Vad tycker ni om våra foderstater? Hur fodrar ni?

Sv: Vad tycker ni om våra foderstater? Hur fodrar ni?

Tack för ett jättebra svar, och tack till er andra också. :)
Hästarna började gå på bete i torsdags och kommer väl gå på muslin de dagar de rids. Har tänkt börja träna med båda två till hösten som projekarbete till hösten - om jag får, min familj tycker jag har förmycket åsikter :smirk: -då ska det bli ändring på foderstaterna. :)

Tack igen för alla svar. :)
 
Sv: Vad tycker ni om våra foderstater? Hur fodrar ni?

Å, så han kan alltså vara överkänsliga för sockret? Den tanken hade jag inte tänkt, tack för det! :idea: -lampa.
 
Sv: Vad tycker ni om våra foderstater? Hur fodrar ni?

Och ja jag har haft hästar som blivit totaltokiga på bara några nävar betfor.
Jag skulle se det som en varningssignal på att hästen hanterar socker dåligt.
En av mina som blev tokig på betfor fick som gammal diabetes som gav fång vilket avslutade hans liv vid 30.

En häst som har nedsatt insulinkänslighet (förstadiet till diabetes) har brist på socker om jag har förstått det rätt. Den har ju svårt att få in sockret i cellerna och använda det. Jag har läst att det gör dem tröttare och slöare än andra hästar. Det verkar lite märkligt att den skulle reagera genom att bli tokig.

Men så är det kanske. Jag har ingen aning egentligen utan undrar bara hur du menar.
 
Sv: Vad tycker ni om våra foderstater? Hur fodrar ni?

Det blir ett redigt sockerpåslag av betfor som innehåller korta sockerarter.
Och sockerhalten i blodet blir hög om det inte kan lagras i cellerna.
Högt blodsocker blir man ganska så hypad av.

Grovfoder med långa kolhydratkedjor klipps ner till socker i en långsam takt som hästarna kan använda direkt så diabetes är egentligen inte ett så stort problem på häst.

(Min gamla kunde inte tugga så han fick allt möjligt att äta som gröt och det var ju inte nyttigt i längden.)
 
Sv: Vad tycker ni om våra foderstater? Hur fodrar ni?

Det blir ett redigt sockerpåslag av betfor som innehåller korta sockerarter.
Och sockerhalten i blodet blir hög om det inte kan lagras i cellerna.
Högt blodsocker blir man ganska så hypad av.

Grovfoder med långa kolhydratkedjor klipps ner till socker i en långsam takt som hästarna kan använda direkt så diabetes är egentligen inte ett så stort problem på häst.

(Min gamla kunde inte tugga så han fick allt möjligt att äta som gröt och det var ju inte nyttigt i längden.)

Det är melassen i betfor som innehåller socker så vill man bli av med det så kan man skölja den. Betforen i sig består av fibrer.

Men anledningen till att man blir hypad av högt blodsocker är väl att man kan utnyttja energin dvs få in glukosen i cellerna. En häst som har problem med sockerhanteringen kan inte göra det. De celler som är beroende av insulin (ex muskelcellerna) för att få in sockret blir utan. Det blir som en slags svält. Detta gör att dessa hästar inte orkar lika mkt som andra.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej Vi har nyligen köpt en B-ponny till vår 10-åring. Det är hennes första ponny men det är familjens femte häst. Denna 13-åriga Welsh...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
10 521
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan (Vet inte om detta är rätt tråd, men provar) Hej! Jag är en 19 årig tjej som verkligen vill rida och tävla på den högsta nivån i...
Svar
9
· Visningar
2 220
Senast: Grazing
·
Foder & Strö Nu är stallet snart klart och det är snart dags för mina pojkar att flytta hem. Då vi flyttat för långt från våran gamla höbonde måste...
Svar
3
· Visningar
660
Senast: Deimion
·
Foder & Strö Behöver lite råd angående min hästs foderstat. Har gett det som ingår i stallhyran plus att jag köpt till hackad strå. Hon har fått...
Svar
12
· Visningar
1 219
Senast: TessieW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp