Vad tycker ni ?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Anneli
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 14
  • Visningar Visningar 2 452
A

Anneli

Vad tycker ni om att en del människor använder sig av denna utrustningen .
http://195.149.144.149/images/60/6000447705.jpg
Denna utrustning säljs på Blocket , ger hunden en vibration i halsen när man trycker på dosan , 100 m räckvidd enligt säljaren . Jag har min åsikt om denna klar, gå en kurs ..

Nytt!
Gör ett klipp, butiksvärde 1200-1300kr.

Säker och effektivt träningsredskap för hund.
Trådlöst system med fjärrkontroll och halsband med mottagare. Halsbandet vibrerar när det aktiveras via fjärrkontrollen. Kontrollen har även en pipsignal som aktiveras med kontrollen som gör det möjligt att kommunicera och varna hunden under övningar.

Metoden med vibration ger dig möjlighet att varna hunden när den gör något fel. Först med en svag vibration som upplevs som obehaglig.

Systemet kan användas till all typ av träning och är mycket flexibelt att använda. Man kan själv utforma ett program och varningar som passar just ens egen hund.

Räckvidden är max 100m.
Instruktioner och batterier medföljer.

Mottagaren: (på halsbandet)
Mått 32x55x30mm
Vikt 75g

Sändaren:
86x37x16mm
Vikt 40g
Frekvens 433,825 MHz

Halsbandet är justerbart upp till 58 cm.

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad tycker ni ?

Jag funderade också på om det var lagligt eller inte. Men tja, om den nu bara ger vibration borde det ju inte vara skadligt i alla fall.

Borde ju vara perfekt för döva hundar man vill ha lösa. Typ kort vibration tvärstanna, lång vibration hitta matte :p

Nu uppfattar jag texten som om apparaten bara vibrerar lite.

Det står ju "Electric dog control" på lådan, torde ju då vara ett halsband som kan ställas in att ge stötar oxå, o då är det olagligt att använda här i Sverige.

jag tror inte att det finns några regler för hur stark stöt ett halsband ska ge för att räknas som elhalsband, utan att alla halsband som på elektrisk väg påverkar hundens hals är inräknade. det står ju dessutom "vibration som upplevs som obehaglig." i texten?

Om det nu bara är vibration så har jag faktiskt funderat på ett sånt till min hund, som är gravt hörselskadad. Skulle ju vara perfekt så man kan ha honom lös.

Jag tranar ibland med nagra som "field" tranar sina labbar. De har halsband just med vibrationer. Det ar inget obehagligt alls med det, men de kan "na" sina hundar upp till en mile (er... 1.5 km ungefar) fran dem dar inga roster eller visselpipor nar. Halsbandet vibrerar nar man trycker pa remoten och hunden ar tranad att komma nar den kanner vibrationen. Det later som en jatte bra losning for en dov hund i mina oron.:p

För en döv hund verkar denna vara en lösning OM den bara är inställd på vibration utan obehag. Men denna apparaten kan ckså missbrukas av lata hundägare som inte orkar lära sin hund sakerna genom den " vanliga " utbildningen.

Fast allt kan missbrukas av lata/okunniga hundägare... Jag har tex använt longeringspisk i min uppfostran av den ena hunden, utan att slå henne, men hade någon sett det hade de väl ringt polisen direkt.

Jag tycker det låter som något som kanske kan fungera för vissa hundägare i vissa situationer!

Och ALLT går att missbruka! Som Lady_Vip redan skrivit.

Jag tror många hundar upplever BETYDLIGT mer obehag/smärta/stress av att gå och dra i kopplet på alla promenader än de skulle uppleva av en tillfällig vibration eller "stöt".
För att inte tala om det obehag som diverse andra "snälla" träningsredskap ger hunden - halti-grimmor, antidrag-selar osv osv.

/Swat

Enligt annonsen vibrerar det olika kraftigt eller ger ett pip... hur kan det "missbrukas" menar du?

Aven om halsbandet ocksa har en stot funktion tycer jag kommentaren om missbruk ar som att saga att ingen skulle fa ha sport bil for de kan ju missbrukas att kora for fort med:crazy:

Låg vibration är utmärkt som inkallning för döv hund. Funkar fint - hunden får sin frihet och matte kan kalla in hunden, eller be om ögonkontakt för att visa handsignaler.

Ska vibrationerna användas som bestraffning/korrigering så finns det säkerligen trevligare/enklare/billigare sätt att träna bort de flesta oönskade beteenden att att använda sådana halsband.

Det står ju "Electric dog control" på lådan, torde ju då vara ett halsband som kan ställas in att ge stötar oxå, o då är det olagligt att använda här i Sverige.

Jag tror det står för att självaste dosan är elektrisk, inte att den ger några stötar.

Borde ju vara perfekt för döva hundar man vill ha lösa.

Det var min exakta tanke när jag köpte min :D Ena vovven har selektiv hörsel när hon är lös så istället för att stå och ropa utan resultat testade vi. Våran kostade dock 250 kr, så det är inte samma som på bild.

Vibrationerna struntade hon ganska så mycket i. Förstå gången blev hon väl förbryllad men glömde det snabbt :grin: Om man höll den intryckt kom hon efter ett tag, men såg besvärad ut. Och det var inte av den anledningen jag ville ha den, jag ville ha den för att kunna få kontakt med vovve eftersom hon utestänger allt när hon sätter iväg.

Nu ligger den i källaren och skrotar :p

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka