vad tycker ni?

Barnardo

Trådstartare
Tycker ni att det är så jäääätteviktigt att väga upp exakt mängd hö som skall ges till hästen?
jag känner på mig att jag kommer få en massa utskällningar eller inga alls för detta... :crazy:

vi väger inte upp det hö vi ger till våra hästar. Vi känner efter. Då menar jag inte att vi känner efter och så tror vi att det är en mängd kilo, och sedan ger vi det, utan vi känner efter och när man gjort det så länge som vi gjort det, känner man att man ger samma mängd varje gång, åtminstone på ett ungefär.

vad tycker ni om detta? är det hur fel som helst enligt er? våra hästar mår kanon, inga problem. ingen häst som verkar ta skada av att vi inte mäter upp höet i exakt mängd varje gång de ska få. :bump:
 
Jag väger alltid. Brukar dock ha det som en liten "sport" där jag tävlar med mig själv, kanske låter konstigt? :crazy: ;)

Jag lägger i vad jag tror är t.ex. 3 kg i en IKEAkasse, känner på den och så väger jag. Och visst är det ofta rätt. Men jag anser att om man ständigt går på känn är det lätt att överutfodra, eller underutfodra. Så jobbigt är det inte att väga..
 
Jag väger alltid.
Har rätt bra hum om hur mycket som är hur mycket, men kontrollväger alltid ändå.

MEN det har väl hänt fler än en gång att man absolut trott att man har haft 3 kg i en påse, men stått där med knappa två när man kontrollvägt :smirk:
 
Jag väger aldrig.. Mina hästar har fri tillgång på hö ute. på vintern när de står i stall på nätterna får dom mycket hö!!!! Det är ju trots allt höet som är grunden.. Mina pållar är inte bukiga ändå.
 
Jag gör precis som du o det roliga i sammanhanget är att det oftast är rätt mängd i påsen oavsett det är till araberna eller shettisarna jag väger upp till.
 
Det är ju bra mycket mer ekonomiskt att väga !Sen räknar jag foderstat och då är det ju siffror ,och för att inte hästen ska få i sig för lite så väger jag allt foder(och då menar jag allt)Tycker det är praktiskt oxå men tanke tanke på att jag då vet från föregående år hur mycket jag behöver köpa in!Jag tycker inte om att slänga foder i hästa magar i onödan!Jag ger dom efter foderstats uträkning och vets råd.Sen så får man ju hålla koll på hur hästarna ser ut oxå!Jag skulle inte väga om jag hadde fri tillgång i lösrift eller så men skulle ändå hålla koll på hur mycket var och en åt i fall man måste stalla in någon av dom...Jag är inte för att fodra i vind med tanke på att man inte vet hur mycket hästen igentligen får i sig!Sen skulle inte jag våga kräva fullt ut av min häst heller eftersom jag inte vet om han får i sig tillräkligt med energi och så vidare om jag fodrade i vind.... (vi är ju rätt duktiga på att tänka på vad vi själva äter men hästarna stoppar vi i lite vad som helst och tror att dom kan prestera där efter....
 
Jag väger nästan aldrig och inte lider hästarna av det. Jag känner i alla fall ganska bra hur mycket det är. Huvudsaken att de inte får för lite och det syns ju på hästarna att de inte får. Har ingen höanalys eller uträknad foderstat heller.
 
Ingen höanalys.
Ingen fodrestat.
Inget hum alltså.

Hur vet du då att de får i sig allt de behöver?
 
vicken tur du har!! :rofl:
Själv har man jobbat i stor stall med 40 hästar!Det blir en väldans massa hö påsar att väga!Är man lite envis så går det att få ner 8 kg hö i en ikea påse :rofl:
Sitter och funderar lite,Hästarna fick mat 4 gånger dag x 40 hästar!Alltså har jag lyckats med berdriften att packa 160 ikea påsar så länge jag jobbade där per dag!Det är en jädrans massa höpåsar det :D
 
Jag väger höet, alltid, och har en jättebra hövåg med mycket detaljerad skala upp till 10 kg. Gör iordning hö en gång/ dag och har då tillräckligt många påsar så det räcker tills nästa dag - men så är det bara två hästar också...

Kraftfodret kontrollväger jag ibland utifrån de mått jag använder.

För mig är det viktigt; om jag har önskemål om vad min häst och jag skall kunna utföra vill jag göra mitt bästa för att han skall ha förutsättning för det också. Sen har ena hästen haft en längre periods bantning, och då hjälper det att vara ganska exakt - för först då vet man vad som behöver justeras om fodringarna inte fungerar.

Visst fungerar det att inte väga, men frågan är ju *hur bra* det kan fungera om man använder den hjälp som finns?
 
Jag Väger också alltid höt, det är roligt att se hur nära man kan komma. Oftast lär man sig frammår hösten hur mycket man ska ha i säcken
 
Jag kontrollväger mig själv (alltså höt, ha ha) med jämna mellanrum. Enda gången jag ligger fel är när jag fodrat med hösilage enbart en längre tid, då blir min inre våg lite snedställd...

Det beror också på hästen. Har jag en häst som står på "bantning" väger jag, har jag en häst som inte så lätt lägger på sig är jag inte lika noga, å andra sidan brukar påsarna bli lite extra tunga då... dvs inte så bra för ekonomin.
 
vi har inte heller höanalys eller uträknad foderstat. Som du säger så lider inte hästarna utav det. Så har stallägarna haft det i alla åren de haft hästar [många år] och de ahr alltid mått bra utav det!
 
jag kan inte svara för nalles del, men för min egen, som inte heller har höanalys eller väger fodret så kan jag säga så här:
Stallägarna har haft hästar i över tjugo år, och har alltid haft samma rutiner. Jag har varit med dem i drygt fyra år och jag har då inte märkt att hästarna har brist på någonting. skulle de ha det skulle man nog märka det efter så många år om hästarna inte får i sig något speciellt. veterinren skulle också se det.
 
Och de har säkert fått samma mängd och sort mat under alla år också?

Bara för att hästen ser ut att må bra garanterar inte att foderstaten är i sin ordning. Hur mkt/hårt arbetas hästarna t.ex.? Ofta är det då som vissa brister kan visa sig, pga att högre krav ställs och man skulle få bättre resultat vid ridning med rätt foderstat.

Är du stolt över att ägarna inte analyserar utan klarar det bra ändå? Varför kan inte analys vara ett kompliment som man har som säkerhet?

Sedan har ju ägarna till din sköthäst inte skött hästarna perfekt ändå..? Med tanke på anledningen till att din skötis var så dålig för ett tag sedan.
 
Hmm låt oss säga att du har en unghäst som tex får i sig aldeles för mycket fosfor. Om hästen får i sig för mycket fosfor tar den inte upp kalciumet i foderstaten. Hur tror du hästens skelett och leder blir om ett par år då?
 
hihi jag gör samma grej som du när jag väger hö :D
du behöver inte skämmas,vi är fullt normala :rofl:
(satt o log för mig själv när jag läste ditt svar)
mvh/Arabizar
 
Ja det tycker jag är jätteviktigt.

Verkar hyfsat meningslöst att ta analys på sitt hö och noga räkna ut en korrekt foderstat för att sedan inte väga höet?! Även om man nu av nån märklig anledning inte tagit analys borde man väga höet så man vet vad man stoppar i hästen, så det inte blir för lite.

Känner folk som varken tar analys eller väger sitt hö. Det är en hel familj och alla ger "på känn" vilket resulterar i gravt skiftande mängder hö beroende på vem som fodrar :crazy: Min hästs "8 kg hö" kunde variera från 6-12 kilo... inte så bra.
 

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 477
Senast: CaisaCax
·
Foder & Strö Hej! Min tränare tyckte att vi skulle börja ge vår ponny E-vitamin då hon går ganska hårt i nuläget. Jag har för mig att E-vitamin och...
Svar
9
· Visningar
1 004
Senast: Karoliten
·
Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är...
2
Svar
34
· Visningar
3 796
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 795
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp