Vad tycker ni om Barbro Börjesson?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare karlsson
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 185
  • Visningar Visningar 19 070
Sv: Vad tycker ni om Barbro Börjesson?

Men vetenskapen säger inte att man inte kan basera sin hundhållning på att trycka ner hundarna bara att det inte är ngt naturligt bland hundar eller vargar.
PL

Nej i och för sig.....

Tråkigt bara att vissa väljer det systemet för att umgås med sitt husdjur. Men det finns ju folk som har hund av alla möjliga och omöjliga anledningar.

Senast ändrad:

Vilka metoder använder du dig av då?

Egentligen använder jag mig inte av nån "metod" utan jag blandar positiv och negativ förstärkning. Jag är tydlig i min kommunikation med mina hundar, tränar medvetet mycket med kroppssignaler och använder mig aldrig av godis.

Du skoja va?
Menar du på fullaste allvar att du tror att samtliga biologer och etologer har fel? Jag kan rekommendera en bok av Per Jensen, orkar man inte läsa en hel bok kan man börja med den här: http://www.dogma.nu/artiklar/den-missuppfattade-dominansen

Hur långt ut i skogen bor du egentligen?

Jag skojar inte ett dugg. Jag läser inte mig till kunskap, utan jag praktiserar den. Du är hjärtligt välkommen att hälsa på mig ute i skogen. Min hundträning fungerar alldeles utmärkt och jag har två mycket tillgivna hundar. :)

Vilken form av negativ förstärkning använder du då och i vilka sammanhang? Ser du nackdelar i att använda godis?

Jag kommer inte kunna printa ner all min träning i text. :crazy:
Jag ser ingen anledning alls till att använda godis faktiskt....

Jag skojar inte ett dugg. Jag läser inte mig till kunskap, utan jag praktiserar den. Du är hjärtligt välkommen att hälsa på mig ute i skogen. Min hundträning fungerar alldeles utmärkt och jag har två mycket tillgivna hundar. :)

Tillgivenhet och dominans är inte samma sak. Att din hundträning fungerar är inte heller samma sak. Eftersom du dissar velourträning är det inte omöjligt att din hundar gör som du vill för att slippa obehag. Det har inte heller något att göra med dominans.

Att vara dominant är att ha företräde, den som är dominant är den som parar, vars gener förs vidare. Den som äter i första hand, om det är ont om mat.
Du är antagligen varken intresserad av dina hundars hundmat, eller att de är intresserad av att para före dig. Mao, det förkommer ingen dominans mellan dig och dina hundar. Etologiskt sett.

Tillgivenhet och dominans är inte samma sak. Att din hundträning fungerar är inte heller samma sak. Eftersom du dissar velourträning är det inte omöjligt att din hundar gör som du vill för att slippa obehag. Det har inte heller något att göra med dominans.

Att vara dominant är att ha företräde, den som är dominant är den som parar, vars gener förs vidare. Den som äter i första hand, om det är ont om mat.
Du är antagligen varken intresserad av dina hundars hundmat, eller att de är intresserad av att para före dig. Mao, det förkommer ingen dominans mellan dig och dina hundar. Etologiskt sett.

Nej, såklart inte tillgivenhet och dominans är samma sak. Men mina hundar är tillgivna för att det är jag som "visar vägen" för dem. Det är jag som tar initiativ till lek, mat etc precis som i en vargflock.
Intressant att du drar lite slutsatser om min hundträning utan ens ha sett mina hundar. :)

Du säger ju själv att du använder dominans varje dag! Eller vet du inte vad du pratar om?
PL

Det är ju du själv som säger att du inte använder mjuka metoder plus att du, utan att veta vad det är, använder dig av dominans.

Det får vi hoppas. Tänkte mer i stora drag.

Det är i stort sett omöjligt för mig att förklara min träning i text, men jag brukar förklara det som att jag visar missnöje när hundarna utför oönskade beteenden och glädje när de utför önskade beteenden. Jag kan ge negativ förstärkning genom att få ett stelt kroppsspråk och röra mig långsamt framåt mot hunden. Då brukar mina hundar visa mig underkastelse och ge mig lugnande signaler. Sen bryter jag situationen genom att antingen bli avslappand och smeka dem lugnt på sidan och tala vänligt till dem, eller så gör jag lekinviter och så leker vi med trasan. Skulle de inte visa mig underkastelse så kan jag ta dem i nackskinnet och "prata" dovt till dem. Sen gör jag samma procedur som jag beskrev ovan. Det är väldigt viktigt att jag kan växla mellan "arg" och "glad". Det är a och o att kommunikationen blir lyckad. :) Viktigt är också att jag inte är arg på riktigt, utan bara "spelar" arg, för annars blir komminikationen otydlig.

Du säger ju själv att du använder dominans varje dag! Eller vet du inte vad du pratar om?
PL

Så en dominant varg går runt och trycker ner övriga flockmedlemmar varje dag? :crazy: Jag har inte skrivit att jag går runt och påvisar dominans för mina hundar, dagarna i ända, men principen är att jag visar mig överlägsen mot mina hundar - precis som en ledare gör.

*kl*

Nåväl, det är intressant att ni dömer mig och mina träningsmetoder utan ens ha sett mina hundar. Jag har provat att träna med enbart positiv förstärkning på min äldsta hund och det resulterade i en stressad hund som inte lyssnade ett dyft. Det har vi rättat till och det är numera två spralliga, livsglada och tillgivna boxerkillar jag har här hemma. :)

*kl*

Nåväl, det är intressant att ni dömer mig och mina träningsmetoder utan ens ha sett mina hundar. Jag har provat att träna med enbart positiv förstärkning på min äldsta hund och det resulterade i en stressad hund som inte lyssnade ett dyft. Det har vi rättat till och det är numera två spralliga, livsglada och tillgivna boxerkillar jag har här hemma. :)

:bow::bow:

Buke i ett nötskal...

Jag fattar precis vad du menar! Jorden är inte gjord av bomull och alla dansar inte på rosa moln!!!

Det finns olika sätt att fostra en hund och det som passar för just den individen man har behöver inte passa en annan. Kör på det som funkar för dig så gör jag oxå, jag läser mig heller inte till min uppfostran eller följer en metod, resultatet av en "lycklig" och lydig hund är beviset på att det funkar! Ingen här kan säga att dina hundar lyder för att dom är underlägsna och att dom skulle vara rädda för dig, och att skriva det/ bedömma på ett forum är ju löjligt!

Senast ändrad:

Det är i stort sett omöjligt för mig att förklara min träning i text, men jag brukar förklara det som att jag visar missnöje när hundarna utför oönskade beteenden och glädje när de utför önskade beteenden. Jag kan ge negativ förstärkning genom att få ett stelt kroppsspråk och röra mig långsamt framåt mot hunden. Då brukar mina hundar visa mig underkastelse och ge mig lugnande signaler. Sen bryter jag situationen genom att antingen bli avslappand och smeka dem lugnt på sidan och tala vänligt till dem, eller så gör jag lekinviter och så leker vi med trasan. Skulle de inte visa mig underkastelse så kan jag ta dem i nackskinnet och "prata" dovt till dem. Sen gör jag samma procedur som jag beskrev ovan. Det är väldigt viktigt att jag kan växla mellan "arg" och "glad". Det är a och o att kommunikationen blir lyckad. :) Viktigt är också att jag inte är arg på riktigt, utan bara "spelar" arg, för annars blir komminikationen otydlig.

Jag blir nyfiken på varför du absolut inte vill belöna med godis men däremot belönar med traslek? Vad är skillnaden? Är det "för mjukt" att belöna med godis, men OK att leka med en trasa?

Jag blir även nyfiken på om du tränar ngt med dina hundar, lydnad, bruks, agility eller ngt sånt? Eller bara vardagslydnad typ?

:bow::bow:

Buke i ett nötskal...

Jag fattar precis vad du menar! Jorden är inte gjord av bomull och alla dansar inte på rosa moln!!!

Det finns olika sätt att fostra en hund och det som passar för just den individen man har behöver inte passa en annan. Kör på det som funkar för dig så gör jag oxå, jag läser mig heller inte till min uppfostran eller följer en metod, resultatet av en "lycklig" och lydig hund är beviset på att det funkar! Ingen här kan säga att dina hundar lyder för att dom är underlägsna och att dom skulle vara rädda för dig, och att skriva det/ bedömma på ett forum är ju löjligt!

:bow:
TACK för ditt inlägg! Äntligen någon som förstår min poäng! :)

Jag blir nyfiken på varför du absolut inte vill belöna med godis men däremot belönar med traslek? Vad är skillnaden? Är det "för mjukt" att belöna med godis, men OK att leka med en trasa?

Jag blir även nyfiken på om du tränar ngt med dina hundar, lydnad, bruks, agility eller ngt sånt? Eller bara vardagslydnad typ?

Studera en vargflock. Där leker ledaren med de andra i flocken, men ledaren slänger aldrig till dem godis. Det är dessutom inte sunt att trycka i hundarna en massa godis för sakens skull. Magen mår inte bra av det på lång sikt! Leken drar dessutom "upp" hundarna, godis dämpar. När jag är glad så leker vi (jag och hundarna). Ger jag dem mat när jag är glad så blir det en helt felaktig signal.
Jag tränar allmänlydnad och bruks.

Det blir ju klart enklare om du använder termerna som de är tänkta att användas. Du använder positiv förstärkning (tillför lek och kel) och positivt straff (tillför obehag eller hot om obehag). Klassisk SBK-träning á la 70-tal.

Sådan träning gör hundarna inlärt hjälplösa. De vågar inte lösa problemen själva utan stannar och frågar sin förare när de blir osäkra. Det måhända att det är behagligt i vardagen men det blir ju knepigt när du ska ut och tävla sedan.

Liknande trådar

S
Övr. Hund Barbro Börjesson har ju "Hundskolan" i svt´s Go´kväll, där hon hjälper tittare med problemhundar. Många skriver in till programmet och... 2
Svar
23
· Visningar
3 113
Senast: Pangare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka