Vad tycker ni?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Nalle_Björnen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 711
N

Nalle_Björnen

NU blev jag ganska nyfiken på vad ni tycker om ridningens utrustning.Vad anser ni vara "rätt" utrustning till en välriden häst?

Alltså:Vissa hästar kan vara svårridna på många olika sätt,är det bara "fusk"/"genväg" att sätta dit t ex en hjälptygel då?
Vill bara veta vad ni tycker...
När är man alltså en duktig ryttare??

(Kanske konstigt formulerat,men ni kanske fattar ? :confused: )

Sv: Vad tycker ni?

En välpassande sadel samt ett träns med vanligt tränsbett!! Två-eller tredelat, beroende på vad hästen trivs bäst med såklart!! Eventuellt nåt bettlöst alternativ!!

Ländtäcke när det är kallt och regnar.

När man är en duktig ryttare ska man kunna rida hästen utan hjälptyglar, ja!!

Senast ändrad:

Så lite som möjligt i utrustningsväg.
En bra sadel med rätt passning. Ett enkelt träns utan en massa remmar hit och dit. Vid tävling följer man reglerna på utrustning men vid träning behövs det så lite så lite.

Allt sitter i grundträningen. Där befäster man lydnaden. Inte genom en massa hjälpmedel. :cool:

Jag tycker att man ska ha en väl anpassad sadel och sen ett vanligt träns med ett mjukt bett som hästen trivs med.

Jag tycker att det är väldigt dumt med hjälptyglar.
Istället för att sätta på sånt så kan man väl se till att ryttaren lär sig rida? :mad:

Tycker åxå att man ska lära sig rida.....

Sadel och träns anpassade för det man tänker göra, benskydd sen behöver man inte så mkt mer.
I dressyren ska man sträva efter att kunna rida sin häst på tränsbett, och kandar när man är mogen för det!

Tycker också att man ska hänga så lite "krimskrams" som möjligt på hästen - om den är välriden innebär ju det att skarpa bett och hjälptyglar inte "behövs". Har man något problem tycker jag att man i första hand ska gå till botten med problemet, ta hjälp av tränare etc. Restriktivitet med hjälptyglar borde vara en självklarhet..

Liknande trådar

Utrustning Den här tiden på året är min häst, som många andra, väldigt skavkänslig. Hon får bland annat skav på halsen av tyglarna. Jag använder... 2
Svar
26
· Visningar
884
Senast: TinyWiny
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
668
Senast: cowgirl81
·
R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 242
Senast: iNHALE
·
Övr. Barn Det blir kanske ett brandtal det här, vi får se. Dottern har börjat på gymnastik. Eller mer korrekt - lek i gymnastiksal för småbarn...
Svar
18
· Visningar
2 086

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka