Vad tycker ni om Barbro Börjesson?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare karlsson
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 185
  • Visningar Visningar 19 071
Sv: Vad tycker ni om Barbro Börjesson?

Jamen det går hur bra som helst att få en hund att stanna mha godis :D! Jag säger: Vicke, kom! Och han gör en u-sväng och kommer... funkar superbra faktiskt :). Hinner jag se haren innan han dragit så kommenderar jag fot och han stannar där. Alltså ger det honom mer att komma till mig än att jaga hare... utan dominans och annan skit.

Jag tror att det som irriterar oss alla är att du verkar tycka att det du gör är det enda fullkomliga och enda rätta.

Vad har du för hund? :)
Ja, är hundens matdrift högre än jaktdrift så funkar det - annars inte.

Och faktiskt så skiter jag fullständigt i om jag irriterar er. :)

Senast ändrad:

Jag har ingen källa på faktan, men återigen: Kom och följ med när jag tränar så ska jag visa! :)
Ja, tricks går bra för er andra att lära in, men ni får inga lydiga hundar. Försök muta en hund som jagar en hare med godis för att få den att stanna och se hur bra det går.........................

Fotgående ÄR ett trick precis som "sitt vackert". Ren cirkuskonst.
Välkommen att tala om vart du bor, så kan jag gärna komma och titta om det inte ligger åt helsike för långt bort. Annars kan du ju filma det hela och göra det enkelt för folk.

Har du ingen källa på det du skriver kan du inte kalla det fakta, du kan säga "såhär gör jag och detta är min teori". Helt olika saker.

Fotgående ÄR ett trick precis som "sitt vackert". Ren cirkuskonst.
Välkommen att tala om vart du bor, så kan jag gärna komma och titta om det inte ligger åt helsike för långt bort. Annars kan du ju filma det hela och göra det enkelt för folk.

Har du ingen källa på det du skriver kan du inte kalla det fakta, du kan säga "såhär gör jag och detta är min teori". Helt olika saker.

Det finns väldigt lite beprövad vetenskap kring hundträning.
Jag bor i halland, är det för långt bort?
Och nej, ett fotgående är för mig ingen cirkuskonst. Det är hundens sätt att följa sin ledare.

Papillon :D. Klart det kan funka ändå´! Du är så enkelspårig så det finns ju inte. Man behöver inte köra hela "hundpratstänket" för att hunden ska vilja följa en. På många hundar funkar godis alldeles utmärkt, själv hade jag varvat med lek om han hade haft något föremålsintresse öht men det har han inte. Det enda sätt som funkar för mig att belöna honom på är via godis, för det är hans favoritgrej.

Jag kan ju meddela att han tidigare har dragit på fåglar och katter, men sedan vi började träna ordentligt för ca 2 år sedan så gör han inte det. Och det är inte för att jag har något invecklat tänk, utan för att han hellre vill vara med mig nu.

Var och en är salig sin egen tro, heter det väl.

Senast ändrad:

Papillon :D. Klart det kan funka ändå´! Du är så enkelspårig så det finns ju inte. Man behöver inte köra hela "hundpratstänket" för att hunden ska vilja följa en. På många hundar funkar godis alldeles utmärkt, själv hade jag varvat med lek om han hade haft något föremålsintresse öht men det har han inte. Det enda sätt som funkar för mig att belöna honom på är via godis, för det är hans favoritgrej.

Jag kan ju meddela att han tidigare har dragit på fåglar och katter, men sedan vi började träna ordentligt för ca 2 år sedan så gör han inte det. Och det är inte för att jag har något invecklat tänk, utan för att han hellre vill vara med mig nu.

Då kanske du inte ska uttala dig om mina träningsmetoder fungerar eller inte förens du fått en riktigt jobbig hund att träna, dvs en hund som är hög i sina drifter? :)

Jag har väl inte sagt att de inte fungerar? Well, återkommer om några månader då jag har en 9v Rottisvalp vid fötterna. Och så du vet... jag har tränar både schäfer och Boxer. Det som är jobbigt med pappisen, är att den jag har är så fruktansvärt självständig. En schäfer eller en boxer är avlade (förhoppningsvis) till bruks, vilket brukar innebära ett uns förighet.

Du borde inte vara så snabb att döma.

Och nej, ett fotgående är för mig ingen cirkuskonst. Det är hundens sätt att följa sin ledare.

Menar du fotgående som på appellplan? Med ögonkontakt, exakt position och snabba sättanden? "Följa sin ledare" låter ju mera som en hund som går lite bakom sin förare i nån sorts Ceasar Millan-stil?

Jag har väl inte sagt att de inte fungerar? Well, återkommer om några månader då jag har en 9v Rottisvalp vid fötterna. Och så du vet... jag har tränar både schäfer och Boxer. Det som är jobbigt med pappisen, är att den jag har är så fruktansvärt självständig. En schäfer eller en boxer är avlade (förhoppningsvis) till bruks, vilket brukar innebära ett uns förighet.

Du borde inte vara så snabb att döma.

Jag själv hittade inget bra material för "arbetsboxer" i Sverige, så jag åkte till Tyskland och köpte mig en med motor istället. :cool: Bra hundar verkar det inte finnas gott av i detta land (men det är ju inte så konstigt eftersom de moderna träningsmetoderna inte fungerar=uppfödarna måste avla på hundar med lägre drifter)!

Menar du fotgående som på appellplan? Med ögonkontakt, exakt position och snabba sättanden? "Följa sin ledare" låter ju mera som en hund som går lite bakom sin förare i nån sorts Ceasar Millan-stil?

Jag pratar inte om tävlingssammahang, nej.

Det finns väldigt lite beprövad vetenskap kring hundträning.
Jag bor i halland, är det för långt bort?

Nej, fotgående är ren cirkus. Det du snackar om är att hunden ska följa dig och inget annat.

Det finns väldigt mycket beprövad vetenskap kring hundträning och hundars inlärningsförmåga, om du har missat det är det trist, men far inte med osanningar.

Halland är väldigt långt bort, jag föreslår en filmkamera ;)

Halland är väldigt långt bort, jag föreslår en filmkamera ;)

Jag har tyvärr ingen filmkamera och jag har testat att filma ridträning med iphonen men Youtube kan inte ladda upp så stora klipp (testade även att skicka över msn och via mail, men även där är det för stort). Har du vägarna förbi nån gång så bara hör av dig! :)

Vad bra att du hittat en hund som passar dig! Jag är glad för din skull :). Precis som du säger åt oss att vi inte sett dig träna, så har inte du träffat varken mig eller de hundar jag umgås och tränar med. Bara så du vet..

Säger återigen, du kanske ska vidga dina vyer? Och inte vara så snar och döma.

Du skriver att "hon stannar för att hon vill", inte för att du vill. Försök att få en riktig jakthund att sluta jaga med godis. En hund med ordentliga drifter. Jag har skrivit det förr och skriver det igen: Velourdalt fungerar på hundar som är låga i drifter. Det blir allt vanligare att folk kasterar sina hundar. Varför? Jo, för att de inte klarar av dem med de "morderna träningsmetoderna".

Du sätter dig på väldigt höga hästar när du tror dig veta att du är den enda av oss som tränat hund med starka drifter.

Nehe, nu tror jag inte att diskussionen ger mig något mer. Jag har dessutom redan förklarat det jag kan i text som går att förklara i text, så jag har inte så mycket mer att tillägga. Är det någon som vill ställa ytterligare frågor eller komma och kika när jag tränar så skicka bara ett pm! :)
Nu kilar jag ut ur tråden. Lycka till med era hundar och er träning!

Jag hittar inte var hon skrev detta? Raderades det?

Halvt knapplån

Jag vet iaf en hel del i denna tråd som har hundar med starka drifter.

Nejmen du kan ju inte döma ut "velourdalt" som du kallar det på alla bara för att det inte funkade på en hund. Jesus christ, hejdå hoppas du får ett bra liv :crazy:

Då kanske du inte ska uttala dig om mina träningsmetoder fungerar eller inte förens du fått en riktigt jobbig hund att träna, dvs en hund som är hög i sina drifter? :)

Spännande anekdot. Syrran har en väldigt driftstark holländare (flera kullsyskon exporterade som tjänstehundar till div arme/polismakt i olika länder). Har haft problem med omriktade bett och allmänt ofog.

Det enda som fungerat på den hunden är att klicka in oförenliga beteenden. Och det lyckades på ca 10 min ;) Även jag som använder uteslutande positiv förstäkning/negativt straff (i momentträning) såg ut såhär :eek:

Liknande trådar

S
Övr. Hund Barbro Börjesson har ju "Hundskolan" i svt´s Go´kväll, där hon hjälper tittare med problemhundar. Många skriver in till programmet och... 2
Svar
23
· Visningar
3 115
Senast: Pangare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka