Bukefalos 28 år!

Vad tycker ni om en denna omplacering?

Sv: Vad tycker ni om en denna omplacering?

KL!

Problemet ligger inte i att en dylik hund inte GÅR att omplacera!

Problemet ligger i att hitta ett hem med nog mycket grundläggande "bas-kunskap", erfarenhet och "spetskompetens" för att kunna hatera en hund med dessa erfarenheter!
Personer MED stor kompetens och erfarenhet VILL sällan ta över hundar med en massa "skit i bagaget" då de har ett större intresse i "hund" än att lägga massor av tid på en omplacering utan några större framtidsutsikter!

Hade hunden varit av en annan ras - lår säga schäfer eller malle - och med förutsättningen att kunna "bli något" så hade förutsättningarna varit klart bättre att hitta ett kompetent hem, men en husky...

Nej låt hunden somna in och lägg resurser, tid och energi på hundar med bättre förutsättningar att kunna anpassas till ett bra liv i dagens Sverige.

/Swat

Precis det jag tänkte skriva så jag kopierar bara ;)
 
Sv: Vad tycker ni om en denna omplacering?

En hund som är så benägen att döda hade jag avlivat på studs!
Vad händer om ett barn hamnar i vägen för den?
Visst hunden är ett rovdjur och allt det där men nu har vi hundarna som husdjur i vårat samhälle och då är det helt otänkbart med en hund som inte drar sig för att döda mindre djur.
Fast ärligt talat, min chihuahua dödar jättegärna möss och andra smådjur så fort hon kan. Ska jag avliva henne för det då menar du? Det är ju helt absurt!!

Hunden är ett rovdjur och nej det är inte alla hundar som passar att ha tillsammans med andra djur hur som helst. Jag hade inte haft min chihuahua lös med en tam mus hur som helst, och jag hade inte släppt in min Jack Russell i ett hönshus heller hur som helst. Ingen av de två är benägna att äta upp småbarn eller attackera brevbärare för det. De dödar heller inte varandra. Men några smådjur har fått stryka med hemma på tomten. Chihuahuan var en hejare på småfåglar ett tag, men hon är ju knappast aggressiv eller mentalt kass för den saken skull.

staceywithbird~0.jpg
 
Sv: Vad tycker ni om en denna omplacering?

Jag känner mig lite kluven här men är det inte lite skillnad på andras husdjur/tamdjur och möss i skogen? Sen är det väl svårt för en chihuahua att hitta någon mindre hund eller katt än den själv? ;)Övriga tamdjur som gnagare ochfåglar brukar folk ha i sin bur.Det är ju en bra mycket större hund som kan åstakomma så mycket mer skada. Känns ändå inte riktigt som samma sak.

Din vovve kan säkert leka med en rad andra hundar utan att det är fara för deras liv. Denna husky ska ju bara vara med större hundar som den inte kan döda (då skulle den visst vara jättetrevlig)
 
Sv: Vad tycker ni om en denna omplacering?

:eek::crazy:
En hund som är så benägen att döda hade jag avlivat på studs!

Men så kan man inte resonera när det är en hund som har jakt i sig. Jakt är ju en alternativ sysselsättning för den rasen om man läser deras användningsområden lite snabbt.

Min hund har klämt en katt, ex antal småfåglar och senast härom veckan tog han en koltrast i flykten som lågsniffade rakt framför nosen på honom. Hade han inte jagat, hade det varit fel på honom. :cool:
 
Sv: Vad tycker ni om en denna omplacering?

Jag känner mig lite kluven här men är det inte lite skillnad på andras husdjur/tamdjur och möss i skogen?

Fast det är ju en mänsklig gränsdragning som inte existerar i hundens värld. Den fyrbente skiter högaktningfullt om det är kommunens svindyra, lösgående påfåglar han har framför nosen eller om det är en fasan ute i skogen. Den ska jagas oavsett :cool:
 
Sv: Vad tycker ni om en denna omplacering?

Det är ju knappast värdet på bytesdjuret som vi ifrågasätter. Det var hundens naturliga drift att döda.

Klart att mina hundar kan leka med andra utan att det är fara för deras liv. Men så anser jag nog att jag trots allt är rätt så klarsynt med mina hundar. Chihuahuan har till exempel mycket större frihet än vad min Jack Russell har, just eftersom man kan lita på att chihuahuan inte äter upp andra djur hur som helst. Säger jag åt henne att sluta jaga fåglar så gör hon ju det. Men JRT bryter man inte hur som helst när hon väl är inne i det. Henne får man ta innan hon blir "okontaktbar" på vilt. Är hon en fara för barn eller andra hundar? Nej, det är hon inte. Men hon har en drift att jaga som jag ser som helt naturlig.

Sen vet vi ju inte hur hemmet huskeyn kom ifrån var heller. Det kanske var väldigt stressat, trångt och med hundar som inte fick tillräckligt med mat. Min JRT hade också fått en knäpp i ett hem som inte kunde varva ner och slappna av, precis som jag tror att många andra hundar också hade fått.
 
Sv: Vad tycker ni om en denna omplacering?

Exact!

Jag uppmuntrade glatt min tjej att ta moss nar jag hade en mindre invation i stallet. Hon tog snabbt livet av dem och spottade ut nar jag bad om det. Hon ser ingen skillnad pa en mus, kanin, ekorre, katt, eller raccoon... de ar bara lite storre och sa mycket roligare att ta.:crazy:
JAG ma tycka annorlunda, men hon ar en hund och som hund har hon ingen aning om vilka varderingar jag har pa djur som kommer in pa var mark.
Hon ror inte katter hon kanner... eller sonen's flickvan's skoldpadda:laugh: Katter vi moter hos andra och ute i koppel ar klart tveksamma men hon ar lydig:p... och de katter eller skoldpaddor som vagar sig nara nar hon ar los, sarskilt i hennes revir, gor sa pa egen risk. Jag har hittat tva skoldpadd skelett... Jag tror inte det var hon, men blir varken upprord eller forvanad om det var det.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad tycker ni om en denna omplacering?

Mina hundar har också tagit några smådjur genom åren - inte för att jag fått dem till det utan helt enkelt för att tillfälle gavs, och för att jag brustit i min kontroll. Men de har aldrig tagit husdjur (jo, ok en undulat strök med när jag var barn), gissningsvis för att jag då tydligt talat om att just dessa djur är fredade.

Däremot skulle jag säga att det finns en stor mängd oönskade hundar, de flesta av dem ytterst lättsamma och vänliga familjehundar som kommit på fallrepet av olika orsaker. Så varför man har kvar en hund med så många extrakrav, istället för att fokusera på de övriga förstår jag inte. Har själv varit engagerad i en omplaceringsorg en kort period (jag gjorde hembesök) - men tröttnade på grund av liknande problem som beskrivs här.

Man vill vara den goda samariten, och då går det inte att avliva - det handlar ofta mer om människans ego, än om hunden. Tycker att denna tankegång går igenom även i andra aspekter - ex i amputationsdiskussionen i detta forum.
 
Sv: Vad tycker ni om en denna omplacering?

KL!

Problemet ligger inte i att en dylik hund inte GÅR att omplacera!

[...]
Personer MED stor kompetens och erfarenhet VILL sällan ta över hundar med en massa "skit i bagaget" då de har ett större intresse i "hund" än att lägga massor av tid på en omplacering utan några större framtidsutsikter!

Säger du inte emot dig själv lite där?
 
Sv: Vad tycker ni om en denna omplacering?

Hur menar du?

Med "snyft-berättelser" går det i stort sett alltid att hitta hem även till de MINST lämpliga hundarna!

Däremot är det EXTREMT få kunniga, erfarna, duktiga förare som vill ha en omplacering med en massa skit i bagaget och utan några "framtidsutsikter". Dvs även om du med "rätt" hantering kan komma till rätta med problemen så kommer detta vara "bara en husky"... Dvs ingen blivande "stor" tävlings-/tjänste-hund.

Många av de som svarar på "snyft-annonser" är just de som vill försöka "rädda till varje pris"!

/Swat
 
Sv: Vad tycker ni om en denna omplacering?

hej hej..jag har vart inne på denna omplacerings sidan ang seberien huskyn..nu är den tydligen placerad..de gick fort att undersöka o besluta att den fick omplaceras..mycke konstigt
 
Sv: Vad tycker ni om en denna omplacering?

Däremot skulle jag säga att det finns en stor mängd oönskade hundar, de flesta av dem ytterst lättsamma och vänliga familjehundar som kommit på fallrepet av olika orsaker. Så varför man har kvar en hund med så många extrakrav, istället för att fokusera på de övriga förstår jag inte. Har själv varit engagerad i en omplaceringsorg en kort period (jag gjorde hembesök) - men tröttnade på grund av liknande problem som beskrivs här.

Man vill vara den goda samariten, och då går det inte att avliva - det handlar ofta mer om människans ego, än om hunden. Tycker att denna tankegång går igenom även i andra aspekter - ex i amputationsdiskussionen i detta forum.
Det är dethär jag försökt formulera fram. Du förklarade det bättre.

Hoppas inte det är jag nu som blir granne med denna hund nu när den är omplacerad för då kommer våra husdjur inte att få vara ute på tomten mer. Jag kan ju givetvis inte lita på att den nya ägaren har den koll som krävs och att den inte kommer in i min trädgård.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad tycker ni om en denna omplacering?

hej hej..jag har vart inne på denna omplacerings sidan ang seberien huskyn..nu är den tydligen placerad..de gick fort att undersöka o besluta att den fick omplaceras..mycke konstigt

Jag tycker faktiskt inte att man ska spekulera i detta utan att ha hela sanningen.Hunden åkte tillbaka till sin uppfödare som själv är mkt kunnig på rasen och andvänder sina hundar i drag så nu behöver ni inte spekulera i detta mera
 
Sv: Vad tycker ni om en denna omplacering?

Jösses :eek: är väldigt sugen på en valp från denna stabila Tik.:crazy:
 
Sv: Vad tycker ni om en denna omplacering?

Nu är det väl ändå inte så att gustavsson spekulerar. H*n har ju läst informationen på hemsidan (och som jag vet utbytt en massa mail med gruppen/företaget) så h*n skriver bara det gruppen/företaget själv talat om och sedan konstaterat att det gick fort. Inga spekulationer där :crazy:
 
Sv: Vad tycker ni om en denna omplacering?

Finns det ingen lag om sånt här? Om hunden bitit något smådjur.. O.o Eller är jag ute och hoppar bland bananerna? :crazy::confused::o


En fd kompis till mej skrev på en valp annons.
Grandis/Rottis. När uppfödaren berättade att dem skulle avliva valparna om ingen hämtade dem (köpte dem), och hon skulle beställa tid dem närmaste dagarna. Valparna är 5 månader idag. Hon kom hem med en valp, hela kvällen gick det bra, hörde dagen efter att valpen vägrade göra ifrån sej ute och var rädd. JA MEN SJUTTON GUBBAR!! Den är 5 månader, har bara levt på en hästgård och känner varken till storstan, din hund, du och din sambo eller ens lägenhet.. Vad trodde du?

Fick höra idag att hon lämnade tillbaka valpen, duktigt nog, då hon kände att hon inte hade kunskap att ta hand om en rädd hund. (Jag försökte hjälpa henne, ge henne råd, men dem avvisade hon)

Den här uppfödaren hade tänkt avliva dem enbart för att hon inte fått dem sålda, hon behöver flytta pga skilsmässa helt plötsligt.

(tänkte bara slänga in det att det finns fler som hotar med avlivning, dem gör vad som helst. Hundmarknaden är alldeles för stor nu)
 
Sv: Vad tycker ni om en denna omplacering?

Och den är dessutom dräktig? Bra material att avla på. :confused:
Nej, den har ju redan fått sina valpar. Sen skriver ägaren att hon råkade bli dräktig, så det kan ju ha varit en tjuvparning. Inte alla vet om att man kan spruta tiken heller.

Men det är helt fel om det är planerat.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag börjar känna mig rätt uppgiven och ledsen över min hundsituation och skulle behöva lite goda råd... I höstas tog jag en...
2
Svar
34
· Visningar
3 101
Senast: Hyzenthlay
·
Övr. Hund Jag vet att jag har pratat om det här med er förut, men behöver nu ert stöd åter igen :( Jag och min exsambo köpte Bruce tillsammans...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 224
Senast: Singoalla
·
Katthälsa I stallet där jag har mina hästar finns det fem katter. Katterna fanns där när nuvarande ägare flyttade in (drygt 1 år sedan) och är...
2
Svar
34
· Visningar
5 250
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Måste bara lätta mitt hjärta lite och hoppas få höra några positiva historier om omplaceringar. Vi har en 18 månaders hund...
Svar
12
· Visningar
1 956
Senast: Olymp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Willes bilköpstråd
  • Tips för att reda ut hår
  • Vad gör vi? Del CXCVII

Hund, Katt, Andra Djur

  • Äter hundar småfåglar?
  • Barmarksdrag/canicross
  • Magsjuk hund

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp