Vad tror ni om Sprengers nya bett, Dynamic RS?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Lord Owen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 40
  • Visningar Visningar 4 055
Sv: Vad tror ni om Sprengers nya bett, Dynamic RS?

Jag skulle gärna prova ett sådant...MEN jag skulle vilja ha ett som är ännu smalare....

På sidan verkar de finnas till 11,5....... Säker på att de inte kostar mer än så? Jag menar 229???? Jag menar 229 för ett nytt sprenger som inte e på rea låter ju lite lite :p

I övrigt såg de riktigt bekvämt ut :9

Jag har haft sprengers tredelade kk-ultrabett och varit nöjd med dem. Det som sprenger har gjort är att de vinklar den lilla mittenplattan 45 grader så att bettet får så stor och jämn anläggningsyta som möjligt. Metallen är rost-och nickelfri och ska vara lite sötare och godare än vanlig rostfria metall. De vanliga tredelade brukar kosta 600-700 kr, sen är det en fråga om man tycker det är värt de extrapengarna om hästen funkar bra på ett globusbett den tredjedel. Ska det göra någon skillnad att bettet är mer böjt än de traditionella betten?

popeye skrev:
Ska det göra någon skillnad att bettet är mer böjt än de traditionella betten?

Inte svar direkt till dig popeye...

Jag hade def testat detta om jag skulle ha ett nytt tredelat. Det märks stoooor skillnad på hingsten när han går på vanligt tvådelat med fasta ringar eller tvådelat med fasta ringar som är böjt (ser ut att vara lika mkt börjt som detta bettet). Det böjda ligger mkt bättre i munnen o han vågar ta mjuk kontakt med handen, kanon! Så jag skulle tänka mig att de böjda tredelade funkar liknande...

För att jag kan bli lite elak och lyfta ena handen högre än den andra... Och så trivs varken jag eller hästen med det de ggr vi har provat. Länge sedan nu iofs.

Du får nog inte tävla unghäst i vissa tävlingar på dessa betten. Alltså inte kvala till Falserbo och Flyinge.... Det har iaf förr alltid varit bett med rullande ringar.

JAg har ridit min häst på sprenerbett nästan hela tiden. Han trivs bäst med det tredelade. Men han kanske hade fungerat lika bra på ett billigt... Jag ska ju bara "ha"...
Såg att Sprenger hade fått ett nytt med en njuk skumgummikula i mitten också. Verkar kul...
Connemaras inlägg om att det "färdigböjda" bjuder till mer stöd gär mig lite intresserad. Pessoabettet jag tittade på hade ju rörliga ringar... Synd att det var en stl för stort...

Jag tycker också det låter billigt.. Jag läste det i Stallmagasinet, har mailat en massa ÅF för Sprenger nu och frågat om pris, så vi får se. :p

popeye skrev:
sen är det en fråga om man tycker det är värt de extrapengarna om hästen funkar bra på ett globusbett den tredjedel. Ska det göra någon skillnad att bettet är mer böjt än de traditionella betten?

För min del så kan det vara värt det, då min häst har fobi för bett övht, dåliga erfarenheter och globus tredelat med parer Funkar men är inte helt hundra... Jag testar allt. :crazy:

Vad för skillnad upplevde du mellan S och vanliga bett?
Hur var/är Poppes inställning till bett övht?

Så billigt är det iaf inte på Horze' hemsida. Ligger runt 800 kr där...

nira skrev:
Så billigt är det iaf inte på Horze' hemsida. Ligger runt 800 kr där...

Finns det nya där då?
*springer och tittar*

I tidningen stod det prisuppgift från Three Horses.

jag tycker själv att sprengers bett känns mer gedigna än t.ex. globus. Du känner tyngden i handen och det är inte skramligt, det tror jag säkert att hästar kan tycka om! Poppe ville inte riktigt ta stöd i bettet alla gånger, men jag köpte ett lite tjockare sprenger till honom och då vart det bättre. På slutet red jag på mullenmouth och tyckte det fungerade bra, men det kan bli lite mycket cykelstyreskänsla på det ibland :p Jag märkte ingen superskillnad mellan globus och sprenger, men en viss skillnad blev det.
Sen tycker jag att det är kul med märkesprylar också, så mycket var nog pga av det :o

När jag jobbade på stenbergs tog vi 610.- för dem, men jag vet att de gick upp åtminstone en hundring efter att jag slutade jobba där.

Min ena häst går superbra på det här bettet! Har provat två andra sprenger-bett men hon trivs bäst på det här, lugnare i munnen och har ett bättre stöd. Det ligger mkt bra i munnen. :)

ja, det bettet du lagt ut bild på finns där :)

Jag tycker att det påminner ganska mkt om Billy Allen-betten i utformningen

EmelieR skrev:
Connemaras inlägg om att det "färdigböjda" bjuder till mer stöd gär mig lite intresserad.

Mja, ligger bettet bättre i munnen så vill hästen ju hellre ge dig en mjuk kontinuerlig kontakt. Att hästen tar mkt/lite stöd beror ju oftastpå att bettet är för skarpt. Hingsten var lite (inte så jag störde mig då) svår i munnen ute när han var pigg o kröp gärna lite bakom på bana men inte helelr det så farligt. Man tror ju allt löser sig med unghästar. Men tränaren som rider honom så gott som en gång i veckan på marken ville testa o tyckte sig märka stor skillnad, vilket även jag gjorde när jag red med det. Han blir inte så på g ute längre utan är lugnare o mjuk hela tiden, lägger sig inte alls på ngt och inne så tar han mjuk kontakt hela tiden med bettet och vill mera framåt-nedåt än bara nedåt som innan. Tar tag bättre framåt i sidvärts o ökning oxå känns det som. Men hade det bara vart jag som ridit honom så hade jag inte märks problemen med det förra bettet, så små var de men nu är det ändå sådan stor skillnad! Bra att ha kunnigt folk som har koll på en :crazy:

Så summa sumarum, jag väljer gärna att testa ett sådant bett igen även om det känns ok med det som jag redan har :icea:

Jag tycker det ser trevligt ut.

Ser ut att sitta stabild i munnen på hästen, så det hamnar där det ska å ingen annan stans. Å det är ju alltid trevligt.

Hade jag haft pengar att lägga ut så hade jag nog köpt det (jag som inte alls har sisådär 3 st tredelade bett redan :angel: ). Men nu går andra saker som anses viktigare förre.

Såg i senaste ridsport....dom annonserade ut dessa nya..tror det var
riktig ridsportbutik nåt som sålde dom;) Pris från 895:-

Senast ändrad av en moderator:

:eek: så dyrt, är ju nästan mer än halva sadelgjorden jag ska spara ihop till :eek:

moonlightgarden skrev:
:eek: så dyrt, är ju nästan mer än halva sadelgjorden jag ska spara ihop till :eek:

:eek: Jo så dyrt...alla sprenger är ju dyrare än "vanliga" bett...liksom Mylerbetten...

Liknande trådar

Utrustning Då var det dags att ge sig in i bettdjungeln. 2 "nya" hästar är det som ska få vara med i jakten på de perfekta betten. Båda rids...
Svar
0
· Visningar
1 027
Senast: MsBlondy92
·
Utrustning Detta är alltså av nyfikenhet och intresse, och då jag har Buke till hands så kunde jag inte låta bli att ställa frågan här. Jag tittade...
Svar
17
· Visningar
2 228
Senast: Asko
·
Utrustning Jag tänkte nu ge mig på att prova lite olika bett på pålle för att se om jag kan hitta fler varianter som han gillar och som jag kan...
Svar
4
· Visningar
1 131
Senast: DeadSerious
·
Ridning Hej! Jag har den senaste tiden läst på otroligt mycket om bettets inverkan på hästen och det har slagit mig hur lite ryttare egentligen... 2 3 4
Svar
70
· Visningar
11 190
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Valp med diarré?
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈