
22
· Visningar
5 590
Senast: Tassa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp