Vad tror ni om Sprengers nya bett, Dynamic RS?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Lord Owen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 40
  • Visningar Visningar 4 055
Sv: Vad tror ni om Sprengers nya bett, Dynamic RS?

Det nedersta bettet såg inte så tokigt ut..det är ju noggrannt hur mittdelen är placerad (så den inte petar rätt upp i gommen..) men kommer ngt svenskt företag få in dem inom kort eller har de bara kommit in nyligen?

Det är samma bett på båda bilderna fast ur olika vinklar.
Motivera gärna varför du tycker det verkar bra? :)
Mer än bara det om mittdelen menar jag.

Kolla Sprengers ÅF i Sverige.. De lär ju ta in dem/ha dem.

Jag tyckte om de fasta ringarna - som kommer hålla bettet stilla/på plats.
Sen såg det smalt ut? Och som sagt mittdelen (om jag tänker/ser rätt) kommer hamna plant i hästens mun och inte 'stå' upp emot gommen ! :)

Tittade på ett pessoabett med samma "vinkel" häromdagen.Alltså att det bara gick att vika på ena hållet.
Jag har det vanliga 3delade ultra sprenger bettet på min ibland... Jag gillar inte fasta bettringar så jag kommer nog inte att prova detta...

Får man vara nyfiken och fråga varför du inte gillar fasta ringar ? :)

Jag tror det är 14 mm tjockt, jag kan inte avgöra om det räknas som smalt/tjockt men..? :o
Jag gillar också stabiliteten med fasta ringar, min häst tycker om det, han vill ha det så stabilt som möjligt.

Har du några erfarenheter av Sprengers KK Ultra bett annars?

Berätta gärna om dina erfarenheter av det Sprenger bett du har! :)

Jag har nog 14 mm på mitt nu..det är från H**ks - HoresPower's.
Bettet är ok men har på tok för stora bettringar. Annars är det bra, tillräckligt smalt (=bra för min häst) och med fasta ringar.

Jag var lite ute efter Globus bett, de har mindre bett ringar och ett x antal hästtandläkare rekommenderar det.

Har faktiskt ingen erfarenhet av Sprenger bett alls :o Däremot är jag feg för att beställa bett. Folk verkar inte veta hur man mäter bett, de är alltid en strl större än vad som utges :crazy:

Jag har bara Globus bett, de är himla bra tycker jag.
Går att få i små små storlekar också, bra till mina hästar där storhästen har minimun och den andra är en shettis. :p

Synd att detta nya Sprenger bara fanns i minst 12,5 eller vad det var.. Jag behöver 10,5 eller 10,0 för att det ska funka. :crazy:

Oj..ja jag har 10.0 på valacken och 9.5 på stoet..det är verkligen inte lätt att hitta bra bett i den storleken..jag har alltid med mig måttband in när jag ska köpa bett :o :angel:
Pinsamt i små butiker när personalen vrålglor irriterat :devil:

Har du beställt Globus betten eller köpt direkt från butik? Om du beställt, var strl rätt när det kom?
Ett rakt bett är ju inte hela världen om det är liiite förstort, men det blir ju genast problem om det är delat.

Globusbetten beställde jag genom Lillhästen i stav, de är jättetrevliga och jag har aldrig blivit besviken! :)
De har koll på storlekarna, betten är märkta.

räknas det som ett vanligt tränsbett? alltså, kan man tävla på det?

Jag tycker att det ser ut som ett mycket behagligt bett, ser ut som om det kommer ligga bra i en mun och följa munnen väldigt bra. Fasta ringar och tredelat är en bra kombination!

Det bettet liknar ett äldre jag har från hmm hansbo kanske eller nåt. Dyrt som attan var det iaf. Fast mitt är rakare men med vriden mittdel och lösa ringar.

Skönt att höra, kanske man skulle beställa därifrån, om jag inte tar mig till Falkenberg, vet att de har där på HorseF*arm

Vad tyckte du om Hansbo bettet?
Det här kostar 229 kr eller nått sånt, inte så farligt tycker jag. :D

lektra skrev:
räknas det som ett vanligt tränsbett? alltså, kan man tävla på det?

Det vet jag inte, men det borde det väl..?

Tack för svaret! :)

Jo det verkar ligga fint i munnen och hästarna gillar det. Jag hade tur då jag köpte mitt, det var rea så jag gav 300 hade kostat 650 kr...:D

Liknande trådar

Utrustning Då var det dags att ge sig in i bettdjungeln. 2 "nya" hästar är det som ska få vara med i jakten på de perfekta betten. Båda rids...
Svar
0
· Visningar
1 027
Senast: MsBlondy92
·
Utrustning Detta är alltså av nyfikenhet och intresse, och då jag har Buke till hands så kunde jag inte låta bli att ställa frågan här. Jag tittade...
Svar
17
· Visningar
2 228
Senast: Asko
·
Utrustning Jag tänkte nu ge mig på att prova lite olika bett på pålle för att se om jag kan hitta fler varianter som han gillar och som jag kan...
Svar
4
· Visningar
1 131
Senast: DeadSerious
·
Ridning Hej! Jag har den senaste tiden läst på otroligt mycket om bettets inverkan på hästen och det har slagit mig hur lite ryttare egentligen... 2 3 4
Svar
70
· Visningar
11 190
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka