Vad tycker ni om detta?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Wannabe_Me
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 992
W

Wannabe_Me

Var inne och kikade på Tradera på hästutrustning bara för skojs skull. Såg då att det är en användare som säljer helt nya oanvända grejer som jag vet är inköpta på Gek*s i Ullared (Efterssom jag känner igen förpackningar/märken osv. och allt finns att köpa där)

Dessa saker säljs ofta för det dubbla, och flera saker låg just nu nästan på det fyrdubbla av vad det kostar att köpa där.

Tycker ni att detta är moraliskt korrekt? Visserligen är det ju många som har långt till Ullared och inte har chans att köpa sakerna själv, men att ta ut det fyrdubbla av vad det kostar? Undrar om tjejen redovisar sina inkomster från försäljningen, för det borde bli ganska stor vinst med tanke på kvantiteten... Tycker bara synd om alla som betalar så mycket i onödan, själv kan jag köpa samma grejer men till en bråkdel av priset...

Vad tycker ni?

Sv: Vad tycker ni om detta?

det är ju så det är på ebay också, personer eller företag som köper upp från lågpris-affärer.

Tycker väl inte det är fel, är folk så dumma så får dom väl skylla sig själv. :p Dessutom så bor dom säkert långt därifrån. Och det man inte vet har man ju inte ont av.

Jag har också sett det. Det är lite konstigt att göra så, tycker jag. :smirk: Men det är klart att för dom som bor långt ifrån blir det väl kanske billigare ändå.

Jovisst finns det många som köper större partier o.s.v. men de företag/personer som gör detta inne på Tradera just nu tar enligt min uppfattning ut marknadspriset på produkten + kanske en liten vinst... Men inte det fyrdubbla... Men det är väl svårt för folk att kolla upp marknadspriset då det är märkeslösa produkter... Jaja, så länge de tycker att de gör fynd mår de ju inte så dåligt av det=)

det är ju inte omöjligt att kolla upp vad inköpspris på varorna är, och bor man långt ifrån g*kås är det kanske värt att betala lite mer.

men som sagt, är man puckad får man skylla sig själv...

Det känns som om det är rätt vanligt att folkt säljer sina prylar för mer än vad de kostade i inköp.. Men vi som har lite koll går inte på det. Man vet vilka märken som kostar.
Ta en Kingstonsadel från Börjes, den kostar välle runt 1500 ny.. Ibland ser man att folk vill ha runt 2000 för dem på annonssidorna.. Samma sak med vojlockar o shabrak..!

likadant kan det vara med begagnat butiker, vet man inte vad saker kostar kan man få betala mer för beg. än vad det kostar nytt. har varit inne i (en större....) sådan butik och sett det själv. :crazy:
en gammal sadel var till salu för 1000 kr, med en lapp på att bommen va knäckt....hoppas dom upplyser en ev. kund om vad DET innebär.

Mmmmm....jag ser det ofta, senast var det 39 kronors grimmor från Hööks som gick för 55 kronor och uppåt och sen var det en som sålde småhundshalsband med liten skarf på och dom kostar 19.90 på ÖB och utropspriset var 65 och dom blev sålda, jag blir lite ledsen när jag ser sånt...

Så kommer det alltid att vara. Men om folk inte är mer prismedvetna än så, så låt dem tro att de gjort en god affär.

Samma sak över allt. Finns de som köper bilar i södra Sverige, kör upp till Norrland och säljer med god förtjänst. Egentligen samma sak.

Fast jag kan väl också tycka att det är nesligt, men mest för att jag blir feg o inte vågar köpa på annons, utan att jämföra priset och se om jag hittar något likvärdigt, billigare, någon annan stans. Jag avskyr att göra dåliga affärer.

Den som är prismedveten och har lite känsla, kan göra kap. Den som inte har det, köper ofta något som blir lite dyrare. Så är det. :)

Jag tycker ofta man ser annonser där folk tar bra mycket högre priser än vad man kan få tag i samma grejer i vissa butiker.
Vill folk betala dessa priser, så låt dom göra det. Jag själv skulle aldrig köpa en vara på annons utan att vara medveten på vad exakt samma pryl kostar som ny i vissa butiker. Sen kan det självklart finnas nån butik som säljer dessa ännu billigare. Det går nog inte att hålla koll på alla butiker. Men för att jag ska vara intresserad av en vara som nån satt ut annons, så ska det ha ett pris som ligger en bra bit under butikspriset, annars kan jag lika gärna gå och handla det i butiken och ha bra mycket lättare att lämna tillbaks om det inte skulle passa.

Äh inge konstigt med det.
Köper folk så köper dom, man blir ju choklad över vad man kan få ut för mängd pengar för vissa grejer på tradera. Har folk det långt å vill ha den grejen så köper dom den, tänk annars på vad bensinkostnaden skulle gå på :angel: Vill man ha det å det finns inte där man bor å man bara måste ha det, ja då lägger folk ut pengar på det å det får dom stå för själva. Inget vi ska hålla på å tjaffsa med dom om.
Sedan så tar tradera en viss procent på vad hon kännar på försäljningen (å dom räknar inte bort inköpspriset för säljaren) utan procenten går på hela försäljingebeloppet.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är... 2
Svar
39
· Visningar
4 196
Senast: cewe
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 424
Senast: Johanna1988
·
Hundavel & Ras Hejsan, jag har en fråga. 2011 sålde jag en liten taxvalp med bibehållen avelsrätt. Allt enligt SKK eftersom jag är ansluten...
Svar
10
· Visningar
2 330
Senast: Novelette
·
C
Utrustning Kanske fräck fråga men jag kollar mkt annonser & senast idag ser jag annons på en wintecsadel, luftfylld, 2,5 år gammal som priset är... 2 3
Svar
45
· Visningar
4 844
Senast: cardior
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka