Vad tycker ni om Barbro Börjesson?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare karlsson
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 185
  • Visningar Visningar 19 071
Sv: Vad tycker ni om Barbro Börjesson?

Vad har du för hundar om det är förenat med livsfara att se dem i ögonen?

Jag har två boxrar. En tigrerad hane som är 7 år och en gul hane som är 1 år.
Att se en hund i ögonen är att utmana till strid - något jag aldrig skulle få för mig att göra.

Att se en hund i ögonen är att utmana till strid

Enligt mig rent bs.

Hunden ser ju inte människor som andra hundar med hundars språk = Om en annan hund stirrar på en hund så är det en utmaning och hundarna stramar upp sig osv., men om en människa gör det så händer typ ingenting om hunden är normal i skallen och har en normal uppfostran och människovana.

Jag har två boxrar. En tigrerad hane som är 7 år och en gul hane som är 1 år.
Att se en hund i ögonen är att utmana till strid - något jag aldrig skulle få för mig att göra.
Vad gör du när dina hundar söker ögonkontakt med dig. T ex när de tigger?

Vid inlärning till "fot" belönar man ögonkontakt. Har aldrig sett någon bli attackerad på lydnadsplan för att man "stirrar" varandra i ögonen. Har dessutom fått i tips av min PT att vidga ögonen för att få hunden att bli ännu mer intresserad av mig. Något som faktiskt fungerar.

Enligt mig rent bs.

Hunden ser ju inte människor som andra hundar med hundars språk = Om en annan hund stirrar på en hund så är det en utmaning och hundarna stramar upp sig osv., men om en människa gör det så händer typ ingenting om hunden är normal i skallen och har en normal uppfostran och människovana.

Du behöver nog läsa lite på om hundens kommunikation. Hunden har bara ett sätt att kommunicera på och det är den kommunikationen den använder sig av, oavsett om du tycker det är politiskt korrekt eller inte.
Definiera gärna "normal" i skallen. Menar du, en hund som tål att bli utsatt för alla sorters stimuli utan att bita? Du behöver nog komma ut till verkligheten... Som Dalmas skrev tidigare: Det är ingen värld på rosa, fluffiga små moln...

Senast ändrad:

Vad gör du när dina hundar söker ögonkontakt med dig. T ex när de tigger?

Vid inlärning till "fot" belönar man ögonkontakt. Har aldrig sett någon bli attackerad på lydnadsplan för att man "stirrar" varandra i ögonen. Har dessutom fått i tips av min PT att vidga ögonen för att få hunden att bli ännu mer intresserad av mig. Något som faktiskt fungerar.

:rofl: Mina hundar tigger aldrig. Det skulle jag inte få för mig att acceptera att de gjorde!

När jag tränar så stirrar jag aldrig min hund i ögonen. Jag vill att hunden ska visa mig aktiv underkastelse vid fotgående, men det innebär inte att vi stirrar varandra i ögonen. Vid en korrigeringssituation där jag blir stel i kroppsspråket och visar missnöje mot mina hundar hade det varit ren idioti att stirra dem i ögonen. Då finns det risk för att det smäller på riktigt.....

Och bara för att vi inte diskuterar min träning så anser du inte att jag får ha en åsikt om det du skriver? Well, diskussionsforum, sorry. och du, vi diskuterar hejvilt om olika sätt atthantera hundar och uppfostra hundar, var har jag i klartext skrivit att du hanterar dina hundar på ett fel sätt? Jag skrev att ilska räknas som ett straff, vilket det enligt mig gör.

Jag började med att reda ut begreppen, eftersom att du inte verkade förstå vad Trötter menade. I all vänlighet...

Jag är raka motsatsen mot dig i min träning, jag vill ha en aktiv glad hund som visar glädje över att få träna och därmed tar egna initiativ! Ögonkontakt är en del i det, och någonting JAG med flera uppmuntrar och tränar på. Har du läst typ Eva Bodfält?

Och en till sak, anser du att du kan kommunicera med dina hundar som just hund?

Senast ändrad:

Och bara för att vi inte diskuterar min träning så anser du inte att jag får ha en åsikt om det du skriver? Well, diskussionsforum, sorry. och du, vi diskuterar hejvilt om olika sätt atthantera hundar och uppfostra hundar, var har jag i klartext skrivit att du hanterar dina hundar på ett fel sätt? Jag skrev att ilska räknas som ett straff, vilket det enligt mig gör.

Jag började med att reda ut begreppen, eftersom att du inte verkade förstå vad Trötter menade. I all vänlighet...

Klart du får ha en åsikt, men bara för att du har en åsikt så betyder det inte per automatik att den är korrekt.
Var har jag skrivit att jag visar ilska gentemot mina hundar??

Jag ber om ursäkt för att jag inte hade begreppen: positiv/negativ förstärkning och positiv/negativ bestraffning helt klara för mig. Som sagt, jag läser väldigt lite men praktiserar desto mer. :)

Men, din åsikt är korrekt? Finns det verkligen rätt och fel eller är allt egentligen bara åsikter? Du verkar väldigt enkelspårig som

Jag blir dock aldrig arg. Jag visar missnöje men då spelar jag arg.

Silly me, visar "arghet" mot din hund. För ilsken och arg är ju inte närbesläktat...

Jag undrar fortfarande över om du anser att du kan kommunicera med din hund på hundspråk?

Hur kan du göra det när du är människa? Hundens kroppspråk är vad jag förstått, invecklat och består av små signaler vi knappt kan uppfatta. Vet att det finns många här som är duktiga på detta... Men hur kan en människa då prata med hunden på hundens språk?

Men du föredrar godis...?
Inte alls; både lek o godis är bra. Godis, i form av någon god mat man inte får varje dag, är en belöning som flertalet hundar visar stor uppskattning för o som motiverar dem väl. Med andra ord en utmärkt belöning för bra beteende.

Själv använder jag mig av alla påtänkliga belöningsformer; allt ifrån ett lugnt "bra" till glad röst o skratt, happy dance, lek, kramar, pusskalas, klappar och godis i olika former.

Ju mer man har i verktygslådan desto bättre; det är värdefullt att ha ett register att ta ifrån. Då kan man variera och överraska - hunden kan vara duktig, fenomenal eller out-of-this-world fantastisk. :)

Hur kan du göra det när du är människa? Hundens kroppspråk är vad jag förstått, invecklat och består av små signaler vi knappt kan uppfatta. Vet att det finns många här som är duktiga på detta... Men hur kan en människa då prata med hunden på hundens språk?

Du är mer än välkommen att komma och se på när jag tränar. Jag kan inte förklara allt jag gör i text, det är omöjligt. Däremot så kan jag visa. Det krävs mycket övning och teknik att tolka och kommunicera via kroppsspråk, men det går! :) (Dock är jag långt ifrån fullärd ännu. Det blir man ju aldrig....)

Inte alls; både lek o godis är bra. Godis, i form av någon god mat man inte får varje dag, är en belöning som flertalet hundar visar stor uppskattning för o som motiverar dem väl. Med andra ord en utmärkt belöning för bra beteende.

Själv använder jag mig av alla påtänkliga belöningsformer; allt ifrån ett lugnt "bra" till glad röst o skratt, happy dance, lek, kramar, pusskalas, klappar och godis i olika former.

Ju mer man har i verktygslådan desto bättre; det är värdefullt att ha ett register att ta ifrån. Då kan man variera och överraska - hunden kan vara duktig, fenomenal eller out-of-this-world fantastisk. :)

Jag använder mig också av olika tonlägen, lek, klapp och mys, "hoppa upp i famnen" (min yngsta boxer har en förkärlek till det:cool:) osv. Däremot så använder jag mig inte av godis, men det har nog framgått vid det här laget. :D

Liknande trådar

S
Övr. Hund Barbro Börjesson har ju "Hundskolan" i svt´s Go´kväll, där hon hjälper tittare med problemhundar. Många skriver in till programmet och... 2
Svar
23
· Visningar
3 115
Senast: Pangare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka