Hur lättlurade är ni?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare chrysler
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 45
  • Visningar Visningar 4 844
Sv: Hur lättlurade är ni?

De var bara sadeln då? så de inte medföljde typ stigläder/stigbyglar och schabrak?

Annars var de ju superdyrt lycka till å få den såld=):rofl:

Zaldi är ju lite svårare att sälja... Brukar säljas (även i bra skick) för under halva nypriset. M&N är också svåra att sälja, och det förstår jag inte varför... Men det är väl inte så populära. Antingen så vet folk inte vad det är för märke, eller så tycker de inte om dom.

Nej, det är just det där att dessa märken inte är så populära längre. Sen har jag läst här på Buke att många tycker att Zaldi har haft problem med sneda sadlar (inget jag märkt av?) men M&N har jag inte hört så mycket negativt om. För ca 10 år sedan när jag hade häst på en jättestor anläggning hade alla Zaldi eller Stübbensadlar, men nu verkar det mest vara Butet, Equipe och Prestige som gäller... Vilket inte gynnar mig som har hästar med spikraka ryggar:smirk:

TS: förlåt för att vi hamnade på ett sidospår...

Såg förresten häromdagen en annons på en jättefin sadel, bra kvalitet (typ papp), endast riden i under ett år, komplett med vojlock och sladdrig tyggjord. Bara 2500:- Vilket kap! Att den dessutom skiftade i grönt och ser ut som Börjes Pintosadel är bara en bonus ju:p

Måste bara få tala om vilket KAP jag gjorde förra veckan... eller vad man nu ska säga...

Vann en låda diverse prylar på auktionsidan för det eminenta priset av 1:- !!!

Så spänningen var stor när det visade sej vara en STOR papplåda jag hämtade ut från posten...

I den låg det en... SADEL .... ???

Efter att ha klämt och kännt på den på alla sätt och vis utan att hitta några fel på den provade vi den på stallets hästar....

Och stallets breda fjording som gått med min bomlösa sadel i drygt 1 år visade sej kunna ha sadeln.

Så på med övriga utrustning och efter dryga 2 timmars provridning kom vi hem och inte ett hårstrå låg i oordning !!!

Nu efter 1 veckas ridning med samma resultat, kan vi inte annat än säga att det nog är årets KAP, eller hur :angel:

tyvärr ganska vanligt förekommande på tradera. finns just nu 2 säljare som tydligen åker till gekås och köper upp ett större parti av deras varor och säljer för ordentligt överpris på tradera. tyvärr så vet ju inte alla vart grejorna kommer från och bjuder högt. Visserligen upp till var och en att betala men själv skulle jag ju inte vilja betala 500kr för en longergjord någon betalat 200kr för ny...

Jag kan tycka att trenden med att köpa begagnat var större för något år sedan. Satte man ut annons på saker då så blev man överröst med svar. idag är det inte samma sug efter varorna om det inte är något dyrt märkestäcke eller något innemärke. sen ska det prutas något så förbaskat idag också vilket jag hatar!!! Står det 500kr i annonsen så hur kan folk vara så dumma och tro att man då vill sälja för 300kr och själv betala frakten?:confused: (fick ett sådant svar idag på ett täcke jag ska sälja):eek:

just nu finns det en sadel på tradera för 4500kr i utrop. sägs ha kostat 8500kr som ny.

jag tycker att den ser ut som en börjessadel i urkasst läder. man kan ju hoppas att ingen är så dum och går på det. skulle det vara en märkessadel så skriver man väl ut märket i annonsen!!?

Såg precis auktionen också - HELT otroligt :eek:

Samma säljare har även överpris på de andra sadlarna (tex westernsadeln och den australiensiska) då det även där är tydligt att det är lågprisvarianterna som faktiskt är billigare nya än priset h*n satt ut :cool:

tyvärr ganska vanligt förekommande på tradera. finns just nu 2 säljare som tydligen åker till gekås och köper upp ett större parti av deras varor och säljer för ordentligt överpris på tradera. tyvärr så vet ju inte alla vart grejorna kommer från och bjuder högt. Visserligen upp till var och en att betala men själv skulle jag ju inte vilja betala 500kr för en longergjord någon betalat 200kr för ny...

Fast det där är ju inte helt tokigt egentligen, för om jag vill ha ett döskalleschabrak kommer det att kosta mig alltför mycket i både tid och pengar att åka ända till Ullared för att köpa mig ett.
Alltså betalar jag gärna någon ett par 100 för att göra det åt mig.

Och det har ju inte varit några hutlösa pengar de schabraken gått för, utan ganska normala schabrakpriser, eller?

Däremot är det ju onödigt att göra så med vanliga varor som man kan köpa i vilken butik som helst...

KL
förhoppningsvis inte alltför lättlurad.
Brukar försöka kolla upp vad saker o ting kostar innan jag lägger ett bud på tex. tradera.
Men sen brukar jag också känna efter, om det är nått jag verkligen vill ha, som jag inte hittar någon annan stans, så är jag kanske beredd att betala lite mer, även om det blir över nypris! För jag kan ju tex. inte (som någon annan skrev) åka till ullared om det verkligen finns något där som jag vill ha!

Det spelar ingen roll om du tar dej till GeKås och vill handla ett "dödskalle"schabrak, för det finns i princip inga kvar då dessa personer rensar rent på dom schabraken, och en massa annat också, flera gånger i veckan... :devil:

Ny priset för dessa schabrak är 99:-/st, och ibland går dom för flera hundra kronor STYCK :eek::crazy:

I somras när jag var där fannas det jättemånga gråa schabrak med broderade hästhuvuden med rosa tråd... jag tog ett.... ångrade mej sen och ville ha ett till men då var dom slut... OCH alla "dödskalle"schabraken som också just packats upp, fanns inget grönt därför tog jag inget.... :devil:

De var bara sadeln då? så de inte medföljde typ stigläder/stigbyglar och schabrak?

Annars var de ju superdyrt lycka till å få den såld=):rofl:

Jag skulle vara villig att ge ca 2000 för en sån sadel med tanke på hur gammal den var, så det uppväger inte stigbyglar osv.Öht skulle jag inte +a på priset för att få med såna, de är så billiga att köpa ändå & så ska man vara försiktig med att köpa stigläder då många sömmar ofta är slitna & man riskerar att de går upp..

DK: Den som är till salu nu är en Zaldi Atlanta. Borde inte vara så svårsåld, men det är väl ett skitmärke enligt vissa och inte så inne. Råkade få ett par PM i.o.m. denna tråd så vi får väl se:angel:

Har tidigare haft en M&N till salu, vid bom, som jag till slut sålde för en struntsumma efterssom jag verkligen behövde pengarna till min nya sadel...

Zaldi är ett av mina favoritmärken, har inte varit med om ngn som varit sned-än iaf.
Fast det kan ju vara problem att hitta ngn som är nog bred.
Min absoluta favorit är en Zaldi Royal som jag har, men tyvärr gick bommen av på den efter många år, så den hänger i garderoben:(

just nu finns det en sadel på tradera för 4500kr i utrop. sägs ha kostat 8500kr som ny.

jag tycker att den ser ut som en börjessadel i urkasst läder. man kan ju hoppas att ingen är så dum och går på det. skulle det vara en märkessadel så skriver man väl ut märket i annonsen!!?

jag har mejlat personen i fråga, och frågat vad det är för märke på den fina sadeln! :idea:
och sen frågade jag hur mycket den var använd och om hon hade kvar kvittot.

hoppas hon svarar!

Kollar alltid upp vad nypriset är om jag är ute efter något beg. Det är skrattretande vilka priser vissa sätter på sina beg saker. Så som bilar sjunker i värde när de rullar ut från handlaren likaså sjunker utrustning till hästen.

såg på blocket de var en som försökte sälja sin allround sadel, var en märkeslös sadel med dåligt läder (såg så ut iaf). men hon skrev att de var en GLOBUS allround och hon skulle ha 3600kr för den !!! Jaa nå finns de folk som försöker luras :O

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag förstår att kostnaden för att äga en bil beror på en massa saker som bränsleförbrukning, försäkring, skatt, årsmodell, hur långt jag... 2
Svar
29
· Visningar
5 940
Senast: Torktumlare
·
M
Utrustning Jag har en 2 eller 3 åring på ingång. Behöver lite hjälp med tips på utrustning. Vill ha kvalitée så det får gärna kosta lite mer. Har...
Svar
6
· Visningar
1 249
Senast: EmelieR
·
P
Utrustning ....ja det är frågan :crazy: Jag vet verkligen inte vilket släp jag ska välja! Har väl i nuläget 2 alternativ. Det verkar ganska...
Svar
3
· Visningar
1 746
Senast: piggis_83
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Retrievertråden
  • Valp med diarré?